Ystad - Haparanda

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ystad - Haparanda

Inlägg av Svenssons »

lator skrev:
Räknas det verkligen med äkta laddtid, alltså inkl avfart av motorväg, kringelkrok till laddplats, backning, inkoppling och samma på vägen ut? Det känns som om optimisten har varit igång och bara lagt till själva laddtiden, dessutom utan att ta i beaktande att ibland står det två på samma stolppar...
Ser en som börjar fundera på att resa mellan Ystad och Haparanda för att försöka slå rekord...

Själva navigeringen lär ju ta med avfarter och kringelkrok till laddplats i de vägarnas angivna fart (vilket kanske inte alltid är rimligt att håll). Backning, inkoppling och eventuellt upptagen plats vid laddaren lär ju inte vara med
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ystad - Haparanda

Inlägg av vigge50 »

lator skrev:
Räknas det verkligen med äkta laddtid, alltså inkl avfart av motorväg, kringelkrok till laddplats, backning, inkoppling och samma på vägen ut? Det känns som om optimisten har varit igång och bara lagt till själva laddtiden, dessutom utan att ta i beaktande att ibland står det två på samma stolppar...
Om du tittar på bilden så står det "time to open charger port" vilket är tänkt att inkludera det du nämner och det är satt till fem minuter.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Ystad - Haparanda

Inlägg av lator »

Svenssons skrev:
lator skrev:
Räknas det verkligen med äkta laddtid, alltså inkl avfart av motorväg, kringelkrok till laddplats, backning, inkoppling och samma på vägen ut? Det känns som om optimisten har varit igång och bara lagt till själva laddtiden, dessutom utan att ta i beaktande att ibland står det två på samma stolppar...
Ser en som börjar fundera på att resa mellan Ystad och Haparanda för att försöka slå rekord...

Själva navigeringen lär ju ta med avfarter och kringelkrok till laddplats i de vägarnas angivna fart (vilket kanske inte alltid är rimligt att håll). Backning, inkoppling och eventuellt upptagen plats vid laddaren lär ju inte vara med
Näää, det är ju redan påtänkt och utfört! Dessutom, hur kul är det att sitta på E4:an i 19 timmar? Nej då. jag nöjer mig med att ha åkt runt till alla SuC utom Tinnered på en helg! (Den fanns ju inte då). ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ystad - Haparanda

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
lator skrev:
Räknas det verkligen med äkta laddtid, alltså inkl avfart av motorväg, kringelkrok till laddplats, backning, inkoppling och samma på vägen ut? Det känns som om optimisten har varit igång och bara lagt till själva laddtiden, dessutom utan att ta i beaktande att ibland står det två på samma stolppar...
Om du tittar på bilden så står det "time to open charger port" vilket är tänkt att inkludera det du nämner och det är satt till fem minuter.
OK, den läggs till Drive time och inte till Charge Time ser jag nu. Skulle vara intressant att se någon fossilare köra samma sträcka också... Tror inte någon kommer att klara av det utan stopp.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Ystad - Haparanda

Inlägg av far1far2 »

lator skrev:
Räknas det verkligen med äkta laddtid, alltså inkl avfart av motorväg, kringelkrok till laddplats, backning, inkoppling och samma på vägen ut? Det känns som om optimisten har varit igång och bara lagt till själva laddtiden, dessutom utan att ta i beaktande att ibland står det två på samma stolppar...
Absolut. Domdär kringelkrångel-backa till-koppla in-fumla lite-minuterna , är ofrånkomliga! Dom brukar bli både halvtimmar å timmar!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Ystad - Haparanda

Inlägg av dstr »

Foluke skrev:
Jag konstaterar vid egna beräkningar att om man sätter relativ fart till 110 istället för 100 slipper man köra genom Stockholm. Hur kommer det sig?
Mattematiskt är det enkelt att förklara. Procent skalar ju inte linjärt. Om snitthastigheten är 50km/h på en sträcka och 100km/h på den andra så ger 10% ökning dubbelt upp på ena.

Jag hade dock gissat på att E4 skulle ha högre snittfart än småvägarna över Arboga, fast det är ju långa sträckor 70 genom Stockholm.

edit: när jag läser det jag själv skriver så måste det ju bero på att högre fart ger högre förbrukning och därmed längre laddtid.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3619
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ystad - Haparanda

Inlägg av jonasl »

Jag har kört 75 mil i sträck som längst, utan ens en kisspaus. Då är man ganska mör sedan.

I mitt fall ca hälften motorväg, och hela resan i mörker, dessutom.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5306
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ystad - Haparanda

Inlägg av Nicke Nyfiken »

jonasl skrev:
Jag har kört 75 mil i sträck som längst, utan ens en kisspaus. Då är man ganska mör sedan.

I mitt fall ca hälften motorväg, och hela resan i mörker, dessutom.
Då måste någon man tycker väldigt mycke om vara döende, för att man ska utsätta sig själv och sina medtrafikanter för de riskerna. :roll:
Model Y P
Model S P
Model S P
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ystad - Haparanda

Inlägg av Svenssons »

jonasl skrev:
Jag har kört 75 mil i sträck som längst, utan ens en kisspaus. Då är man ganska mör sedan.

I mitt fall ca hälften motorväg, och hela resan i mörker, dessutom.
Då har du inte kommit ens halvvägs för Ystad-Haparanda och sedan lär det inte finnas så mycket kvar i bränsletanken. Är det motorväg så skulle det ta 6 timmar.

Hade du velat ta 5 minuters paus för att tanka bilen och sedan köra i ytterligare 7 timmar/90 mil efter de första 75 milen?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3619
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ystad - Haparanda

Inlägg av jonasl »

Nä. Jag hade inte velat köra längre. Var rimligt pigg när jag kom fram men dagen efter var jag allt annat än pigg.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ystad - Haparanda

Inlägg av Svenssons »

jonasl skrev:
Nä. Jag hade inte velat köra längre. Var rimligt pigg när jag kom fram men dagen efter var jag allt annat än pigg.
Jag körde nyligen Kalmar-Berlin med min Model X som inte är mycket kortare men jag fick dels bensträckare i Kristianstad och Köge, en tupplur på en timme i Norra Alslev, ett par timmars väntan och sedan vila (dock inte sömn) på färjan och sedan ny bensträckare i Herzsprung. Var hyfsat fräsch när jag kom till Berlin vid kl 13:00 men vi tog det ändå rätt lugnt på eftermiddagen där. Hade garanterat inte kunnat göra det utan stopp oavsett hur lång räckvidd bilen skulle haft med tanke på att hela familjen var med och jag inte hade kört särskilt bra utan pauserna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ystad - Haparanda

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
jonasl skrev:
Nä. Jag hade inte velat köra längre. Var rimligt pigg när jag kom fram men dagen efter var jag allt annat än pigg.
Jag körde nyligen Kalmar-Berlin med min Model X som inte är mycket kortare men jag fick dels bensträckare i Kristianstad och Köge, en tupplur på en timme i Norra Alslev, ett par timmars väntan och sedan vila (dock inte sömn) på färjan och sedan ny bensträckare i Herzsprung. Var hyfsat fräsch när jag kom till Berlin vid kl 13:00 men vi tog det ändå rätt lugnt på eftermiddagen där. Hade garanterat inte kunnat göra det utan stopp oavsett hur lång räckvidd bilen skulle haft med tanke på att hela familjen var med och jag inte hade kört särskilt bra utan pauserna.
Kan hålla med dig om du är den enda som kan köra i bilen men jag har varit med på många bilsemestrar ner till Italien både för skidsemester och sommarsemester. Då brukar mina föräldrar turas om och då kan den ena vila när den andra kör även om man inte har långa pauser. Förra året när vi körde hem från Italien så tror jag det ända stoppet vi gjorde från lunch kring klockan ett till vi nådde hotellet vid åtta var att mina föräldrar bytte förare och de var väll ett stop på 1-2 minuter. Innan det hade vi kört sen ungefär fem på morgonen och kanske gjort två stopp för frukost och tankning. Vi var alla trötta när vi kom fram efter ungefär 15 timmar i bil så det hade kanske varit bättre med lite längre pauser men det är stor skillnad mellan att ha en och två förare. Den resan skulle nog tagit ett antal timmar längre i en Tesla även om vi hade hunnit ladda en del under frukosten och lunchen men de skulle vara långt ifrån tillräckligt.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Ystad - Haparanda

Inlägg av Foluke »

vigge50 skrev:
Svenssons skrev:
jonasl skrev:
Nä. Jag hade inte velat köra längre. Var rimligt pigg när jag kom fram men dagen efter var jag allt annat än pigg.
Jag körde nyligen Kalmar-Berlin med min Model X som inte är mycket kortare men jag fick dels bensträckare i Kristianstad och Köge, en tupplur på en timme i Norra Alslev, ett par timmars väntan och sedan vila (dock inte sömn) på färjan och sedan ny bensträckare i Herzsprung. Var hyfsat fräsch när jag kom till Berlin vid kl 13:00 men vi tog det ändå rätt lugnt på eftermiddagen där. Hade garanterat inte kunnat göra det utan stopp oavsett hur lång räckvidd bilen skulle haft med tanke på att hela familjen var med och jag inte hade kört särskilt bra utan pauserna.
Kan hålla med dig om du är den enda som kan köra i bilen men jag har varit med på många bilsemestrar ner till Italien både för skidsemester och sommarsemester. Då brukar mina föräldrar turas om och då kan den ena vila när den andra kör även om man inte har långa pauser. Förra året när vi körde hem från Italien så tror jag det ända stoppet vi gjorde från lunch kring klockan ett till vi nådde hotellet vid åtta var att mina föräldrar bytte förare och de var väll ett stop på 1-2 minuter. Innan det hade vi kört sen ungefär fem på morgonen och kanske gjort två stopp för frukost och tankning. Vi var alla trötta när vi kom fram efter ungefär 15 timmar i bil så det hade kanske varit bättre med lite längre pauser men det är stor skillnad mellan att ha en och två förare. Den resan skulle nog tagit ett antal timmar längre i en Tesla även om vi hade hunnit ladda en del under frukosten och lunchen men de skulle vara långt ifrån tillräckligt.
Jag har gjort en del stollekörningar där vi startat från Borås vid 13 fredag och stått med skidor på högst upp i Val Gardera kl 9.00 lördag morgon efter att ha köpt liftkort i St Christina dessutom. Man somnar gott på lördag kväll. Tro mig. Jag skulle tro att Teslan med mycket AP skulle gjort att man fått ut mycket mer effektiv tid under lördagen efter transporten.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ystad - Haparanda

Inlägg av Bjelke »

Längre tillbaks brukade jag sträck-köra typ 85 mil till vår släktgård och då var man ganska slut oftast...
Numera känns 3-4 timmar som max innan det behövs en paus, så för mig passar Teslans nivå perfekt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Ystad - Haparanda

Inlägg av apkungen »

Jag kommer att ha tillgång till en Tesla i början på nästa år. Skulle vara kul att göra denna resa då. Man får börja en klok tid så att man åker förbi Stockholm mitt i natten typ.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Ystad - Haparanda

Inlägg av leiflodde »

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Ystad - Haparanda

Inlägg av dstr »

apkungen skrev:
Jag kommer att ha tillgång till en Tesla i början på nästa år. Skulle vara kul att göra denna resa då. Man får börja en klok tid så att man åker förbi Stockholm mitt i natten typ.
...när Essingeleden brukar vara stängd pga arbete? Ur den aspekten är Arboga klart bästa alternativet.
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Ystad - Haparanda

Inlägg av Oppfinnarn »

Borde det inte gå snabbare att köra andra hållet, Haparanda-Ystad, det är ju nerförsbacke då :P ?
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5306
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ystad - Haparanda

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Oppfinnarn skrev:
Borde det inte gå snabbare att köra andra hållet, Haparanda-Ystad, det är ju nerförsbacke då :P ?
Men man kan ju inte slå rekordet Ystad - Haparanda om man kör Haparanda - Ystad, det säger sig själv att det är fusk. ;)

Förresten, vad är rekordet för Haparanda - Ystad? :shock:
Model Y P
Model S P
Model S P
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Ystad - Haparanda

Inlägg av JFAH »

Mellan 92 och 2005 så pendlade jag sträckorna haparanda-stockholm-gislaved omkring 2-3 gånger i kvartalet. Bästa tiden jag haft stockholm-luleå centrum var runt 8 timmar blankt (faktisk körd sträcka låg runt 95 mil, cirkus 118 i genomsnitt. Inklusive tankstopp och pissepaus.), så visst _går_ det att köra fortare. Men ärligt, normalfallet på de omkring 140 mil enkel resa jag hade var med stopptider omkring 2-3 timmar, Man måste äta. Dricka, kissa, röra på sig. Den tid det på året och dygnet det är ojämförligt effektivast att göra den här typen av långskörning är för övrigt december-januari, med start omkring 8 på kvällen. Man slipper trafik och köer, och med lite tur är temperaturen huvudsakligen under -10 vilket gör att halka inte är ett problem. När jag tittar på tabellerna ovan ser jag helt klart att jag skulle kunnat använda en tesla till de turerna utan att egentligen offrat något. Förvisso kanske jag inte hade haft rekordtiden :-) Men å andra sidan, på hela sträckan gör det så pass lite tid i relation till att man faktisk skulle kunnat ta en tupplur på laddstationen...

Det stora problemet hade väl varit avsaknaden av SC i töre och gällivare... Åtminstone en chademo hade varit nödvändig.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ystad - Haparanda

Inlägg av bylund »

Att dessutom hinna förbi Gällivare under rekordförsöket vore imponerande om d slår tiden. ;)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar