Test med vanlig ägare av Bolt. Verkar nöjd, mkt knappar på ratten bara...
Re: Första kunderna har fått Bolt
Postat: 27 jan 2017 18:37
av drakbane
Känns som den blir dyr.
$ 43 905.- x 8.85 + 45% = 562 000.-
sen minus ev bidrag
500k+ för en bolt....näää
200k till så får man en beg Tesla med AP1 o 85kwh....idag.
Vad får man när bolt kommer....
Edit: stavar som en kråka
Re: Första kunderna har fått Bolt
Postat: 27 jan 2017 19:50
av Swede1
drakbane skrev:
Känns som den blir dyr.
$ 43 905.- x 8.85 + 45% = 562 000.-
sen minus ev bidrag
500k+ för en bolt....näää
200k til så får man en beg Tesla med AP1 o 85kwh....idag.
Vad får man när bolt kommer....
Mm, ny topp utrustad Bolt, mm kanske 500, kanske 400?
Synd att den inte går att köpa här. I Los Angeles står dem på rad hos Bilhandlarna, ser tom ut som lager bilar. Så ska det se ut här också, bara gå in till bilhandlarn och åka därifrån med 30+ mil elbil.
Re: Första kunderna har fått Bolt
Postat: 29 jan 2017 18:43
av StefL
Swede1 skrev:
Synd att den inte går att köpa här. I Los Angeles står dem på rad hos Bilhandlarna, ser tom ut som lager bilar. Så ska det se ut här också, bara gå in till bilhandlarn och åka därifrån med 30+ mil elbil.
Vad jag förstår är det så amerikaner är vana att köpa bil, dvs handlarna måste alltid hålla sig med lager för folk förväntar sig faktiskt att kunna åka därifrån i sin nya bil direkt, inte som här där vi är vana att beställa och vänta.
Re: Första kunderna har fått Bolt
Postat: 29 jan 2017 18:51
av vigge50
drakbane skrev:
Känns som den blir dyr.
$ 43 905.- x 8.85 + 45% = 562 000.-
sen minus ev bidrag
500k+ för en bolt....näää
200k till så får man en beg Tesla med AP1 o 85kwh....idag.
Vad får man när bolt kommer....
Edit: stavar som en kråka
Varför lägga till 45%?
Re: Första kunderna har fått Bolt
Postat: 01 feb 2017 08:36
av Swede1
Ja 45 % är mycket. Jämför med BMW i3 som är dyrare än bolt i usa, och du kan få i3 hyfasd utrustad för 370' efter premie här. Bolt liknar i3 till utseende.
Får se hur General Motor prissättning blir. Risken är väl att den blir dyr för att de inte hinner tillverka.
Mellan 300-500' efter preime måste.väl priset bli.
Re: Första kunderna har fått Bolt
Postat: 01 feb 2017 10:42
av grenhall
Oavsett vad så... är det... en Opel.
Re: Första kunderna har fått Bolt
Postat: 01 feb 2017 13:28
av bylund
grenhall skrev:
Oavsett vad så... är det... en Opel.
Eller Cheva med Opelmärke. Eller en LG.
Re: Första kunderna har fått Bolt
Postat: 04 feb 2017 00:46
av Swede1
Bolt verkar bli en riktig hit i USA. Undrar om den hinner hit innan model 3?
Re: Första kunderna har fått Bolt
Postat: 04 feb 2017 01:28
av drakbane
Generellt kostar amerikanska bilar 45% mer i Sverige än USA.
I synenrhet gäller detta tex e Tesla
Re: Första kunderna har fått Bolt
Postat: 04 feb 2017 02:49
av vigge50
drakbane skrev:
Generellt kostar amerikanska bilar 45% mer i Sverige än USA.
I synenrhet gäller detta tex e Tesla
Det verkar variera, när jag räknade på hur mycket mer en Tesla kostade utan moms i Sverige i höstas efter en prishöjning var det typ 2,5% mer och sen tillkommer förvisso 25% moms.
Re: Första kunderna har fått Bolt
Postat: 04 feb 2017 09:28
av Swede1
Ok säg 30% mer, bil 40' dollar x 8,8 dollarkurs x 1,3 = 458 ' kr. -40 miljöbidrag,
428' kr för ny bolt. Mm dyrt jämfört med ioniq för ca 300'.
Mm det var rätt mycket.
Synd att vi har 25 % moms och inte 8 % som i Schweiz(på det mesta) eller 0 % som i Norge på elbilar. Tack för det Miljöpartiet. Schweiz har dessutom stark valuta så allt importerat blir billigt.
Ok, vi hoppas dollarn sjunker till 7 kr med nytt styre 2018 närvi kan köpa Bolt.
40x7x1,3 > 364' kr -40' bidrag ~ 324' kr. Mer attraktivt
Re: Första kunderna har fått Bolt
Postat: 05 feb 2017 23:07
av Torkel
Swede1 skrev:
Test med vanlig ägare av Bolt. Verkar nöjd, mkt knappar på ratten bara...
Jag har sett ett par recensioner på Youtube nu. Det verkar vara en rätt udda bil. Massa knappar, fult gränssnitt på pekskärmen, ingen karta (!), smal och lite låg i baksätet men jättehög där fram och snabbladdning är tillval för 750 $.
Re: Första kunderna har fått Bolt
Postat: 13 feb 2017 09:26
av Swede1
Bolt ut klassar tesla.
(Gör GM 90000 i förlust på varje Bolt?)
Re: Första kunderna har fått Bolt
Postat: 01 mar 2017 16:17
av vigge50
Under januari sålde GM 1162 Bolt men i februari sålde de endast 952 och enligt kommentarerna till denna artikeln så verkar inte försäljarna vilja sälja Bolt. Volt verkar däremot gå betydligt bättre att sälja.
Lite oklart om de låga siffrorna för Bolt är pga låg efterfrågan eller dålig tillgång på bilar. Skulle gissa på det senare.
Re: Första kunderna har fått Bolt
Postat: 01 mar 2017 17:09
av Teslaspolen
vigge50 skrev:
Under januari sålde GM 1162 Bolt men i februari sålde de endast 952 och enligt kommentarerna till denna artikeln så verkar inte försäljarna vilja sälja Bolt. Volt verkar däremot gå betydligt bättre att sälja.
Importera en Ampera-E från Norge kostar 299.000NOK.
Lägg på 10% tull och 25% moms, blir 412.500NOK(441.000SEK) klar i Sverige.
Om den av Opel Sverige säljs för 441.000kr 2018, och miljöpremien blir 60.000kr
blir ju nettopriset 381.000kr.
Re: Första kunderna har fått Bolt
Postat: 02 mar 2017 09:28
av Franz
vigge50 skrev:
Under januari sålde GM 1162 Bolt men i februari sålde de endast 952 och enligt kommentarerna till denna artikeln så verkar inte försäljarna vilja sälja Bolt. Volt verkar däremot gå betydligt bättre att sälja.
Jag var på bilmässan i Detroit och kände på både Volt och Bolt. Bolten är mindre och känns väldigt budget jämfört med Volt. Bolt är billig för att vara en elbil men när man inser att den är en slags Renault Clio med eldrift är den inte lika prisvärd längre.
Re: Första kunderna har fått Bolt
Postat: 11 mar 2017 06:53
av vigge50
Förutom de jag nämnde ovan som var försäljning i USA så har Chevrolet även levererat 92 Bolt i Kanada. Medräknat de i Kanada så lyckades de även under februari komma över 1000 stycken levererade men jag hade hoppats på fler. Vi får väll se hur försäljningen utvecklas framöver.
Re: Första kunderna har fått Bolt
Postat: 20 mar 2017 13:20
av vigge50
Försäljarna verkar inte ha helt lätt att sälja Bolt, enligt statistik så betalade kunderna i snitt 3,4% under listat pris i januari och 5,3% under i februari. Nu har vissa försäljare i Kalifornien börjat sänka priset med så mycket så 10% och har allt fler Bolt tillgängliga hos sig. Nackdelen med detta är helt klart att GM kommer säga att detta visar att få vill ha elbilar och att kraven för lägre förbrukning är alldeles för höga.
Försäljarna verkar inte ha helt lätt att sälja Bolt, enligt statistik så betalade kunderna i snitt 3,4% under listat pris i januari och 5,3% under i februari. Nu har vissa försäljare i Kalifornien börjat sänka priset med så mycket så 10% och har allt fler Bolt tillgängliga hos sig. Nackdelen med detta är helt klart att GM kommer säga att detta visar att få vill ha elbilar och att kraven för lägre förbrukning är alldeles för höga.