Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av lator »

Även laddaren i Noppikoski är på plats och väntar på inkoppling... Blir perfekt!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Vasp »

Trevligt detta. Både den i Noppikoski och den i Vansbro ligger bra till för en framtida resa jag har funderat på.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

Och jag hoppas på Älvdalen ska bli klar snart. Hoppas det sker innan vintern!
jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

Jag vet inte om ni gillar att någon från Dalakraft i det här fallet kastar sin in i forumet och berättar om planerna. Gör det inte i marknadsföringssyfte utan bara för att informera om vilka laddare vi har klara/på gång eftersom ämnet är uppe på diskussion.

Totalt rör det sig om elva snabbladdare. I bokstavsordning:
Djurås - Höst -17
Insjön - Höst -17
Leksand - Klar
Malung - Klar
Noppikoski - Höst -17
Rättvik - Klar
Sälen - Klar
Särna - Höst -17
Säter - Höst -17
Vansbro - Höst -17
Älvdalen - Höst -17

Allt gott!
/Jesper
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Bjelke »

Tack Jesper! :)
Klart det är ok, all info är bra här ;)
Vad kör ni med för betalsystem på era?
Vågar man även passa på att fråga om total kostnad per laddare i snitt? ;) vi pratar ju mycket om sånt här lixom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

jesperlofgren skrev:
Jag vet inte om ni gillar att någon från Dalakraft i det här fallet kastar sin in i forumet och berättar om planerna. Gör det inte i marknadsföringssyfte utan bara för att informera om vilka laddare vi har klara/på gång eftersom ämnet är uppe på diskussion.

Totalt rör det sig om elva snabbladdare. I bokstavsordning:
Djurås - Höst -17
Insjön - Höst -17
Leksand - Klar
Malung - Klar
Noppikoski - Höst -17
Rättvik - Klar
Sälen - Klar
Särna - Höst -17
Säter - Höst -17
Vansbro - Höst -17
Älvdalen - Höst -17

Allt gott!
/Jesper
Jätteroligt att du tog dig tid att berätta, Jesper! :) Så ni har en ganska upptagen höst ser jag. Uppdaterar ni eran hemsida eller på något annat vis gör det känt när stationerna öppnar? Dala Energi gjorde det för Rättvik och Leksand, men jag såg aldrig något officiellt om Sälen laddaren.

En mera teknisk fråga; hur kommer det sig att ni satt upp/sätter upp den "äldre" laddaren från ABB i e.x Sälen, medans den "modernare" (känns så i alla fall) Delta-laddaren med stöd för framtida 100 kW laddning sitter i Leksand/Rättvik? Endast ekonomiskt, eller något annat?
jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

Teslaspolen skrev:
Jätteroligt att du tog dig tid att berätta, Jesper! :) Så ni har en ganska upptagen höst ser jag. Uppdaterar ni eran hemsida eller på något annat vis gör det känt när stationerna öppnar? Dala Energi gjorde det för Rättvik och Leksand, men jag såg aldrig något officiellt om Sälen laddaren.
Vi försöker hålla uppladdning.nu uppdaterad gällande arbetet med laddstationerna, för det är väl där ni kollar? ;) Ska avvara lite tid framöver för att se till att alla data där stämmer... I förlängningen kommer vi absolut ha en egen sektion på vår hemsida med kanske lite mer info om de olika stationer och ev. driftstatus etc.
Teslaspolen skrev:
En mera teknisk fråga; hur kommer det sig att ni satt upp/sätter upp den "äldre" laddaren från ABB i e.x Sälen, medans den "modernare" (känns så i alla fall) Delta-laddaren med stöd för framtida 100 kW laddning sitter i Leksand/Rättvik? Endast ekonomiskt, eller något annat?
Två olika inköpskanaler kan man förenkla det till.
jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

Bjelke skrev:
Tack Jesper! :)
Klart det är ok, all info är bra här ;)
Vad kör ni med för betalsystem på era?
Vågar man även passa på att fråga om total kostnad per laddare i snitt? ;) vi pratar ju mycket om sånt här lixom...

Nu kommer du kanske bli besviken men jag kan faktiskt inte ge några raka svar i dagsläget... Betalsystemet blir ett som nog alla känner till, så mycket kan jag säga... Kostnaden per laddare vet jag faktiskt inte, inte en aning för att vara ärlig. Anledningen till att vi sätter upp dessa är inte för att de ska vara en kassako för oss, för det kommer de aldrig att bli. Vi vill snarare att Dalarna ska fortsätta vara ett attraktivt län ur många aspekter, och enkelheten att köra elbil är en av dem.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Bjelke »

jesperlofgren skrev:
Bjelke skrev:
Tack Jesper! :)
Klart det är ok, all info är bra här ;)
Vad kör ni med för betalsystem på era?
Vågar man även passa på att fråga om total kostnad per laddare i snitt? ;) vi pratar ju mycket om sånt här lixom...

