Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
Som oftast gäller det att ha is i magen. De flesta bilar jag sålt har legat ute i ca 2mån och under den tiden får jag massor med förfrågningar om att sälja med gigantisk rabatt eller byta mot nån dieseltraktor. Rätt som det är så kommer det till slut en som vill betala det man önskar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Ja, eller min. Helt otroligt att det går att få ut mer än vad den kostade som ny. Lite andra spelregler i Norge verkar det som.Bjelke skrev:Alltid bra andrahandsvärde på dina bilar!HelectriC skrev:Jag sålde för 20 000 mer än jag köpte för, så det kostade ingettaliz skrev:Hur mycket kostade det äventyret?HelectriC skrev:Nu är äventyret Ipace över för min del. Sålde bilen igår. Det var en riktigt trevlig bil, men några viktiga punkter fick mig att behålla Teslan istället; bagaget blir för tight när man är van vid MS gigantutrymmen. Inget öppningsbart tak, som jag verkligen älskar! Ionity som det är idag är för dåligt utbyggt, men det blir ju bättre med tiden.
Slänger in en liten schysst bild från julhelgens strapatser
Vill du sälja min också?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
Re: Jaguar I-Pace
Trasig bil. Jaguar håller på att undersöka den. Bilen som kördes har varit runt bland många olika tidningar/journalister.Bonden Roger skrev:Vad var orsaken till att Jaguaren fick avbryta i SECC 2018 ?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Jaguar I-Pace
Enligt Jaguar... Vilket såklart kan vara sant. Det kan dock också vara ett systematiskt fel som man väljer att mörka.Jeppe_E skrev:Trasig bil. Jaguar håller på att undersöka den. Bilen som kördes har varit runt bland många olika tidningar/journalister.Bonden Roger skrev:Vad var orsaken till att Jaguaren fick avbryta i SECC 2018 ?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
Varför mörka? Det tog ju upp mjukvaruproblemen på eCar Expo?Legato skrev:Enligt Jaguar... Vilket såklart kan vara sant. Det kan dock också vara ett systematiskt fel som man väljer att mörka.Jeppe_E skrev:Trasig bil. Jaguar håller på att undersöka den. Bilen som kördes har varit runt bland många olika tidningar/journalister.Bonden Roger skrev:Vad var orsaken till att Jaguaren fick avbryta i SECC 2018 ?
Eller har det kommit fram något nytt sedan dess?
Re: Jaguar I-Pace
Det är ju såklart ett helt förödande problem för en elbil. Är det ett systematiskt fel de inte lyckats lösa så tror jag det iaf är lockande, och med tanke på vad fossiltillverkare mörkat förr så... Men jag hoppas såklart också att det bara var den aktuella bilen som drabbats och/eller att problemet som orsakade det är löst.TeslaTissel skrev:Varför mörka? Det tog ju upp mjukvaruproblemen på eCar Expo?Legato skrev:Enligt Jaguar... Vilket såklart kan vara sant. Det kan dock också vara ett systematiskt fel som man väljer att mörka.Jeppe_E skrev:Trasig bil. Jaguar håller på att undersöka den. Bilen som kördes har varit runt bland många olika tidningar/journalister.Bonden Roger skrev:Vad var orsaken till att Jaguaren fick avbryta i SECC 2018 ?
Eller har det kommit fram något nytt sedan dess?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
Jag tor Jaguar kanske är en tillverkare som insett att det inte går längre att hålla allt stenhemligt gentemot kunderna?Legato skrev:Det är ju såklart ett helt förödande problem för en elbil. Är det ett systematiskt fel de inte lyckats lösa så tror jag det iaf är lockande, och med tanke på vad fossiltillverkare mörkat förr så... Men jag hoppas såklart också att det bara var den aktuella bilen som drabbats och/eller att problemet som orsakade det är löst.TeslaTissel skrev:Varför mörka? Det tog ju upp mjukvaruproblemen på eCar Expo?Legato skrev:Enligt Jaguar... Vilket såklart kan vara sant. Det kan dock också vara ett systematiskt fel som man väljer att mörka.Jeppe_E skrev:Trasig bil. Jaguar håller på att undersöka den. Bilen som kördes har varit runt bland många olika tidningar/journalister.Bonden Roger skrev:Vad var orsaken till att Jaguaren fick avbryta i SECC 2018 ?
Eller har det kommit fram något nytt sedan dess?
Det kan så klart gälla enbart den aktuella bilen, men under eCar Expo var deväldigt öppna med att det förmodligen var mjukvaran som behövde minst, - en omgång till?
Och för tillverkarna vore det korkat att inte ta lärdomar av Teslas framgångar.
Vissa tillverkare visar tendenser att vilja lyssna och lära av kunderna.Hela bilbranschen förändras i ett slag.
Kunderna också.
Det verkar dock inte exempelvis, Nissan göra, än så länge i varje fall.
Re: Jaguar I-Pace
Trams att det skulle vara ett systematiskt fel. Det exemplaret av bil hade problem, helt klart. Dock har jag läst om många andra som kör runt i kalla fjäll i Norge och snabbladdar utan problem.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
Skrev jag trams?HelectriC skrev:Trams att det skulle vara ett systematiskt fel. Det exemplaret av bil hade problem, helt klart. Dock har jag läst om många andra som kör runt i kalla fjäll i Norge och snabbladdar utan problem.
Re: Jaguar I-Pace
Nej, han tyckte det jag skrev var tramsTeslaTissel skrev:Skrev jag trams?HelectriC skrev:Trams att det skulle vara ett systematiskt fel. Det exemplaret av bil hade problem, helt klart. Dock har jag läst om många andra som kör runt i kalla fjäll i Norge och snabbladdar utan problem.
Jag har inte läst på ang vad som exakt hände, konstaterar bara att man ska vara försiktig med att förlita sig till 100% på vad tillverkaren själv påstår.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Läser man på TOCN så kan man dra slutsatsen att Tesla inte heller klarar att ladda eftersom några ägare har problem med det. Är det alltså även ett systemfel hos Tesla dåLegato skrev:Nej, han tyckte det jag skrev var tramsTeslaTissel skrev:Skrev jag trams?HelectriC skrev:Trams att det skulle vara ett systematiskt fel. Det exemplaret av bil hade problem, helt klart. Dock har jag läst om många andra som kör runt i kalla fjäll i Norge och snabbladdar utan problem.
Jag har inte läst på ang vad som exakt hände, konstaterar bara att man ska vara försiktig med att förlita sig till 100% på vad tillverkaren själv påstår.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Det hade varit bättre om du läste mitt svar först innan du attackerar. Jag skrev att man ska vara försiktig med att förlita sig enbart på vad tillverkaren säger och det var det enda jag sa från början också.HelectriC skrev:Läser man på TOCN så kan man dra slutsatsen att Tesla inte heller klarar att ladda eftersom några ägare har problem med det. Är det alltså även ett systemfel hos Tesla dåLegato skrev:Nej, han tyckte det jag skrev var tramsTeslaTissel skrev:Skrev jag trams?HelectriC skrev:Trams att det skulle vara ett systematiskt fel. Det exemplaret av bil hade problem, helt klart. Dock har jag läst om många andra som kör runt i kalla fjäll i Norge och snabbladdar utan problem.
Jag har inte läst på ang vad som exakt hände, konstaterar bara att man ska vara försiktig med att förlita sig till 100% på vad tillverkaren själv påstår.
Om det nu vittnats från flera håll om att det inte är ett problem med Jaguaren från användare så är det ju inte längre enbart tillverkarens påstående...
Om Tesla/Musk hade gått ut och sagt att helljusautomatiken numera fungerar perfekt, hade du då ansett att det var trams om någon ifrågasatte det?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
I-Pace som laddar på en CCS2-laddare med vätskekyld kabel. Peakar på strax under 100kW.
Re: Jaguar I-Pace
Såg första irl igår. En herre som stod i laddade på Clever vid Cirkle K utanför Gävle. Han hade precis hämtat bilen i Stockholm och var på väg upp till Boden.
Han hade dock haft lite problem... Hade stått o väntat ett tag och tydligen varit borta från laddaren och när han kom tillbaka hade den stängt av... Han hade precis startat om den och hade strax över 50% SoC. Stod en timme kvar till fullt.. Brukar det inte också stå hur långt de e kvar till 80%?
Han hade dock haft lite problem... Hade stått o väntat ett tag och tydligen varit borta från laddaren och när han kom tillbaka hade den stängt av... Han hade precis startat om den och hade strax över 50% SoC. Stod en timme kvar till fullt.. Brukar det inte också stå hur långt de e kvar till 80%?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Jaguar I-Pace
Det är väl ungefär min erfarenhet av att använda snabbladdare med Chademo. Drygt hälften av gångerna avbryts laddningen av olika skäl. Min bedömning är att huvudorsaken alltid ligger i mjuk/hårdvarukonstruktionen i laddstationen.joel80 skrev:Han hade dock haft lite problem... Hade stått o väntat ett tag och tydligen varit borta från laddaren och när han kom tillbaka hade den stängt av... Han hade precis startat om den och hade strax över 50% SoC. Stod en timme kvar till fullt.. Brukar det inte också stå hur långt de e kvar till 80%?
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: Jaguar I-Pace
Jag har bara snabbladdat min bil 6-7 gånger än så länge men ingen gång har det avbrutits.
Inte heller de få gångerna jag snabbladdat vår E-NV200 har det varit några sånna problem.
Kollegan hade för nästan 3 år sen lite problem med sin i3:a som avbröt laddning, det var tydligen ett problem hos BMW som hade massa tekniker som åkte runt och probladdade. Dom fick ordning på problemet så senaste åren har kollegan i allafall inte gnällt.
Inte heller de få gångerna jag snabbladdat vår E-NV200 har det varit några sånna problem.
Kollegan hade för nästan 3 år sen lite problem med sin i3:a som avbröt laddning, det var tydligen ett problem hos BMW som hade massa tekniker som åkte runt och probladdade. Dom fick ordning på problemet så senaste åren har kollegan i allafall inte gnällt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Jaguar I-Pace
boreno skrev:Det är väl ungefär min erfarenhet av att använda snabbladdare med Chademo. Drygt hälften av gångerna avbryts laddningen av olika skäl. Min bedömning är att huvudorsaken alltid ligger i mjuk/hårdvarukonstruktionen i laddstationen.joel80 skrev:Han hade dock haft lite problem... Hade stått o väntat ett tag och tydligen varit borta från laddaren och när han kom tillbaka hade den stängt av... Han hade precis startat om den och hade strax över 50% SoC. Stod en timme kvar till fullt.. Brukar det inte också stå hur långt de e kvar till 80%?
Okej, så när man laddar en Tesla utanför SuC och det inte fungerar så är det laddarens fel, men om det är en Jaguar man laddar, så är det bilens fel?
(Alltså baserat på att Jaguaren får ta mycket skit allmänt, inte från dig eftersom du verkar vara betydligt mer sansad )
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Jag tolkar det som att han menar att det inte var bilens fel, utan laddarens... oavsett bilmärke alltså.Jeppe_E skrev:boreno skrev:Det är väl ungefär min erfarenhet av att använda snabbladdare med Chademo. Drygt hälften av gångerna avbryts laddningen av olika skäl. Min bedömning är att huvudorsaken alltid ligger i mjuk/hårdvarukonstruktionen i laddstationen.joel80 skrev:Han hade dock haft lite problem... Hade stått o väntat ett tag och tydligen varit borta från laddaren och när han kom tillbaka hade den stängt av... Han hade precis startat om den och hade strax över 50% SoC. Stod en timme kvar till fullt.. Brukar det inte också stå hur långt de e kvar till 80%?
Okej, så när man laddar en Tesla utanför SuC och det inte fungerar så är det laddarens fel, men om det är en Jaguar man laddar, så är det bilens fel?
(Alltså baserat på att Jaguaren får ta mycket skit allmänt, inte från dig eftersom du verkar vara betydligt mer sansad )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jaguar I-Pace
Det är klart att Boreno menar det, jag bara raljerar lite (inte över Boreno, utan mer allmänt)Bjelke skrev:Jag tolkar det som att han menar att det inte var bilens fel, utan laddarens... oavsett bilmärke alltså.Jeppe_E skrev:boreno skrev:Det är väl ungefär min erfarenhet av att använda snabbladdare med Chademo. Drygt hälften av gångerna avbryts laddningen av olika skäl. Min bedömning är att huvudorsaken alltid ligger i mjuk/hårdvarukonstruktionen i laddstationen.joel80 skrev:Han hade dock haft lite problem... Hade stått o väntat ett tag och tydligen varit borta från laddaren och när han kom tillbaka hade den stängt av... Han hade precis startat om den och hade strax över 50% SoC. Stod en timme kvar till fullt.. Brukar det inte också stå hur långt de e kvar till 80%?
Okej, så när man laddar en Tesla utanför SuC och det inte fungerar så är det laddarens fel, men om det är en Jaguar man laddar, så är det bilens fel?
(Alltså baserat på att Jaguaren får ta mycket skit allmänt, inte från dig eftersom du verkar vara betydligt mer sansad )
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Jaguar I-Pace
Ja det är ju ett välkänt faktum att I-pace har problem med DC-laddning.Jeppe_E skrev:Det är klart att Boreno menar det, jag bara raljerar lite (inte över Boreno, utan mer allmänt)Bjelke skrev:Jag tolkar det som att han menar att det inte var bilens fel, utan laddarens... oavsett bilmärke alltså.Jeppe_E skrev:boreno skrev:Det är väl ungefär min erfarenhet av att använda snabbladdare med Chademo. Drygt hälften av gångerna avbryts laddningen av olika skäl. Min bedömning är att huvudorsaken alltid ligger i mjuk/hårdvarukonstruktionen i laddstationen.joel80 skrev:Han hade dock haft lite problem... Hade stått o väntat ett tag och tydligen varit borta från laddaren och när han kom tillbaka hade den stängt av... Han hade precis startat om den och hade strax över 50% SoC. Stod en timme kvar till fullt.. Brukar det inte också stå hur långt de e kvar till 80%?
Okej, så när man laddar en Tesla utanför SuC och det inte fungerar så är det laddarens fel, men om det är en Jaguar man laddar, så är det bilens fel?
(Alltså baserat på att Jaguaren får ta mycket skit allmänt, inte från dig eftersom du verkar vara betydligt mer sansad )
-
- Teslaägare
- Inlägg: 134
- Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
- Referralkod: ts.la/peder89808
Re: Jaguar I-Pace
Jag har laddat min i3 94ah årsmodell 2017 en hel del på 50 kw CCS-laddare (mestadels Clever) och aldrig haft problem med att laddningen avbryts.joel80 skrev:Jag har bara snabbladdat min bil 6-7 gånger än så länge men ingen gång har det avbrutits.
Inte heller de få gångerna jag snabbladdat vår E-NV200 har det varit några sånna problem.
Kollegan hade för nästan 3 år sen lite problem med sin i3:a som avbröt laddning, det var tydligen ett problem hos BMW som hade massa tekniker som åkte runt och probladdade. Dom fick ordning på problemet så senaste åren har kollegan i allafall inte gnällt.
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Re: Jaguar I-Pace
Jag avsåg en poäng angående DC-laddare i allmänhet (exkl. Tesla Superchargers), något off-topic eftersom det inte har enbart med Jaguar's bil att göra vilket jag ber om ursäkt för.Geni87 skrev:Ja det är ju ett välkänt faktum att I-pace har problem med DC-laddning.
Min analys efter alla år av användning med olika bilar är att DC-laddarna (Obs!, Chademo) är mycket instabila, med laddning som avbryts både med och utan automatisk omstart. Som jag skev tidigare är det nära nog hälften av laddtillfällena som uppvisar problem av den typen.
Jag kan spekulera i flera anledningar till detta. Min bästa gissning är dock att eftersom dessa är byggda för att fungera med flera olika bilar så finns det en hel del specialfall i mjukvaran då laddaren tar det säkra före det osäkra och ger upp. Om det är på det sättet så är det inte så konstigt att vissa upplever mer problem än andra, och att olika bilar (även av samma modell) fungerar olika bra vid olika tillfällen.
Teslas Superchargers, som bara har 3 bilar som de måste fungera perfekt med, har automatisk hantering av felsituationer där den vanligaste metoden är att starta om laddningen (ny handskakning etc.), något jag ofta ser hända när en Tesla laddar på SuC.
Därmed inte sagt att det *bara* är laddarna som har problem, det tror inte jag. Det är säkert så att det finns designfel både i laddarna och bilarna. Min poäng är ju just att det antagligen är något oprecist att säga att det är I-Pace som har problem med snabbladdning.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: Jaguar I-Pace
Mitt inlägg var inte riktat som kritik mot dig. Utan mer bara som Jeppe också konstaterade att folk var snabba med att hävda att I-pace har stora problem med snabbladdning, när det skulle kunna vara laddstationerna som är bovarna, precis som du också är inne på.boreno skrev:Jag avsåg en poäng angående DC-laddare i allmänhet (exkl. Tesla Superchargers), något off-topic eftersom det inte har enbart med Jaguar's bil att göra vilket jag ber om ursäkt för.Geni87 skrev:Ja det är ju ett välkänt faktum att I-pace har problem med DC-laddning.
Min analys efter alla år av användning med olika bilar är att DC-laddarna (Obs!, Chademo) är mycket instabila, med laddning som avbryts både med och utan automatisk omstart. Som jag skev tidigare är det nära nog hälften av laddtillfällena som uppvisar problem av den typen.
Jag kan spekulera i flera anledningar till detta. Min bästa gissning är dock att eftersom dessa är byggda för att fungera med flera olika bilar så finns det en hel del specialfall i mjukvaran då laddaren tar det säkra före det osäkra och ger upp. Om det är på det sättet så är det inte så konstigt att vissa upplever mer problem än andra, och att olika bilar (även av samma modell) fungerar olika bra vid olika tillfällen.
Teslas Superchargers, som bara har 3 bilar som de måste fungera perfekt med, har automatisk hantering av felsituationer där den vanligaste metoden är att starta om laddningen (ny handskakning etc.), något jag ofta ser hända när en Tesla laddar på SuC.
Därmed inte sagt att det *bara* är laddarna som har problem, det tror inte jag. Det är säkert så att det finns designfel både i laddarna och bilarna. Min poäng är ju just att det antagligen är något oprecist att säga att det är I-Pace som har problem med snabbladdning.
Re: Jaguar I-Pace
Kollegan har en 2016. Dom hade skapligt stora problem då i början (Han fick den mars 2016) men efter typ ett halvår försvann det. Jag vet inte om kollegan fick nån uppdatering. Jag tror (killgissar) att BMW skötte det med de ladd-leverantörer det strulade med.. Var väl nått handslag eller nått som inte stämde kanske.Ptesla skrev:Jag har laddat min i3 94ah årsmodell 2017 en hel del på 50 kw CCS-laddare (mestadels Clever) och aldrig haft problem med att laddningen avbryts.joel80 skrev:Jag har bara snabbladdat min bil 6-7 gånger än så länge men ingen gång har det avbrutits.
Inte heller de få gångerna jag snabbladdat vår E-NV200 har det varit några sånna problem.
Kollegan hade för nästan 3 år sen lite problem med sin i3:a som avbröt laddning, det var tydligen ett problem hos BMW som hade massa tekniker som åkte runt och probladdade. Dom fick ordning på problemet så senaste åren har kollegan i allafall inte gnällt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR