Sida 1 av 2

Ystad - Haparanda

Postat: 07 dec 2016 04:28
av dstr
Känns som detta förtjänar/behöver en egen tråd.

http://mobil.corren.se/nyheter/norrkopi ... 10164.aspx

Nytt rekord är alltså satt på sträckan. 23h5min. Tibor konstaterade fort att det borde gå att putsa med några timmar. I hans exempel nämner han 100kwh-batteriet. Blir det verkligen någon skillnad mot 90? Laddtid är ju marginellt. Det som behövs är ju att hoppa över ett stopp. Vilket skulle det kunna bli? Börja i Haparanda och ta sikte direkt på Umeå?

Jag har hakat upp mig på tanken ödeshög - arboga - gävle.

Re: Ystad - Haparanda

Postat: 07 dec 2016 08:06
av blincoln
Tjaa, de får allt lära sig att använda https://abetterrouteplanner.com ;)

Jag antog 210 Wh/km och 110% hastighet och i övrigt ser ni antangandena i bilderna. Drygt 19h borde man alltså kunna åka på i hyfsat väder med en P100D. Vem bevisar? :D

För övrigt exakt samma superladdare använda för både 90 och 100 kWh, det går bara fortare att ladda med 100. Notera också det synbart meningslösa stoppet i 0 minuter i Kristianstad för P100, det är bara för att optimeraren då tillåts åka långsammare vägar genom Småland, vilket i sin tur sparar lite ström... dags att fila lite på optimeringen kanske.

P100D
Y-H-S100.png
S90D
Y-H-S90.png

Re: Ystad - Haparanda

Postat: 07 dec 2016 08:20
av joel80
Irriterade mig på en av kommentarerna till artikel på det där som skrev att med fossilbil tog det typ 17h. (vilket typ är körtiden..) Som om man inte skulle behöva stanna för att t.ex äta under vägen.. Eller tanka ffs! Det är inte stor skillnad på tiderna egentligen.. Och elbilsföraren blir en säkrare förare med ett par fler pauser.

Re: Ystad - Haparanda

Postat: 07 dec 2016 09:28
av dstr
Jag får 20:08 med S85 och via Arboga(!).

Re: Ystad - Haparanda

Postat: 07 dec 2016 09:31
av TiborBlomhall
Sen räknar ju kartapparna med lagliga hastigheter också... :twisted:

Re: Ystad - Haparanda

Postat: 07 dec 2016 09:39
av blincoln
TiborBlomhall skrev:
Sen räknar ju kartapparna med lagliga hastigheter också... :twisted:
Värt att notera att den gamla regeln "det går fortast i 160 km/h med supercharging" verkar gälla även här. Vid 170% av "Googlehastighet" når man fram på 16:18 med en S90, men då lägger man också 5h på laddning på vägen. Om man själv (och omgivningen) överlever alls alltså :twisted:

Re: Ystad - Haparanda

Postat: 07 dec 2016 10:02
av 12man
och då kan man äta lite vid ett bord och behöver inte slafsa i bilen heller win-win

Re: Ystad - Haparanda

Postat: 07 dec 2016 10:15
av Foluke
Jag konstaterar vid egna beräkningar att om man sätter relativ fart till 110 istället för 100 slipper man köra genom Stockholm. Hur kommer det sig?

Re: Ystad - Haparanda

Postat: 07 dec 2016 10:32
av blincoln
Foluke skrev:
Jag konstaterar vid egna beräkningar att om man sätter relativ fart till 110 istället för 100 slipper man köra genom Stockholm. Hur kommer det sig?
Det är rätt jämnt skägg mellan "via Arboga" och "via Stockholm" så beroende på smådetaljer så vinner den ena över den andra.

Re: Ystad - Haparanda

Postat: 07 dec 2016 11:06
av lator
Räknas det verkligen med äkta laddtid, alltså inkl avfart av motorväg, kringelkrok till laddplats, backning, inkoppling och samma på vägen ut? Det känns som om optimisten har varit igång och bara lagt till själva laddtiden, dessutom utan att ta i beaktande att ibland står det två på samma stolppar...

Re: Ystad - Haparanda

Postat: 07 dec 2016 11:13
av Svenssons
lator skrev:
Räknas det verkligen med äkta laddtid, alltså inkl avfart av motorväg, kringelkrok till laddplats, backning, inkoppling och samma på vägen ut? Det känns som om optimisten har varit igång och bara lagt till själva laddtiden, dessutom utan att ta i beaktande att ibland står det två på samma stolppar...
Ser en som börjar fundera på att resa mellan Ystad och Haparanda för att försöka slå rekord...

Själva navigeringen lär ju ta med avfarter och kringelkrok till laddplats i de vägarnas angivna fart (vilket kanske inte alltid är rimligt att håll). Backning, inkoppling och eventuellt upptagen plats vid laddaren lär ju inte vara med

Re: Ystad - Haparanda

Postat: 07 dec 2016 11:15
av vigge50
lator skrev:
Räknas det verkligen med äkta laddtid, alltså inkl avfart av motorväg, kringelkrok till laddplats, backning, inkoppling och samma på vägen ut? Det känns som om optimisten har varit igång och bara lagt till själva laddtiden, dessutom utan att ta i beaktande att ibland står det två på samma stolppar...
Om du tittar på bilden så står det "time to open charger port" vilket är tänkt att inkludera det du nämner och det är satt till fem minuter.

Re: Ystad - Haparanda

Postat: 07 dec 2016 11:26
av lator
Svenssons skrev:
lator skrev:
Räknas det verkligen med äkta laddtid, alltså inkl avfart av motorväg, kringelkrok till laddplats, backning, inkoppling och samma på vägen ut? Det känns som om optimisten har varit igång och bara lagt till själva laddtiden, dessutom utan att ta i beaktande att ibland står det två på samma stolppar...
Ser en som börjar fundera på att resa mellan Ystad och Haparanda för att försöka slå rekord...

Själva navigeringen lär ju ta med avfarter och kringelkrok till laddplats i de vägarnas angivna fart (vilket kanske inte alltid är rimligt att håll). Backning, inkoppling och eventuellt upptagen plats vid laddaren lär ju inte vara med
Näää, det är ju redan påtänkt och utfört! Dessutom, hur kul är det att sitta på E4:an i 19 timmar? Nej då. jag nöjer mig med att ha åkt runt till alla SuC utom Tinnered på en helg! (Den fanns ju inte då). ;)

Re: Ystad - Haparanda

Postat: 07 dec 2016 11:26
av Svenssons
vigge50 skrev:
lator skrev:
Räknas det verkligen med äkta laddtid, alltså inkl avfart av motorväg, kringelkrok till laddplats, backning, inkoppling och samma på vägen ut? Det känns som om optimisten har varit igång och bara lagt till själva laddtiden, dessutom utan att ta i beaktande att ibland står det två på samma stolppar...
Om du tittar på bilden så står det "time to open charger port" vilket är tänkt att inkludera det du nämner och det är satt till fem minuter.
OK, den läggs till Drive time och inte till Charge Time ser jag nu. Skulle vara intressant att se någon fossilare köra samma sträcka också... Tror inte någon kommer att klara av det utan stopp.

Re: Ystad - Haparanda

Postat: 07 dec 2016 11:39
av far1far2
lator skrev:
Räknas det verkligen med äkta laddtid, alltså inkl avfart av motorväg, kringelkrok till laddplats, backning, inkoppling och samma på vägen ut? Det känns som om optimisten har varit igång och bara lagt till själva laddtiden, dessutom utan att ta i beaktande att ibland står det två på samma stolppar...
Absolut. Domdär kringelkrångel-backa till-koppla in-fumla lite-minuterna , är ofrånkomliga! Dom brukar bli både halvtimmar å timmar!

Re: Ystad - Haparanda

Postat: 07 dec 2016 11:42
av dstr
Foluke skrev:
Jag konstaterar vid egna beräkningar att om man sätter relativ fart till 110 istället för 100 slipper man köra genom Stockholm. Hur kommer det sig?
Mattematiskt är det enkelt att förklara. Procent skalar ju inte linjärt. Om snitthastigheten är 50km/h på en sträcka och 100km/h på den andra så ger 10% ökning dubbelt upp på ena.

Jag hade dock gissat på att E4 skulle ha högre snittfart än småvägarna över Arboga, fast det är ju långa sträckor 70 genom Stockholm.

edit: när jag läser det jag själv skriver så måste det ju bero på att högre fart ger högre förbrukning och därmed längre laddtid.

Re: Ystad - Haparanda

Postat: 07 dec 2016 13:05
av jonasl
Jag har kört 75 mil i sträck som längst, utan ens en kisspaus. Då är man ganska mör sedan.

I mitt fall ca hälften motorväg, och hela resan i mörker, dessutom.

Re: Ystad - Haparanda

Postat: 07 dec 2016 13:14
av Nicke Nyfiken
jonasl skrev:
Jag har kört 75 mil i sträck som längst, utan ens en kisspaus. Då är man ganska mör sedan.

I mitt fall ca hälften motorväg, och hela resan i mörker, dessutom.
Då måste någon man tycker väldigt mycke om vara döende, för att man ska utsätta sig själv och sina medtrafikanter för de riskerna. :roll:

Re: Ystad - Haparanda

Postat: 07 dec 2016 15:13
av Svenssons
jonasl skrev:
Jag har kört 75 mil i sträck som längst, utan ens en kisspaus. Då är man ganska mör sedan.

I mitt fall ca hälften motorväg, och hela resan i mörker, dessutom.
Då har du inte kommit ens halvvägs för Ystad-Haparanda och sedan lär det inte finnas så mycket kvar i bränsletanken. Är det motorväg så skulle det ta 6 timmar.

Hade du velat ta 5 minuters paus för att tanka bilen och sedan köra i ytterligare 7 timmar/90 mil efter de första 75 milen?

Re: Ystad - Haparanda

Postat: 07 dec 2016 15:16
av jonasl
Nä. Jag hade inte velat köra längre. Var rimligt pigg när jag kom fram men dagen efter var jag allt annat än pigg.

Re: Ystad - Haparanda

Postat: 07 dec 2016 15:24
av Svenssons
jonasl skrev:
Nä. Jag hade inte velat köra längre. Var rimligt pigg när jag kom fram men dagen efter var jag allt annat än pigg.
Jag körde nyligen Kalmar-Berlin med min Model X som inte är mycket kortare men jag fick dels bensträckare i Kristianstad och Köge, en tupplur på en timme i Norra Alslev, ett par timmars väntan och sedan vila (dock inte sömn) på färjan och sedan ny bensträckare i Herzsprung. Var hyfsat fräsch när jag kom till Berlin vid kl 13:00 men vi tog det ändå rätt lugnt på eftermiddagen där. Hade garanterat inte kunnat göra det utan stopp oavsett hur lång räckvidd bilen skulle haft med tanke på att hela familjen var med och jag inte hade kört särskilt bra utan pauserna.

Re: Ystad - Haparanda

Postat: 07 dec 2016 15:45
av vigge50
Svenssons skrev:
jonasl skrev:
Nä. Jag hade inte velat köra längre. Var rimligt pigg när jag kom fram men dagen efter var jag allt annat än pigg.
Jag körde nyligen Kalmar-Berlin med min Model X som inte är mycket kortare men jag fick dels bensträckare i Kristianstad och Köge, en tupplur på en timme i Norra Alslev, ett par timmars väntan och sedan vila (dock inte sömn) på färjan och sedan ny bensträckare i Herzsprung. Var hyfsat fräsch när jag kom till Berlin vid kl 13:00 men vi tog det ändå rätt lugnt på eftermiddagen där. Hade garanterat inte kunnat göra det utan stopp oavsett hur lång räckvidd bilen skulle haft med tanke på att hela familjen var med och jag inte hade kört särskilt bra utan pauserna.
Kan hålla med dig om du är den enda som kan köra i bilen men jag har varit med på många bilsemestrar ner till Italien både för skidsemester och sommarsemester. Då brukar mina föräldrar turas om och då kan den ena vila när den andra kör även om man inte har långa pauser. Förra året när vi körde hem från Italien så tror jag det ända stoppet vi gjorde från lunch kring klockan ett till vi nådde hotellet vid åtta var att mina föräldrar bytte förare och de var väll ett stop på 1-2 minuter. Innan det hade vi kört sen ungefär fem på morgonen och kanske gjort två stopp för frukost och tankning. Vi var alla trötta när vi kom fram efter ungefär 15 timmar i bil så det hade kanske varit bättre med lite längre pauser men det är stor skillnad mellan att ha en och två förare. Den resan skulle nog tagit ett antal timmar längre i en Tesla även om vi hade hunnit ladda en del under frukosten och lunchen men de skulle vara långt ifrån tillräckligt.

Re: Ystad - Haparanda

Postat: 07 dec 2016 16:07
av Foluke
vigge50 skrev:
Svenssons skrev:
jonasl skrev:
Nä. Jag hade inte velat köra längre. Var rimligt pigg när jag kom fram men dagen efter var jag allt annat än pigg.
Jag körde nyligen Kalmar-Berlin med min Model X som inte är mycket kortare men jag fick dels bensträckare i Kristianstad och Köge, en tupplur på en timme i Norra Alslev, ett par timmars väntan och sedan vila (dock inte sömn) på färjan och sedan ny bensträckare i Herzsprung. Var hyfsat fräsch när jag kom till Berlin vid kl 13:00 men vi tog det ändå rätt lugnt på eftermiddagen där. Hade garanterat inte kunnat göra det utan stopp oavsett hur lång räckvidd bilen skulle haft med tanke på att hela familjen var med och jag inte hade kört särskilt bra utan pauserna.
Kan hålla med dig om du är den enda som kan köra i bilen men jag har varit med på många bilsemestrar ner till Italien både för skidsemester och sommarsemester. Då brukar mina föräldrar turas om och då kan den ena vila när den andra kör även om man inte har långa pauser. Förra året när vi körde hem från Italien så tror jag det ända stoppet vi gjorde från lunch kring klockan ett till vi nådde hotellet vid åtta var att mina föräldrar bytte förare och de var väll ett stop på 1-2 minuter. Innan det hade vi kört sen ungefär fem på morgonen och kanske gjort två stopp för frukost och tankning. Vi var alla trötta när vi kom fram efter ungefär 15 timmar i bil så det hade kanske varit bättre med lite längre pauser men det är stor skillnad mellan att ha en och två förare. Den resan skulle nog tagit ett antal timmar längre i en Tesla även om vi hade hunnit ladda en del under frukosten och lunchen men de skulle vara långt ifrån tillräckligt.
Jag har gjort en del stollekörningar där vi startat från Borås vid 13 fredag och stått med skidor på högst upp i Val Gardera kl 9.00 lördag morgon efter att ha köpt liftkort i St Christina dessutom. Man somnar gott på lördag kväll. Tro mig. Jag skulle tro att Teslan med mycket AP skulle gjort att man fått ut mycket mer effektiv tid under lördagen efter transporten.

Re: Ystad - Haparanda

Postat: 07 dec 2016 19:56
av Bjelke
Längre tillbaks brukade jag sträck-köra typ 85 mil till vår släktgård och då var man ganska slut oftast...
Numera känns 3-4 timmar som max innan det behövs en paus, så för mig passar Teslans nivå perfekt :)

Re: Ystad - Haparanda

Postat: 07 dec 2016 20:29
av apkungen
Jag kommer att ha tillgång till en Tesla i början på nästa år. Skulle vara kul att göra denna resa då. Man får börja en klok tid så att man åker förbi Stockholm mitt i natten typ.