Sida 68 av 79

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 jan 2019 17:27
av Legato
TeslaTissel skrev:
HelectriC skrev:
Trams att det skulle vara ett systematiskt fel. Det exemplaret av bil hade problem, helt klart. Dock har jag läst om många andra som kör runt i kalla fjäll i Norge och snabbladdar utan problem.
Skrev jag trams?
Nej, han tyckte det jag skrev var trams ;)

Jag har inte läst på ang vad som exakt hände, konstaterar bara att man ska vara försiktig med att förlita sig till 100% på vad tillverkaren själv påstår.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 jan 2019 17:48
av HelectriC
Legato skrev:
TeslaTissel skrev:
HelectriC skrev:
Trams att det skulle vara ett systematiskt fel. Det exemplaret av bil hade problem, helt klart. Dock har jag läst om många andra som kör runt i kalla fjäll i Norge och snabbladdar utan problem.
Skrev jag trams?
Nej, han tyckte det jag skrev var trams ;)

Jag har inte läst på ang vad som exakt hände, konstaterar bara att man ska vara försiktig med att förlita sig till 100% på vad tillverkaren själv påstår.
Läser man på TOCN så kan man dra slutsatsen att Tesla inte heller klarar att ladda eftersom några ägare har problem med det. Är det alltså även ett systemfel hos Tesla då :?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 jan 2019 19:41
av Legato
HelectriC skrev:
Legato skrev:
TeslaTissel skrev:
HelectriC skrev:
Trams att det skulle vara ett systematiskt fel. Det exemplaret av bil hade problem, helt klart. Dock har jag läst om många andra som kör runt i kalla fjäll i Norge och snabbladdar utan problem.
Skrev jag trams?
Nej, han tyckte det jag skrev var trams ;)

Jag har inte läst på ang vad som exakt hände, konstaterar bara att man ska vara försiktig med att förlita sig till 100% på vad tillverkaren själv påstår.
Läser man på TOCN så kan man dra slutsatsen att Tesla inte heller klarar att ladda eftersom några ägare har problem med det. Är det alltså även ett systemfel hos Tesla då :?
Det hade varit bättre om du läste mitt svar först innan du attackerar. Jag skrev att man ska vara försiktig med att förlita sig enbart på vad tillverkaren säger och det var det enda jag sa från början också.

Om det nu vittnats från flera håll om att det inte är ett problem med Jaguaren från användare så är det ju inte längre enbart tillverkarens påstående...

Om Tesla/Musk hade gått ut och sagt att helljusautomatiken numera fungerar perfekt, hade du då ansett att det var trams om någon ifrågasatte det?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 jan 2019 20:33
av helix
I-Pace som laddar på en CCS2-laddare med vätskekyld kabel. Peakar på strax under 100kW.


Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 jan 2019 01:37
av joel80
Såg första irl igår. En herre som stod i laddade på Clever vid Cirkle K utanför Gävle. Han hade precis hämtat bilen i Stockholm och var på väg upp till Boden.

Han hade dock haft lite problem... Hade stått o väntat ett tag och tydligen varit borta från laddaren och när han kom tillbaka hade den stängt av... Han hade precis startat om den och hade strax över 50% SoC. Stod en timme kvar till fullt.. Brukar det inte också stå hur långt de e kvar till 80%?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 jan 2019 09:29
av boreno
joel80 skrev:
Han hade dock haft lite problem... Hade stått o väntat ett tag och tydligen varit borta från laddaren och när han kom tillbaka hade den stängt av... Han hade precis startat om den och hade strax över 50% SoC. Stod en timme kvar till fullt.. Brukar det inte också stå hur långt de e kvar till 80%?
Det är väl ungefär min erfarenhet av att använda snabbladdare med Chademo. Drygt hälften av gångerna avbryts laddningen av olika skäl. Min bedömning är att huvudorsaken alltid ligger i mjuk/hårdvarukonstruktionen i laddstationen.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 jan 2019 09:42
av joel80
Jag har bara snabbladdat min bil 6-7 gånger än så länge men ingen gång har det avbrutits.
Inte heller de få gångerna jag snabbladdat vår E-NV200 har det varit några sånna problem.

Kollegan hade för nästan 3 år sen lite problem med sin i3:a som avbröt laddning, det var tydligen ett problem hos BMW som hade massa tekniker som åkte runt och probladdade. Dom fick ordning på problemet så senaste åren har kollegan i allafall inte gnällt. :D

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 jan 2019 11:52
av Jeppe_E
boreno skrev:
joel80 skrev:
Han hade dock haft lite problem... Hade stått o väntat ett tag och tydligen varit borta från laddaren och när han kom tillbaka hade den stängt av... Han hade precis startat om den och hade strax över 50% SoC. Stod en timme kvar till fullt.. Brukar det inte också stå hur långt de e kvar till 80%?
Det är väl ungefär min erfarenhet av att använda snabbladdare med Chademo. Drygt hälften av gångerna avbryts laddningen av olika skäl. Min bedömning är att huvudorsaken alltid ligger i mjuk/hårdvarukonstruktionen i laddstationen.

Okej, så när man laddar en Tesla utanför SuC och det inte fungerar så är det laddarens fel, men om det är en Jaguar man laddar, så är det bilens fel? :lol:

(Alltså baserat på att Jaguaren får ta mycket skit allmänt, inte från dig eftersom du verkar vara betydligt mer sansad :))

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 jan 2019 12:07
av Bjelke
Jeppe_E skrev:
boreno skrev:
joel80 skrev:
Han hade dock haft lite problem... Hade stått o väntat ett tag och tydligen varit borta från laddaren och när han kom tillbaka hade den stängt av... Han hade precis startat om den och hade strax över 50% SoC. Stod en timme kvar till fullt.. Brukar det inte också stå hur långt de e kvar till 80%?
Det är väl ungefär min erfarenhet av att använda snabbladdare med Chademo. Drygt hälften av gångerna avbryts laddningen av olika skäl. Min bedömning är att huvudorsaken alltid ligger i mjuk/hårdvarukonstruktionen i laddstationen.

Okej, så när man laddar en Tesla utanför SuC och det inte fungerar så är det laddarens fel, men om det är en Jaguar man laddar, så är det bilens fel? :lol:

(Alltså baserat på att Jaguaren får ta mycket skit allmänt, inte från dig eftersom du verkar vara betydligt mer sansad :))
Jag tolkar det som att han menar att det inte var bilens fel, utan laddarens... oavsett bilmärke alltså.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 jan 2019 12:38
av Jeppe_E
Bjelke skrev:
Jeppe_E skrev:
boreno skrev:
joel80 skrev:
Han hade dock haft lite problem... Hade stått o väntat ett tag och tydligen varit borta från laddaren och när han kom tillbaka hade den stängt av... Han hade precis startat om den och hade strax över 50% SoC. Stod en timme kvar till fullt.. Brukar det inte också stå hur långt de e kvar till 80%?
Det är väl ungefär min erfarenhet av att använda snabbladdare med Chademo. Drygt hälften av gångerna avbryts laddningen av olika skäl. Min bedömning är att huvudorsaken alltid ligger i mjuk/hårdvarukonstruktionen i laddstationen.

Okej, så när man laddar en Tesla utanför SuC och det inte fungerar så är det laddarens fel, men om det är en Jaguar man laddar, så är det bilens fel? :lol:

(Alltså baserat på att Jaguaren får ta mycket skit allmänt, inte från dig eftersom du verkar vara betydligt mer sansad :))
Jag tolkar det som att han menar att det inte var bilens fel, utan laddarens... oavsett bilmärke alltså.
Det är klart att Boreno menar det, jag bara raljerar lite :) (inte över Boreno, utan mer allmänt)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 jan 2019 12:46
av Geni87
Jeppe_E skrev:
Bjelke skrev:
Jeppe_E skrev:
boreno skrev:
joel80 skrev:
Han hade dock haft lite problem... Hade stått o väntat ett tag och tydligen varit borta från laddaren och när han kom tillbaka hade den stängt av... Han hade precis startat om den och hade strax över 50% SoC. Stod en timme kvar till fullt.. Brukar det inte också stå hur långt de e kvar till 80%?
Det är väl ungefär min erfarenhet av att använda snabbladdare med Chademo. Drygt hälften av gångerna avbryts laddningen av olika skäl. Min bedömning är att huvudorsaken alltid ligger i mjuk/hårdvarukonstruktionen i laddstationen.

Okej, så när man laddar en Tesla utanför SuC och det inte fungerar så är det laddarens fel, men om det är en Jaguar man laddar, så är det bilens fel? :lol:

(Alltså baserat på att Jaguaren får ta mycket skit allmänt, inte från dig eftersom du verkar vara betydligt mer sansad :))
Jag tolkar det som att han menar att det inte var bilens fel, utan laddarens... oavsett bilmärke alltså.
Det är klart att Boreno menar det, jag bara raljerar lite :) (inte över Boreno, utan mer allmänt)
Ja det är ju ett välkänt faktum att I-pace har problem med DC-laddning. :roll:

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 jan 2019 12:47
av Ptesla
joel80 skrev:
Jag har bara snabbladdat min bil 6-7 gånger än så länge men ingen gång har det avbrutits.
Inte heller de få gångerna jag snabbladdat vår E-NV200 har det varit några sånna problem.

Kollegan hade för nästan 3 år sen lite problem med sin i3:a som avbröt laddning, det var tydligen ett problem hos BMW som hade massa tekniker som åkte runt och probladdade. Dom fick ordning på problemet så senaste åren har kollegan i allafall inte gnällt. :D
Jag har laddat min i3 94ah årsmodell 2017 en hel del på 50 kw CCS-laddare (mestadels Clever) och aldrig haft problem med att laddningen avbryts.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 jan 2019 13:59
av boreno
Geni87 skrev:
Ja det är ju ett välkänt faktum att I-pace har problem med DC-laddning. :roll:
Jag avsåg en poäng angående DC-laddare i allmänhet (exkl. Tesla Superchargers), något off-topic eftersom det inte har enbart med Jaguar's bil att göra vilket jag ber om ursäkt för.

Min analys efter alla år av användning med olika bilar är att DC-laddarna (Obs!, Chademo) är mycket instabila, med laddning som avbryts både med och utan automatisk omstart. Som jag skev tidigare är det nära nog hälften av laddtillfällena som uppvisar problem av den typen.

Jag kan spekulera i flera anledningar till detta. Min bästa gissning är dock att eftersom dessa är byggda för att fungera med flera olika bilar så finns det en hel del specialfall i mjukvaran då laddaren tar det säkra före det osäkra och ger upp. Om det är på det sättet så är det inte så konstigt att vissa upplever mer problem än andra, och att olika bilar (även av samma modell) fungerar olika bra vid olika tillfällen.

Teslas Superchargers, som bara har 3 bilar som de måste fungera perfekt med, har automatisk hantering av felsituationer där den vanligaste metoden är att starta om laddningen (ny handskakning etc.), något jag ofta ser hända när en Tesla laddar på SuC.

Därmed inte sagt att det *bara* är laddarna som har problem, det tror inte jag. Det är säkert så att det finns designfel både i laddarna och bilarna. Min poäng är ju just att det antagligen är något oprecist att säga att det är I-Pace som har problem med snabbladdning.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 jan 2019 14:27
av Geni87
boreno skrev:
Geni87 skrev:
Ja det är ju ett välkänt faktum att I-pace har problem med DC-laddning. :roll:
Jag avsåg en poäng angående DC-laddare i allmänhet (exkl. Tesla Superchargers), något off-topic eftersom det inte har enbart med Jaguar's bil att göra vilket jag ber om ursäkt för.

Min analys efter alla år av användning med olika bilar är att DC-laddarna (Obs!, Chademo) är mycket instabila, med laddning som avbryts både med och utan automatisk omstart. Som jag skev tidigare är det nära nog hälften av laddtillfällena som uppvisar problem av den typen.

Jag kan spekulera i flera anledningar till detta. Min bästa gissning är dock att eftersom dessa är byggda för att fungera med flera olika bilar så finns det en hel del specialfall i mjukvaran då laddaren tar det säkra före det osäkra och ger upp. Om det är på det sättet så är det inte så konstigt att vissa upplever mer problem än andra, och att olika bilar (även av samma modell) fungerar olika bra vid olika tillfällen.

Teslas Superchargers, som bara har 3 bilar som de måste fungera perfekt med, har automatisk hantering av felsituationer där den vanligaste metoden är att starta om laddningen (ny handskakning etc.), något jag ofta ser hända när en Tesla laddar på SuC.

Därmed inte sagt att det *bara* är laddarna som har problem, det tror inte jag. Det är säkert så att det finns designfel både i laddarna och bilarna. Min poäng är ju just att det antagligen är något oprecist att säga att det är I-Pace som har problem med snabbladdning.
Mitt inlägg var inte riktat som kritik mot dig. :) Utan mer bara som Jeppe också konstaterade att folk var snabba med att hävda att I-pace har stora problem med snabbladdning, när det skulle kunna vara laddstationerna som är bovarna, precis som du också är inne på. :)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 jan 2019 16:04
av joel80
Ptesla skrev:
joel80 skrev:
Jag har bara snabbladdat min bil 6-7 gånger än så länge men ingen gång har det avbrutits.
Inte heller de få gångerna jag snabbladdat vår E-NV200 har det varit några sånna problem.

Kollegan hade för nästan 3 år sen lite problem med sin i3:a som avbröt laddning, det var tydligen ett problem hos BMW som hade massa tekniker som åkte runt och probladdade. Dom fick ordning på problemet så senaste åren har kollegan i allafall inte gnällt. :D
Jag har laddat min i3 94ah årsmodell 2017 en hel del på 50 kw CCS-laddare (mestadels Clever) och aldrig haft problem med att laddningen avbryts.
Kollegan har en 2016. Dom hade skapligt stora problem då i början (Han fick den mars 2016) men efter typ ett halvår försvann det. Jag vet inte om kollegan fick nån uppdatering. Jag tror (killgissar) att BMW skötte det med de ladd-leverantörer det strulade med.. Var väl nått handslag eller nått som inte stämde kanske. Bild

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 jan 2019 17:27
av Tars
Ptesla skrev:
joel80 skrev:
Jag har bara snabbladdat min bil 6-7 gånger än så länge men ingen gång har det avbrutits.
Inte heller de få gångerna jag snabbladdat vår E-NV200 har det varit några sånna problem.

Kollegan hade för nästan 3 år sen lite problem med sin i3:a som avbröt laddning, det var tydligen ett problem hos BMW som hade massa tekniker som åkte runt och probladdade. Dom fick ordning på problemet så senaste åren har kollegan i allafall inte gnällt. :D
Jag har laddat min i3 94ah årsmodell 2017 en hel del på 50 kw CCS-laddare (mestadels Clever) och aldrig haft problem med att laddningen avbryts.
Har varit med om ett avbrott i norrtälje med min i3:a.
Annars har det fungerat fint fint.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 jan 2019 19:45
av Gustafsson
Hade extremt svårt att ladda från Fortums Chademo för ett par åt sedan, laddningen startade snällt för att strax stoppa igen. Kundtjänst kliade sig i huvudet, men kunde inte hjälpa till först. Sedan visade sig att jag behövde byta betalsätt, mitt gamla kort hade gått ut, men det förstod ingen av oss först.
Såå, det kan vara andra saker än laddare och bil det är fel på...

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 14 jan 2019 11:22
av Model3LR
Har provkört I-Pace och blev extremt besviken på utrymmet i bilen samt infotainmentsystemet och mittkonsollens reglage i övrigt.

Är 190cm lång och satt väldigt tight. Den vassa kanten på mittkonsollen skavde emot högerknät och det var knappt någon plats alls mellan knäet och instrumentpanelen.

Infotainmentsystemet var väldigt invecklat och låångsamt. Säljaren upplyste mig att det var ca 1 sekunds fördröjning på den nedre skärmen och reglagen där, så att jag inte skulle tro att något var fel och trycka fler gånger. :roll: :lol:


Beställning är lagd på Model 3 LR Dual Motor. Osedd, men jag tror det blir bra ändå. ;)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 14 jan 2019 12:05
av Geni87
Model3LR skrev:
Har provkört I-Pace och blev extremt besviken på utrymmet i bilen samt infotainmentsystemet och mittkonsollens reglage i övrigt.

Är 190cm lång och satt väldigt tight. Den vassa kanten på mittkonsollen skavde emot högerknät och det var knappt någon plats alls mellan knäet och instrumentpanelen.

Infotainmentsystemet var väldigt invecklat och låångsamt. Säljaren upplyste mig att det var ca 1 sekunds fördröjning på den nedre skärmen och reglagen där, så att jag inte skulle tro att något var fel och trycka fler gånger. :roll: :lol:


Beställning är lagd på Model 3 LR Dual Motor. Osedd, men jag tror det blir bra ändå. ;)
Infotainmentsystemet är verkligen dåligt I-pace vilket tyvärr drar ner upplevelsen av en annars härlig bil. Tycker att drivlinan är riktigt trevlig, om än lite törstig men det kan man nog inte klandra drivlinan för. :)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 14 jan 2019 12:27
av OfarligTesla
Model3LR skrev:
Har provkört I-Pace och blev extremt besviken på utrymmet i bilen samt infotainmentsystemet och mittkonsollens reglage i övrigt.

Är 190cm lång och satt väldigt tight. Den vassa kanten på mittkonsollen skavde emot högerknät och det var knappt någon plats alls mellan knäet och instrumentpanelen.

Infotainmentsystemet var väldigt invecklat och låångsamt. Säljaren upplyste mig att det var ca 1 sekunds fördröjning på den nedre skärmen och reglagen där, så att jag inte skulle tro att något var fel och trycka fler gånger. :roll: :lol:


Beställning är lagd på Model 3 LR Dual Motor. Osedd, men jag tror det blir bra ändå. ;)
Om du slår i knät på konsolen i en I-Pace ska du kanske provsitta en Model 3 ändå. Jag måste sitta så pass långt bak i 3an för att inte slå knät i hörnet av skärmen att platsen bakom mig blir väldigt begränsad (dvs jag kan inte sitta bekvämt bakom mig själv som i en S).

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 14 jan 2019 12:31
av HelectriC
Geni87 skrev:
Model3LR skrev:
Har provkört I-Pace och blev extremt besviken på utrymmet i bilen samt infotainmentsystemet och mittkonsollens reglage i övrigt.

Är 190cm lång och satt väldigt tight. Den vassa kanten på mittkonsollen skavde emot högerknät och det var knappt någon plats alls mellan knäet och instrumentpanelen.

Infotainmentsystemet var väldigt invecklat och låångsamt. Säljaren upplyste mig att det var ca 1 sekunds fördröjning på den nedre skärmen och reglagen där, så att jag inte skulle tro att något var fel och trycka fler gånger. :roll: :lol:


Beställning är lagd på Model 3 LR Dual Motor. Osedd, men jag tror det blir bra ändå. ;)
Infotainmentsystemet är verkligen dåligt I-pace vilket tyvärr drar ner upplevelsen av en annars härlig bil. Tycker att drivlinan är riktigt trevlig, om än lite törstig men det kan man nog inte klandra drivlinan för. :)
kan bara hålla med att infotainment är ett stort steg tillbaks när man är van vid tesla. Synd att dom inte klarat att få till det bättre. Känns som att det fortfarande är några gamla stofiler som bestämmer och tycker att det där med skärmar är oviktigt, denna bil ska köras! Allt annat struntar vi i. Hade man velat få en bra lösning kan det ju inte vara så extremt svårt att engagera några smarta IT-utvecklare och göra nåt riktigt bra.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 14 jan 2019 14:44
av Surfaren
HelectriC skrev:
Hade man velat få en bra lösning kan det ju inte vara så extremt svårt att engagera några smarta IT-utvecklare och göra nåt riktigt bra.
Det kanske var det de gjorde, men de glömde designers och testare...

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 15 jan 2019 09:55
av Model3LR
OfarligTesla skrev:
Om du slår i knät på konsolen i en I-Pace ska du kanske provsitta en Model 3 ändå. Jag måste sitta så pass långt bak i 3an för att inte slå knät i hörnet av skärmen att platsen bakom mig blir väldigt begränsad (dvs jag kan inte sitta bekvämt bakom mig själv som i en S).
Ska provsitta Model 3 inom kort! :)

Jag är dock inte orolig. IPace är den enda nya bilen hittills som jag inte suttit bra i. Har kört en del Model S/X och det har funkat suveränt. När jag kollar på youtube där Model 3 och S jämförs är det flera som nämner att de sitter bättre i 3.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 15 jan 2019 10:25
av OfarligTesla
Model3LR skrev:
OfarligTesla skrev:
Om du slår i knät på konsolen i en I-Pace ska du kanske provsitta en Model 3 ändå. Jag måste sitta så pass långt bak i 3an för att inte slå knät i hörnet av skärmen att platsen bakom mig blir väldigt begränsad (dvs jag kan inte sitta bekvämt bakom mig själv som i en S).
Ska provsitta Model 3 inom kort! :)

Jag är dock inte orolig. IPace är den enda nya bilen hittills som jag inte suttit bra i. Har kört en del Model S/X och det har funkat suveränt. När jag kollar på youtube där Model 3 och S jämförs är det flera som nämner att de sitter bättre i 3.
Japp det var samma för mig men jag tycker jag sitter markant sämre i 3an än i S, speciellt för jag slår i knät och inte kan sitta som jag vill. Frun klagade också på att stolarna inte var lika bekväma fram eller bak.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 15 jan 2019 23:17
av TeslaTissel