Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
LarsL skrev:
Så han köpte en elbil när du visade honom stickproppen... :lol:
Nej, han sa då att det i så fall inte går att ladda fullt. Det är ju bara 230V i ett vägguttag, då räcker inte spänningen för ett batteri på 400V. Ganska uppenbart, enligt honom.
Jag hade ärligt talat ingen lust att ge mig in på en massa förklaringar. Människan hade ändå någon form av akademisk-teknisk bakgrund. Ingen idé att argumentera vidare.
I väggen är det ju även -230V och växlar 50 gånger per sekund så man måste se till att man kopplar in bilen på de där fyra hundradelarna då det är positiv spänning för annars sugs ju energin ut igen... Så är det ju självklart med allt man kopplar in i väggen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
mati skrev:
LarsL skrev:
Så han köpte en elbil när du visade honom stickproppen... :lol:
Nej, han sa då att det i så fall inte går att ladda fullt. Det är ju bara 230V i ett vägguttag, då räcker inte spänningen för ett batteri på 400V. Ganska uppenbart, enligt honom.
Jag hade ärligt talat ingen lust att ge mig in på en massa förklaringar. Människan hade ändå någon form av akademisk-teknisk bakgrund. Ingen idé att argumentera vidare.
I väggen är det ju även -230V och växlar 50 gånger per sekund så man måste se till att man kopplar in bilen på de där fyra hundradelarna då det är positiv spänning för annars sugs ju energin ut igen... Så är det ju självklart med allt man kopplar in i väggen.
Jag tror att det finns maskiner som fixar det där åt dig.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av mati »

Just det. Precis. Du har rätt, och jag tänkte såklart inte på det. Man kan inte ladda ett batteri i vägguttaget alls. Strömmen går ju bara fram och tillbaka. Olyckligt. Det där med elbilar funkar alltså inte. Då har vi bevisat det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Alfred »

Svenssons skrev:
I väggen är det ju även -230V och växlar 50 gånger per sekund så man måste se till att man kopplar in bilen på de där fyra hundradelarna då det är positiv spänning för annars sugs ju energin ut igen... Så är det ju självklart med allt man kopplar in i väggen.
Haha, det vore så roligt om någon kunde "lansera" en apparat för att hjälpa till med detta lagom till 1/4 2018. Får mig att tänka på det här ett par år gamla aprilskämtet: http://www.thinkgeek.com/stuff/41/betamaxhd.html
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av mati »

Alfred skrev:
Haha, det vore så roligt om någon kunde "lansera" en apparat för att hjälpa till med detta lagom till 1/4 2018. Får mig att tänka på det här ett par år gamla aprilskämtet: http://www.thinkgeek.com/stuff/41/betamaxhd.html
Så himla underbart :lol: . Jag gillar features-listan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Elmil »

.
Nu finns samtliga 8 Dalakraftsnabbladdare (som är i drift) med på Clevers kartor som "kommande". Snart slut med friåkningen i Dalarna alltså.. :(
http://services.clever.dk/pcmapr.html

De övriga, i Vansbro, Älvdalen och Särna, går väl samma väg när de så småningom kommit igång.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
karlericgustav
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 mar 2016 22:14

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av karlericgustav »

Någon som laddat i Noppikoski och vet att det funkar? Kommer eventuellt vara beroende av den runt nyår och hittar ingen recension av den.

Som en inflikning i tidigare samtal i tråden betalar jag gärna mer för laddning på resa bara för att ha tillgång till app med livestatus och inte behöva ringa nån tjomme nånstans för att höra om en laddare är uppe.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av lator »

karlericgustav skrev:
Någon som laddat i Noppikoski och vet att det funkar? Kommer eventuellt vara beroende av den runt nyår och hittar ingen recension av den.

Som en inflikning i tidigare samtal i tråden betalar jag gärna mer för laddning på resa bara för att ha tillgång till app med livestatus och inte behöva ringa nån tjomme nånstans för att höra om en laddare är uppe.
Laddade där för två veckor sen utan problem. Glömde lägga upp det på uppladdning dock. Fixar det.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

Någon som vet något hur Älvdalen ligger till? Hade kunnat ha nytta av den nu till nyår.
Användarvisningsbild
Widolf
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 okt 2017 22:54

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Widolf »

mati skrev:
Just det. Precis. Du har rätt, och jag tänkte såklart inte på det. Man kan inte ladda ett batteri i vägguttaget alls. Strömmen går ju bara fram och tillbaka. Olyckligt. Det där med elbilar funkar alltså inte. Då har vi bevisat det.
Precis och då är det där med elförbrukning ett påhitt.Varför betala för något som man inte får. El-bolagen får ju tillbaka sin el straxt efter att de skickat ut den, 50 gånger per sec.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

Älvdalen är delvis öppen nu, dubbla Typ-2 22 kW uttag finns att tillgå, verkar fortsätta vara gratis en bit in i januari. DC laddaren är fortsatt strömlös.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Alfred »

Hur går det med Vansbro? Skulle gärna vilja använda den på söndag...
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Jensa »

Nja, där går det trögt. Har inte varit hemma på några dagar men senast jag kollade var den inte öppen. Verkar som de väntar på att Ellevio ska gräva kabel. Kommer du via Borlänge finns annars Chademo i Borlänge och Djurås.
2016 Model S 75
jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

Alfred skrev:
Hur går det med Vansbro? Skulle gärna vilja använda den på söndag...
Som Jensa skrev så väntar vi på att nätägaren skall gräva ungefär 300 meter asfalt. Så av de elva snabbladdarna så är det två som ännu inte är igång vilket är Vansbro och Älvdalen. I Älvdalen finns dock en 22 kW Garo LS4 som är strömsatt, men inte snabbladdaren.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av mati »

Varför finns det ingen snabbladdare runt Mora? Det känns som att man vill ha lite backup t ex när man kör på E45:an mellan Malung och Noppikoski. Samma sak gäller rv 70. Mora är en vit fläck på kartan än så länge. Finns det planer att ändra på det?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

mati skrev:
Varför finns det ingen snabbladdare runt Mora? Det känns som att man vill ha lite backup t ex när man kör på E45:an mellan Malung och Noppikoski. Samma sak gäller rv 70. Mora är en vit fläck på kartan än så länge. Finns det planer att ändra på det?
Alla våra snabbladdare byggs med stöd från Klimatklivet. I just Mora hade en annan aktör redan blivit beviljad stöd och då var det inte aktuellt för oss att bygga en där, just nu. Vi hoppas att stödet utökas till att gälla mer än bara _en_ laddstation i flera städer. Hoppas det var svar på din fråga!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av mati »

jesperlofgren skrev:
Alla våra snabbladdare byggs med stöd från Klimatklivet. I just Mora hade en annan aktör redan blivit beviljad stöd och då var det inte aktuellt för oss att bygga en där, just nu. Vi hoppas att stödet utökas till att gälla mer än bara _en_ laddstation i flera städer. Hoppas det var svar på din fråga!
Aha, tack för svaret. Den "andra" aktören har ju uppenbarligen inte hunnit bygga sin laddare då. Hoppas det händer snart. Det är ju smidigt med en supercharger mitt i stan, jag har laddat där några gånger och tyckte det var väldigt praktiskt. Men en eller några stycken vanliga snabbladdare eller typ2-laddstolpar för andra elbilar måste ju också finnas. Jag vill ju även fortsättningsvis kunna åka till Mora utan krångel. Även när jag inte har någon Tesla.
Jag visste inte att stödet bara ges för en laddare per stad. Gäller det bara snabbladdare eller även vanliga typ2-laddstolpar?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

mati skrev:
Aha, tack för svaret. Den "andra" aktören har ju uppenbarligen inte hunnit bygga sin laddare då. Hoppas det händer snart. Det är ju smidigt med en supercharger mitt i stan, jag har laddat där några gånger och tyckte det var väldigt praktiskt. Men en eller några stycken vanliga snabbladdare eller typ2-laddstolpar för andra elbilar måste ju också finnas. Jag vill ju även fortsättningsvis kunna åka till Mora utan krångel. Även när jag inte har någon Tesla.
Jag visste inte att stödet bara ges för en laddare per stad. Gäller det bara snabbladdare eller även vanliga typ2-laddstolpar?
Vi kommer se till att det finns ett gäng Typ2-laddstolpar i Mora, förhoppningsvis klara till sommaren. Hänger på flera faktorer.

Jag uttryckte mig nog lite klumpigt kring Klimatklivet. De har beviljat stöd till en snabbladdare i Mora. Det går fortfarande att söka stöd för Typ2-stolpar. Sen vet jag inte om Klimatklivet ser likadant ut över hela landet men just finns det inte möjlighet för mer än en snabbladdare i Mora, men vi hoppas på att de ändrar det eller att den andra aktören sätter igång och bygger väldigt snart.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av mati »

jesperlofgren skrev:
Vi kommer se till att det finns ett gäng Typ2-laddstolpar i Mora, förhoppningsvis klara till sommaren. Hänger på flera faktorer.
Kul, det ser jag fram emot. Nästan viktigare än snabbladdning när man ändå vill stanna en stund och så. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Bjelke »

Så en konspirationsteori skulle kunna vara att "ngn" som inte vill se elbilar söker bidraget och "råkar" bara dröja typ 30 år innan dom kommer till skott :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av LarsL »

Det är vansinnigt att en myndighet kan gå in och sabotera utbyggnaden av laddinfrastruktur. Det går ju inte bygga stabil nätverk med EN laddare per site.!!!!
jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

Bjelke skrev:
Så en konspirationsteori skulle kunna vara att "ngn" som inte vill se elbilar söker bidraget och "råkar" bara dröja typ 30 år innan dom kommer till skott :lol:
Nej, det får vi verkligen inte hoppas på ;)...
jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

LarsL skrev:
Det är vansinnigt att en myndighet kan gå in och sabotera utbyggnaden av laddinfrastruktur. Det går ju inte bygga stabil nätverk med EN laddare per site.!!!!
Möjligheten finns ju alltid att bygga laddinfrastruktur utan stödet, men då till det dubbla priset ungefär.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Elmil »

mati skrev:
Den "andra" aktören har ju uppenbarligen inte hunnit bygga sin laddare då. Hoppas det händer snart.
Det borde röra sig om Fortum, som 2016-06-30 beviljades 244.800:- för "Laddinfrastruktur McDonalds Mora".. Undrar varför det tar sån tid!? :(
Har också för mig att det finns något bortre datum när installationen måste vara klar.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av mati »

Den frågan får man kanske ställa till Lillemor som ibland skriver på detta forum om Fortums utbyggnad av laddstolpar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar