Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
Tars skrev:
46 mil har jag kört idag med min i3 Rex med stora batteriet. Laddade både norrut och söderut vid sillekrog OK. De har fått upp en ny stolpe söderut. Ca 3 liter bensin gick åt idag.
Har jag missat nåt men visst har du ändrat lite i signaturen igen?
Teslorna passerar i revy men i3:an består. :)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Tars »

Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Tars skrev:
46 mil har jag kört idag med min i3 Rex med stora batteriet. Laddade både norrut och söderut vid sillekrog OK. De har fått upp en ny stolpe söderut. Ca 3 liter bensin gick åt idag.
Har jag missat nåt men visst har du ändrat lite i signaturen igen?
Teslorna passerar i revy men i3:an består. :)
Stämmer, har strulat till sig lite med finansieringen. Riddermark har varit kanon att jobba med, men det är ett finansbolag som gjorde en tankevurpa och det tog 3 dagar innan det upptäcktes så ja, det blir ingen x som det ser ut. Bild

Visst är det synd om mig? Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Bjelke »

Tars skrev:
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Tars skrev:
46 mil har jag kört idag med min i3 Rex med stora batteriet. Laddade både norrut och söderut vid sillekrog OK. De har fått upp en ny stolpe söderut. Ca 3 liter bensin gick åt idag.
Har jag missat nåt men visst har du ändrat lite i signaturen igen?
Teslorna passerar i revy men i3:an består. :)
Stämmer, har strulat till sig lite med finansieringen. Riddermark har varit kanon att jobba med, men det är ett finansbolag som gjorde en tankevurpa och det tog 3 dagar innan det upptäcktes så ja, det blir ingen x som det ser ut. Bild

Visst är det synd om mig? Bild
Fruktansvärt, hur står du ut??? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Verdi »

Tars skrev:
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Tars skrev:
46 mil har jag kört idag med min i3 Rex med stora batteriet. Laddade både norrut och söderut vid sillekrog OK. De har fått upp en ny stolpe söderut. Ca 3 liter bensin gick åt idag.
Har jag missat nåt men visst har du ändrat lite i signaturen igen?
Teslorna passerar i revy men i3:an består. :)
Stämmer, har strulat till sig lite med finansieringen. Riddermark har varit kanon att jobba med, men det är ett finansbolag som gjorde en tankevurpa och det tog 3 dagar innan det upptäcktes så ja, det blir ingen x som det ser ut. Bild

Visst är det synd om mig? Bild
Beror väl på hur man ser det. ;)

Jag tycker faktiskt lite synd om dig. Den här jävla bilbytarsjukan är inte att leka med. :lol: Jag känner mig som en nykter alkoholist som räknar dagar, veckor och månader sen förra bilbytet. :oops: Nu har jag haft i3:an sen 23 mars 2017 och nuvarande Teslan sen 3 november 2017. Ska jag klara mig 2018 ut? :roll:

Jag har ändå målat in mig lite i ett hörn. Känns inte som att jag har så många alternativ längre. :ugeek:
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Tars »

Jo, som tur var verkar det vara flera som lider av samma åkomma som jag. Känns skönt att ha er här.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

Hmm, jag har märkt att ett par av era DELTA laddare har blivit märkta med klisterlappar. Det jag tänker specifikt på då är att Typ-2 AC med fast sladd är märkt som 22 kW; men det stämmer väl inte? Dom ska väl vara på 43 kW?
jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

Teslaspolen skrev:
Hmm, jag har märkt att ett par av era DELTA laddare har blivit märkta med klisterlappar. Det jag tänker specifikt på då är att Typ-2 AC med fast sladd är märkt som 22 kW; men det stämmer väl inte? Dom ska väl vara på 43 kW?
De är faktiskt nedställda till 22 kW så lapparna stämmer. Av vilken teknisk anledning de är nedställda har jag faktiskt inte svaret på i detta nu.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av gellerstam »

Pratade lite med FEV på elbilsträffen 2/6. (De var på plats 9-12)

*FEV hade planer på att ge snabbladdaren vid ICA-Maxi en kompis. Men det visar sig att ICA har planer på att bygga ut butiken mot den befintliga laddaren, så den kommer att behövas flyttas. När detta sker blir det sannolikt två snabbladdare på nya platsen.

*Vid gruvrondellen har COOP byggt ny butik. Där finns fundament för två snabbladdare, man väntar nu på bygglov för taken till laddarna. (Det är bara taken som behöver bygglov enligt FEV.) De planeras vara i drift till hösten (augusti?). Bredvid dessa blir det två stolpar a två platser med Typ-2 22kW.

*CityGross, vid Tallen (Området heter så!), har pratat en hel del med FEV för att få hjälp med TYP-2 uttag vid sin butik.


FEV ser i sina loggar att det ofta är bilar med nästan fullt batteri som ställer sig vid TYP-2 stolparna på stan och gärna står där hela arbetsdagen. Detta pga att det är gratis parkering så länge man "laddar". Detta är en av anledningarna till att FEV går över till betalning på laddplatserna.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

Någon uppdatering på Älvdalen?
jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

Teslaspolen skrev:
Någon uppdatering på Älvdalen?
Hej,
Dessvärre inte. De återstår grävning där som ännu inte är påbörjat.
/Jesper
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

Något nytt om Mora då? ;) Dök upp som samtalsämne på elbilsträffen vi hade i Falun förra veckan att det är bra fånigt att just Mora är en kal fläck på kartan.
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Elbilisten »

På andra ställen har Lidl ju fixat snabbladdare. I Mora ska de bygga ny butik - som öppnar hösten 2109. För inte så länge sen totalrenoverades McDonalds. Men något litet uttag för att locka elbilister kom det inte upp. Max byggde helt nytt, även de utan någon laddstolpe. E45 och riksväg 70 korsar varandra i Mora, dåligt att det inte finns snabbladdare där. De tänker kanske att det redan finns snabbladdare, Tesla har ju satt upp en hel rad, åk dit med Leafen bara... :roll:

Med tanke på E45 / Rv70, alla sommarturister, vasaloppet, cykelvasan mm finns det ett reellt behov för snabbladdare i Mora. Kör man E45 är det 132 km mellan snabbladdning i Malung och Noppikoski.

Jag har tidigare mailat olika aktörer om snabbladdare i Mora. Bra om fler försöker.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av joel80 »

Elbilisten skrev:
På andra ställen har Lidl ju fixat snabbladdare. I Mora ska de bygga ny butik - som öppnar hösten 2109.
Åh! Vi får hoppas att vi får lite fler stolpar i Mora även innan det gått 91 år. ;)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Elbilisten »

Jag ber om ursäkt för att jag drack för lite kaffe i morse :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Bjelke »

joel80 skrev:
Elbilisten skrev:
På andra ställen har Lidl ju fixat snabbladdare. I Mora ska de bygga ny butik - som öppnar hösten 2109.
Åh! Vi får hoppas att vi får lite fler stolpar i Mora även innan det gått 91 år. ;)
Ja lite tidigare än så får man ju hoppas :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

Teslaspolen skrev:
Något nytt om Mora då? ;) Dök upp som samtalsämne på elbilsträffen vi hade i Falun förra veckan att det är bra fånigt att just Mora är en kal fläck på kartan.
Det finns en aktör som beviljats Klimatklivet men inte byggt någonting än. Vi får se vad framtiden ger oss men Mora behöver minst en snabbladdare utöver Teslas.

/Jesper
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

Beviljats ja, men den skulle väl byggts för flera år sedan. Bara en snabbladdare kommer inte räcka när den nu blir byggd. En räckte nog 2015-2016, men inte 2019-2020.
jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

Teslaspolen skrev:
Beviljats ja, men den skulle väl byggts för flera år sedan. Bara en snabbladdare kommer inte räcka när den nu blir byggd. En räckte nog 2015-2016, men inte 2019-2020.
Jag skrev minst en ;)
/Jesper
jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

Teslaspolen skrev:
Någon uppdatering på Älvdalen?
Nu har jag en uppdatering gällande Älvdalen. Enligt uppgift från Ellevio kommer den vara klar och inkopplad precis efter midsommar.

/Jesper
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

Tack för infon! Hoppas det blir så, då. :)
Fandorin
Inlägg: 23
Blev medlem: 27 nov 2016 18:06

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Fandorin »

Klart med en snabbladdare i Orsa till September. Laddstation med 50 kW effekt över likström samt 22 kW över växelström.
https://www.nextgreen.se/2018/06/18/ors ... bbladdare/
Kommunens inte Dalakrafts så det kanske kommer en till.
N H
elbilist
Inlägg: 60
Blev medlem: 02 apr 2016 17:32

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av N H »

Nån som har vet nåt om snabbladdaren i Älvdalen? Eller har vägarna förbi?

Enligt Clevers app är den nu igång, men information har ju strulat kring den här laddaren förr så om nån har laddat där och kan bekräfta så vore d kanon!

Funderar på tur till idre till nästa helg och vill inte gärna sätta familjen på halvdagsstopp i Älvdalen i onödan :)
N H
elbilist
Inlägg: 60
Blev medlem: 02 apr 2016 17:32

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av N H »

Fick precis bekräftat från Clever via Dalakraft att snabbladdaren i Älvdalen är aktiv. Då litar vi på det! :)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

Året är 2020 och Mora har fortfarande exakt noll publika snabbladdare. :shock:

Jag tog och mejlade kommunen och frågade vad i hela världen det är frågan om och fick faktiskt svar inom 24 timmar!
Hej och tack för ditt mail!



Jag håller med dig, det är riktigt tråkigt att vi inte kan erbjuda bättre laddningsmöjligheter i Mora.



Det har funnits flera aktörer som har haft planer och sökt statliga medel på att investera i snabbladdare. Vi har också haft en aktör som trots Klimatklivsmedel, då inte kunde få ihop sin investering. Nu håller vi tummarna för att nästa aktör, som har beviljats medel för snabbladdare här i Mora, kommer igång med sin investering. Kommunen har också tagit steg för fler laddplatser, de flesta interna men även några externa. Jag har inte helt koll på tidplanen men de kommer kanske att finnas på plats under 2020.



Vänliga hälsningar från en, förhoppningsvis ganska snart, bättre plats på laddkartan!

//Eva



Eva Larsson

Miljösamordnare
Jag tolkar det som att det är kanske på gång någon snabbladdare då, och att kommunen tänker köra på el själva. Det är ju ändå positivt!
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Swede1 »

Bra, pinsamt att Mora som är en centralort, inte har snabbladdare (bara för Tesla), när t o m lilla Orsa har en 50 KWh laddare. Annars är det bra med 50-100 kwh laddare i Dalarna( de behöver naturligtvis ha 2 eller fler på samma ställe som Tesla).

Jag tycker staten ska gå in och betala för snabbladdare om företagen inte får ihop kalkylen, med krav på ett rimligt kwh pris till kund. Kostar bara några 100 miljoner för hela Sverige. Lägg ner någon meningslös myndighet, t ex MSB så sparar vi 1100 miljoner per år, poff så var utbyggnaden klar. :D
Skriv svar