Sida 2 av 3

Re: Första kunderna har fått Bolt

Postat: 04 feb 2017 02:49
av vigge50
drakbane skrev:
Generellt kostar amerikanska bilar 45% mer i Sverige än USA.
I synenrhet gäller detta tex e Tesla
Det verkar variera, när jag räknade på hur mycket mer en Tesla kostade utan moms i Sverige i höstas efter en prishöjning var det typ 2,5% mer och sen tillkommer förvisso 25% moms.

Re: Första kunderna har fått Bolt

Postat: 04 feb 2017 09:28
av Swede1
Ok säg 30% mer, bil 40' dollar x 8,8 dollarkurs x 1,3 = 458 ' kr. -40 miljöbidrag,

428' kr för ny bolt. Mm dyrt jämfört med ioniq för ca 300'.

Mm det var rätt mycket.

Synd att vi har 25 % moms och inte 8 % som i Schweiz(på det mesta) eller 0 % som i Norge på elbilar. Tack för det Miljöpartiet. Schweiz har dessutom stark valuta så allt importerat blir billigt.

Ok, vi hoppas dollarn sjunker till 7 kr med nytt styre 2018 närvi kan köpa Bolt.

40x7x1,3 > 364' kr -40' bidrag ~ 324' kr. Mer attraktivt

Re: Första kunderna har fått Bolt

Postat: 05 feb 2017 23:07
av Torkel
Swede1 skrev:


Test med vanlig ägare av Bolt. Verkar nöjd, mkt knappar på ratten bara...
Jag har sett ett par recensioner på Youtube nu. Det verkar vara en rätt udda bil. Massa knappar, fult gränssnitt på pekskärmen, ingen karta (!), smal och lite låg i baksätet men jättehög där fram och snabbladdning är tillval för 750 $.

Re: Första kunderna har fått Bolt

Postat: 13 feb 2017 09:26
av Swede1
Bolt ut klassar tesla.



(Gör GM 90000 i förlust på varje Bolt?)

Re: Första kunderna har fått Bolt

Postat: 01 mar 2017 16:17
av vigge50
Under januari sålde GM 1162 Bolt men i februari sålde de endast 952 och enligt kommentarerna till denna artikeln så verkar inte försäljarna vilja sälja Bolt. Volt verkar däremot gå betydligt bättre att sälja.

http://insideevs.com/chevrolet-volt-con ... -ev-slips/

Re: Första kunderna har fått Bolt

Postat: 01 mar 2017 16:35
av widell
Lite oklart om de låga siffrorna för Bolt är pga låg efterfrågan eller dålig tillgång på bilar. Skulle gissa på det senare.

Re: Första kunderna har fått Bolt

Postat: 01 mar 2017 17:09
av Teslaspolen
vigge50 skrev:
Under januari sålde GM 1162 Bolt men i februari sålde de endast 952 och enligt kommentarerna till denna artikeln så verkar inte försäljarna vilja sälja Bolt. Volt verkar däremot gå betydligt bättre att sälja.

http://insideevs.com/chevrolet-volt-con ... -ev-slips/
Irriterande, bakåtsträvande bilfirmor. :?

Re: Första kunderna har fått Bolt

Postat: 01 mar 2017 23:57
av Zalman3
Importera en Ampera-E från Norge kostar 299.000NOK.
Lägg på 10% tull och 25% moms, blir 412.500NOK(441.000SEK) klar i Sverige.

Om den av Opel Sverige säljs för 441.000kr 2018, och miljöpremien blir 60.000kr
blir ju nettopriset 381.000kr.

Re: Första kunderna har fått Bolt

Postat: 02 mar 2017 09:28
av Franz
vigge50 skrev:
Under januari sålde GM 1162 Bolt men i februari sålde de endast 952 och enligt kommentarerna till denna artikeln så verkar inte försäljarna vilja sälja Bolt. Volt verkar däremot gå betydligt bättre att sälja.

http://insideevs.com/chevrolet-volt-con ... -ev-slips/
Jag var på bilmässan i Detroit och kände på både Volt och Bolt. Bolten är mindre och känns väldigt budget jämfört med Volt. Bolt är billig för att vara en elbil men när man inser att den är en slags Renault Clio med eldrift är den inte lika prisvärd längre.

Re: Första kunderna har fått Bolt

Postat: 11 mar 2017 06:53
av vigge50
Förutom de jag nämnde ovan som var försäljning i USA så har Chevrolet även levererat 92 Bolt i Kanada. Medräknat de i Kanada så lyckades de även under februari komma över 1000 stycken levererade men jag hade hoppats på fler. Vi får väll se hur försäljningen utvecklas framöver.

Re: Första kunderna har fått Bolt

Postat: 20 mar 2017 13:20
av vigge50
Försäljarna verkar inte ha helt lätt att sälja Bolt, enligt statistik så betalade kunderna i snitt 3,4% under listat pris i januari och 5,3% under i februari. Nu har vissa försäljare i Kalifornien börjat sänka priset med så mycket så 10% och har allt fler Bolt tillgängliga hos sig. Nackdelen med detta är helt klart att GM kommer säga att detta visar att få vill ha elbilar och att kraven för lägre förbrukning är alldeles för höga.

https://electrek.co/2017/03/20/chevy-bolt-ev-discounts/

Re: Första kunderna har fått Bolt

Postat: 20 mar 2017 13:56
av Swede1
vigge50 skrev:
Försäljarna verkar inte ha helt lätt att sälja Bolt, enligt statistik så betalade kunderna i snitt 3,4% under listat pris i januari och 5,3% under i februari. Nu har vissa försäljare i Kalifornien börjat sänka priset med så mycket så 10% och har allt fler Bolt tillgängliga hos sig. Nackdelen med detta är helt klart att GM kommer säga att detta visar att få vill ha elbilar och att kraven för lägre förbrukning är alldeles för höga.

https://electrek.co/2017/03/20/chevy-bolt-ev-discounts/
Skumt, har inte folk någonstans att ladda bilen?

Okunniga försäljare?

Sälj till hyrfirmor så folk kan testa bilen under längre tid och se hur det funkar.

Re: Första kunderna har fått Bolt

Postat: 20 mar 2017 14:16
av mati
Den kanske är för dyr, folk väntar på Model 3 istället.

Re: Första kunderna har fått Bolt

Postat: 20 mar 2017 15:12
av Smutt
Den är för liten för amerikaner så dom väntar på m3

Re: Första kunderna har fått Bolt

Postat: 20 mar 2017 15:38
av bjelkeman
Smutt skrev:
Den är för liten för amerikaner så dom väntar på m3
Undrar om det inte hade gått bättre att sälja i Europa, där man ofta vill ha mindre bilar.

Re: Första kunderna har fått Bolt

Postat: 20 mar 2017 15:58
av strejf
Swede1 skrev:
vigge50 skrev:
Försäljarna verkar inte ha helt lätt att sälja Bolt, enligt statistik så betalade kunderna i snitt 3,4% under listat pris i januari och 5,3% under i februari. Nu har vissa försäljare i Kalifornien börjat sänka priset med så mycket så 10% och har allt fler Bolt tillgängliga hos sig. Nackdelen med detta är helt klart att GM kommer säga att detta visar att få vill ha elbilar och att kraven för lägre förbrukning är alldeles för höga.

https://electrek.co/2017/03/20/chevy-bolt-ev-discounts/
Skumt, har inte folk någonstans att ladda bilen?

Okunniga försäljare?

Sälj till hyrfirmor så folk kan testa bilen under längre tid och se hur det funkar.
Jag tycker inte att det är så skumt. GM har gjort ett extremt dåligt jobb med att försöka sälja bilen. Precis som du tror sker det via bilförsäljare i USA som har väldigt dålig koll på elbilar i allmänhet och knappast vill sälja elbilar, iom lägre service m.m.

Det räcker inte att bara ha lång räckvidd, det måste gå att snabbladda för långresor också.

Re: Första kunderna har fått Bolt

Postat: 20 mar 2017 16:22
av Laban
bjelkeman skrev:

Undrar om det inte hade gått bättre att sälja i Europa, där man ofta vill ha mindre bilar.
Håller med, Bolt är en märklig bil för den amerikanska marknaden. GM benämner den som en crossover men det känns väl mer som ett önsketänkande för att rättfärdiga priset.

Re: Första kunderna har fått Bolt

Postat: 20 mar 2017 16:57
av Toja
Ja, det känns som dom vill misslyckas för att kunna säga till Trump att ingen vill ha elbil.

Re: Första kunderna har fått Bolt

Postat: 20 mar 2017 16:58
av Smutt
Svårt när Tesla är amerikanskt :lol:

Re: Första kunderna har fått Bolt

Postat: 23 mar 2017 13:09
av TiborBlomhall
vigge50 skrev:
Försäljarna verkar inte ha helt lätt att sälja Bolt
De gör i alla fall allt de kan, tydligen kan Bolt "klämma ut sista kilometern ur varje droppe bränsle" :lol:

Re: Första kunderna har fått Bolt

Postat: 23 mar 2017 15:13
av _TonyV
TiborBlomhall skrev:
vigge50 skrev:
Försäljarna verkar inte ha helt lätt att sälja Bolt
De gör i alla fall allt de kan, tydligen kan Bolt "klämma ut sista kilometern ur varje droppe bränsle" :lol:
Han sa väl 'fuel'. inte så anmärkningsvärt, jag tänker osökt på att klämma allt ur de sista kraften ur batteriet.

Re: Första kunderna har fått Bolt

Postat: 23 mar 2017 15:43
av TiborBlomhall
Han sa "drop of fuel" ;)

Och "engine" på engelska är förbränningsmotor. Elmotor heter "motor".

Re: Första kunderna har fått Bolt

Postat: 23 mar 2017 15:59
av Mats
Är det verkligen så lätt att slutsatsen blir att bilen är svårsåld?

Att en bil säljs under listpris är väl inte så konstigt? Gissar att det är väldigt få nya bilar som säljs till Listpris i USA så frågan blir, hur mycket större sänkning från Listpris har ÅF på bolt än andra bilar i samma segment där lagerstorleken är lika? Vi måste också jämföra med modeller där leverantören(Chevy) levererar bilar i liknande batchar. En stor batch kan få en ÅF att sänka priset för att inte ligga med för mycket på lager.





Swede1 skrev:
vigge50 skrev:
Försäljarna verkar inte ha helt lätt att sälja Bolt, enligt statistik så betalade kunderna i snitt 3,4% under listat pris i januari och 5,3% under i februari. Nu har vissa försäljare i Kalifornien börjat sänka priset med så mycket så 10% och har allt fler Bolt tillgängliga hos sig. Nackdelen med detta är helt klart att GM kommer säga att detta visar att få vill ha elbilar och att kraven för lägre förbrukning är alldeles för höga.
https://electrek.co/2017/03/20/chevy-bolt-ev-discounts/
Skumt, har inte folk någonstans att ladda bilen?
Okunniga försäljare?
Sälj till hyrfirmor så folk kan testa bilen under längre tid och se hur det funkar.

Re: Första kunderna har fått Bolt

Postat: 23 mar 2017 17:58
av Jerker
TiborBlomhall skrev:
vigge50 skrev:
Försäljarna verkar inte ha helt lätt att sälja Bolt
De gör i alla fall allt de kan, tydligen kan Bolt "klämma ut sista kilometern ur varje droppe bränsle" :lol:
Budskapet har tydligen nått fram till företaget bakom filmen; den är borttagen nu... ;)

Re: Första kunderna har fått Bolt

Postat: 05 apr 2017 06:14
av Jerker
Bolts snabbladdning är tydligen inte så imponerande:

http://www.greencarreports.com/news/110 ... ?fbfanpage