Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Moderator: Redaktion
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
BMW i3 Rex fungerar så att bensingeneratorn går igång när endast 6% är kvar i batteriet, dock kan man låta bensingeneratorn gå in mellan 6-75% kvar i batteriet. När jag ser att motvind och regn gör att målet inte kan nås brukar jag aktivera bensingeneratorn på vägar med minst 70 km/h och köra tills jag har en mil längre räckvidd än till målet(GOM är optimistisk även på i3an). Har räddat oss vid trasiga laddstationer, där Leaf ägare har fått ladda med 3,3 kW.
Ombordladdare med 11 kW fungerar också bra som reserv då 11/22 kW stolparna dyker upp på många ställen.
Ombordladdare med 11 kW fungerar också bra som reserv då 11/22 kW stolparna dyker upp på många ställen.
Polestar 2 awd -21
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Tack för laddaren i Vansbro! Gjorde dagens tur till Trysil smidigare än om vi behövt ladda i Malung. Perfekt med placering vid ICA. Bilen laddad och klar när veckohandlingen på rätt sida gränsen var klar!
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Man lär sig att köra med marginal och alltid ha en back up plan. Med ioniq electric t.ex. Kommer man typ 20 mil per laddning om man kör typ max 100. Åkte till romme i helgen från Stockholm. Stannade i Enköping, laddsladd sönder, men hade då gott om marginal att köra till Sala. Hade nog t.o.m kunnat hypermila till Hedemora om Sala inte fungerat. Jag har hellre typ 5 ev mil på el än en bensinmotor.LarsA skrev:BMW i3 Rex fungerar så att bensingeneratorn går igång när endast 6% är kvar i batteriet, dock kan man låta bensingeneratorn gå in mellan 6-75% kvar i batteriet. När jag ser att motvind och regn gör att målet inte kan nås brukar jag aktivera bensingeneratorn på vägar med minst 70 km/h och köra tills jag har en mil längre räckvidd än till målet(GOM är optimistisk även på i3an). Har räddat oss vid trasiga laddstationer, där Leaf ägare har fått ladda med 3,3 kW.
Ombordladdare med 11 kW fungerar också bra som reserv då 11/22 kW stolparna dyker upp på många ställen.
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Precis betydligt bättre att lägga pengar, vikt och utrymme på mer batterier. I de flesta lägen är det mer användbart är en generator.
Ja, snabbladdare kan vara sönder men i de flesta fall är man ju faktiskt på väg till ställen där man vet att man kan ladda. Hemma tex vet jag att jag alltid får igång laddningen.
Ja, snabbladdare kan vara sönder men i de flesta fall är man ju faktiskt på väg till ställen där man vet att man kan ladda. Hemma tex vet jag att jag alltid får igång laddningen.
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Beror även på hur mycket pengar man kan lägga på elbil.
När det var aktuellt för 14 månader sedan så var 220 kkr för i3an med Rex vad jag hade råd med för en el/hybrid som klarar 16-26 mil.
Vi har kört 1300 mil och tankat 86 liter bensin, 0,07 liter/mil.
Med en BMW i3 60Ah kan man knappast ha 5 mil i reserv för att komma till nästa snabbladdare, därför man har Rex.
Nu blir det dock Leaf40 som står för längre körningar och då går det att ha 5 mil i reserv för att ta sig till nästa snabbladdare(fast i sydöstra Sverige kan det vara längre än så mellan snabbladdarna). Med tanke på rapidgate så har TeslaBjörn kommit fram till att man helst inte ska gå under 20% på batteriet för att minska risken att det samma blir för varmt vid långkörning, så där "ges" en reserv på 5 mil om man håller sig till en förbrukning på 1,4 kWh/mil.
När det var aktuellt för 14 månader sedan så var 220 kkr för i3an med Rex vad jag hade råd med för en el/hybrid som klarar 16-26 mil.
Vi har kört 1300 mil och tankat 86 liter bensin, 0,07 liter/mil.
Med en BMW i3 60Ah kan man knappast ha 5 mil i reserv för att komma till nästa snabbladdare, därför man har Rex.
Nu blir det dock Leaf40 som står för längre körningar och då går det att ha 5 mil i reserv för att ta sig till nästa snabbladdare(fast i sydöstra Sverige kan det vara längre än så mellan snabbladdarna). Med tanke på rapidgate så har TeslaBjörn kommit fram till att man helst inte ska gå under 20% på batteriet för att minska risken att det samma blir för varmt vid långkörning, så där "ges" en reserv på 5 mil om man håller sig till en förbrukning på 1,4 kWh/mil.
Polestar 2 awd -21
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Noterade i Sälen idag att Typ-2 stolpen är utbytt (sedan ett tag?). Inga fler kurbits! Strulade den förra?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
-
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 04 okt 2017 15:29
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Det stämmer. Vi bytte till en Garo LS4:a där pga. att den som fanns där inte var uppkopplad. Själva stolpen var det inga fel på.Teslaspolen skrev:Noterade i Sälen idag att Typ-2 stolpen är utbytt (sedan ett tag?). Inga fler kurbits! Strulade den förra?
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
LarsA skrev:Beror även på hur mycket pengar man kan lägga på elbil.
När det var aktuellt för 14 månader sedan så var 220 kkr för i3an med Rex vad jag hade råd med för en el/hybrid som klarar 16-26 mil.
Vi har kört 1300 mil och tankat 86 liter bensin, 0,07 liter/mil.
Med en BMW i3 60Ah kan man knappast ha 5 mil i reserv för att komma till nästa snabbladdare, därför man har Rex.
Nu blir det dock Leaf40 som står för längre körningar och då går det att ha 5 mil i reserv för att ta sig till nästa snabbladdare(fast i sydöstra Sverige kan det vara längre än så mellan snabbladdarna). Med tanke på rapidgate så har TeslaBjörn kommit fram till att man helst inte ska gå under 20% på batteriet för att minska risken att det samma blir för varmt vid långkörning, så där "ges" en reserv på 5 mil om man håller sig till en förbrukning på 1,4 kWh/mil.
Bry dig inte om snacket här. REX ses inte med blida ögon av en del. Tibor "sågade" i3 med REX i senaste numret av Elbilen pga REX:en (och kanske för att det står BMW på den...). En del i facebookgruppen "BMW i3 Sweden" tog illa vid sig och tror nån skulle avsluta sin prenumeration till och med. Jag tror att man ska passa sig för att blir alltför "religiös" och skapa motsättningar som inte gagnar någon. Då tappar hela omställningen fart. Vi som har i3 med REX kan ju inte vara "fienden"...
Jag har knappt tankat vår i3 alls. Tror vi kört ca 1250 mil och tankat max 20 liter. Fyllt på nån liter från gräsklippardunken och tankat fullt en gång på mack. Nu är tanken full och jag minns inte om den var det när jag fick den. Säg att vi gjort av med 15 liter bensin. Det är 0,012 liter/mil.
Jag är fortfarande kluven. En BEV har luftvärmepump och är lättare och snabbare. Men REX är faktiskt inte så dumt heller. Man _kan_ köra vidare om man har bråttom eller inte får tag i en ledig laddare. Bara vetskapen om att det går betyder mycket.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
46 mil har jag kört idag med min i3 Rex med stora batteriet. Laddade både norrut och söderut vid sillekrog OK. De har fått upp en ny stolpe söderut. Ca 3 liter bensin gick åt idag.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Har jag missat nåt men visst har du ändrat lite i signaturen igen?Tars skrev:46 mil har jag kört idag med min i3 Rex med stora batteriet. Laddade både norrut och söderut vid sillekrog OK. De har fått upp en ny stolpe söderut. Ca 3 liter bensin gick åt idag.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Teslorna passerar i revy men i3:an består.Bjelke skrev:Har jag missat nåt men visst har du ändrat lite i signaturen igen?Tars skrev:46 mil har jag kört idag med min i3 Rex med stora batteriet. Laddade både norrut och söderut vid sillekrog OK. De har fått upp en ny stolpe söderut. Ca 3 liter bensin gick åt idag.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Stämmer, har strulat till sig lite med finansieringen. Riddermark har varit kanon att jobba med, men det är ett finansbolag som gjorde en tankevurpa och det tog 3 dagar innan det upptäcktes så ja, det blir ingen x som det ser ut.Verdi skrev:Teslorna passerar i revy men i3:an består.Bjelke skrev:Har jag missat nåt men visst har du ändrat lite i signaturen igen?Tars skrev:46 mil har jag kört idag med min i3 Rex med stora batteriet. Laddade både norrut och söderut vid sillekrog OK. De har fått upp en ny stolpe söderut. Ca 3 liter bensin gick åt idag.
Visst är det synd om mig?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Fruktansvärt, hur står du ut???Tars skrev:Stämmer, har strulat till sig lite med finansieringen. Riddermark har varit kanon att jobba med, men det är ett finansbolag som gjorde en tankevurpa och det tog 3 dagar innan det upptäcktes så ja, det blir ingen x som det ser ut.Verdi skrev:Teslorna passerar i revy men i3:an består.Bjelke skrev:Har jag missat nåt men visst har du ändrat lite i signaturen igen?Tars skrev:46 mil har jag kört idag med min i3 Rex med stora batteriet. Laddade både norrut och söderut vid sillekrog OK. De har fått upp en ny stolpe söderut. Ca 3 liter bensin gick åt idag.
Visst är det synd om mig?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Beror väl på hur man ser det.Tars skrev:Stämmer, har strulat till sig lite med finansieringen. Riddermark har varit kanon att jobba med, men det är ett finansbolag som gjorde en tankevurpa och det tog 3 dagar innan det upptäcktes så ja, det blir ingen x som det ser ut.Verdi skrev:Teslorna passerar i revy men i3:an består.Bjelke skrev:Har jag missat nåt men visst har du ändrat lite i signaturen igen?Tars skrev:46 mil har jag kört idag med min i3 Rex med stora batteriet. Laddade både norrut och söderut vid sillekrog OK. De har fått upp en ny stolpe söderut. Ca 3 liter bensin gick åt idag.
Visst är det synd om mig?
Jag tycker faktiskt lite synd om dig. Den här jävla bilbytarsjukan är inte att leka med. Jag känner mig som en nykter alkoholist som räknar dagar, veckor och månader sen förra bilbytet. Nu har jag haft i3:an sen 23 mars 2017 och nuvarande Teslan sen 3 november 2017. Ska jag klara mig 2018 ut?
Jag har ändå målat in mig lite i ett hörn. Känns inte som att jag har så många alternativ längre.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Jo, som tur var verkar det vara flera som lider av samma åkomma som jag. Känns skönt att ha er här.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Hmm, jag har märkt att ett par av era DELTA laddare har blivit märkta med klisterlappar. Det jag tänker specifikt på då är att Typ-2 AC med fast sladd är märkt som 22 kW; men det stämmer väl inte? Dom ska väl vara på 43 kW?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
-
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 04 okt 2017 15:29
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
De är faktiskt nedställda till 22 kW så lapparna stämmer. Av vilken teknisk anledning de är nedställda har jag faktiskt inte svaret på i detta nu.Teslaspolen skrev:Hmm, jag har märkt att ett par av era DELTA laddare har blivit märkta med klisterlappar. Det jag tänker specifikt på då är att Typ-2 AC med fast sladd är märkt som 22 kW; men det stämmer väl inte? Dom ska väl vara på 43 kW?
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Pratade lite med FEV på elbilsträffen 2/6. (De var på plats 9-12)
*FEV hade planer på att ge snabbladdaren vid ICA-Maxi en kompis. Men det visar sig att ICA har planer på att bygga ut butiken mot den befintliga laddaren, så den kommer att behövas flyttas. När detta sker blir det sannolikt två snabbladdare på nya platsen.
*Vid gruvrondellen har COOP byggt ny butik. Där finns fundament för två snabbladdare, man väntar nu på bygglov för taken till laddarna. (Det är bara taken som behöver bygglov enligt FEV.) De planeras vara i drift till hösten (augusti?). Bredvid dessa blir det två stolpar a två platser med Typ-2 22kW.
*CityGross, vid Tallen (Området heter så!), har pratat en hel del med FEV för att få hjälp med TYP-2 uttag vid sin butik.
FEV ser i sina loggar att det ofta är bilar med nästan fullt batteri som ställer sig vid TYP-2 stolparna på stan och gärna står där hela arbetsdagen. Detta pga att det är gratis parkering så länge man "laddar". Detta är en av anledningarna till att FEV går över till betalning på laddplatserna.
*FEV hade planer på att ge snabbladdaren vid ICA-Maxi en kompis. Men det visar sig att ICA har planer på att bygga ut butiken mot den befintliga laddaren, så den kommer att behövas flyttas. När detta sker blir det sannolikt två snabbladdare på nya platsen.
*Vid gruvrondellen har COOP byggt ny butik. Där finns fundament för två snabbladdare, man väntar nu på bygglov för taken till laddarna. (Det är bara taken som behöver bygglov enligt FEV.) De planeras vara i drift till hösten (augusti?). Bredvid dessa blir det två stolpar a två platser med Typ-2 22kW.
*CityGross, vid Tallen (Området heter så!), har pratat en hel del med FEV för att få hjälp med TYP-2 uttag vid sin butik.
FEV ser i sina loggar att det ofta är bilar med nästan fullt batteri som ställer sig vid TYP-2 stolparna på stan och gärna står där hela arbetsdagen. Detta pga att det är gratis parkering så länge man "laddar". Detta är en av anledningarna till att FEV går över till betalning på laddplatserna.
Tesla Model Y
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Någon uppdatering på Älvdalen?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
-
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 04 okt 2017 15:29
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Hej,Teslaspolen skrev:Någon uppdatering på Älvdalen?
Dessvärre inte. De återstår grävning där som ännu inte är påbörjat.
/Jesper
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Något nytt om Mora då? Dök upp som samtalsämne på elbilsträffen vi hade i Falun förra veckan att det är bra fånigt att just Mora är en kal fläck på kartan.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
På andra ställen har Lidl ju fixat snabbladdare. I Mora ska de bygga ny butik - som öppnar hösten 2109. För inte så länge sen totalrenoverades McDonalds. Men något litet uttag för att locka elbilister kom det inte upp. Max byggde helt nytt, även de utan någon laddstolpe. E45 och riksväg 70 korsar varandra i Mora, dåligt att det inte finns snabbladdare där. De tänker kanske att det redan finns snabbladdare, Tesla har ju satt upp en hel rad, åk dit med Leafen bara...
Med tanke på E45 / Rv70, alla sommarturister, vasaloppet, cykelvasan mm finns det ett reellt behov för snabbladdare i Mora. Kör man E45 är det 132 km mellan snabbladdning i Malung och Noppikoski.
Jag har tidigare mailat olika aktörer om snabbladdare i Mora. Bra om fler försöker.
Med tanke på E45 / Rv70, alla sommarturister, vasaloppet, cykelvasan mm finns det ett reellt behov för snabbladdare i Mora. Kör man E45 är det 132 km mellan snabbladdning i Malung och Noppikoski.
Jag har tidigare mailat olika aktörer om snabbladdare i Mora. Bra om fler försöker.
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Åh! Vi får hoppas att vi får lite fler stolpar i Mora även innan det gått 91 år.Elbilisten skrev:På andra ställen har Lidl ju fixat snabbladdare. I Mora ska de bygga ny butik - som öppnar hösten 2109.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Jag ber om ursäkt för att jag drack för lite kaffe i morse
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Ja lite tidigare än så får man ju hoppasjoel80 skrev:Åh! Vi får hoppas att vi får lite fler stolpar i Mora även innan det gått 91 år.Elbilisten skrev:På andra ställen har Lidl ju fixat snabbladdare. I Mora ska de bygga ny butik - som öppnar hösten 2109.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19