Sida 60 av 79

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 nov 2018 07:47
av chaffis75
HelectriC skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
Ganska nice med tidsinställd förvärmning också. Att inte Tesla har det vid denna tid är rent ut sagt skamligt.
Men det är ju inget nytt egentligen. Du har ju samma funktion i e-Golfen, och den har ju även finessen att bara värma förarsidan när man sitter själv i bilen. Ioniq har det också.
Ja, jag har inte sagt att det är nytt. Har också tidsinställd förvärmning på eGolfen, men hur stor nytta har JAG av det när det är min fru som kör den?
Elon har ju twittrat att han vill ha förslag på features, kanske dags för en tweet till Elon?

Jag minns när jag var liten säg mitten på 1980-talet kanske, där hade kompisens pappa en timer på sin Volvo 240 så att han kunde förvärma kupen med en diesel värmare... Kanske inte så miljö vänligt men featurn som så har några år på nacken :D :ugeek:

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 nov 2018 08:08
av miksch
HelectriC skrev:
Har nu kört en del med ipacen och jag måste säga att den är jäkligt skön att köra. Väghållning och ”fasthet” i chassit är bättre än i Teslan. Hade det inte varit för det urusla infotainmentsystemet, så hade man ju kunnat tänka sig att behålla kärran :D
En smart funktion som borde gå att implementera i Teslan via OTA är smart klimatanläggning, där man kan välja att enbart värma/kyla förarplatsen. När man är själv i bilen så går det åt mindre energi, vilket är bra :)
Det går jo å sette forskjellige temperaturer på fører/passasjer-side. Hold inn temp litt tid, og du får anledning å skille tempinnstillingen. Hold inne lenge igjen, og du kan koble de sammen.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 nov 2018 08:30
av blincoln
Snygg bil! Om du vill hjälpa ABRP att justera förbrukningsmodellen för iPace så är du mer än välkommen! http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 57#p279050

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 nov 2018 08:39
av Verdi
Som sagt. För 50 USD om år så får man tillgång till detta. Och mycket mer. :)

Jag har valt att köra HVAC en timme och sen stänga av den ifall man inte kört iväg med den som man tänkt. Så att man inte glömmer bort det om man t ex är ledig eller sjuk en dag. Teslan stänger ju inte av värmen själv numera vilket är lite märkligt. Eller finns det en inställning?

Finns schedulering på i3:an också men bara tre olika tider. Funkar ju bra om man börjar och slutar på jobbet exakt samma tid varje dag men för min fru som har lite oregelbundna tider blir det inte riktigt bra.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 nov 2018 09:06
av HelectriC
miksch skrev:
HelectriC skrev:
Har nu kört en del med ipacen och jag måste säga att den är jäkligt skön att köra. Väghållning och ”fasthet” i chassit är bättre än i Teslan. Hade det inte varit för det urusla infotainmentsystemet, så hade man ju kunnat tänka sig att behålla kärran :D
En smart funktion som borde gå att implementera i Teslan via OTA är smart klimatanläggning, där man kan välja att enbart värma/kyla förarplatsen. När man är själv i bilen så går det åt mindre energi, vilket är bra :)
Det går jo å sette forskjellige temperaturer på fører/passasjer-side. Hold inn temp litt tid, og du får anledning å skille tempinnstillingen. Hold inne lenge igjen, og du kan koble de sammen.
Menar du vanlig 2-zons klimatanläggning? Det är inte samma sak. Här pratar vi om att stänga av allt utom det som värmer/kyler föraren, dvs passagerare och baksätet. Inte bara sänka eller höja temperaturen olika på vänster och höger sida.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 nov 2018 09:07
av HelectriC
Verdi skrev:
Som sagt. För 50 USD om år så får man tillgång till detta. Och mycket mer. :)

Jag har valt att köra HVAC en timme och sen stänga av den ifall man inte kört iväg med den som man tänkt. Så att man inte glömmer bort det om man t ex är ledig eller sjuk en dag. Teslan stänger ju inte av värmen själv numera vilket är lite märkligt. Eller finns det en inställning?

Finns schedulering på i3:an också men bara tre olika tider. Funkar ju bra om man börjar och slutar på jobbet exakt samma tid varje dag men för min fru som har lite oregelbundna tider blir det inte riktigt bra.
Jag är inte så väldigt intresserad av att lämna ut nyckeln (dvs lösenordet till MyTesla) till min bil till en oberoende app/site. Det känns inte tillräckligt säkert för mig.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 nov 2018 11:21
av Jeppe_E
chaffis75 skrev:

Jag minns när jag var liten säg mitten på 1980-talet kanske, där hade kompisens pappa en timer på sin Volvo 240 så att han kunde förvärma kupen med en diesel värmare... Kanske inte så miljö vänligt men featurn som så har några år på nacken :D :ugeek:

Kanske inte då, men nu är det. Jag kör tidur på min XC60 när det är kallt. Varm kupe + effektivare förbränning ger en positiv miljöeffekt jämfört med den halvlitern som värmaren dricker.

Men, miljövänligast är förstås att jag byter till en elbil, vilket skall ske inom 1-2 år.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 nov 2018 16:48
av Foluke
Jeppe_E skrev:
chaffis75 skrev:

Jag minns när jag var liten säg mitten på 1980-talet kanske, där hade kompisens pappa en timer på sin Volvo 240 så att han kunde förvärma kupen med en diesel värmare... Kanske inte så miljö vänligt men featurn som så har några år på nacken :D :ugeek:

Kanske inte då, men nu är det. Jag kör tidur på min XC60 när det är kallt. Varm kupe + effektivare förbränning ger en positiv miljöeffekt jämfört med den halvlitern som värmaren dricker.

Men, miljövänligast är förstås att jag byter till en elbil, vilket skall ske inom 1-2 år.
Förstår inte behovet av timer på Teslans värme när man startar värmen i bilen med appen och temperaturen stiger med nästan 5 grader per minut! Ingen tid att passa. Sätt på värmen, tag på rocken och gå ut till bilen som är drägligt varm. Om du skall avfrostning rutor så sätt på värmen vid kaffet! :x

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 nov 2018 17:26
av HelectriC
Foluke skrev:
Jeppe_E skrev:
chaffis75 skrev:

Jag minns när jag var liten säg mitten på 1980-talet kanske, där hade kompisens pappa en timer på sin Volvo 240 så att han kunde förvärma kupen med en diesel värmare... Kanske inte så miljö vänligt men featurn som så har några år på nacken :D :ugeek:

Kanske inte då, men nu är det. Jag kör tidur på min XC60 när det är kallt. Varm kupe + effektivare förbränning ger en positiv miljöeffekt jämfört med den halvlitern som värmaren dricker.

Men, miljövänligast är förstås att jag byter till en elbil, vilket skall ske inom 1-2 år.
Förstår inte behovet av timer på Teslans värme när man startar värmen i bilen med appen och temperaturen stiger med nästan 5 grader per minut! Ingen tid att passa. Sätt på värmen, tag på rocken och gå ut till bilen som är drägligt varm. Om du skall avfrostning rutor så sätt på värmen vid kaffet! :x

Oj, så arg :shock:
Det är ganska ofta jag glömmer manuell förvärmning i Teslan och kommer ut ”shoot, glömde det igen! In i kall bil!”

