Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav chaffis75 » 09 nov 2018 08:47

HelectriC skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:Ganska nice med tidsinställd förvärmning också. Att inte Tesla har det vid denna tid är rent ut sagt skamligt.

Men det är ju inget nytt egentligen. Du har ju samma funktion i e-Golfen, och den har ju även finessen att bara värma förarsidan när man sitter själv i bilen. Ioniq har det också.


Ja, jag har inte sagt att det är nytt. Har också tidsinställd förvärmning på eGolfen, men hur stor nytta har JAG av det när det är min fru som kör den?

Elon har ju twittrat att han vill ha förslag på features, kanske dags för en tweet till Elon?

Jag minns när jag var liten säg mitten på 1980-talet kanske, där hade kompisens pappa en timer på sin Volvo 240 så att han kunde förvärma kupen med en diesel värmare... Kanske inte så miljö vänligt men featurn som så har några år på nacken :D :ugeek:
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75
 
Inlägg: 1225
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare miksch » 09 nov 2018 09:08

HelectriC skrev:Har nu kört en del med ipacen och jag måste säga att den är jäkligt skön att köra. Väghållning och ”fasthet” i chassit är bättre än i Teslan. Hade det inte varit för det urusla infotainmentsystemet, så hade man ju kunnat tänka sig att behålla kärran :D
En smart funktion som borde gå att implementera i Teslan via OTA är smart klimatanläggning, där man kan välja att enbart värma/kyla förarplatsen. När man är själv i bilen så går det åt mindre energi, vilket är bra :)


Det går jo å sette forskjellige temperaturer på fører/passasjer-side. Hold inn temp litt tid, og du får anledning å skille tempinnstillingen. Hold inne lenge igjen, og du kan koble de sammen.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare blincoln » 09 nov 2018 09:30

Snygg bil! Om du vill hjälpa ABRP att justera förbrukningsmodellen för iPace så är du mer än välkommen! viewtopic.php?f=57&t=7581&p=279057#p279050
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare Verdi » 09 nov 2018 09:39

Som sagt. För 50 USD om år så får man tillgång till detta. Och mycket mer. :)

Jag har valt att köra HVAC en timme och sen stänga av den ifall man inte kört iväg med den som man tänkt. Så att man inte glömmer bort det om man t ex är ledig eller sjuk en dag. Teslan stänger ju inte av värmen själv numera vilket är lite märkligt. Eller finns det en inställning?

Finns schedulering på i3:an också men bara tre olika tider. Funkar ju bra om man börjar och slutar på jobbet exakt samma tid varje dag men för min fru som har lite oregelbundna tider blir det inte riktigt bra.
TeslaFi.jpg
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 3790
Blev medlem: 06 dec 2016 16:30
Ort: Uppsala

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare HelectriC » 09 nov 2018 10:06

miksch skrev:
HelectriC skrev:Har nu kört en del med ipacen och jag måste säga att den är jäkligt skön att köra. Väghållning och ”fasthet” i chassit är bättre än i Teslan. Hade det inte varit för det urusla infotainmentsystemet, så hade man ju kunnat tänka sig att behålla kärran :D
En smart funktion som borde gå att implementera i Teslan via OTA är smart klimatanläggning, där man kan välja att enbart värma/kyla förarplatsen. När man är själv i bilen så går det åt mindre energi, vilket är bra :)


Det går jo å sette forskjellige temperaturer på fører/passasjer-side. Hold inn temp litt tid, og du får anledning å skille tempinnstillingen. Hold inne lenge igjen, og du kan koble de sammen.


Menar du vanlig 2-zons klimatanläggning? Det är inte samma sak. Här pratar vi om att stänga av allt utom det som värmer/kyler föraren, dvs passagerare och baksätet. Inte bara sänka eller höja temperaturen olika på vänster och höger sida.
Model S P75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV (leverans dec. -18)
Köplats Model 3, VW I.D., Byton, Audi eTron, BMW iX3, Kia Niro Electric, DS3 Crossback
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 6710
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23
Ort: Bergen, Norge

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare HelectriC » 09 nov 2018 10:07

Verdi skrev:Som sagt. För 50 USD om år så får man tillgång till detta. Och mycket mer. :)

Jag har valt att köra HVAC en timme och sen stänga av den ifall man inte kört iväg med den som man tänkt. Så att man inte glömmer bort det om man t ex är ledig eller sjuk en dag. Teslan stänger ju inte av värmen själv numera vilket är lite märkligt. Eller finns det en inställning?

