Sida 35 av 79

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 13 mar 2018 19:33
av HelectriC
Och tillgänglig batterikapacitet inkl att det är på 388V

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 13 mar 2018 20:24
av Geni87
HelectriC skrev:
Och tillgänglig batterikapacitet inkl att det är på 388V
Intressant! Och eftersom det verkar vara samma batteri är det upplagt för "mjukvarutrimning"! :P

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 13 mar 2018 20:41
av vigge50
Då ligger det mitt emellan Teslas 75 och 100 kWh batterier om man kollar på användbar kapacitet, något närmre 75 kWh.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 13 mar 2018 22:31
av Geni87
vigge50 skrev:
Då ligger det mitt emellan Teslas 75 och 100 kWh batterier om man kollar på användbar kapacitet, något närmre 75 kWh.
Hur ser den användbara kapaciteten ut för Teslas 75 och 100 kWh batterier?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 13 mar 2018 22:37
av vigge50
Geni87 skrev:
vigge50 skrev:
Då ligger det mitt emellan Teslas 75 och 100 kWh batterier om man kollar på användbar kapacitet, något närmre 75 kWh.
Hur ser den användbara kapaciteten ut för Teslas 75 och 100 kWh batterier?
För 75 är den användbara 72,6 kWh och för 100 är det 98,4 kWh.

Tidigare batterier skilde det betydligt mer mellan beteckning och användbar kapacitet.

https://www.google.se/amp/s/electrek.co ... acity/amp/

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 14 mar 2018 07:26
av Laban
HelectriC skrev:
Svart på vitt att det kommer en svagare version
F-Pace med 300 hk kostar 608 000, 380 hk 793 000. Blir 320 hk versionen 185k billigare så hamnar den på 644 000 för instegsmodellen. Jag tror inte de går ner så lågt men skulle de göra det (<= 700k) så har de en potentiell kund hos mig. Har ingen husvagn än så länge, klarar brädgården med 750 kg dragvikt, får väl byta till ett alu släp om det krisar. Och Tesla har inga snabbladdare i norrlands inland där jag/vi behöver dem som mest. Ner till södra sverige blir det oftast flyg. Hmm, blir spännande det här. Fast väntetiden på den lär väl bli enorm om den hamnar på <= 700k.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 14 mar 2018 07:45
av chaffis75
Laban skrev:
Hmm, blir spännande det här. Fast väntetiden på den lär väl bli enorm om den hamnar på <= 700k.
Ja detta med väntetider börjar bli ett stort problem för elbilar :( . De börjar låta som att de redan tillverkas för lite elbilar och då har den stora massan inte ens börjat titta på elbil (med undantag för Norge). Läste igår att ett inlägg på facebook att man nu får vänta till november om man beställer nya Leaf idag.
Men ja för 700kkr så lär denna sälja som smör och de kommer inte klara möte efterfrågan tror jag..

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 14 mar 2018 09:12
av Legato
Jerker skrev:
Laban skrev:
Läste förresten precis recensionen av vår käre vän Jan Berggren, har nog redan nämnts här - https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... en-i-pace/
Men den är billigare än konkurrerande Tesla Model X och då laddar Jaguar I-Pace snabbare och går längre på det fulladdade batteriet.
I dagsläget står det 50 kW på Jaguars hemsida. Och även när/om man stöder 100 kW så finns det i dagsläget inte några laddare. Något som man som recensent kanske borde nämna, förutom då att Model X precis som i-Pace är klassen större än Niro är klassen större än i-Pace.
"laddar snabbare" Var fick han det ifrån? Den laddar varken snabbare på DC eller AC? Det är verkligen häpnadsväckande hur dåligt påläst han är. Och han får betalt för att vara det!
Mailade som sagt fram o tillbaka med honom flera gånger. Han erkände inga fel överhuvudtaget utan spädde snarare på med påståenden om att Jaguaren kommer ha mycket bättre vinterräckvidd än tom X100D (gissningsvis baserat på hans felaktiga inbillning att i-pace skulle vara ensam med förvärmning av batteriet), han "förklarade" också att Teslas eget laddnätverk är helt överflödigt :lol:

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 14 mar 2018 09:20
av Geni87
Legato skrev:
Jerker skrev:
Laban skrev:
Läste förresten precis recensionen av vår käre vän Jan Berggren, har nog redan nämnts här - https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... en-i-pace/
Men den är billigare än konkurrerande Tesla Model X och då laddar Jaguar I-Pace snabbare och går längre på det fulladdade batteriet.
I dagsläget står det 50 kW på Jaguars hemsida. Och även när/om man stöder 100 kW så finns det i dagsläget inte några laddare. Något som man som recensent kanske borde nämna, förutom då att Model X precis som i-Pace är klassen större än Niro är klassen större än i-Pace.
"laddar snabbare" Var fick han det ifrån? Den laddar varken snabbare på DC eller AC? Det är verkligen häpnadsväckande hur dåligt påläst han är. Och han får betalt för att vara det!
Mailade som sagt fram o tillbaka med honom flera gånger. Han erkände inga fel överhuvudtaget utan spädde snarare på med påståenden om att Jaguaren kommer ha mycket bättre vinterräckvidd än tom X100D (gissningsvis baserat på hans felaktiga inbillning att i-pace skulle vara ensam med förvärmning av batteriet), han "förklarade" också att Teslas eget laddnätverk är helt överflödigt :lol:
Men vinterräckvidden bör väl kunna påverkas positivt till Jaggans fördel pga värmepumpen som Teslorna inte har? Bara att jämföra elförbrukningen i ett hus med uppvärmning via direktverkande el vs luft-luft värmepump...

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 14 mar 2018 09:41
av Jerker
Legato skrev:
Jerker skrev:
Laban skrev:
Läste förresten precis recensionen av vår käre vän Jan Berggren, har nog redan nämnts här - https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... en-i-pace/
Men den är billigare än konkurrerande Tesla Model X och då laddar Jaguar I-Pace snabbare och går längre på det fulladdade batteriet.
I dagsläget står det 50 kW på Jaguars hemsida. Och även när/om man stöder 100 kW så finns det i dagsläget inte några laddare. Något som man som recensent kanske borde nämna, förutom då att Model X precis som i-Pace är klassen större än Niro är klassen större än i-Pace.
"laddar snabbare" Var fick han det ifrån? Den laddar varken snabbare på DC eller AC? Det är verkligen häpnadsväckande hur dåligt påläst han är. Och han får betalt för att vara det!
Mailade som sagt fram o tillbaka med honom flera gånger. Han erkände inga fel överhuvudtaget utan spädde snarare på med påståenden om att Jaguaren kommer ha mycket bättre vinterräckvidd än tom X100D (gissningsvis baserat på hans felaktiga inbillning att i-pace skulle vara ensam med förvärmning av batteriet), han "förklarade" också att Teslas eget laddnätverk är helt överflödigt :lol:
Jaja, såna som sitter med en säck över huvudet hela dagarna har lite svårt att ta in fakta.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 14 mar 2018 10:10
av chaffis75
Legato skrev:
Jerker skrev:
Laban skrev:
Läste förresten precis recensionen av vår käre vän Jan Berggren, har nog redan nämnts här - https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... en-i-pace/
Men den är billigare än konkurrerande Tesla Model X och då laddar Jaguar I-Pace snabbare och går längre på det fulladdade batteriet.
I dagsläget står det 50 kW på Jaguars hemsida. Och även när/om man stöder 100 kW så finns det i dagsläget inte några laddare. Något som man som recensent kanske borde nämna, förutom då att Model X precis som i-Pace är klassen större än Niro är klassen större än i-Pace.
"laddar snabbare" Var fick han det ifrån? Den laddar varken snabbare på DC eller AC? Det är verkligen häpnadsväckande hur dåligt påläst han är. Och han får betalt för att vara det!
Mailade som sagt fram o tillbaka med honom flera gånger. Han erkände inga fel överhuvudtaget utan spädde snarare på med påståenden om att Jaguaren kommer ha mycket bättre vinterräckvidd än tom X100D (gissningsvis baserat på hans felaktiga inbillning att i-pace skulle vara ensam med förvärmning av batteriet), han "förklarade" också att Teslas eget laddnätverk är helt överflödigt :lol:
ojoj... han har nog aldrig kört elbil på riktigt till vardags... låter som en teoretiker...

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 14 mar 2018 10:23
av Verdi
Geni87 skrev:
Legato skrev:
Jerker skrev:
Laban skrev:
Läste förresten precis recensionen av vår käre vän Jan Berggren, har nog redan nämnts här - https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... en-i-pace/
Men den är billigare än konkurrerande Tesla Model X och då laddar Jaguar I-Pace snabbare och går längre på det fulladdade batteriet.
I dagsläget står det 50 kW på Jaguars hemsida. Och även när/om man stöder 100 kW så finns det i dagsläget inte några laddare. Något som man som recensent kanske borde nämna, förutom då att Model X precis som i-Pace är klassen större än Niro är klassen större än i-Pace.
"laddar snabbare" Var fick han det ifrån? Den laddar varken snabbare på DC eller AC? Det är verkligen häpnadsväckande hur dåligt påläst han är. Och han får betalt för att vara det!
Mailade som sagt fram o tillbaka med honom flera gånger. Han erkände inga fel överhuvudtaget utan spädde snarare på med påståenden om att Jaguaren kommer ha mycket bättre vinterräckvidd än tom X100D (gissningsvis baserat på hans felaktiga inbillning att i-pace skulle vara ensam med förvärmning av batteriet), han "förklarade" också att Teslas eget laddnätverk är helt överflödigt :lol:
Men vinterräckvidden bör väl kunna påverkas positivt till Jaggans fördel pga värmepumpen som Teslorna inte har? Bara att jämföra elförbrukningen i ett hus med uppvärmning via direktverkande el vs luft-luft värmepump...
Absolut. Men här inne så är Tesla bäst på allt. ;)

i3 BEV har värmepump och i3 REX har inte det. Det verkar göra rätt stor skillnad på vintern faktiskt.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 14 mar 2018 10:43
av Geni87
Verdi skrev:
Geni87 skrev:
Men vinterräckvidden bör väl kunna påverkas positivt till Jaggans fördel pga värmepumpen som Teslorna inte har? Bara att jämföra elförbrukningen i ett hus med uppvärmning via direktverkande el vs luft-luft värmepump...
Absolut. Men här inne så är Tesla bäst på allt. ;)

i3 BEV har värmepump och i3 REX har inte det. Det verkar göra rätt stor skillnad på vintern faktiskt.
Alla har ju sina egna bubblor, apropå säckar över huvudet... :)

Ja det kan jag tänka mig, förhållandet mellan instoppad energi i form av el och utgående energi i form av värme blir ju betydligt mycket bättre med en värmepump.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 14 mar 2018 10:46
av Legato
Geni87 skrev:
Legato skrev:
Jerker skrev:
Laban skrev:
Läste förresten precis recensionen av vår käre vän Jan Berggren, har nog redan nämnts här - https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... en-i-pace/
Men den är billigare än konkurrerande Tesla Model X och då laddar Jaguar I-Pace snabbare och går längre på det fulladdade batteriet.
I dagsläget står det 50 kW på Jaguars hemsida. Och även när/om man stöder 100 kW så finns det i dagsläget inte några laddare. Något som man som recensent kanske borde nämna, förutom då att Model X precis som i-Pace är klassen större än Niro är klassen större än i-Pace.
"laddar snabbare" Var fick han det ifrån? Den laddar varken snabbare på DC eller AC? Det är verkligen häpnadsväckande hur dåligt påläst han är. Och han får betalt för att vara det!
Mailade som sagt fram o tillbaka med honom flera gånger. Han erkände inga fel överhuvudtaget utan spädde snarare på med påståenden om att Jaguaren kommer ha mycket bättre vinterräckvidd än tom X100D (gissningsvis baserat på hans felaktiga inbillning att i-pace skulle vara ensam med förvärmning av batteriet), han "förklarade" också att Teslas eget laddnätverk är helt överflödigt :lol:
Men vinterräckvidden bör väl kunna påverkas positivt till Jaggans fördel pga värmepumpen som Teslorna inte har? Bara att jämföra elförbrukningen i ett hus med uppvärmning via direktverkande el vs luft-luft värmepump...
Så kan det bli. Artikeln nämnde dock inte värmepumpen som argument utan batteriförvärmning. Teslorna tar ju hand om endel spillvärme också, så vi får se hur det blir i praktiken sen.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 14 mar 2018 10:50
av Legato
Verdi skrev:
Geni87 skrev:
Legato skrev:
Jerker skrev:
Laban skrev:
Läste förresten precis recensionen av vår käre vän Jan Berggren, har nog redan nämnts här - https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... en-i-pace/

I dagsläget står det 50 kW på Jaguars hemsida. Och även när/om man stöder 100 kW så finns det i dagsläget inte några laddare. Något som man som recensent kanske borde nämna, förutom då att Model X precis som i-Pace är klassen större än Niro är klassen större än i-Pace.
"laddar snabbare" Var fick han det ifrån? Den laddar varken snabbare på DC eller AC? Det är verkligen häpnadsväckande hur dåligt påläst han är. Och han får betalt för att vara det!
Mailade som sagt fram o tillbaka med honom flera gånger. Han erkände inga fel överhuvudtaget utan spädde snarare på med påståenden om att Jaguaren kommer ha mycket bättre vinterräckvidd än tom X100D (gissningsvis baserat på hans felaktiga inbillning att i-pace skulle vara ensam med förvärmning av batteriet), han "förklarade" också att Teslas eget laddnätverk är helt överflödigt :lol:
Men vinterräckvidden bör väl kunna påverkas positivt till Jaggans fördel pga värmepumpen som Teslorna inte har? Bara att jämföra elförbrukningen i ett hus med uppvärmning via direktverkande el vs luft-luft värmepump...
Absolut. Men här inne så är Tesla bäst på allt. ;)

i3 BEV har värmepump och i3 REX har inte det. Det verkar göra rätt stor skillnad på vintern faktiskt.
Nej Tesla är inte bäst på allt. Som sagt, argumentet som framfördes var att Jaguaren har förvärmning av batteriet...

Biasen i att skriva en artikel med rubriken "Jaguars nya elbil I-Pace krossar Tesla Model X" med argumentet att Jaguaren laddar snabbare, har längre räckvidd och är accelererar snabbare är ganska svår att överträffa...

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 14 mar 2018 10:54
av Geni87
Legato skrev:
Geni87 skrev:
Men vinterräckvidden bör väl kunna påverkas positivt till Jaggans fördel pga värmepumpen som Teslorna inte har? Bara att jämföra elförbrukningen i ett hus med uppvärmning via direktverkande el vs luft-luft värmepump...
Så kan det bli. Artikeln nämnde dock inte värmepumpen som argument utan batteriförvärmning. Teslorna tar ju hand om endel spillvärme också, så vi får se hur det blir i praktiken sen.
Jo, jag syftade inte på journalistens kunskap eller okunskap, utan snarare på att diskussionerna här även de kan vara ganska onyanserade ibland. :)

Att ta tillvara på spillvärme från elmaskiner, kraftelektronik och batteri är inget unikt för Tesla, utan något som görs i många BEV:ar och PHEV:s, värmepumpen blir ju utöver detta och kommer påverka mycket vid låga temperaturer.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 14 mar 2018 11:38
av Legato
Geni87 skrev:
Legato skrev:
Geni87 skrev:
Men vinterräckvidden bör väl kunna påverkas positivt till Jaggans fördel pga värmepumpen som Teslorna inte har? Bara att jämföra elförbrukningen i ett hus med uppvärmning via direktverkande el vs luft-luft värmepump...
Så kan det bli. Artikeln nämnde dock inte värmepumpen som argument utan batteriförvärmning. Teslorna tar ju hand om endel spillvärme också, så vi får se hur det blir i praktiken sen.
Jo, jag syftade inte på journalistens kunskap eller okunskap, utan snarare på att diskussionerna här även de kan vara ganska onyanserade ibland. :)

Att ta tillvara på spillvärme från elmaskiner, kraftelektronik och batteri är inget unikt för Tesla, utan något som görs i många BEV:ar och PHEV:s, värmepumpen blir ju utöver detta och kommer påverka mycket vid låga temperaturer.
Det är skillnad på att vara onyanserad vs att skriva att en bil "krossar" en annan och sedan anföra rena faktafel som snarare talar för den andra bilen... Gällande detta forum så är det ett märkesforum, det vore konstigt om det inte fanns viss partiskhet för Tesla. Jag tycker dock faktiskt inte det sticker ut, snarare tvärtom. Det räcker att skumma igenom ett par sidor med trådar så ser man ju att det också finns massor av kritik mot Tesla. Här hänger det ju också väldigt många som inte är Teslaägare utan har andra elbilar eller intresse för elbilar generellt. Det är nog ganska unikt för ett märkesforum.

Jag har inte heller påstått att det är unikt för Tesla att ta hand om spillvärme. Jag konstaterade att vi inte vet i vilken grad Jaguaren kommer göra det.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 14 mar 2018 13:14
av nek0
Legato skrev:
Geni87 skrev:
Legato skrev:
Geni87 skrev:
Men vinterräckvidden bör väl kunna påverkas positivt till Jaggans fördel pga värmepumpen som Teslorna inte har? Bara att jämföra elförbrukningen i ett hus med uppvärmning via direktverkande el vs luft-luft värmepump...
Så kan det bli. Artikeln nämnde dock inte värmepumpen som argument utan batteriförvärmning. Teslorna tar ju hand om endel spillvärme också, så vi får se hur det blir i praktiken sen.
Jo, jag syftade inte på journalistens kunskap eller okunskap, utan snarare på att diskussionerna här även de kan vara ganska onyanserade ibland. :)

Att ta tillvara på spillvärme från elmaskiner, kraftelektronik och batteri är inget unikt för Tesla, utan något som görs i många BEV:ar och PHEV:s, värmepumpen blir ju utöver detta och kommer påverka mycket vid låga temperaturer.
Det är skillnad på att vara onyanserad vs att skriva att en bil "krossar" en annan och sedan anföra rena faktafel som snarare talar för den andra bilen... Gällande detta forum så är det ett märkesforum, det vore konstigt om det inte fanns viss partiskhet för Tesla. Jag tycker dock faktiskt inte det sticker ut, snarare tvärtom. Det räcker att skumma igenom ett par sidor med trådar så ser man ju att det också finns massor av kritik mot Tesla. Här hänger det ju också väldigt många som inte är Teslaägare utan har andra elbilar eller intresse för elbilar generellt. Det är nog ganska unikt för ett märkesforum.

Jag har inte heller påstått att det är unikt för Tesla att ta hand om spillvärme. Jag konstaterade att vi inte vet i vilken grad Jaguaren kommer göra det.
Fakta fel har du här på forumet i överflod
Service på elbilar är mycket billigare ----- läste att teslas kostar ca 7000kr
Service behövs inte ------ direkt lögn
Alla kan köpa elbil - ------ alla kan inte köpa mat för dagen
Man laddar snabbare än man tankar fossilare ------ detta vill jag se :)
Det är inga problem med långresor man måste ändå äta ------ alla är inte bebisar som äter varannan timme

De finns hur mycket som helst positivt med elbilar och ändå håller man på med sånt trams :(

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 14 mar 2018 13:21
av Laban
Geni87 skrev:
Att ta tillvara på spillvärme från elmaskiner, kraftelektronik och batteri är inget unikt för Tesla, utan något som görs i många BEV:ar och PHEV:s, värmepumpen blir ju utöver detta och kommer påverka mycket vid låga temperaturer.
Har för mig att Leaf's värmepump stänger av vid -15 och kallare. Så vid riktigt låga temperaturer fyller den ingen funktion, om nu inte i-Pace har en bättre värmepump än Leaf. Men jag gissar på att det är en viss problematik med värmepumpar i en bil, luftcirkulation under huven, avfrostning och annat. Sen förstås ännu en sak som kan gå sönder.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 14 mar 2018 13:28
av Laban
nek0 skrev:
Fakta fel har du här på forumet i överflod
Service på elbilar är mycket billigare ----- läste att teslas kostar ca 7000kr
Service behövs inte ------ direkt lögn
Alla kan köpa elbil - ------ alla kan inte köpa mat för dagen
Man laddar snabbare än man tankar fossilare ------ detta vill jag se :)
Det är inga problem med långresor man måste ändå äta ------ alla är inte bebisar som äter varannan timme

De finns hur mycket som helst positivt med elbilar och ändå håller man på med sånt trams :(
Service på elbilar är generellt sett billigare, det finns det massvis med data på för Nissan Leaf mm. Tesla är en dyr bil och dyr att serva men det är inget krav för garantin på drivlinan.

Att man laddar snabbare än man tankar beror väl på hur bilen används, men jag gissar på att 90+% skulle göra det eftersom man laddar hemma vilket tar några sekunder för att plugga in / dra ur kontakten. Jämfört med att ta omväg till macken , stanna och tanka osv. För våran familj skulle det definitivt vara en fördel med eldrift tank/laddmässigt och vi kör 3000+ mil/år.

Alla kan köpa elbilar är väl med utgångspunkt från den skara som faktiskt köper nya bilar. De som inte har råd med mat för dagen lär inte köpa en ny bensin/dieselbil heller. Och att det inte finns 20 år gamla elbilar för 10k är det svårt att göra något åt..

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 14 mar 2018 13:41
av vigge50
nek0 skrev:
Fakta fel har du här på forumet i överflod
Service på elbilar är mycket billigare ----- läste att teslas kostar ca 7000kr
Service behövs inte ------ direkt lögn
Alla kan köpa elbil - ------ alla kan inte köpa mat för dagen
Man laddar snabbare än man tankar fossilare ------ detta vill jag se :)
Det är inga problem med långresor man måste ändå äta ------ alla är inte bebisar som äter varannan timme

De finns hur mycket som helst positivt med elbilar och ändå håller man på med sånt trams :(
Frågan är om man ska ta allt som skrivs här ordagrant som du eller om man ska ta det med lite nypa salt som normalt?

Service för elbilar borde i många fall vara billigare och är det också men med undantag Tesla, vilket jag inte vet hur många gånger det skrivits här inne eller har du missat det?

Även om Tesla har service så gäller samtliga garantier även om du inte servar, gäller samma sak med en BMW som inte har blivit servad?

Det finns många här som inte har elbil så jag har svårt att se att detta skulle vara sanning, det kanske har sagts att många skulle klara sig med elbil även om de idag inte är beredda att ta klivet att köpa en men att alla kan köpa en elbil är det nog ingen som säger.

Än en gång har du tagit en del av en mening från en lång diskussion, de har funnits trådar om att ifall du räknar tiden du lägger på ett år på att tanka en fossilbil mot tiden du lägger på att ladda en elbil så kan det bil kortare beroende på hur du kör och laddar just för att stor del av laddningen sker över natten. Men om du ska räkna på en lång resa så är det nog ingen här som säger att du laddningen går snabbare än tankning av en fossilbil.

Det argumentet användas mest till de som påstår att en elbil måste klar 100 mil på en laddning, även om få säger att det är optimalt att ladda varannan timme så är kanske 8 timmar i sträck utan stopp kanske inte optimalt ur säkerhetssynpunkt?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 14 mar 2018 13:55
av nek0
Laban skrev:
nek0 skrev:
Fakta fel har du här på forumet i överflod
Service på elbilar är mycket billigare ----- läste att teslas kostar ca 7000kr
Service behövs inte ------ direkt lögn
Alla kan köpa elbil - ------ alla kan inte köpa mat för dagen
Man laddar snabbare än man tankar fossilare ------ detta vill jag se :)
Det är inga problem med långresor man måste ändå äta ------ alla är inte bebisar som äter varannan timme

De finns hur mycket som helst positivt med elbilar och ändå håller man på med sånt trams :(
Service på elbilar är generellt sett billigare, det finns det massvis med data på för Nissan Leaf mm. Tesla är en dyr bil och dyr att serva men det är inget krav för garantin på drivlinan.

Att man laddar snabbare än man tankar beror väl på hur bilen används, men jag gissar på att 90+% skulle göra det eftersom man laddar hemma vilket tar några sekunder för att plugga in / dra ur kontakten. Jämfört med att ta omväg till macken , stanna och tanka osv. För våran familj skulle det definitivt vara en fördel med eldrift tank/laddmässigt och vi kör 3000+ mil/år.

Alla kan köpa elbilar är väl med utgångspunkt från den skara som faktiskt köper nya bilar. De som inte har råd med mat för dagen lär inte köpa en ny bensin/dieselbil heller. Och att det inte finns 20 år gamla elbilar för 10k är det svårt att göra något åt..
Varför kostar så mycket något som inte behövs?
Nu när vi har vinter och - grader laddas inte mycket hemma på en natt om man ska värma batterier och allt annat
Även om man kan ladda hemma så kan man inte ta med sig hemmet på långresan och då sitter man där och väntar eller hur?
Vilken elbil föreslår du istället för en fossilare som kostar 200-300 000kr

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 14 mar 2018 14:05
av nek0
vigge50 skrev:
nek0 skrev:
Fakta fel har du här på forumet i överflod
Service på elbilar är mycket billigare ----- läste att teslas kostar ca 7000kr
Service behövs inte ------ direkt lögn
Alla kan köpa elbil - ------ alla kan inte köpa mat för dagen
Man laddar snabbare än man tankar fossilare ------ detta vill jag se :)
Det är inga problem med långresor man måste ändå äta ------ alla är inte bebisar som äter varannan timme

De finns hur mycket som helst positivt med elbilar och ändå håller man på med sånt trams :(
Frågan är om man ska ta allt som skrivs här ordagrant som du eller om man ska ta det med lite nypa salt som normalt?

Service för elbilar borde i många fall vara billigare och är det också men med undantag Tesla, vilket jag inte vet hur många gånger det skrivits här inne eller har du missat det?

Även om Tesla har service så gäller samtliga garantier även om du inte servar, gäller samma sak med en BMW som inte har blivit servad?

Det finns många här som inte har elbil så jag har svårt att se att detta skulle vara sanning, det kanske har sagts att många skulle klara sig med elbil även om de idag inte är beredda att ta klivet att köpa en men att alla kan köpa en elbil är det nog ingen som säger.

Än en gång har du tagit en del av en mening från en lång diskussion, de har funnits trådar om att ifall du räknar tiden du lägger på ett år på att tanka en fossilbil mot tiden du lägger på att ladda en elbil så kan det bil kortare beroende på hur du kör och laddar just för att stor del av laddningen sker över natten. Men om du ska räkna på en lång resa så är det nog ingen här som säger att du laddningen går snabbare än tankning av en fossilbil.

Det argumentet användas mest till de som påstår att en elbil måste klar 100 mil på en laddning, även om få säger att det är optimalt att ladda varannan timme så är kanske 8 timmar i sträck utan stopp kanske inte optimalt ur säkerhetssynpunkt?
De som äger Leafen klagar på service priset
Vad säger bilförsäkringen om motorn rasar utanför garanti tiden om man inte servar bilen?
Hur du än kör så laddar du aldrig snabbare än man tankar bensin/diesel.Speciellt inte på vinter och det är 5-6 månader i Sverige.
Alla kan ha eller alla kan köpa tolkar jag som samma.
Köra utan stopp i 8 timmar är dumt men stanna varannan timme och ladda en timme är inte optimalt heller.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 14 mar 2018 14:20
av Laban
nek0 skrev:
De som äger Leafen klagar på service priset
Klaga kan man göra även om det är billigare
Vad säger bilförsäkringen om motorn rasar utanför garanti tiden om man inte servar bilen?
Ingen aning men eftersom man inte servar motorn så bör det väl inte vara någon skillnad.
Hur du än kör så laddar du aldrig snabbare än man tankar bensin/diesel.Speciellt inte på vinter och det är 5-6 månader i Sverige.
Laddar man hemma 95% av tiden så spelar det mindre roll om det är sommar eller vinter. Och de gånger vi kör längre brukar det röra sig om ca 20 mil, stanna och äta, sedan 10-20 mil till. Dvs, ingen extratid för laddning. Hur vårat körmönster är jämfört med gemene man låter jag förstås vara osagt.

Alla kan ha eller alla kan köpa tolkar jag som samma.
Ok.
Köra utan stopp i 8 timmar är dumt men stanna varannan timme och ladda en timme är inte optimalt heller.
Riktigt så ser det väl inte ut med en Tesla. 24 kWh Leaf och -20 C är en annan femma, jag skulle personligen inte göra annat än den dagliga pendlingen med den typen av bil.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 14 mar 2018 14:21
av HelectriC
Varför hela tiden överdriva? Vi kör varken 8timmar i sträck eller 1 timme för att sedan ladda 1 timme. Vi kör helt normalt kanske 5-8 timmar per dag om vi ska på långresa och under denna tid stannar vi 1 eller 2 eller 3 gånger á 15-20min. Vad är så jobbigt med det? Du har helt klart aldrig haft en Tesla och vet därför inte hur det funkar, det blir så fel när du går in och generaliserar och förklarar för oss som faktiskt har levt med en i flera år och vet att det funkar medans du säger att det inte gör det? Det blir ju bara komiskt!