Nu kommer du kanske bli besviken men jag kan faktiskt inte ge några raka svar i dagsläget... Betalsystemet blir ett som nog alla känner till, så mycket kan jag säga... Kostnaden per laddare vet jag faktiskt inte, inte en aning för att vara ärlig. Anledningen till att vi sätter upp dessa är inte för att de ska vara en kassako för oss, för det kommer de aldrig att bli. Vi vill snarare att Dalarna ska fortsätta vara ett attraktivt län ur många aspekter, och enkelheten att köra elbil är en av dem.
Ni tänker helt rätt! :)
Och ekonomi lär ju bli svårt på sådana i dagsläget, men jag var mest nyfiken då vi här ofta diskuterar
kostnader för laddare generellt osv :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

jesperlofgren skrev:
Bjelke skrev:
Tack Jesper! :)
Klart det är ok, all info är bra här ;)
Vad kör ni med för betalsystem på era?
Vågar man även passa på att fråga om total kostnad per laddare i snitt? ;) vi pratar ju mycket om sånt här lixom...

Nu kommer du kanske bli besviken men jag kan faktiskt inte ge några raka svar i dagsläget... Betalsystemet blir ett som nog alla känner till, så mycket kan jag säga... Kostnaden per laddare vet jag faktiskt inte, inte en aning för att vara ärlig. Anledningen till att vi sätter upp dessa är inte för att de ska vara en kassako för oss, för det kommer de aldrig att bli. Vi vill snarare att Dalarna ska fortsätta vara ett attraktivt län ur många aspekter, och enkelheten att köra elbil är en av dem.
Det jag funderat på är om laddstationen är ett incitament för att fler ska köpa elbil, vilket leder till att företag så som Dalakraft kan sälja mer el. Tänker ni på sådant vis? Idag förstår nog vi alla att det är för få elbilar för att det ska gå ihop, men i framtiden med den exponentiella tillväxt vi har sett? Kort sagt; incitamentet är laddstationer, medans sättet att få det att gå runt är hemmaladdning.

@Bjelke Alla laddplatser som Dalakraft, Dala Energi och Malung Elnät äger har hittills varit gratis att använda. Vi får se vad dom hittar på sen. :)
jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

Teslaspolen skrev:
Det jag funderat på är om laddstationen är ett incitament för att fler ska köpa elbil, vilket leder till att företag så som Dalakraft kan sälja mer el. Tänker ni på sådant vis? Idag förstår nog vi alla att det är för få elbilar för att det ska gå ihop, men i framtiden med den exponentiella tillväxt vi har sett? Kort sagt; incitamentet är laddstationer, medans sättet att få det att gå runt är hemmaladdning.
Bra fråga! Vi som bor i Dalarna kommer nog använda dessa snabbladdare mer sällan än exempelvis de som turistar här eller är på genomresa. Kort och gott för att det säkerligen är billigare att ladda hemma.
Visst vill vi visa att det är möjligt att ersätta sin gamla dieselkärra med elbil, och att det funkar lika bra. Men att räkna hem satsningen genom en ökning i hemladdning tror jag blir svårt. Hade det inte varit en avreglering i mitten av 90-talet så skulle det kanske varit enklare ;)...

Det är väl så att om vi vill få till en förändring av Sveriges bilflotta så går det inte bara att stå bredvid och heja på andra utan man måste ju faktiskt dra sitt strå till stacken, och vi hoppas att fler hänger på i samma utsträckning. Det vinner alla på.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av apkungen »

jesperlofgren skrev:
Jag vet inte om ni gillar att någon från Dalakraft i det här fallet kastar sin in i forumet och berättar om planerna. Gör det inte i marknadsföringssyfte utan bara för att informera om vilka laddare vi har klara/på gång eftersom ämnet är uppe på diskussion.

Totalt rör det sig om elva snabbladdare. I bokstavsordning:
Djurås - Höst -17
Insjön - Höst -17
Leksand - Klar
Malung - Klar
Noppikoski - Höst -17
Rättvik - Klar
Sälen - Klar
Särna - Höst -17
Säter - Höst -17
Vansbro - Höst -17
Älvdalen - Höst -17

Allt gott!
/Jesper
Härligt! Du får marknadsföra hur mycket du vill för mig så länge det hör till och bidrar till ämnet :D

Vilka laddare är det som stödjer 100kW?
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av apkungen »

I dagsläget är det så klart svårt att räkna hem en laddare men i framtiden när man smäller upp typ 20 snabbladdare uppsäkrade till 50kW styck men med dragning på typ 350kW till varje laddare för ett par miljoner och folk som laddar där för jämnan och även handlar och sånt i närområdet då är jag övertygad om att laddstationer kommer att bli mycket mer ekonomiskt än bensinstationer som läggs ned på löpande band.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

apkungen skrev:
jesperlofgren skrev:
Jag vet inte om ni gillar att någon från Dalakraft i det här fallet kastar sin in i forumet och berättar om planerna. Gör det inte i marknadsföringssyfte utan bara för att informera om vilka laddare vi har klara/på gång eftersom ämnet är uppe på diskussion.

Totalt rör det sig om elva snabbladdare. I bokstavsordning:
Djurås - Höst -17
Insjön - Höst -17
Leksand - Klar
Malung - Klar
Noppikoski - Höst -17
Rättvik - Klar
Sälen - Klar
Särna - Höst -17
Säter - Höst -17
Vansbro - Höst -17
Älvdalen - Höst -17

Allt gott!
/Jesper
Härligt! Du får marknadsföra hur mycket du vill för mig så länge det hör till och bidrar till ämnet :D

Vilka laddare är det som stödjer 100kW?
Än så länge endast Leksand och Rättvik. Det ryktades ett tag om att det skulle bli en likadan i Orsa också, fanns på Uppladdning.nu som "planerad", men den försvann sedan. Falska rykten eller ändrade planer? Malung och sälen är 50 kW ABB laddare med 22 kW Typ-2 stolpe bredvid. Delta laddarna har en Typ-2 kabel inbyggd med 43 kW AC stöd.
jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

apkungen skrev:
Vilka laddare är det som stödjer 100kW?
Taget direkt ur minnet så är det Djurås, Insjön, Leksand, Rättvik, Säter
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av lator »

jesperlofgren skrev:
apkungen skrev:
Vilka laddare är det som stödjer 100kW?
Taget direkt ur minnet så är det Djurås, Insjön, Leksand, Rättvik, Säter
Och Noppikoski vad det ser ut som... ;-)
Noppikoski.jpg
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

lator skrev:
Och Noppikoski vad det ser ut som... ;-)
Noppikoski.jpg
Du ser! Minnet svek mig ;)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av lator »

Vet du när Noppikoski ska driftsättas?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

Alltså, ni smider verkligen när järnet är hett. Det gillar jag! Snart finns det ju laddare på nästan alla orter i länet. På väg att bli bästa länet i Sverige för elbil?!
jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

lator skrev:
Vet du när Noppikoski ska driftsättas?
Någon gång under hösten i år. Ska försöka få fram ett mer korrekt datum när jag är på rätt kontor nästa gång!
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Jensa »

Grymt skoj att det jobbas så bra med laddinfrastrukturen här i Dalarna! Tack för bra info!
2016 Model S 75
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Swede1 »

Så bra så bra. Heja, ni höjer värdet på elbilar i Dalarna. Max fem mil mellan laddarna? Ni gör det bekvämt och bekymmersfritt att köra elbil. Det enda man förlorar är lite laddtid ibland.

Hoppas andra län följer efter.

Kan det vara nån elbolags chef som inte gillar att sponsra oljeindustrin vid macken?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

Jesper, kanske du kan reda ut lite vem som exakt äger dessa laddare? Jag förstår att det varit ett samarbete mellan Dala Energi, Dalakraft och Malung Elnät; men vem borde stå som ägare och support på ställen så som uppladdning.nu?
Swede1 skrev:
Så bra så bra. Heja, ni höjer värdet på elbilar i Dalarna. Max fem mil mellan laddarna? Ni gör det bekvämt och bekymmersfritt att köra elbil. Det enda man förlorar är lite laddtid ibland.

Hoppas andra län följer efter.

Kan det vara nån elbolags chef som inte gillar att sponsra oljeindustrin vid macken?
Mejlade med VD:n för ett drygt år sedan; han ville gärna köra Tesla men var visst lite trassligt att får till det ekonomiskt. :) Har knuffat på dom om att jag gärna sett fler elbilar hos dom, då det varit lite klent med det. Speciellt för något år sedan, om man jämförde med Falu Energi & Vatten som varit väldigt tidiga med en stor elbilsflotta och snabbladdare. Nu har dock FEV blivit rejält omkörda vad gällande mängd snabbladdare. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av lator »

jesperlofgren skrev:
lator skrev:
Vet du när Noppikoski ska driftsättas?
Någon gång under hösten i år. Ska försöka få fram ett mer korrekt datum när jag är på rätt kontor nästa gång!
Jag tog en genväg och ringde in till Dala Energi´s växel och fick beskedet att Noppikoski bör vara igång i slutet av nästa vecka. Vi får väl se om det stämmer... ;-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

Då saknar vi bara Mora då, för icke-Tesla bilar det vill säga. Det enda som annars finns där är två 3,7 kW Typ-2 uttag... Lite klent!
Skriv svar