Finns schedulering på i3:an också men bara tre olika tider. Funkar ju bra om man börjar och slutar på jobbet exakt samma tid varje dag men för min fru som har lite oregelbundna tider blir det inte riktigt bra.


Jag är inte så väldigt intresserad av att lämna ut nyckeln (dvs lösenordet till MyTesla) till min bil till en oberoende app/site. Det känns inte tillräckligt säkert för mig.
Model S P75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV (leverans dec. -18)
Köplats Model 3, VW I.D., Byton, Audi eTron, BMW iX3, Kia Niro Electric, DS3 Crossback
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 6710
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23
Ort: Bergen, Norge

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Jeppe_E » 09 nov 2018 12:21

chaffis75 skrev:
Jag minns när jag var liten säg mitten på 1980-talet kanske, där hade kompisens pappa en timer på sin Volvo 240 så att han kunde förvärma kupen med en diesel värmare... Kanske inte så miljö vänligt men featurn som så har några år på nacken :D :ugeek:



Kanske inte då, men nu är det. Jag kör tidur på min XC60 när det är kallt. Varm kupe + effektivare förbränning ger en positiv miljöeffekt jämfört med den halvlitern som värmaren dricker.

Men, miljövänligast är förstås att jag byter till en elbil, vilket skall ske inom 1-2 år.
Jeppe_E
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare Foluke » 09 nov 2018 17:48

Jeppe_E skrev:
chaffis75 skrev:
Jag minns när jag var liten säg mitten på 1980-talet kanske, där hade kompisens pappa en timer på sin Volvo 240 så att han kunde förvärma kupen med en diesel värmare... Kanske inte så miljö vänligt men featurn som så har några år på nacken :D :ugeek:



Kanske inte då, men nu är det. Jag kör tidur på min XC60 när det är kallt. Varm kupe + effektivare förbränning ger en positiv miljöeffekt jämfört med den halvlitern som värmaren dricker.

Men, miljövänligast är förstås att jag byter till en elbil, vilket skall ske inom 1-2 år.

Förstår inte behovet av timer på Teslans värme när man startar värmen i bilen med appen och temperaturen stiger med nästan 5 grader per minut! Ingen tid att passa. Sätt på värmen, tag på rocken och gå ut till bilen som är drägligt varm. Om du skall avfrostning rutor så sätt på värmen vid kaffet! :x
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
 
Inlägg: 910
Blev medlem: 05 nov 2015 22:54
Ort: Frufällan

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare HelectriC » 09 nov 2018 18:26

Foluke skrev:
Jeppe_E skrev:
chaffis75 skrev:
Jag minns när jag var liten säg mitten på 1980-talet kanske, där hade kompisens pappa en timer på sin Volvo 240 så att han kunde förvärma kupen med en diesel värmare... Kanske inte så miljö vänligt men featurn som så har några år på nacken :D :ugeek:



Kanske inte då, men nu är det. Jag kör tidur på min XC60 när det är kallt. Varm kupe + effektivare förbränning ger en positiv miljöeffekt jämfört med den halvlitern som värmaren dricker.

Men, miljövänligast är förstås att jag byter till en elbil, vilket skall ske inom 1-2 år.

Förstår inte behovet av timer på Teslans värme när man startar värmen i bilen med appen och temperaturen stiger med nästan 5 grader per minut! Ingen tid att passa. Sätt på värmen, tag på rocken och gå ut till bilen som är drägligt varm. Om du skall avfrostning rutor så sätt på värmen vid kaffet! :x



Oj, så arg :shock:
Det är ganska ofta jag glömmer manuell förvärmning i Teslan och kommer ut ”shoot, glömde det igen! In i kall bil!”
Model S P75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV (leverans dec. -18)
Köplats Model 3, VW I.D., Byton, Audi eTron, BMW iX3, Kia Niro Electric, DS3 Crossback
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 6710
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23
Ort: Bergen, Norge

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare Svenssons » 09 nov 2018 19:39

Schemalagd start av värmen vore smutt men hittils har jag klarat mig bra med att starta värmen en kvart innan. Har än så länge inte börjat använda jacka eller långärmat. Det är dock inte särskilt kallt ute ännu så ifall man skulle missa vore det rätt surt. Slumpfunktionen som finns idag har jag inte testat på länge, har den blivit bättre?
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 7442
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59
Ort: Kalmar

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster