Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare Legato » 05 jan 2019 18:27

TeslaTissel skrev:
HelectriC skrev:Trams att det skulle vara ett systematiskt fel. Det exemplaret av bil hade problem, helt klart. Dock har jag läst om många andra som kör runt i kalla fjäll i Norge och snabbladdar utan problem.

Skrev jag trams?

Nej, han tyckte det jag skrev var trams ;)

Jag har inte läst på ang vad som exakt hände, konstaterar bara att man ska vara försiktig med att förlita sig till 100% på vad tillverkaren själv påstår.
No2Gas - Röd X75D (fd X60d) 2016
No2Oil - Svart (blacked out) S75D 2017
Tesla Model P3D Reserverad
-------------------------------------------------------
Få obegränsad fri Supercharging! Använd min
referral: https://www.tesla.com/referral/bo2814
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav Teslaägare HelectriC » 05 jan 2019 18:48

Legato skrev:
TeslaTissel skrev:
HelectriC skrev:Trams att det skulle vara ett systematiskt fel. Det exemplaret av bil hade problem, helt klart. Dock har jag läst om många andra som kör runt i kalla fjäll i Norge och snabbladdar utan problem.

Skrev jag trams?

Jag har inte läst på ang vad som exakt hände, konstaterar bara att man ska vara försiktig med att förlita sig till 100% på vad tillverkaren själv påstår.

Läser man på TOCN så kan man dra slutsatsen att Tesla inte heller klarar att ladda eftersom några ägare har problem med det. Är det alltså även ett systemfel hos Tesla då :?
Model S P75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV (lev. jan-19)
Model 3 LR (avbeställd)
VW I.D., Byton, BMW iX3, DS3 Crossback
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Legato » 05 jan 2019 20:41

HelectriC skrev:
Legato skrev:
TeslaTissel skrev:

Skrev jag trams?

Läser man på TOCN så kan man dra slutsatsen att Tesla inte heller klarar att ladda eftersom några ägare har problem med det. Är det alltså även ett systemfel hos Tesla då :?

Det hade varit bättre om du läste mitt svar först innan du attackerar. Jag skrev att man ska vara försiktig med att förlita sig enbart på vad tillverkaren säger och det var det enda jag sa från början också.

Om det nu vittnats från flera håll om att det inte är ett problem med Jaguaren från användare så är det ju inte längre enbart tillverkarens påstående...

Om Tesla/Musk hade gått ut och sagt att helljusautomatiken numera fungerar perfekt, hade du då ansett att det var trams om någon ifrågasatte det?
No2Gas - Röd X75D (fd X60d) 2016
No2Oil - Svart (blacked out) S75D 2017
Tesla Model P3D Reserverad
-------------------------------------------------------
Få obegränsad fri Supercharging! Använd min
referral: https://www.tesla.com/referral/bo2814
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav Teslaägare helix » 05 jan 2019 21:33

I-Pace som laddar på en CCS2-laddare med vätskekyld kabel. Peakar på strax under 100kW.

Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inläggav joel80 » 11 jan 2019 02:37

Såg första irl igår. En herre som stod i laddade på Clever vid Cirkle K utanför Gävle. Han hade precis hämtat bilen i Stockholm och var på väg upp till Boden.

Han hade dock haft lite problem... Hade stått o väntat ett tag och tydligen varit borta från laddaren och när han kom tillbaka hade den stängt av... Han hade precis startat om den och hade strax över 50% SoC. Stod en timme kvar till fullt.. Brukar det inte också stå hur långt de e kvar till 80%?
Driving - Nissan Leaf2 40kwh
Vlog Electric Swede: https://www.youtube.com/ElectricSwede
joel80

Inläggav Teslaägare boreno » 11 jan 2019 10:29

joel80 skrev:Han hade dock haft lite problem... Hade stått o väntat ett tag och tydligen varit borta från laddaren och när han kom tillbaka hade den stängt av... Han hade precis startat om den och hade strax över 50% SoC. Stod en timme kvar till fullt.. Brukar det inte också stå hur långt de e kvar till 80%?

Det är väl ungefär min erfarenhet av att använda snabbladdare med Chademo. Drygt hälften av gångerna avbryts laddningen av olika skäl. Min bedömning är att huvudorsaken alltid ligger i mjuk/hårdvarukonstruktionen i laddstationen.
Dementor är en Model S 90D Aug 2016 | Midnight silver metallic | Panoramatak | Svart skinnklädsel | Kolfiberdekor | Luftfjädring | Svart alcantarainnertak | Köldpaket | Autopilot | Hi-Fi paket | Premiumpaket | 21" grå turbinhjul
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare

Inläggav joel80 » 11 jan 2019 10:42

Jag har bara snabbladdat min bil 6-7 gånger än så länge men ingen gång har det avbrutits.
Inte heller de få gångerna jag snabbladdat vår E-NV200 har det varit några sånna problem.

Kollegan hade för nästan 3 år sen lite problem med sin i3:a som avbröt laddning, det var tydligen ett problem hos BMW som hade massa tekniker som åkte runt och probladdade. Dom fick ordning på problemet så senaste åren har kollegan i allafall inte gnällt. :D
Driving - Nissan Leaf2 40kwh
Vlog Electric Swede: https://www.youtube.com/ElectricSwede
joel80

Inläggav Jeppe_E » 11 jan 2019 12:52

boreno skrev:
joel80 skrev:Han hade dock haft lite problem... Hade stått o väntat ett tag och tydligen varit borta från laddaren och när han kom tillbaka hade den stängt av... Han hade precis startat om den och hade strax över 50% SoC. Stod en timme kvar till fullt.. Brukar det inte också stå hur långt de e kvar till 80%?

Det är väl ungefär min erfarenhet av att använda snabbladdare med Chademo. Drygt hälften av gångerna avbryts laddningen av olika skäl. Min bedömning är att huvudorsaken alltid ligger i mjuk/hårdvarukonstruktionen i laddstationen.

Okej, så när man laddar en Tesla utanför SuC och det inte fungerar så är det laddarens fel, men om det är en Jaguar man laddar, så är det bilens fel? :lol:

(Alltså baserat på att Jaguaren får ta mycket skit allmänt, inte från dig eftersom du verkar vara betydligt mer sansad :))
Jeppe_E

Inläggav Teslaägare Bjelke » 11 jan 2019 13:07

Jeppe_E skrev:
boreno skrev:

Okej, så när man laddar en Tesla utanför SuC och det inte fungerar så är det laddarens fel, men om det är en Jaguar man laddar, så är det bilens fel? :lol:

(Alltså baserat på att Jaguaren får ta mycket skit allmänt, inte från dig eftersom du verkar vara betydligt mer sansad :))

Jag tolkar det som att han menar att det inte var bilens fel, utan laddarens... oavsett bilmärke alltså.
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få lite mer fri Supercharging.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inläggav Jeppe_E » 11 jan 2019 13:38

Bjelke skrev:
Jeppe_E skrev:
boreno skrev:

Jag tolkar det som att han menar att det inte var bilens fel, utan laddarens... oavsett bilmärke alltså.

Det är klart att Boreno menar det, jag bara raljerar lite :) (inte över Boreno, utan mer allmänt)
Jeppe_E

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon