Soppatorsk med bogsering

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Musikmannen66
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 05 mar 2014 13:38
Ort: Tjörn

Soppatorsk med bogsering

Inlägg av Musikmannen66 »

Frun åkte hem med 80 km i batteriet i år Nissan Leaf och borde klarat sig om det inte varit 7 grader, motvind och fredag :roll:
1 km innan hemmet kom sköldpaddan fram och hon rullade in till vägkanten med varningsblinkersen på.
Värme och ljus funkade som vanligt men inte drivning av hjulen.
Vi har en tesla model S men den går inte att bogsera med antar jag då det inte finns något att fästa i där bak på bilen.
Grannen ställde upp och drog med sin Lexus Rx300 då han gärna ville ha ett litet äventyr på fredag kväll.
Frugan lusläste bruksanvisningen som sade att man inte ska bogsera Nissan dock kunde man dra bilen loss om den satt fast så dragögla fanns.
Jag chansade och lade in neutralen och åkte de 1000 metrarna i 15 km/ h . Bromsar och styrning funkade som vanligt dock var styrningen trögare så servon var nog inte kry.
Väl hemma så kopplade jag in 240 volt och Nisse Leif käkade elektroner som aldrig för.
Nu har jag inte sett hur den mår imorgon men så långt verkar det som den repar sig.

Mvh Magnus
Model S 75 . Svart med taklucka
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Soppatorsk med bogsering

Inlägg av lator »

Låter lite konstigt att den stannade direkt efter att sköldpaddan dör upp. Normalt ska man kunna köra 2 - 4 km. Sen är det absolut inga problem att bogsera en Leaf. Om den har gått till stopp så lägger den automatiskt in neutralläge men stannar man innan så kan man också passa på att ladda lite om man puttar in driveläge... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Soppatorsk med bogsering

Inlägg av Bjelke »

Sambon undrar om det inte borde dyka upp en hare i displayen när den är fulladdad och man kan köra extra fort? :lol:
(eftersom det dyker upp en sköldpadda när det närmar sig tomt)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Musikmannen66
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 05 mar 2014 13:38
Ort: Tjörn

Re: Soppatorsk med bogsering

Inlägg av Musikmannen66 »

Det var tydligen så att min fru märkte sköldpaddan först när bilen tappade fart.
Idag stod det att vi kunde köra 183 km vilket var 20 km längre än vad det brukar vara på full tank.
Kan bero på att det kördes väldigt försiktigt igår eller balansering av batteriet.
Model S 75 . Svart med taklucka
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Soppatorsk med bogsering

Inlägg av Bjelke »

Musikmannen66 skrev:
Det var tydligen så att min fru märkte sköldpaddan först när bilen tappade fart.
Idag stod det att vi kunde köra 183 km vilket var 20 km längre än vad det brukar vara på full tank.
Kan bero på att det kördes väldigt försiktigt igår eller balansering av batteriet.
Det låter mer logiskt för sköldpaddan ska dyka upp ganska långt före, stämmer även bra att bilen tror att ni kommer längre
pgav av dom senaste kilometrarnas lugna körning :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Soppatorsk med bogsering

Inlägg av perre »

Väcker en gammal tråd till liv då detta är vad jag fann om bogsering av elbilar.

Jag försöker lista ut om det finns en bogserögla på en model 3 och om man verkligen riskerar att skada den permanent om man bogserar den med hjulen på marken. Som det står i ägarhandboken.
Jag tänker just på såna tillfällen när man kanske kan få lite provisorisk laddning inom några hundra meter eller kilometer.

Vad är det som riskerar skadas?
Är det någon av er som gjort det utöver TS?
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Soppatorsk med bogsering

Inlägg av Jeppe_E »

perre skrev:
Väcker en gammal tråd till liv då detta är vad jag fann om bogsering av elbilar.

Jag försöker lista ut om det finns en bogserögla på en model 3 och om man verkligen riskerar att skada den permanent om man bogserar den med hjulen på marken. Som det står i ägarhandboken.
Jag tänker just på såna tillfällen när man kanske kan få lite provisorisk laddning inom några hundra meter eller kilometer.

Vad är det som riskerar skadas?
Är det någon av er som gjort det utöver TS?
Ja, det finns en ögla, den ligger i frunken. Sitter en liten plastcirkel i framspoilern som skall lossas och där skall öglan skruvas i. Sen skall bilen sättas i tow-mode.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Soppatorsk med bogsering

Inlägg av perre »

Jeppe_E skrev:
perre skrev:
Väcker en gammal tråd till liv då detta är vad jag fann om bogsering av elbilar.

Jag försöker lista ut om det finns en bogserögla på en model 3 och om man verkligen riskerar att skada den permanent om man bogserar den med hjulen på marken. Som det står i ägarhandboken.
Jag tänker just på såna tillfällen när man kanske kan få lite provisorisk laddning inom några hundra meter eller kilometer.

Vad är det som riskerar skadas?
Är det någon av er som gjort det utöver TS?
Ja, det finns en ögla, den ligger i frunken. Sitter en liten plastcirkel i framspoilern som skall lossas och där skall öglan skruvas i. Sen skall bilen sättas i tow-mode.
Och hur långt kan man då bogsera den innan nåt skadas och varför?
Nån som har lite koll?
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Soppatorsk med bogsering

Inlägg av e5m1r »

perre skrev:
Jeppe_E skrev:
perre skrev:
Väcker en gammal tråd till liv då detta är vad jag fann om bogsering av elbilar.

Jag försöker lista ut om det finns en bogserögla på en model 3 och om man verkligen riskerar att skada den permanent om man bogserar den med hjulen på marken. Som det står i ägarhandboken.
Jag tänker just på såna tillfällen när man kanske kan få lite provisorisk laddning inom några hundra meter eller kilometer.

Vad är det som riskerar skadas?
Är det någon av er som gjort det utöver TS?
Ja, det finns en ögla, den ligger i frunken. Sitter en liten plastcirkel i framspoilern som skall lossas och där skall öglan skruvas i. Sen skall bilen sättas i tow-mode.
Och hur långt kan man då bogsera den innan nåt skadas och varför?
Nån som har lite koll?
Hur långt som helst förutsatt att du har bogserkngsmode igång :)
Kan dock vara lite svårt med det när bilen dör helt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Soppatorsk med bogsering

Inlägg av Zalman3 »

Tesla Björn drog en S med en X.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Soppatorsk med bogsering

Inlägg av Teslaspolen »

Zalman3 skrev:
Tesla Björn drog en S med en X.
Notera dock att S:en har drive i då den regennar hela tiden. Inte att rekommendera om inte annat för att är ett stort slöseri med energi. Lägg i Neutral så har jag svårt att se vad skillnaden mellan det och att rulla med för en lång nedförsbacke skulle vara...

Om nu inte dragögglan är en svag punkt, men det har jag ingen aning om.
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Soppatorsk med bogsering

Inlägg av perre »

Zalman3 skrev:
Tesla Björn drog en S med en X.
Där lär de knappast ha haft bogseringsmode igång eller...

Så varför står det i manualen att man riskerar skada bilen permanent om man bogserar den även med bogseringsmode igång? Att det typ bara är till för att rulla upp bilen på en bogserare.
Model 3 LR AWD
Skriv svar