Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Jensa »

Bra med kWh pris till viss del, man betalar för det man får. Men det blir irriterande när en phev står och segladdar på en Chademo.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

Det som Clever är bra på dock är att dom är den enda med en vettigt fungerande applikation till mobil. Åtminstone till Android. Charge and Drive, InCharge och Grønn Kontakt fungerar ju endast i nödfall så att säga...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av LarsL »

Jensa skrev:
Bra med kWh pris till viss del, man betalar för det man får. Men det blir irriterande när en phev står och segladdar på en Chademo.
Men en PHEV har ju så litet batteri att den knappast kan stå mer än i några minuter om de använder Chademo. För mig har alltid Clever laddaren slagit i från vid 95% när det börjar gå långsamt. När den slagit ifrån kan ju nästa person koppla loss och börja ladda.
Tycker det inte är en gilltig orsak till att ha vilseledande prissättning.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

Ja men det går alltid långsamt på en PHEV jämfört med BEV pga det lilla batteriet. Tror det är det som det syftas på.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Jensa skrev:
Bra med kWh pris till viss del, man betalar för det man får. Men det blir irriterande när en phev står och segladdar på en Chademo.
Men en PHEV har ju så litet batteri att den knappast kan stå mer än i några minuter om de använder Chademo. För mig har alltid Clever laddaren slagit i från vid 95% när det börjar gå långsamt. När den slagit ifrån kan ju nästa person koppla loss och börja ladda.
Tycker det inte är en gilltig orsak till att ha vilseledande prissättning.
Fast problemet är att små batterier kan ta emot mycket lägre effekt. Varje enskild cell laddar ju lika långsamt, bara färre som är parallellkopplade.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
LarsL skrev:
Jensa skrev:
Bra med kWh pris till viss del, man betalar för det man får. Men det blir irriterande när en phev står och segladdar på en Chademo.
Men en PHEV har ju så litet batteri att den knappast kan stå mer än i några minuter om de använder Chademo. För mig har alltid Clever laddaren slagit i från vid 95% när det börjar gå långsamt. När den slagit ifrån kan ju nästa person koppla loss och börja ladda.
Tycker det inte är en gilltig orsak till att ha vilseledande prissättning.
Fast problemet är att små batterier kan ta emot mycket lägre effekt. Varje enskild cell laddar ju lika långsamt, bara färre som är parallellkopplade.
Detta handlar väl bara om Mitsubishi Outlander eller hur? Det finns väl ingen annan PHEV som har Chademo? Tycker ni verkligen att vi ska ha en knasig och vilseledande prissättning bara för denna bil? Hur lång tid handlar det om? 5 minuter? 10? Inte 20 eller hur?
Inte tusan betalar man per minut på en resturang bara för att den är full och några sitter och smälter maten och dricker kaffe? Betydligt bättre då om laddaren stänger av vid 90-95% där det börjar gå riktigt långsamt för alla. Vill man ladda mer så kan man antingen starta om eller välja att plugga in på en typ 2 om det finns brevid. Köar någon så har de då chansen att bryta in när laddaren stänger ner.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Jensa »

Nej jag ser helst att man tar betalt per kWh, håller helt med dig att man vid minutpris inte vet vad man får för effekt och vad det kommer att kosta. Enda problemet jag ser är när någon laddar långsamt och tar upp snabbladdaren.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av bylund »

Minutpris är ok när laddaren kan ge märkeffekten. Den som då har litet/fullt/kallt batteri får då betala överpris om de inte kan ta emot det som erbjuds.

Men med kWh-pris är det så klart lättare att förstå vad man betalar för.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av joel80 »

bylund skrev:
Minutpris är ok när laddaren kan ge märkeffekten. Den som då har litet/fullt/kallt batteri får då betala överpris om de inte kan ta emot det som erbjuds.

Men med kWh-pris är det så klart lättare att förstå vad man betalar för.
Det bästa vore att ha en prissättning som är tydlig men samtidigt får folk att inte toppladda.
Men det är svårt att kombinera.

Säg att man skulle ta 3kr/kwh... Men att man har en lägstadebitering på säg 1kr/minuten.
När man då hamnar under 20kw i laddning kommer kilowattimmarna bli dyrare.

Men det kanske är ett exempel på en otydlig prissättning.

Bäst vore helt enkelt om laddare byggs i serier med lastbalansering och många anslutningar per laddare. Då funkar det att folk står och toppladda för att man kan utnyttja laddarens kapacitet ändå.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Leo »

"Problemet" kan ju defineras så här

1: man köper ström
2: man köper parkeringsplats/tid

Där det funkar bäst med kr/kWh för det ena och kr/min för det andra.

Sen blir det då olika kombinationer i en glidande skala.

Sen kan vi då vrida och vända på det hur länge som helst.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av LarsL »

Är aldrig intresserad av parkering när jag snabbladdar. Dessutom brukar parkering vara gratis på platser runt om.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av joel80 »

LarsL skrev:
Är aldrig intresserad av parkering när jag snabbladdar. Dessutom brukar parkering vara gratis på platser runt om.
Så du sitter alltid kvar i bilen under snabbladdning? Går aldrig och äter eller fikar under tiden?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av LarsL »

joel80 skrev:
LarsL skrev:
Är aldrig intresserad av parkering när jag snabbladdar. Dessutom brukar parkering vara gratis på platser runt om.
Så du sitter alltid kvar i bilen under snabbladdning? Går aldrig och äter eller fikar under tiden?
Som sagt på de ställena är parkeringen alltid gratis. Om parkeringen kostar så kan jag tänka mig att betala det separat.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Alfred »

Kan vi inte prata om snabbladdarna i dalarna i den här tråden istället för prismodell? Finns andra trådar för det.

Hur går det med laddaren i Vansbro? Verkar ha varit färdigbyggd länge nu, men inte hört något om driftsättning.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Jensa »

Kollade Vansbro idag, ännu inte igång... Det är dags nu med tanke på fjälltrafiken!
2016 Model S 75
jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

Jensa skrev:
Kollade Vansbro idag, ännu inte igång... Det är dags nu med tanke på fjälltrafiken!
Just nu hänger det på Ellevio som måste gräva 300 meter. Hoppas innerligt att de hinner göra det innan det blir för mycket fjälltrafik!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

Hur gör ni när dom blir betalladdare? Kommer ni ha någon informationsperiod, eller hoppar ni från en dag till nästa till Clevers abonnemang?

Tänker att en del som inte vet om detta kommer att riskera hamna i problem vid bytet (en som laddat gratis förut, kommer och måste ladda nu, och så kan hen inte för att hen inte har RFID tagg och/eller Clever abonnemang).
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Jensa »

jesperlofgren skrev:
Jensa skrev:
Kollade Vansbro idag, ännu inte igång... Det är dags nu med tanke på fjälltrafiken!
Just nu hänger det på Ellevio som måste gräva 300 meter. Hoppas innerligt att de hinner göra det innan det blir för mycket fjälltrafik!
Ok, tack för info! Då hoppas vi på Ellevio..... :?
2016 Model S 75
jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

Teslaspolen skrev:
Hur gör ni när dom blir betalladdare? Kommer ni ha någon informationsperiod, eller hoppar ni från en dag till nästa till Clevers abonnemang?

Tänker att en del som inte vet om detta kommer att riskera hamna i problem vid bytet (en som laddat gratis förut, kommer och måste ladda nu, och så kan hen inte för att hen inte har RFID tagg och/eller Clever abonnemang).
Det kommer att komma upp information på alla laddstationer inom väldigt kort.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

Lägg gärna in det som kommentarer på Uppladdning.nu/Plugshare med.
jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

Teslaspolen skrev:
Lägg gärna in det som kommentarer på Uppladdning.nu/Plugshare med.
God idé! Vi gör så.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Swede1 »

Betalt? Clever 5 kr/kwh? Dalarna? Näää, vad nu. Då kostar elström lika som för en bensinbil också slipper man vänta med bensin. Kom igen Dalarna, bättre kan ni.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

Tja, det är ju bara på resa man behöver det, för det mesta i alla fall. Nästan all laddning gör man hemma, gatuparkering är inte så vanligt här heller.

Kanske jobbigt (läs: kostsamt) om man måste ladda varje dag. Men då kanske en bil med längre räckvidd hade varit ett bättre val för just dig. E.x Ioniq EV eller nya Zoe istället för en Soul EV eller äldre Leaf för att slippa ladda.

En bonus med betalladdare är att det är mindre risk att någon laddar bara för att dom kan (inget fel med det i sig) och då kanske blockerar en snabbladdare längre än nödvändigt.

Om 5 Kr kWh är vad som krävs för att få det att gå ihop, så visst, hellre det än att det inte funnits några laddare alls. Mycket hellre. Men då tycker jag att kravet ökar lite på vad man kan förvänta sig (Hur många kan ladda samtidigt, finns det mat/fikaställe, möjlighet till toalett och så vidare.) mot om den varit gratis. Och att den självklart måste vara fungerande.

Till er direkt på Dalakraft: Jag hade gärna sett er pusha lite för att ställen ska installera destinationsladdningsplatser (vilket ord) nu när ni snart färdigställt laddarna. Idag är det fortfarande ganska ovanligt i länet.
jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

Teslaspolen skrev:
Till er direkt på Dalakraft: Jag hade gärna sett er pusha lite för att ställen ska installera destinationsladdningsplatser (vilket ord) nu när ni snart färdigställt laddarna. Idag är det fortfarande ganska ovanligt i länet.
Japp.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av chaffis75 »

Ja ibland önskar jag de skulle börja ta betalt på gratis laddarna men man kunde ju nöja sig med typ 2kr/kwh, tror detta skulle hålla borta de där som laddar bara för de är gratis men de är ändå inte diesel/bensin pris per mil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar