Jag körde nyligen Kalmar-Berlin med min Model X som inte är mycket kortare men jag fick dels bensträckare i Kristianstad och Köge, en tupplur på en timme i Norra Alslev, ett par timmars väntan och sedan vila (dock inte sömn) på färjan och sedan ny bensträckare i Herzsprung. Var hyfsat fräsch när jag kom till Berlin vid kl 13:00 men vi tog det ändå rätt lugnt på eftermiddagen där. Hade garanterat inte kunnat göra det utan stopp oavsett hur lång räckvidd bilen skulle haft med tanke på att hela familjen var med och jag inte hade kört särskilt bra utan pauserna.jonasl skrev:Nä. Jag hade inte velat köra längre. Var rimligt pigg när jag kom fram men dagen efter var jag allt annat än pigg.
Ystad - Haparanda
Moderator: Redaktion
Re: Ystad - Haparanda
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ystad - Haparanda
Kan hålla med dig om du är den enda som kan köra i bilen men jag har varit med på många bilsemestrar ner till Italien både för skidsemester och sommarsemester. Då brukar mina föräldrar turas om och då kan den ena vila när den andra kör även om man inte har långa pauser. Förra året när vi körde hem från Italien så tror jag det ända stoppet vi gjorde från lunch kring klockan ett till vi nådde hotellet vid åtta var att mina föräldrar bytte förare och de var väll ett stop på 1-2 minuter. Innan det hade vi kört sen ungefär fem på morgonen och kanske gjort två stopp för frukost och tankning. Vi var alla trötta när vi kom fram efter ungefär 15 timmar i bil så det hade kanske varit bättre med lite längre pauser men det är stor skillnad mellan att ha en och två förare. Den resan skulle nog tagit ett antal timmar längre i en Tesla även om vi hade hunnit ladda en del under frukosten och lunchen men de skulle vara långt ifrån tillräckligt.Svenssons skrev:Jag körde nyligen Kalmar-Berlin med min Model X som inte är mycket kortare men jag fick dels bensträckare i Kristianstad och Köge, en tupplur på en timme i Norra Alslev, ett par timmars väntan och sedan vila (dock inte sömn) på färjan och sedan ny bensträckare i Herzsprung. Var hyfsat fräsch när jag kom till Berlin vid kl 13:00 men vi tog det ändå rätt lugnt på eftermiddagen där. Hade garanterat inte kunnat göra det utan stopp oavsett hur lång räckvidd bilen skulle haft med tanke på att hela familjen var med och jag inte hade kört särskilt bra utan pauserna.jonasl skrev:Nä. Jag hade inte velat köra längre. Var rimligt pigg när jag kom fram men dagen efter var jag allt annat än pigg.
Re: Ystad - Haparanda
Jag har gjort en del stollekörningar där vi startat från Borås vid 13 fredag och stått med skidor på högst upp i Val Gardera kl 9.00 lördag morgon efter att ha köpt liftkort i St Christina dessutom. Man somnar gott på lördag kväll. Tro mig. Jag skulle tro att Teslan med mycket AP skulle gjort att man fått ut mycket mer effektiv tid under lördagen efter transporten.vigge50 skrev:Kan hålla med dig om du är den enda som kan köra i bilen men jag har varit med på många bilsemestrar ner till Italien både för skidsemester och sommarsemester. Då brukar mina föräldrar turas om och då kan den ena vila när den andra kör även om man inte har långa pauser. Förra året när vi körde hem från Italien så tror jag det ända stoppet vi gjorde från lunch kring klockan ett till vi nådde hotellet vid åtta var att mina föräldrar bytte förare och de var väll ett stop på 1-2 minuter. Innan det hade vi kört sen ungefär fem på morgonen och kanske gjort två stopp för frukost och tankning. Vi var alla trötta när vi kom fram efter ungefär 15 timmar i bil så det hade kanske varit bättre med lite längre pauser men det är stor skillnad mellan att ha en och två förare. Den resan skulle nog tagit ett antal timmar längre i en Tesla även om vi hade hunnit ladda en del under frukosten och lunchen men de skulle vara långt ifrån tillräckligt.Svenssons skrev:Jag körde nyligen Kalmar-Berlin med min Model X som inte är mycket kortare men jag fick dels bensträckare i Kristianstad och Köge, en tupplur på en timme i Norra Alslev, ett par timmars väntan och sedan vila (dock inte sömn) på färjan och sedan ny bensträckare i Herzsprung. Var hyfsat fräsch när jag kom till Berlin vid kl 13:00 men vi tog det ändå rätt lugnt på eftermiddagen där. Hade garanterat inte kunnat göra det utan stopp oavsett hur lång räckvidd bilen skulle haft med tanke på att hela familjen var med och jag inte hade kört särskilt bra utan pauserna.jonasl skrev:Nä. Jag hade inte velat köra längre. Var rimligt pigg när jag kom fram men dagen efter var jag allt annat än pigg.
Model S P85D,
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ystad - Haparanda
Längre tillbaks brukade jag sträck-köra typ 85 mil till vår släktgård och då var man ganska slut oftast...
Numera känns 3-4 timmar som max innan det behövs en paus, så för mig passar Teslans nivå perfekt
Numera känns 3-4 timmar som max innan det behövs en paus, så för mig passar Teslans nivå perfekt
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ystad - Haparanda
Jag kommer att ha tillgång till en Tesla i början på nästa år. Skulle vara kul att göra denna resa då. Man får börja en klok tid så att man åker förbi Stockholm mitt i natten typ.
Re: Ystad - Haparanda
...när Essingeleden brukar vara stängd pga arbete? Ur den aspekten är Arboga klart bästa alternativet.apkungen skrev:Jag kommer att ha tillgång till en Tesla i början på nästa år. Skulle vara kul att göra denna resa då. Man får börja en klok tid så att man åker förbi Stockholm mitt i natten typ.
- Oppfinnarn
- Teslaägare
- Inlägg: 484
- Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
- Ort: Bjärred
Re: Ystad - Haparanda
Borde det inte gå snabbare att köra andra hållet, Haparanda-Ystad, det är ju nerförsbacke då ?
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 ....
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Ystad - Haparanda
Men man kan ju inte slå rekordet Ystad - Haparanda om man kör Haparanda - Ystad, det säger sig själv att det är fusk.Oppfinnarn skrev:Borde det inte gå snabbare att köra andra hållet, Haparanda-Ystad, det är ju nerförsbacke då ?
Förresten, vad är rekordet för Haparanda - Ystad?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Ystad - Haparanda
Mellan 92 och 2005 så pendlade jag sträckorna haparanda-stockholm-gislaved omkring 2-3 gånger i kvartalet. Bästa tiden jag haft stockholm-luleå centrum var runt 8 timmar blankt (faktisk körd sträcka låg runt 95 mil, cirkus 118 i genomsnitt. Inklusive tankstopp och pissepaus.), så visst _går_ det att köra fortare. Men ärligt, normalfallet på de omkring 140 mil enkel resa jag hade var med stopptider omkring 2-3 timmar, Man måste äta. Dricka, kissa, röra på sig. Den tid det på året och dygnet det är ojämförligt effektivast att göra den här typen av långskörning är för övrigt december-januari, med start omkring 8 på kvällen. Man slipper trafik och köer, och med lite tur är temperaturen huvudsakligen under -10 vilket gör att halka inte är ett problem. När jag tittar på tabellerna ovan ser jag helt klart att jag skulle kunnat använda en tesla till de turerna utan att egentligen offrat något. Förvisso kanske jag inte hade haft rekordtiden Men å andra sidan, på hela sträckan gör det så pass lite tid i relation till att man faktisk skulle kunnat ta en tupplur på laddstationen...
Det stora problemet hade väl varit avsaknaden av SC i töre och gällivare... Åtminstone en chademo hade varit nödvändig.
Det stora problemet hade väl varit avsaknaden av SC i töre och gällivare... Åtminstone en chademo hade varit nödvändig.
Re: Ystad - Haparanda
Att dessutom hinna förbi Gällivare under rekordförsöket vore imponerande om d slår tiden.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS