Sida 4 av 79

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 02 apr 2017 12:49
av Legato
HelectriC skrev:
Fast priset vet vi ungefär eftersom Jaguar gått ut med att den kommer kosta 10-15% mer än motsvarande F-Pace (effektmässigt), dvs 380hk varianten som startar på 760k ger då ca 836-874k.
Har faktiskt missat att de pratat om effektmässigt, var har du läst detta? De enda jämförelser jag sett har varit med 10-15% över 340-hästars F-pacen. S-en som du jämför med har ju en ganska hög utrustningsstandard vilket "motiverar" 760k för den, vs 594k för den enklaste 340 hästarsvarianten.

Min gissning är att i-Pace kommer starta runt 750.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 02 apr 2017 13:02
av HelectriC
Legato skrev:
HelectriC skrev:
Fast priset vet vi ungefär eftersom Jaguar gått ut med att den kommer kosta 10-15% mer än motsvarande F-Pace (effektmässigt), dvs 380hk varianten som startar på 760k ger då ca 836-874k.
Har faktiskt missat att de pratat om effektmässigt, var har du läst detta? De enda jämförelser jag sett har varit med 10-15% över 340-hästars F-pacen. S-en som du jämför med har ju en ganska hög utrustningsstandard vilket "motiverar" 760k för den, vs 594k för den enklaste 340 hästarsvarianten.

Min gissning är att i-Pace kommer starta runt 750.
Ipace ska få ca 400hk, antar att de då syftar på F pace S

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 02 apr 2017 13:37
av Legato
HelectriC skrev:
Legato skrev:
HelectriC skrev:
Fast priset vet vi ungefär eftersom Jaguar gått ut med att den kommer kosta 10-15% mer än motsvarande F-Pace (effektmässigt), dvs 380hk varianten som startar på 760k ger då ca 836-874k.
Har faktiskt missat att de pratat om effektmässigt, var har du läst detta? De enda jämförelser jag sett har varit med 10-15% över 340-hästars F-pacen. S-en som du jämför med har ju en ganska hög utrustningsstandard vilket "motiverar" 760k för den, vs 594k för den enklaste 340 hästarsvarianten.

Min gissning är att i-Pace kommer starta runt 750.
Ipace ska få ca 400hk, antar att de då syftar på F pace S
Intressant, hade inte sett att svenska Jaguar uttryckte det så förut. Dock fortfarande svårt att veta vad de anser är "likvärdig utrustning". Effektmässigt är den ju precis som du säger helt klart närmast S:en! När man däremot skriver "performance"/"prestanda" blir ju jämförelsen svårare, gissar att topphastigheten på bensinarna är klart högre tex.

Verkar finnas många som dragit slutsatsen att priset ska hamna betydligt lägre (än båda våra respektive gissningar):

" men Jaguar ger åtminstone en fingervisning om priset. Jaguar I-Pace väntas kosta 10-15 procent mer än F-Pace med motsvarande prestanda, vilket skulle innebära ungefär 600.000 kronor."

"Norsk Jaguar-forhandler skriver om prisspekulasjon ned mot 550.000 kroner for I-Pace."

"Anerkjente bilmagasiner som britiske CAR Magazine og tyske Auto Motor und Sport antyder imidlertid begge en pris fra ca. kr. 550.000,- (hensyntatt dagens valuta-kurs og dagens avgiftsfritak i Norge)."

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 02 apr 2017 17:01
av HelectriC
Om priset blir ca 550 000 i Norge, så blir priset +25% i Sverige pga momsfritt i Norge dvs ca 690 000. Men spekulera kan vi göra i evigheter. Sanningen kommer nog till hösten när man tydligen ska börja ta in fasta kontrakt (specifikationer på bil)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 02 apr 2017 17:45
av Legato
HelectriC skrev:
Om priset blir ca 550 000 i Norge, så blir priset +25% i Sverige pga momsfritt i Norge dvs ca 690 000. Men spekulera kan vi göra i evigheter. Sanningen kommer nog till hösten när man tydligen ska börja ta in fasta kontrakt (specifikationer på bil)
Japp, jag känner bara att priset i min värld är väldigt långt ifrån definierat. Den kan landa mellan 600k och 900k i basutförande utan att jag kommer höja på ögonbrynen.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 02 apr 2017 19:19
av HelectriC
Legato skrev:
HelectriC skrev:
Om priset blir ca 550 000 i Norge, så blir priset +25% i Sverige pga momsfritt i Norge dvs ca 690 000. Men spekulera kan vi göra i evigheter. Sanningen kommer nog till hösten när man tydligen ska börja ta in fasta kontrakt (specifikationer på bil)
Japp, jag känner bara att priset i min värld är väldigt långt ifrån definierat. Den kan landa mellan 600k och 900k i basutförande utan att jag kommer höja på ögonbrynen.
Ja, men det är ju bara 300 lax hit eller dit, ingen fara, sätt igång sedelpressen i garaget och tryck upp några fler, så ordnar det sig ;)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 02 apr 2017 21:12
av Bjelke
Ja om gissningarna på priset stämmer någorlunda så blir det iaf billagare än en Tesla...

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 02 apr 2017 23:58
av Legato
HelectriC skrev:
Legato skrev:
HelectriC skrev:
Om priset blir ca 550 000 i Norge, så blir priset +25% i Sverige pga momsfritt i Norge dvs ca 690 000. Men spekulera kan vi göra i evigheter. Sanningen kommer nog till hösten när man tydligen ska börja ta in fasta kontrakt (specifikationer på bil)
Japp, jag känner bara att priset i min värld är väldigt långt ifrån definierat. Den kan landa mellan 600k och 900k i basutförande utan att jag kommer höja på ögonbrynen.
Ja, men det är ju bara 300 lax hit eller dit, ingen fara, sätt igång sedelpressen i garaget och tryck upp några fler, så ordnar det sig ;)
Mmm, om man ändå hade ett garage att ha pressen i. Vågar inte köra den i vardagsrummet :-)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 02 apr 2017 23:59
av Legato
Bjelke skrev:
Ja om gissningarna på priset stämmer någorlunda så blir det iaf billagare än en Tesla...
Ja eller nej. Hela "mitt" intervall ligger högre än Model 3 bör kunna hamna på. Där är motsvarande intervall 400-525 för mig ;)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 03 apr 2017 06:10
av mati
Bjelke skrev:
Ja om gissningarna på priset stämmer någorlunda så blir det iaf billagare än en Tesla...
Billigare än en Model S/X visserligen, men båda dessa är ju betydligt större än jaggan.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 03 apr 2017 06:18
av Bjelke
mati skrev:
Bjelke skrev:
Ja om gissningarna på priset stämmer någorlunda så blir det iaf billagare än en Tesla...
Billigare än en Model S/X visserligen, men båda dessa är ju betydligt större än jaggan.
Stämmer nog men Jaggan lär ju kännas och upplevas som fan så mycket mer premium än Tesla och nästan 100% säkert bättre stolar samt byggkvalitet som matchar priset ;)
Däremot så blir den väl dyrare än Model 3 verkar det som...

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 03 apr 2017 06:32
av mati
Sant. :)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 03 apr 2017 07:51
av Smutt
Om konkurrenten tar en miljon det är brist på elbilar varför skulle då Jaguar ta mindre?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 03 apr 2017 08:35
av HelectriC
Smutt skrev:
Om konkurrenten tar en miljon det är brist på elbilar varför skulle då Jaguar ta mindre?
Nej, jag tror vi kan glömma allt under 750k. Sen beror det nog på utrustning hur nära miljonen man hamnar.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 03 apr 2017 11:40
av Legato
Bjelke skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Ja om gissningarna på priset stämmer någorlunda så blir det iaf billagare än en Tesla...
Billigare än en Model S/X visserligen, men båda dessa är ju betydligt större än jaggan.
Stämmer nog men Jaggan lär ju kännas och upplevas som fan så mycket mer premium än Tesla och nästan 100% säkert bättre stolar samt byggkvalitet som matchar priset ;)
Däremot så blir den väl dyrare än Model 3 verkar det som...
Jag är inte så övertygad på det området. Äger en ny Jagga och för att vara en fossilbil så är den fantastisk imo, rolig, fantastiskt ljud och vacker som få. Men den är ingen Lexus i upplevd byggkvalitet precis...

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 03 apr 2017 11:54
av Bjelke
Legato skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Ja om gissningarna på priset stämmer någorlunda så blir det iaf billagare än en Tesla...
Billigare än en Model S/X visserligen, men båda dessa är ju betydligt större än jaggan.
Stämmer nog men Jaggan lär ju kännas och upplevas som fan så mycket mer premium än Tesla och nästan 100% säkert bättre stolar samt byggkvalitet som matchar priset ;)
Däremot så blir den väl dyrare än Model 3 verkar det som...
Jag är inte så övertygad på det området. Äger en ny Jagga och för att vara en fossilbil så är den fantastisk imo, rolig, fantastiskt ljud och vacker som få. Men den är ingen Lexus i upplevd byggkvalitet precis...
Å fan :(
Polarn har ju haft flera stycken, tror han har 3 st just nu, men den nyaste är inte helt ny utan kanske 3-4 år eller nåt och dom han har är sjukt fina/sköna och som det låter
på honom så är dom lika välbyggda som dom ser ut, men jag har inte ägt någon själv så mer än så vet jag ju inte...

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 03 apr 2017 12:14
av danni
Bjelke skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Ja om gissningarna på priset stämmer någorlunda så blir det iaf billagare än en Tesla...
Billigare än en Model S/X visserligen, men båda dessa är ju betydligt större än jaggan.
Stämmer nog men Jaggan lär ju kännas och upplevas som fan så mycket mer premium än Tesla och nästan 100% säkert bättre stolar samt byggkvalitet som matchar priset ;)
Däremot så blir den väl dyrare än Model 3 verkar det som...
Jag provkörde XF Sportbrake när den kom. Riktigt fin väghållning och bra styrning, men interiör, premiumkänsla och stolar var riktigt dåliga. På de områdena kändes den som den var långt, långt efter A6 och 5-serien, och jag skulle säga att den är rejält efter Model S också. Nu var det dock standardstolarna jag provade, och det finns trettiosjutton olika uppgraderade varianter att välja på - de kanske är bättre. Och F-Pace har jag inte provat alls, den kanske är mycket bättre den också.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 apr 2017 12:14
av HelectriC
Mitt största aber mot Jaguar har hela tiden varit möjligheten att ladda på långresor. Jag har varit rädd att det går för långsamt med CCS. Efter att nu ha laddat vid tre olika superchargers de senaste två dagarna så vet jag inte om det blir så stor skillnad. Jag har haft 40-55kW laddhastigjet efter få minuter (startar på ca 100 och reduceras successivt ganska fort). Då har jag startat med ganska låg SoC (10-20%). Så man kanske inte behöver vara rädd för CCS om den håller stabilt 45-50?
jag är faktiskt aningen missnöjd med superchargers. Tilläggas kan att jag varit helt själv utom vid ett tillfälle då en annan Tesla laddade på ett annat nummer.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 apr 2017 13:32
av Svenssons
HelectriC skrev:
Mitt största aber mot Jaguar har hela tiden varit möjligheten att ladda på långresor. Jag har varit rädd att det går för långsamt med CCS. Efter att nu ha laddat vid tre olika superchargers de senaste två dagarna så vet jag inte om det blir så stor skillnad. Jag har haft 40-55kW laddhastigjet efter få minuter (startar på ca 100 och reduceras successivt ganska fort). Då har jag startat med ganska låg SoC (10-20%). Så man kanske inte behöver vara rädd för CCS om den håller stabilt 45-50?
jag är faktiskt aningen missnöjd med superchargers. Tilläggas kan att jag varit helt själv utom vid ett tillfälle då en annan Tesla laddade på ett annat nummer.
Temperaturen på batterierna spelar stor roll för mig. Är det kring nollan och jag bara kört i 10 minuter så får jag 30-40 kW. Är det ca 5 grader så får jag 40-50 kW, 10 grader får jag 50-60 kW och vid ca 15 grader får jag 60-70 kW. Har jag kört längre får jag högre hastighet men det verkar vara först efter kanske minst 45-60 minuters körning som jag får full hastighet.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 apr 2017 16:44
av dstr
Svenssons skrev:
Temperaturen på batterierna spelar stor roll för mig. Är det kring nollan och jag bara kört i 10 minuter så får jag 30-40 kW. Är det ca 5 grader så får jag 40-50 kW, 10 grader får jag 50-60 kW och vid ca 15 grader får jag 60-70 kW. Har jag kört längre får jag högre hastighet men det verkar vara först efter kanske minst 45-60 minuters körning som jag får full hastighet.
Renault hade det där som argument till varför Zoe inte har snabbladdare i Sverige - det är alldeles för sällan som batteriet är varmare än 15 grader.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 apr 2017 17:11
av HelectriC
Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
Mitt största aber mot Jaguar har hela tiden varit möjligheten att ladda på långresor. Jag har varit rädd att det går för långsamt med CCS. Efter att nu ha laddat vid tre olika superchargers de senaste två dagarna så vet jag inte om det blir så stor skillnad. Jag har haft 40-55kW laddhastigjet efter få minuter (startar på ca 100 och reduceras successivt ganska fort). Då har jag startat med ganska låg SoC (10-20%). Så man kanske inte behöver vara rädd för CCS om den håller stabilt 45-50?
jag är faktiskt aningen missnöjd med superchargers. Tilläggas kan att jag varit helt själv utom vid ett tillfälle då en annan Tesla laddade på ett annat nummer.
Temperaturen på batterierna spelar stor roll för mig. Är det kring nollan och jag bara kört i 10 minuter så får jag 30-40 kW. Är det ca 5 grader så får jag 40-50 kW, 10 grader får jag 50-60 kW och vid ca 15 grader får jag 60-70 kW. Har jag kört längre får jag högre hastighet men det verkar vara först efter kanske minst 45-60 minuters körning som jag får full hastighet.
Jag hade kört i 2-3 timmar innan jag laddade samtliga gånger och det var 7-12 plusgrader ute.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 apr 2017 19:36
av 12man
om det var min bil skulle jag be SC att kolla intagskablarna, fick 117kw vid 40km kvar och sen sjönk det långsamt till 40kw vid 80% fullt, både i karlstad och arboga i helgen var väl 8-10 grader ute

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 21 apr 2017 17:50
av HelectriC
Verkar som Jaguar jobbar på. Produktionsbil ska visas redan i september 2017 :D
http://www.autoexpress.co.uk/jaguar/i-p ... furt-debut

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 21 apr 2017 18:56
av Limbster
Vem vet, vi kanske får se en I-pace i Sverige innan någon M3.
Hade varit riktigt spännande och få höra hur den indiska ägarna resonerat kring Jaguars elbils satsning. Med lite tur kan detta vara ett jättebra beslut.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 21 apr 2017 19:11
av Bjelke
HelectriC skrev:
Verkar som Jaguar jobbar på. Produktionsbil ska visas redan i september 2017 :D
http://www.autoexpress.co.uk/jaguar/i-p ... furt-debut
Oohhh that's gooood news :)