Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

Teslaspolen skrev:
Något nytt om Mora då? ;) Dök upp som samtalsämne på elbilsträffen vi hade i Falun förra veckan att det är bra fånigt att just Mora är en kal fläck på kartan.
Det finns en aktör som beviljats Klimatklivet men inte byggt någonting än. Vi får se vad framtiden ger oss men Mora behöver minst en snabbladdare utöver Teslas.

/Jesper
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

Beviljats ja, men den skulle väl byggts för flera år sedan. Bara en snabbladdare kommer inte räcka när den nu blir byggd. En räckte nog 2015-2016, men inte 2019-2020.
jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

Teslaspolen skrev:
Beviljats ja, men den skulle väl byggts för flera år sedan. Bara en snabbladdare kommer inte räcka när den nu blir byggd. En räckte nog 2015-2016, men inte 2019-2020.
Jag skrev minst en ;)
/Jesper
jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

Teslaspolen skrev:
Någon uppdatering på Älvdalen?
Nu har jag en uppdatering gällande Älvdalen. Enligt uppgift från Ellevio kommer den vara klar och inkopplad precis efter midsommar.

/Jesper
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

Tack för infon! Hoppas det blir så, då. :)
Fandorin
Inlägg: 23
Blev medlem: 27 nov 2016 18:06

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Fandorin »

Klart med en snabbladdare i Orsa till September. Laddstation med 50 kW effekt över likström samt 22 kW över växelström.
https://www.nextgreen.se/2018/06/18/ors ... bbladdare/
Kommunens inte Dalakrafts så det kanske kommer en till.
N H
elbilist
Inlägg: 60
Blev medlem: 02 apr 2016 17:32

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av N H »

Nån som har vet nåt om snabbladdaren i Älvdalen? Eller har vägarna förbi?

Enligt Clevers app är den nu igång, men information har ju strulat kring den här laddaren förr så om nån har laddat där och kan bekräfta så vore d kanon!

Funderar på tur till idre till nästa helg och vill inte gärna sätta familjen på halvdagsstopp i Älvdalen i onödan :)
N H
elbilist
Inlägg: 60
Blev medlem: 02 apr 2016 17:32

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av N H »

Fick precis bekräftat från Clever via Dalakraft att snabbladdaren i Älvdalen är aktiv. Då litar vi på det! :)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

Året är 2020 och Mora har fortfarande exakt noll publika snabbladdare. :shock:

Jag tog och mejlade kommunen och frågade vad i hela världen det är frågan om och fick faktiskt svar inom 24 timmar!
Hej och tack för ditt mail!



Jag håller med dig, det är riktigt tråkigt att vi inte kan erbjuda bättre laddningsmöjligheter i Mora.



Det har funnits flera aktörer som har haft planer och sökt statliga medel på att investera i snabbladdare. Vi har också haft en aktör som trots Klimatklivsmedel, då inte kunde få ihop sin investering. Nu håller vi tummarna för att nästa aktör, som har beviljats medel för snabbladdare här i Mora, kommer igång med sin investering. Kommunen har också tagit steg för fler laddplatser, de flesta interna men även några externa. Jag har inte helt koll på tidplanen men de kommer kanske att finnas på plats under 2020.



Vänliga hälsningar från en, förhoppningsvis ganska snart, bättre plats på laddkartan!

//Eva



Eva Larsson

Miljösamordnare
Jag tolkar det som att det är kanske på gång någon snabbladdare då, och att kommunen tänker köra på el själva. Det är ju ändå positivt!
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Swede1 »

Bra, pinsamt att Mora som är en centralort, inte har snabbladdare (bara för Tesla), när t o m lilla Orsa har en 50 KWh laddare. Annars är det bra med 50-100 kwh laddare i Dalarna( de behöver naturligtvis ha 2 eller fler på samma ställe som Tesla).

Jag tycker staten ska gå in och betala för snabbladdare om företagen inte får ihop kalkylen, med krav på ett rimligt kwh pris till kund. Kostar bara några 100 miljoner för hela Sverige. Lägg ner någon meningslös myndighet, t ex MSB så sparar vi 1100 miljoner per år, poff så var utbyggnaden klar. :D
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Elbilisten »

Bra! Jag har tidigare mailat Regionstad Mora i samma ärende :-) Jag talade om för dem att i Orsa bjuder man på gratis snabbladdning, så att jag tills vidare åker dit i stället och handlar och äter på något matställe.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

Jag ser hellre att det finns laddning alls snarare än att det är gratis om jag är på genomresa.

Dessutom, är laddaren gratis finns risken att lokalbor åker dit, ställer sig och laddar medans man veckohandlar och då blockerar för någon som verkligen behöver laddaren för sin resa. Sådant är problemet med ensamma laddare.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av themax »

Teslaspolen skrev:
Jag ser hellre att det finns laddning alls snarare än att det är gratis om jag är på genomresa.

Dessutom, är laddaren gratis finns risken att lokalbor åker dit, ställer sig och laddar medans man veckohandlar och då blockerar för någon som verkligen behöver laddaren för sin resa. Sådant är problemet med ensamma laddare.
Sant, risken finns, men jag har nyttjat både laddaren i Orsa och den i Ljusdal i Hälsingland (båda gratis) en hel del det senaste året och bara en gång har 50-kW varit upptagen. Då av Polestar 2-prototypen i Orsa.

Och en gratis i Orsa är bättre än noll i Mora :-)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Bjelke »

themax skrev:
Teslaspolen skrev:
Jag ser hellre att det finns laddning alls snarare än att det är gratis om jag är på genomresa.

Dessutom, är laddaren gratis finns risken att lokalbor åker dit, ställer sig och laddar medans man veckohandlar och då blockerar för någon som verkligen behöver laddaren för sin resa. Sådant är problemet med ensamma laddare.
Sant, risken finns, men jag har nyttjat både laddaren i Orsa och den i Ljusdal i Hälsingland (båda gratis) en hel del det senaste året och bara en gång har 50-kW varit upptagen. Då av Polestar 2-prototypen i Orsa.

Och en gratis i Orsa är bättre än noll i Mora :-)
Laddade i Orsa igår :) hann precis dela på en pizza och kika runt lite innan bilen var fulladdad :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

En liten uppdatering igen då...

Bee/Dalakraft verkar (äntligen!!) ska till och öppna en snabbladdare i Mora, vid Mora Noret mitt emellan Biltema och Jula, i närheten av Max restaurangen som ligger ett stenkast eller två bort. Okänt vad exakt för laddare och handskar det blir, men det ryktas bli 100 kW och CCS i alla fall. Ska öppnas i juni 2021.

I Rättvik har man för någon månad sedan bytt ut CHAdeMO handsken på snabbladdaren mot CCS, så numera är det två st CCS och en Typ-2 för gamla Zoe eller någon elbil med dubbelladdare. I praktiken kan tre bilar ladda på denna laddplats samtidigt då det är en Deltaladdare. Nitlott att sitta med en Leaf eller gammal Soul EV om man behöver snabbladda nu! Undrar om planen är att göra liknande vid andra laddare allt eftersom service eller reparation behövs?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av martinot »

Teslaspolen skrev:
En liten uppdatering igen då...

Bee/Dalakraft verkar (äntligen!!) ska till och öppna en snabbladdare i Mora, vid Mora Noret mitt emellan Biltema och Jula, i närheten av Max restaurangen som ligger ett stenkast eller två bort. Okänt vad exakt för laddare och handskar det blir, men det ryktas bli 100 kW och CCS i alla fall. Ska öppnas i juni 2021.

I Rättvik har man för någon månad sedan bytt ut CHAdeMO handsken på snabbladdaren mot CCS, så numera är det två st CCS och en Typ-2 för gamla Zoe eller någon elbil med dubbelladdare. I praktiken kan tre bilar ladda på denna laddplats samtidigt då det är en Deltaladdare. Nitlott att sitta med en Leaf eller gammal Soul EV om man behöver snabbladda nu! Undrar om planen är att göra liknande vid andra laddare allt eftersom service eller reparation behövs?
Bra att det går framåt i Mora!

Vad är deltaladdare, och hur fungerar det?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Elmil »

martinot skrev:

Vad är deltaladdare, och hur fungerar det?
https://www.deltaww.com/en-US/solutions/03/4
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av martinot »

Elmil skrev:
martinot skrev:

Vad är deltaladdare, och hur fungerar det?
https://www.deltaww.com/en-US/solutions/03/4
Ok, firman Delta (tänkte på det som noen teknologi)! Tack, då är jag med (är även de som gör Tesla WC f.ö.). :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

martinot skrev:
Elmil skrev:
martinot skrev:

Vad är deltaladdare, och hur fungerar det?
https://www.deltaww.com/en-US/solutions/03/4
Ok, firman Delta (tänkte på det som noen teknologi)! Tack, då är jag med (är även de som gör Tesla WC f.ö.). :)
Anledningen att det är värt att nämna är just att till skillnad från de andra vanliga laddarna från ABB och Efasec så kan Delta DC ladda två bilar om den har två DC kablar, så det minskar risken för laddkö en smula.
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Elbilisten »

Mora och Avesta är de två sista kommuner i Dalarna som saknar snabbladdare. Om man bortser från de 8 i Mora som bara funkar med ett särskild bilmärke... I Dalabygden 4 mars 2021 skrev Mats Bengtsson VD Dalakraft AB i en insändare att de "planerar för ytterligare två inom kort."

Vid McDonalds i Mora sticker en tjock kabel upp i gräset ut mot vägen. Jag tittar på den varje gång jag passerar. Det var några år sen jag gav dem pengar, de verkar inte vara intresserade.
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Elbilisten »

Den andra snabbladdaren placeras i Avesta på Dalahästen-området. Det var på tiden. Planen är att de ska stå färdiga för drift till midsommar.

https://www.dalakraft.se/aktuellt/dalar ... fterfragan
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

20210726_121837.jpg
Ytterligare två snabbladdare på gång i Mora? Inbjudande in/utfart direkt ifrån Skålmyrsvägen. Ligger, som man kan gissa efter bilden, vid Bilmetro. Ett par stenkast bort ifrån Dalakraft/BeeMerClever laddaren som driftsattes i juni i år.
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Hoppsan_84 »

Elbilisten skrev:
Den andra snabbladdaren placeras i Avesta på Dalahästen-området. Det var på tiden. Planen är att de ska stå färdiga för drift till midsommar.

https://www.dalakraft.se/aktuellt/dalar ... fterfragan
Laddade på den i går. Saknas i MER-appen och är för närvarande gratis
Skriv svar