Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

lator skrev:
jesperlofgren skrev:
lator skrev:
Vet du när Noppikoski ska driftsättas?
Någon gång under hösten i år. Ska försöka få fram ett mer korrekt datum när jag är på rätt kontor nästa gång!
Jag tog en genväg och ringde in till Dala Energi´s växel och fick beskedet att Noppikoski bör vara igång i slutet av nästa vecka. Vi får väl se om det stämmer... ;-)
Då fick du ett mer konkret svar än mig ;).. Jag fick ”Det står inte på”..
jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

Teslaspolen skrev:
Jesper, kanske du kan reda ut lite vem som exakt äger dessa laddare? Jag förstår att det varit ett samarbete mellan Dala Energi, Dalakraft och Malung Elnät; men vem borde stå som ägare och support på ställen så som uppladdning.nu?
Exakt, det har varit ett gemensamt samarbete, vilket inte är ovanligt mellan de tre bolagen. Support och kontakt kommer vara Dalakraft och vi ändrar på uppladdning.nu allt eftersom.
jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

Lägger in en liten karta över de elva laddarna ifall geografikunskaperna tryter ;)
261F306B-158C-4439-B6A3-60FCC9B2F6AD.png
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Swede1 »

jesperlofgren skrev:
Lägger in en liten karta över de elva laddarna ifall geografikunskaperna tryter ;)
Mora borde ha snabbladdare också!
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Elbilisten »

Swede1 skrev:
jesperlofgren skrev:
Lägger in en liten karta över de elva laddarna ifall geografikunskaperna tryter ;)
Mora borde ha snabbladdare också!
Självklart. Här korsar E45 och riksväg 70 varandra. Mora är även slutstation för järnvägen från Stockholm. Men kommunen har inte råd med en riktig snabbladdare som kostar 0,5 mille när man varje år ger 4,9 miljoner för att hålla fossilflyget i luften. Varför inte köpa Teslaer till hemtjänsten i stället?

https://upphandling24.se/fem-miljoner-f ... att-lyfta/
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 566
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Elmil »

Swede1 skrev:
Mora borde ha snabbladdare också!
Enligt Klimatklivet kan det komma en vid McDonalds (precis där E45 och rv70 möts):
Fortum Markets AB / Laddinfrastruktur McDonalds Mora / 244 800 kr / 50% / 2016-06-30
Beviljades ju redan förra sommaren, så det borde hända något snart.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

Elmil skrev:
Swede1 skrev:
Mora borde ha snabbladdare också!
Enligt Klimatklivet kan det komma en vid McDonalds (precis där E45 och rv70 möts):
Fortum Markets AB / Laddinfrastruktur McDonalds Mora / 244 800 kr / 50% / 2016-06-30
Beviljades ju redan förra sommaren, så det borde hända något snart.
Fast där vill man ju helst inte stanna. ;)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av apkungen »

lator skrev:
jesperlofgren skrev:
apkungen skrev:
Vilka laddare är det som stödjer 100kW?
Taget direkt ur minnet så är det Djurås, Insjön, Leksand, Rättvik, Säter
Och Noppikoski vad det ser ut som... ;-)
Noppikoski.jpg

Härligt!!
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Swede1 »

Så bra Dala energi, nu står flera laddare med 100 kW redo att kopplas in. Djurås, Insjön, Noppi, och 50 kW Älvdalen, Vansbro.

http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 2bcef2ce85

Nu kan tom en leaf 24 kW köra lätt till dalafjällen!

Varför sätts det inte upp 100 kW deltaladdare i Stockholm mfl områden? Ström lär ju finnas.

Se och lär av masarna. Nu höjs värdet på elbilar i dalarna.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 566
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Elmil »

Swede1 skrev:
Så bra Dala energi, nu står flera laddare med 100 kW redo att kopplas in. Djurås, Insjön, Noppi, och 50 kW Älvdalen, Vansbro.
Och Säter monterades idag :)
Säter_20171013.jpg
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
N H
elbilist
Inlägg: 60
Blev medlem: 02 apr 2016 17:32

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av N H »

En stor fördel med Deltaladdarna tycker jag är att lika många bilar som laddaren har kablar/uttag kan ladda samtidigt (Leksand/Rättvik har 3 kablar, men det ryktas att de nya även har typ 2-uttag). På övriga fabrikat av snabbladdare verkar det vara en bil per snabbladdare trots att det finns 2-3 kablar.

Jag hoppas vi kommer att skratta åt den här soppan med olika varianter, betalsystem och enstaka laddare här och där om 5 år, men det är väl steg i utvecklingen som ska passeras så all cred till de som tar stegen! Förhoppningsvis har dagens enstaka laddare utvecklats till laddnätverk a la Tesla Superchargers om 5 år.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

N H skrev:
En stor fördel med Deltaladdarna tycker jag är att lika många bilar som laddaren har kablar/uttag kan ladda samtidigt (Leksand/Rättvik har 3 kablar, men det ryktas att de nya även har typ 2-uttag). På övriga fabrikat av snabbladdare verkar det vara en bil per snabbladdare trots att det finns 2-3 kablar.

Jag hoppas vi kommer att skratta åt den här soppan med olika varianter, betalsystem och enstaka laddare här och där om 5 år, men det är väl steg i utvecklingen som ska passeras så all cred till de som tar stegen! Förhoppningsvis har dagens enstaka laddare utvecklats till laddnätverk a la Tesla Superchargers om 5 år.
Är det verkligen så? När Delta-laddaren kom först i R/L så frågade jag någon anställd av nyfikenhet och fick svaret att endast en av DC sladdarna kan användas i taget, plus AC sladden.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av EnTraktor »

Greenway i Polen håller precis på att installera en massa Delta laddare och där kan man ladda upp till 4 bilar samtidigt.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
N H
elbilist
Inlägg: 60
Blev medlem: 02 apr 2016 17:32

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av N H »

Teslaspolen skrev:
N H skrev:
En stor fördel med Deltaladdarna tycker jag är att lika många bilar som laddaren har kablar/uttag kan ladda samtidigt (Leksand/Rättvik har 3 kablar, men det ryktas att de nya även har typ 2-uttag). På övriga fabrikat av snabbladdare verkar det vara en bil per snabbladdare trots att det finns 2-3 kablar.

Jag hoppas vi kommer att skratta åt den här soppan med olika varianter, betalsystem och enstaka laddare här och där om 5 år, men det är väl steg i utvecklingen som ska passeras så all cred till de som tar stegen! Förhoppningsvis har dagens enstaka laddare utvecklats till laddnätverk a la Tesla Superchargers om 5 år.
Är det verkligen så? När Delta-laddaren kom först i R/L så frågade jag någon anställd av nyfikenhet och fick svaret att endast en av DC sladdarna kan användas i taget, plus AC sladden.
Nån kanske kan bekräfta med 100% säkerhet, men jag har för mig att jag läst det och även laddat bredvid en i3:a med vår Leaf i Leksand. Litar på min hjärna till 95% ;)
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Jensa »

Det vore ju väldigt bra om den infon står på laddaren ifall det är möjligt att ladda två st samtidigt!
2016 Model S 75
N H
elbilist
Inlägg: 60
Blev medlem: 02 apr 2016 17:32

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av N H »

Jodå, 3 bilar samtidigt stämmer.

"Utdrag ur nomineringen: Dala Energis snabbladdare i Rättvik kan tack vare sin effekt på 100kW ladda upp till tre elbilar samtidigt vilket minimerar risken för laddkö när elbilarna snart blir fler på vägarna."

http://www.dalaenergi.se/allmant/elbil- ... s-ny__2319
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Jensa »

Tumme upp på den! :mrgreen:
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av bylund »

N H skrev:
Jodå, 3 bilar samtidigt stämmer.

"Utdrag ur nomineringen: Dala Energis snabbladdare i Rättvik kan tack vare sin effekt på 100kW ladda upp till tre elbilar samtidigt vilket minimerar risken för laddkö när elbilarna snart blir fler på vägarna."

http://www.dalaenergi.se/allmant/elbil- ... s-ny__2319
Fast vad har effekten med det att göra? En laddare på 10 kW kan ju också kunna ladda tre bilar samtidigt, men effekten per bil blir ju såklart lägre.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Niklas Z »

I princip har du ju helt rätt. I det här fallet kanske det bara handlar om att de inte tycker att det är någon idé att bygga in möjlighet att dela på effekten förrän det finns rejält med effekt att fördela till flera bilar. Blir den utdelade effekten inte mycket större än ett Schuko-uttag så är det kanske inte värt att lägga till det som krävs för att flera elbilar ska kunna dela på laddaren.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av joel80 »

Men kommer det två bilar som vill ladda med CCE får den ena ändå vänta? Eller köra DC...
För det är fortfarande bara en kabel av varje som jag förstår?

Kan Tesla ta emot 62kw från chademo? Är chademo mer begränsad i hastighet än CCE?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

Insjön står på plats sedan ett par dagar, inte öppen än dock!

Bild
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av clecab »

Någon som hört hur det gått med laddaren i Noppikoski?
Är det igång nu.

Tänkte åka till fjälls med Leafen som förra året och det skulle gå mycket fortare om den är aktiv.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av lator »

clecab skrev:
Någon som hört hur det gått med laddaren i Noppikoski?
Är det igång nu.

Tänkte åka till fjälls med Leafen som förra året och det skulle gå mycket fortare om den är aktiv.
För ett par dagar sen var det ingen "juice" i den trots att de sa att den skulle vara igång inom en vecka när jag ringde dem för snart tre veckor sen... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

Hoppas det blir snart. Älvdalen skulle underlätta ett par resor jag ska göra i början av November.

Brukar spana in Dala Energi och Dalakrafts hemsidor av och till, men inget än.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Jensa »

Verkar vara segt här.. Även Vansbros är ännu ej i drift :roll:
2016 Model S 75
Skriv svar