Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

Teslaspolen skrev:
Konstigt, får inte fram kostnader på någon av Clevers laddare i appen... Men det äe väl att anta att dom blir betalladdare med en gång.
Där hade du fel! ;)... De fortsätter att vara gratis ett tag till. Hur länge vågar jag inte säga men ett tag till iallafall.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Alfred »

jesperlofgren skrev:
Vansbro och Älvdalen är inte driftsatta än och jag är rädd för att det kommer dröja till under våren pga. grävningsarbeten som behövs göras för att mata stationerna med ström. I Älvdalen är dock 22kW-stolpen igång men inte själva snabbladdaren.
Typiskt, det är ju nu under vintern de behövs. Får bli premiärladdning i Vansbro 2019 istället. :/
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

Alfred skrev:
Typiskt, det är ju nu under vintern de behövs. Får bli premiärladdning i Vansbro 2019 istället. :/
Jag kan inte annat än hålla med dig på den punkten! Vi håller tummar och tår att de så snart som möjligt gräver in lite kabel till den.
/Jesper
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Alfred »

Nåväl, ni ligger ändå långt före de flesta andra lokala elbolag. Tack för att ni gjort Dalarna så laddtätt!
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Jensa »

Nu så! Chademon i Vansbro i drift samt stolpe med 2x22kW bredvid. Dock tillhör det Clever så ingen gratis laddning.
71E19BD2-AF1F-4F23-807D-DCD9E789F825.jpeg
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

Så där har det stått på alla ett tag nu trots dom varit gratis tills vidare. Men du kanske provade den?
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Alfred »

Yay! Blir perfekt för Trysilresan till påsk!
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

Jensa skrev:
Nu så! Chademon i Vansbro i drift samt stolpe med 2x22kW bredvid. Dock tillhör det Clever så ingen gratis laddning.
Av ett under så hittade de faktiskt en kabel så de kunde få ström till laddaren i Vansbro utan att behöva gräva. Dock är den inte igångsatt än utan blir det på måndag enligt den information vi fått. Fick själv lov att åka förbi och testladda när jag såg att den var strömsatt men det gick icke.

Kan även berätta att Clever kommer att sänka priset från 5 kr/kWh till 3 kr/kWh from. 3 april.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av vigge50 »

jesperlofgren skrev:
Jensa skrev:
Nu så! Chademon i Vansbro i drift samt stolpe med 2x22kW bredvid. Dock tillhör det Clever så ingen gratis laddning.
Av ett under så hittade de faktiskt en kabel så de kunde få ström till laddaren i Vansbro utan att behöva gräva. Dock är den inte igångsatt än utan blir det på måndag enligt den information vi fått. Fick själv lov att åka förbi och testladda när jag såg att den var strömsatt men det gick icke.

Kan även berätta att Clever kommer att sänka priset från 5 kr/kWh till 3 kr/kWh from. 3 april.
Oj, om det stämmer så är det riktigt bra. 3 kr/kWh känns ändå rimligt då laddarna mm kostar en del pengar och förhoppningsvis laddar allt fler så att de ändå kan gå med vinst.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av 12man »

Marknaden funkar..yay
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

3 kWh?! Nu blev det ju plötsligt riktigt intressant med Clever framför andra aktörer!
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av lator »

jesperlofgren skrev:
Jensa skrev:
Nu så! Chademon i Vansbro i drift samt stolpe med 2x22kW bredvid. Dock tillhör det Clever så ingen gratis laddning.
Av ett under så hittade de faktiskt en kabel så de kunde få ström till laddaren i Vansbro utan att behöva gräva. Dock är den inte igångsatt än utan blir det på måndag enligt den information vi fått. Fick själv lov att åka förbi och testladda när jag såg att den var strömsatt men det gick icke.

Kan även berätta att Clever kommer att sänka priset från 5 kr/kWh till 3 kr/kWh from. 3 april.
kommer de då fortfarande att erbjuda halva priset om man har abonnemang?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Swede1 »

3 kr verkar bara gälla ac laddning.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Jensa »

Teslaspolen skrev:
Så där har det stått på alla ett tag nu trots dom varit gratis tills vidare. Men du kanske provade den?
Ja, testade men den begärde RFID tagg och startade inte själva laddningen.

Grymt bra om de sänker priset till 3 kr/kWh! Tror de kommer få mycket fler som laddar då!
2016 Model S 75
jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

Swede1 skrev:
3 kr verkar bara gälla ac laddning.
Helt korrekt uppfattat. Jag hade nog inte läst allting så väldigt noga...
jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

Kan meddela att nu är även Vansbro-laddaren driftsatt och igång! Än så länge gratis laddning.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Swede1 »

Heja Vansbro.
Hoppas clever tar 3 kr för dc laddning snart, annars är det billigare att köra på bensin(och snabbare).
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Svenssons »

Swede1 skrev:
Heja Vansbro.
Hoppas clever tar 3 kr för dc laddning snart, annars är det billigare att köra på bensin(och snabbare).
Det gäller ju bara om du har hybrid. Det är ju inte billigare att köra med bensinbil jämfört med elbil om det är så att du enbart laddar någon enstaka gång på Clever och annars laddar hemma. Är det så att du behöver laddar ofta på Clever så finns det möjlighet att ha avtal som gör laddningen fri, dvs 0:- per kWh men detta val är kanske inte så lönsamt för en hybrid eftersom de inte kan köra några längre sträckor på el.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

Precis. Kör du någon gång ibland så visst kostar det, men alla andra dagar då du kör på vardagliga ärenden laddar du hemma så då blir kostnaden försumbar. Pendlar du så kanske ett abonnemang är värt det för dig.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Swede1 »

Känner ni till bmw i3 rex och hur den fungerar? Känns utmärkt att kunna välja billigaste och snabbaste alternativet, inte vara nervös och bli arg när något strular med snabbladdarna.... (har sett folk med leaf vid blockerad snabbladdare (timmar) som fått lördagkvällen förstörd, som jagat bilägare..
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av LarsA »

BMW i3 Rex fungerar så att bensingeneratorn går igång när endast 6% är kvar i batteriet, dock kan man låta bensingeneratorn gå in mellan 6-75% kvar i batteriet. När jag ser att motvind och regn gör att målet inte kan nås brukar jag aktivera bensingeneratorn på vägar med minst 70 km/h och köra tills jag har en mil längre räckvidd än till målet(GOM är optimistisk även på i3an). Har räddat oss vid trasiga laddstationer, där Leaf ägare har fått ladda med 3,3 kW.
Ombordladdare med 11 kW fungerar också bra som reserv då 11/22 kW stolparna dyker upp på många ställen.
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Alfred »

Tack för laddaren i Vansbro! Gjorde dagens tur till Trysil smidigare än om vi behövt ladda i Malung. Perfekt med placering vid ICA. Bilen laddad och klar när veckohandlingen på rätt sida gränsen var klar!
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av apkungen »

LarsA skrev:
BMW i3 Rex fungerar så att bensingeneratorn går igång när endast 6% är kvar i batteriet, dock kan man låta bensingeneratorn gå in mellan 6-75% kvar i batteriet. När jag ser att motvind och regn gör att målet inte kan nås brukar jag aktivera bensingeneratorn på vägar med minst 70 km/h och köra tills jag har en mil längre räckvidd än till målet(GOM är optimistisk även på i3an). Har räddat oss vid trasiga laddstationer, där Leaf ägare har fått ladda med 3,3 kW.
Ombordladdare med 11 kW fungerar också bra som reserv då 11/22 kW stolparna dyker upp på många ställen.
Man lär sig att köra med marginal och alltid ha en back up plan. Med ioniq electric t.ex. Kommer man typ 20 mil per laddning om man kör typ max 100. Åkte till romme i helgen från Stockholm. Stannade i Enköping, laddsladd sönder, men hade då gott om marginal att köra till Sala. Hade nog t.o.m kunnat hypermila till Hedemora om Sala inte fungerat. Jag har hellre typ 5 ev mil på el än en bensinmotor.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av LarsL »

Precis betydligt bättre att lägga pengar, vikt och utrymme på mer batterier. I de flesta lägen är det mer användbart är en generator.
Ja, snabbladdare kan vara sönder men i de flesta fall är man ju faktiskt på väg till ställen där man vet att man kan ladda. Hemma tex vet jag att jag alltid får igång laddningen.
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av LarsA »

Beror även på hur mycket pengar man kan lägga på elbil.
När det var aktuellt för 14 månader sedan så var 220 kkr för i3an med Rex vad jag hade råd med för en el/hybrid som klarar 16-26 mil.
Vi har kört 1300 mil och tankat 86 liter bensin, 0,07 liter/mil.
Med en BMW i3 60Ah kan man knappast ha 5 mil i reserv för att komma till nästa snabbladdare, därför man har Rex.

Nu blir det dock Leaf40 som står för längre körningar och då går det att ha 5 mil i reserv för att ta sig till nästa snabbladdare(fast i sydöstra Sverige kan det vara längre än så mellan snabbladdarna). Med tanke på rapidgate så har TeslaBjörn kommit fram till att man helst inte ska gå under 20% på batteriet för att minska risken att det samma blir för varmt vid långkörning, så där "ges" en reserv på 5 mil om man håller sig till en förbrukning på 1,4 kWh/mil.
Polestar 2 awd -21
Skriv svar