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 nov 2018 18:39
av Svenssons
Schemalagd start av värmen vore smutt men hittils har jag klarat mig bra med att starta värmen en kvart innan. Har än så länge inte börjat använda jacka eller långärmat. Det är dock inte särskilt kallt ute ännu så ifall man skulle missa vore det rätt surt. Slumpfunktionen som finns idag har jag inte testat på länge, har den blivit bättre?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 nov 2018 21:05
av HelectriC
Svenssons skrev:
Schemalagd start av värmen vore smutt men hittils har jag klarat mig bra med att starta värmen en kvart innan. Har än så länge inte börjat använda jacka eller långärmat. Det är dock inte särskilt kallt ute ännu så ifall man skulle missa vore det rätt surt. Slumpfunktionen som finns idag har jag inte testat på länge, har den blivit bättre?
Du kan inte få något svar på det eftersom ingen använder den funktionen :lol:

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 nov 2018 21:14
av Kraftverksdoktorn
Problemet med att starta via appen är att man blir internetberoende. När bilen är rejält isig så vill man ha förvärmningen oavsett om internet mm fungerar.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 nov 2018 22:22
av Foluke
HelectriC skrev:
Foluke skrev:
Jeppe_E skrev:
chaffis75 skrev:

Jag minns när jag var liten säg mitten på 1980-talet kanske, där hade kompisens pappa en timer på sin Volvo 240 så att han kunde förvärma kupen med en diesel värmare... Kanske inte så miljö vänligt men featurn som så har några år på nacken :D :ugeek:

Kanske inte då, men nu är det. Jag kör tidur på min XC60 när det är kallt. Varm kupe + effektivare förbränning ger en positiv miljöeffekt jämfört med den halvlitern som värmaren dricker.

Men, miljövänligast är förstås att jag byter till en elbil, vilket skall ske inom 1-2 år.
Förstår inte behovet av timer på Teslans värme när man startar värmen i bilen med appen och temperaturen stiger med nästan 5 grader per minut! Ingen tid att passa. Sätt på värmen, tag på rocken och gå ut till bilen som är drägligt varm. Om du skall avfrostning rutor så sätt på värmen vid kaffet! :x

Oj, så arg :shock:
Det är ganska ofta jag glömmer manuell förvärmning i Teslan och kommer ut ”shoot, glömde det igen! In i kall bil!”
Inte arg! Det råkade bli fel symbol. :D
Tips: sätt en timer (påminnelse) på din telefon att du skall värma bilen! Då behöver du inte blanda in modifiering från fabriken. "Själv är bästa dräng" sägs det.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 nov 2018 22:54
av HelectriC
Foluke skrev:
HelectriC skrev:
Foluke skrev:
Jeppe_E skrev:
chaffis75 skrev:

Jag minns när jag var liten säg mitten på 1980-talet kanske, där hade kompisens pappa en timer på sin Volvo 240 så att han kunde förvärma kupen med en diesel värmare... Kanske inte så miljö vänligt men featurn som så har några år på nacken :D :ugeek:

Kanske inte då, men nu är det. Jag kör tidur på min XC60 när det är kallt. Varm kupe + effektivare förbränning ger en positiv miljöeffekt jämfört med den halvlitern som värmaren dricker.

Men, miljövänligast är förstås att jag byter till en elbil, vilket skall ske inom 1-2 år.
Förstår inte behovet av timer på Teslans värme när man startar värmen i bilen med appen och temperaturen stiger med nästan 5 grader per minut! Ingen tid att passa. Sätt på värmen, tag på rocken och gå ut till bilen som är drägligt varm. Om du skall avfrostning rutor så sätt på värmen vid kaffet! :x

Oj, så arg :shock:
Det är ganska ofta jag glömmer manuell förvärmning i Teslan och kommer ut ”shoot, glömde det igen! In i kall bil!”
Inte arg! Det råkade bli fel symbol. :D
Tips: sätt en timer (påminnelse) på din telefon att du skall värma bilen! Då behöver du inte blanda in modifiering från fabriken. "Själv är bästa dräng" sägs det.
Så får man se till att ha påminnelse för påminnelsen också :D

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 nov 2018 14:21
av vigge50
I-Pace stod för 8,7% av Jaguars totala försäljning under oktober månad, hur högt kommer de nå de kommande månaderna?

https://insideevs.com/1200-jaguar-i-pace-sold-october/

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 nov 2018 14:27
av Tars
Riktigt kul att höra!
Det är bara att fortsätta.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 nov 2018 14:35
av OfarligTesla
Var och kikade på i-Pace idag och det var sjukt vad billig och plastig den kändes. Direkt när man tog i handtaget så märkte man att det var plast överallt. Till och med Teslan verkade välbyggd och premium i jämförelse. Då var e-tron mycket bättre på den punkten och som kändes extremt välbyggd om än inte min stil.

Liten var den också, jag kunde inte sitta normalt fram och sitta bekvämt bakom mig själv.

Nja, blev inte imponerad.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 nov 2018 16:04
av HelectriC
OfarligTesla skrev:
Var och kikade på i-Pace idag och det var sjukt vad billig och plastig den kändes. Direkt när man tog i handtaget så märkte man att det var plast överallt. Till och med Teslan verkade välbyggd och premium i jämförelse. Då var e-tron mycket bättre på den punkten och som kändes extremt välbyggd om än inte min stil.

Liten var den också, jag kunde inte sitta normalt fram och sitta bekvämt bakom mig själv.

Nja, blev inte imponerad.
Sorry, men det enda som möjligtvis visar en högre premiumkänsla i Teslan är just de yttre handtagen. Resten vinner Ipace. Allt är solitt och känns ”hochwertig” som tyskarna säger. Jag har nu kört Ipace en vecka och ska snart sälja den, men det är tydligt att Jaguar kan bygga bilar.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 nov 2018 16:08
av vigge50
HelectriC skrev:
OfarligTesla skrev:
Var och kikade på i-Pace idag och det var sjukt vad billig och plastig den kändes. Direkt när man tog i handtaget så märkte man att det var plast överallt. Till och med Teslan verkade välbyggd och premium i jämförelse. Då var e-tron mycket bättre på den punkten och som kändes extremt välbyggd om än inte min stil.

Liten var den också, jag kunde inte sitta normalt fram och sitta bekvämt bakom mig själv.

Nja, blev inte imponerad.
Sorry, men det enda som möjligtvis visar en högre premiumkänsla i Teslan är just de yttre handtagen. Resten vinner Ipace. Allt är solitt och känns ”hochwertig” som tyskarna säger. Jag har nu kört Ipace en vecka och ska snart sälja den, men det är tydligt att Jaguar kan bygga bilar.
Varför ska du sälja den?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 nov 2018 16:24
av OfarligTesla
HelectriC skrev:
OfarligTesla skrev:
Var och kikade på i-Pace idag och det var sjukt vad billig och plastig den kändes. Direkt när man tog i handtaget så märkte man att det var plast överallt. Till och med Teslan verkade välbyggd och premium i jämförelse. Då var e-tron mycket bättre på den punkten och som kändes extremt välbyggd om än inte min stil.

Liten var den också, jag kunde inte sitta normalt fram och sitta bekvämt bakom mig själv.

Nja, blev inte imponerad.
Sorry, men det enda som möjligtvis visar en högre premiumkänsla i Teslan är just de yttre handtagen. Resten vinner Ipace. Allt är solitt och känns ”hochwertig” som tyskarna säger. Jag har nu kört Ipace en vecka och ska snart sälja den, men det är tydligt att Jaguar kan bygga bilar.
Det är ju plast i allt man tar i, inge soft touch material alls inte, dryckeshållare, sidan på mittkonsollen, under och mellan de där armarna i mitten. Där kör Tesla sitt soft touch fuskläder (och filtmaterial inne i dryckeshållaren istället för plast och gummi). Att de kör tygtak behöver man ju inte nämna sänker intrycket markant. Dryckeshållaren täcktes med ett grått plastlock man fick klämma fast själv under armstödets lucka t.ex.. Frun tyckte samma sak så fort hon satte sig i bilen.

Sen att slå igen dörren påminde mig om någon Koreansk bil på sättet den lät ihålig och hade eftervibrationer. Nä, jag fick faktiskt mer respekt för Teslan efter att ha suttit i i-Pacen, i e-tronen så fick man i var fall intrycket av premium som satte Teslan på plats, även om jag personligen är kritisk till hur mycket vanlig bil den kändes som. i-Pacen kändes som vanlig bil som dessutom inte kändes så premium.

Hade planerat att provköra den för att se om det skulle vara ett alternativ att byta till men frun sa att det finns inte en chans att vi byter till den oavsett hur bra den kör så då orkade jag inte.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 nov 2018 18:53
av HelectriC
vigge50 skrev:
HelectriC skrev:
OfarligTesla skrev:
Var och kikade på i-Pace idag och det var sjukt vad billig och plastig den kändes. Direkt när man tog i handtaget så märkte man att det var plast överallt. Till och med Teslan verkade välbyggd och premium i jämförelse. Då var e-tron mycket bättre på den punkten och som kändes extremt välbyggd om än inte min stil.

Liten var den också, jag kunde inte sitta normalt fram och sitta bekvämt bakom mig själv.

Nja, blev inte imponerad.
Sorry, men det enda som möjligtvis visar en högre premiumkänsla i Teslan är just de yttre handtagen. Resten vinner Ipace. Allt är solitt och känns ”hochwertig” som tyskarna säger. Jag har nu kört Ipace en vecka och ska snart sälja den, men det är tydligt att Jaguar kan bygga bilar.
Varför ska du sälja den?
Det är lite för många praktiska nackdelar när man är van vid Tesla, laddnätverket är väl det mest påtagliga, men även de små skärmarna i Ipace är svåra att vänja sig vid, samt det komplicerade menysystemet. Men det går riktigt fint på vägen, mycket mindre orolig än Teslan, riktigt trevlig känsla i material (jag tror OfarligTesla klämt på en förproduktionsbil eller nåt). Även öppningsbart panoramatak är något jag prioriterar väldigt högt. Under varma delen av året kör jag i stort sett alltid med det öppet och det är ju helt fantastiskt.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 nov 2018 18:55
av HelectriC
OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:
OfarligTesla skrev:
Var och kikade på i-Pace idag och det var sjukt vad billig och plastig den kändes. Direkt när man tog i handtaget så märkte man att det var plast överallt. Till och med Teslan verkade välbyggd och premium i jämförelse. Då var e-tron mycket bättre på den punkten och som kändes extremt välbyggd om än inte min stil.

Liten var den också, jag kunde inte sitta normalt fram och sitta bekvämt bakom mig själv.

Nja, blev inte imponerad.
Sorry, men det enda som möjligtvis visar en högre premiumkänsla i Teslan är just de yttre handtagen. Resten vinner Ipace. Allt är solitt och känns ”hochwertig” som tyskarna säger. Jag har nu kört Ipace en vecka och ska snart sälja den, men det är tydligt att Jaguar kan bygga bilar.
Det är ju plast i allt man tar i, inge soft touch material alls inte, dryckeshållare, sidan på mittkonsollen, under och mellan de där armarna i mitten. Där kör Tesla sitt soft touch fuskläder (och filtmaterial inne i dryckeshållaren istället för plast och gummi). Att de kör tygtak behöver man ju inte nämna sänker intrycket markant. Dryckeshållaren täcktes med ett grått plastlock man fick klämma fast själv under armstödets lucka t.ex.. Frun tyckte samma sak så fort hon satte sig i bilen.

Sen att slå igen dörren påminde mig om någon Koreansk bil på sättet den lät ihålig och hade eftervibrationer. Nä, jag fick faktiskt mer respekt för Teslan efter att ha suttit i i-Pacen, i e-tronen så fick man i var fall intrycket av premium som satte Teslan på plats, även om jag personligen är kritisk till hur mycket vanlig bil den kändes som. i-Pacen kändes som vanlig bil som dessutom inte kändes så premium.

Hade planerat att provköra den för att se om det skulle vara ett alternativ att byta till men frun sa att det finns inte en chans att vi byter till den oavsett hur bra den kör så då orkade jag inte.
Vet inte vad för bil du haft kontakt med, men jag känner inte alls igen mig i din beskrivning. Var det en HSE? Jag vet det är ganska stor skillnad på detaljer mellan HSE och de lägre nivåerna S och SE, kanske det är en förklaring? Eller så var det en förproduktionsbil :?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 nov 2018 20:22
av OfarligTesla
HelectriC skrev:
OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:
OfarligTesla skrev:
Var och kikade på i-Pace idag och det var sjukt vad billig och plastig den kändes. Direkt när man tog i handtaget så märkte man att det var plast överallt. Till och med Teslan verkade välbyggd och premium i jämförelse. Då var e-tron mycket bättre på den punkten och som kändes extremt välbyggd om än inte min stil.

Liten var den också, jag kunde inte sitta normalt fram och sitta bekvämt bakom mig själv.

Nja, blev inte imponerad.
Sorry, men det enda som möjligtvis visar en högre premiumkänsla i Teslan är just de yttre handtagen. Resten vinner Ipace. Allt är solitt och känns ”hochwertig” som tyskarna säger. Jag har nu kört Ipace en vecka och ska snart sälja den, men det är tydligt att Jaguar kan bygga bilar.
Det är ju plast i allt man tar i, inge soft touch material alls inte, dryckeshållare, sidan på mittkonsollen, under och mellan de där armarna i mitten. Där kör Tesla sitt soft touch fuskläder (och filtmaterial inne i dryckeshållaren istället för plast och gummi). Att de kör tygtak behöver man ju inte nämna sänker intrycket markant. Dryckeshållaren täcktes med ett grått plastlock man fick klämma fast själv under armstödets lucka t.ex.. Frun tyckte samma sak så fort hon satte sig i bilen.

Sen att slå igen dörren påminde mig om någon Koreansk bil på sättet den lät ihålig och hade eftervibrationer. Nä, jag fick faktiskt mer respekt för Teslan efter att ha suttit i i-Pacen, i e-tronen så fick man i var fall intrycket av premium som satte Teslan på plats, även om jag personligen är kritisk till hur mycket vanlig bil den kändes som. i-Pacen kändes som vanlig bil som dessutom inte kändes så premium.

Hade planerat att provköra den för att se om det skulle vara ett alternativ att byta till men frun sa att det finns inte en chans att vi byter till den oavsett hur bra den kör så då orkade jag inte.
Vet inte vad för bil du haft kontakt med, men jag känner inte alls igen mig i din beskrivning. Var det en HSE? Jag vet det är ganska stor skillnad på detaljer mellan HSE och de lägre nivåerna S och SE, kanske det är en förklaring? Eller så var det en förproduktionsbil :?
Kollade faktiskt inte vad för spec det var. Den kostade iaf 1 050 000 SEK i det utförandet och det var hos "British Motor Group" som skall vara officiell Jaguarhandlare. De hade iaf 3 olika bilar.

Allt på ovansidan kändes riktigt bra med trä och annat (även om det inte var min stil) men under och på sidorna av konsolen var det plastigt. Jämförde med Teslan på samma ställen på vägen hem och det var markant skillnad.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 nov 2018 20:28
av HelectriC
Mittkonsolen på Teslan låter ju som en ihålig låda i jämförelse :? Men skit samma, alla upplever saker på olika sätt.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 13 nov 2018 10:39
av Tars
Va och kollade på ajpejsen idag.
Najs bil, men vad hände med bagageutrymmet????