Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

Teslaspolen skrev:
Lägg gärna in det som kommentarer på Uppladdning.nu/Plugshare med.
God idé! Vi gör så.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Swede1 »

Betalt? Clever 5 kr/kwh? Dalarna? Näää, vad nu. Då kostar elström lika som för en bensinbil också slipper man vänta med bensin. Kom igen Dalarna, bättre kan ni.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

Tja, det är ju bara på resa man behöver det, för det mesta i alla fall. Nästan all laddning gör man hemma, gatuparkering är inte så vanligt här heller.

Kanske jobbigt (läs: kostsamt) om man måste ladda varje dag. Men då kanske en bil med längre räckvidd hade varit ett bättre val för just dig. E.x Ioniq EV eller nya Zoe istället för en Soul EV eller äldre Leaf för att slippa ladda.

En bonus med betalladdare är att det är mindre risk att någon laddar bara för att dom kan (inget fel med det i sig) och då kanske blockerar en snabbladdare längre än nödvändigt.

Om 5 Kr kWh är vad som krävs för att få det att gå ihop, så visst, hellre det än att det inte funnits några laddare alls. Mycket hellre. Men då tycker jag att kravet ökar lite på vad man kan förvänta sig (Hur många kan ladda samtidigt, finns det mat/fikaställe, möjlighet till toalett och så vidare.) mot om den varit gratis. Och att den självklart måste vara fungerande.

Till er direkt på Dalakraft: Jag hade gärna sett er pusha lite för att ställen ska installera destinationsladdningsplatser (vilket ord) nu när ni snart färdigställt laddarna. Idag är det fortfarande ganska ovanligt i länet.
jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

Teslaspolen skrev:
Till er direkt på Dalakraft: Jag hade gärna sett er pusha lite för att ställen ska installera destinationsladdningsplatser (vilket ord) nu när ni snart färdigställt laddarna. Idag är det fortfarande ganska ovanligt i länet.
Japp.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av chaffis75 »

Ja ibland önskar jag de skulle börja ta betalt på gratis laddarna men man kunde ju nöja sig med typ 2kr/kwh, tror detta skulle hålla borta de där som laddar bara för de är gratis men de är ändå inte diesel/bensin pris per mil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av LarsL »

Jo, det skulle vara bra. Men det skulle också göra det svårt att sedan höja till de hutlösa nivåerna som vi är vana vid. Att gå från gratis till 5kr/kWh är okej men att höja från 2-5 är det inte.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Swede1 »

Elbilar är dyrare och tar tid att ladda därför bör det vara billigare per mil än bensin. Tesla tar väl 1,9 kr/kWh på sina snabbladdare? Det borde kosta mindre på långsammare laddare. 1,5 kr? Staten MP borde sponsra för att snabba på byte till elbilar. (Kanske slipper vi snart MP mupparna i regeringen...allt är deras fel! ;-))
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av kallekula »

Swede1 skrev:
Elbilar är dyrare och tar tid att ladda därför bör det vara billigare per mil än bensin. Tesla tar väl 1,9 kr/kWh på sina snabbladdare? Det borde kosta mindre på långsammare laddare. 1,5 kr? Staten MP borde sponsra för att snabba på byte till elbilar. (Kanske slipper vi snart MP mupparna i regeringen...allt är deras fel! ;-))
Vilket dravel. Priset kommer bli det som en säljare vill sälja för och en köpare vill köpa för.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Swede1 »

kallekula skrev:
Swede1 skrev:
Elbilar är dyrare och tar tid att ladda därför bör det vara billigare per mil än bensin. Tesla tar väl 1,9 kr/kWh på sina snabbladdare? Det borde kosta mindre på långsammare laddare. 1,5 kr? Staten MP borde sponsra för att snabba på byte till elbilar. (Kanske slipper vi snart MP mupparna i regeringen...allt är deras fel! ;-))
Vilket dravel. Priset kommer bli det som en säljare vill sälja för och en köpare vill köpa för.
Precis och folk räknar på elbilar och det går inte ihop pga att de är för dyra och dessutom är det dyrt att snabbladda. Då kör de vidare med sin gamla oljebrännare.

Jag hoppas Dalarna fortsätter med gratis eller billig snabbladdning för att snabba på övergången till eldrift. Specialavtal med clever så det kostar 1,5 kr/kwh kan vara en idé.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

Fast du kan inte jämföra Tesla med Clever. Clever säljer inga fordon. Tesla lägger en del av bilens kostnad till Supercharger budgeten; alla andra idag existerande laddnätverk bekostas endast av elförsäljning plus stöd från Klimatklivet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av LarsL »

En till dålig sak med att ha gratis snabbladdare är att folk inte lär sig att ladda hemma.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Swede1 »

Allt jämförs på en marknad, Tesla har en fördel med snabbt och billigt laddnätverk. Deras bilar får då ett högre värde. Hoppas model 3 får ccs kontakt också.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av joel80 »

Att folk räknar snabbladdningens kostnad som huvudladdning i sina kalkyler blir man ju bara trött på. :/ Skulle tro att det är väldigt få som har det så.. Och det blir mer och mer accepterat att få sätta upp laddning på parkeringar och i garage i bostadsområden.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Jensa »

joel80 skrev:
Att folk räknar snabbladdningens kostnad som huvudladdning i sina kalkyler blir man ju bara trött på. :/ Skulle tro att det är väldigt få som har det så.. Och det blir mer och mer accepterat att få sätta upp laddning på parkeringar och i garage i bostadsområden.
Det är ett vanligt problem, folk kommer inte ut tankatänket! De frågar om jag kan ladda bilen hemma...
2016 Model S 75
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Elbilisten »

"Folk kommer inte ut tankatänket" Precis, och eftersom man knappt kan syssla med något annat under tiden man tankar en avgasbil måste det ju vara på samma sätt med laddning av elbil. Man tvingas stå ute i ur och skur långt hemifrån för att hålla en liten spak intryckt 6-8 timmar... :roll:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av mati »

Jag pratade med en människa som sa att det där med elbilar inte kommer att fungera så länge det inte är möjligt att ladda i ett vanligt vägguttag. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Tars »

mati skrev:
Jag pratade med en människa som sa att det där med elbilar inte kommer att fungera så länge det inte är möjligt att ladda i ett vanligt vägguttag. :lol:
Wtf??
Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av LarsL »

Så han köpte en elbil när du visade honom stickproppen... :lol:
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av bonath »

mati skrev:
Jag pratade med en människa som sa att det där med elbilar inte kommer att fungera så länge det inte är möjligt att ladda i ett vanligt vägguttag. :lol:
Ja, det är så det är. Jag hör hela tiden:
"Jag behöver bygga om, nya ledningar, större säkringar, laddstation osv"... :roll:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Så han köpte en elbil när du visade honom stickproppen... :lol:
Nej, han sa då att det i så fall inte går att ladda fullt. Det är ju bara 230V i ett vägguttag, då räcker inte spänningen för ett batteri på 400V. Ganska uppenbart, enligt honom.
Jag hade ärligt talat ingen lust att ge mig in på en massa förklaringar. Människan hade ändå någon form av akademisk-teknisk bakgrund. Ingen idé att argumentera vidare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
LarsL skrev:
Så han köpte en elbil när du visade honom stickproppen... :lol:
Nej, han sa då att det i så fall inte går att ladda fullt. Det är ju bara 230V i ett vägguttag, då räcker inte spänningen för ett batteri på 400V. Ganska uppenbart, enligt honom.
Jag hade ärligt talat ingen lust att ge mig in på en massa förklaringar. Människan hade ändå någon form av akademisk-teknisk bakgrund. Ingen idé att argumentera vidare.
I väggen är det ju även -230V och växlar 50 gånger per sekund så man måste se till att man kopplar in bilen på de där fyra hundradelarna då det är positiv spänning för annars sugs ju energin ut igen... Så är det ju självklart med allt man kopplar in i väggen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
mati skrev:
LarsL skrev:
Så han köpte en elbil när du visade honom stickproppen... :lol:
Nej, han sa då att det i så fall inte går att ladda fullt. Det är ju bara 230V i ett vägguttag, då räcker inte spänningen för ett batteri på 400V. Ganska uppenbart, enligt honom.
Jag hade ärligt talat ingen lust att ge mig in på en massa förklaringar. Människan hade ändå någon form av akademisk-teknisk bakgrund. Ingen idé att argumentera vidare.
I väggen är det ju även -230V och växlar 50 gånger per sekund så man måste se till att man kopplar in bilen på de där fyra hundradelarna då det är positiv spänning för annars sugs ju energin ut igen... Så är det ju självklart med allt man kopplar in i väggen.
Jag tror att det finns maskiner som fixar det där åt dig.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av mati »

Just det. Precis. Du har rätt, och jag tänkte såklart inte på det. Man kan inte ladda ett batteri i vägguttaget alls. Strömmen går ju bara fram och tillbaka. Olyckligt. Det där med elbilar funkar alltså inte. Då har vi bevisat det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Alfred »

Svenssons skrev:
I väggen är det ju även -230V och växlar 50 gånger per sekund så man måste se till att man kopplar in bilen på de där fyra hundradelarna då det är positiv spänning för annars sugs ju energin ut igen... Så är det ju självklart med allt man kopplar in i väggen.
Haha, det vore så roligt om någon kunde "lansera" en apparat för att hjälpa till med detta lagom till 1/4 2018. Får mig att tänka på det här ett par år gamla aprilskämtet: http://www.thinkgeek.com/stuff/41/betamaxhd.html
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av mati »

Alfred skrev:
Haha, det vore så roligt om någon kunde "lansera" en apparat för att hjälpa till med detta lagom till 1/4 2018. Får mig att tänka på det här ett par år gamla aprilskämtet: http://www.thinkgeek.com/stuff/41/betamaxhd.html
Så himla underbart :lol: . Jag gillar features-listan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar