Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Vasp »

Tycker att det är bra faktiskt att klimatklivet är utformat så att det leder till snabbladdare på fler orter även om det blir färre per ort. Yttäckning bör komma först. Och sen när det blir många elbilar som vill ladda på den ensamma laddaren så att det blir ofta köer så finns det ekonomi att sätta upp nån till även utan stöd.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

mati skrev:
Teoretiskt är det väl ok att ha bara en snabbladdare på ett ställe, men det förutsätter att nästa snabbladdare står bara några kilometer därifrån så att man har lite redundans på det viset. Men det är ju ganska korkat att göra så, om det nu är så Naturvårdsverket vill ha det. Det måste ju vara bättre och billigare att göra en rejäl insats på ett ställe, med många laddare och gemensam kraftfull matning, istället för att bygga en massa halvdana snabbladdare utspridda i varenda byhåla.
Men det har ju gett bra resultat här i Dalarna. Nu sitter dom med ett par km avstånd längst flera av vägarna mångt och mycket här. T.ex Säter, Borlänge, Djurås, Insjön, Leksand, Rättvik, sedan saknas Mora, men Älvdalen som kommer samt Sälen. Det är en bra sträcka som blir helt problemfri till och med med en 24 kWh Leaf.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Elmil »

Nu är Clevers övertagande av Dalakrafts snabbladdare på gång. Har inte testat än, men Säter och Djurås är grönmarkerade i Clevers app och karta. Fortfarande saknas dock Vansbro och Älvdalen.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av kallekula »

Elmil skrev:
Nu är Clevers övertagande av Dalakrafts snabbladdare på gång. Har inte testat än, men Säter och Djurås är grönmarkerade i Clevers app och karta. Fortfarande saknas dock Vansbro och Älvdalen.
Mycket bra! Minskar risken för kö i Malung. Förhoppningsvis blir dock Torsby Suc klar i år och då slipper man Clever också :)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

Konstigt, får inte fram kostnader på någon av Clevers laddare i appen... Men det äe väl att anta att dom blir betalladdare med en gång.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av lator »

När jag kollar Clevers karta nu så är hela Dalarna grått... Kanske är väderkartan! Men jag ser inte fram emot att Clever kliver in för att ta russinen ur kakan... :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av vigge50 »

lator skrev:
När jag kollar Clevers karta nu så är hela Dalarna grått... Kanske är väderkartan! Men jag ser inte fram emot att Clever kliver in för att ta russinen ur kakan... :)
Samtidigt så kanske de ser det som en möjlighet att gå med vinst framöver, de gick ju inte särskilt bra för Clever 2016...

https://www.allabolag.se/5590007075/clever-sverige-ab
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Elmil »

lator skrev:
När jag kollar Clevers karta nu så är hela Dalarna grått... Kanske är väderkartan! Men jag ser inte fram emot att Clever kliver in för att ta russinen ur kakan... :)
Jag har också sett detta, tror det är en gammal länk eller nåt.

Letade upp kartan via clever.dk, då ser det annorlunda ut:
https://clever.dk/kundeservice/find-nae ... adestation

Tycker annars att appen brukar stämma bra.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Verdi

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Verdi »

Teslaspolen skrev:
mati skrev:
Teoretiskt är det väl ok att ha bara en snabbladdare på ett ställe, men det förutsätter att nästa snabbladdare står bara några kilometer därifrån så att man har lite redundans på det viset. Men det är ju ganska korkat att göra så, om det nu är så Naturvårdsverket vill ha det. Det måste ju vara bättre och billigare att göra en rejäl insats på ett ställe, med många laddare och gemensam kraftfull matning, istället för att bygga en massa halvdana snabbladdare utspridda i varenda byhåla.
Men det har ju gett bra resultat här i Dalarna. Nu sitter dom med ett par km avstånd längst flera av vägarna mångt och mycket här. T.ex Säter, Borlänge, Djurås, Insjön, Leksand, Rättvik, sedan saknas Mora, men Älvdalen som kommer samt Sälen. Det är en bra sträcka som blir helt problemfri till och med med en 24 kWh Leaf.

Det är nog inte problemfritt så länge till.
jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

Elmil skrev:
Nu är Clevers övertagande av Dalakrafts snabbladdare på gång. Har inte testat än, men Säter och Djurås är grönmarkerade i Clevers app och karta. Fortfarande saknas dock Vansbro och Älvdalen.
Vansbro och Älvdalen är inte driftsatta än och jag är rädd för att det kommer dröja till under våren pga. grävningsarbeten som behövs göras för att mata stationerna med ström. I Älvdalen är dock 22kW-stolpen igång men inte själva snabbladdaren.
jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

Teslaspolen skrev:
Konstigt, får inte fram kostnader på någon av Clevers laddare i appen... Men det äe väl att anta att dom blir betalladdare med en gång.
Där hade du fel! ;)... De fortsätter att vara gratis ett tag till. Hur länge vågar jag inte säga men ett tag till iallafall.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Alfred »

jesperlofgren skrev:
Vansbro och Älvdalen är inte driftsatta än och jag är rädd för att det kommer dröja till under våren pga. grävningsarbeten som behövs göras för att mata stationerna med ström. I Älvdalen är dock 22kW-stolpen igång men inte själva snabbladdaren.
Typiskt, det är ju nu under vintern de behövs. Får bli premiärladdning i Vansbro 2019 istället. :/
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

Alfred skrev:
Typiskt, det är ju nu under vintern de behövs. Får bli premiärladdning i Vansbro 2019 istället. :/
Jag kan inte annat än hålla med dig på den punkten! Vi håller tummar och tår att de så snart som möjligt gräver in lite kabel till den.
/Jesper
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Alfred »

Nåväl, ni ligger ändå långt före de flesta andra lokala elbolag. Tack för att ni gjort Dalarna så laddtätt!
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Jensa »

Nu så! Chademon i Vansbro i drift samt stolpe med 2x22kW bredvid. Dock tillhör det Clever så ingen gratis laddning.
71E19BD2-AF1F-4F23-807D-DCD9E789F825.jpeg
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

Så där har det stått på alla ett tag nu trots dom varit gratis tills vidare. Men du kanske provade den?
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Alfred »

Yay! Blir perfekt för Trysilresan till påsk!
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

Jensa skrev:
Nu så! Chademon i Vansbro i drift samt stolpe med 2x22kW bredvid. Dock tillhör det Clever så ingen gratis laddning.
Av ett under så hittade de faktiskt en kabel så de kunde få ström till laddaren i Vansbro utan att behöva gräva. Dock är den inte igångsatt än utan blir det på måndag enligt den information vi fått. Fick själv lov att åka förbi och testladda när jag såg att den var strömsatt men det gick icke.

Kan även berätta att Clever kommer att sänka priset från 5 kr/kWh till 3 kr/kWh from. 3 april.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av vigge50 »

jesperlofgren skrev:
Jensa skrev:
Nu så! Chademon i Vansbro i drift samt stolpe med 2x22kW bredvid. Dock tillhör det Clever så ingen gratis laddning.
Av ett under så hittade de faktiskt en kabel så de kunde få ström till laddaren i Vansbro utan att behöva gräva. Dock är den inte igångsatt än utan blir det på måndag enligt den information vi fått. Fick själv lov att åka förbi och testladda när jag såg att den var strömsatt men det gick icke.

Kan även berätta att Clever kommer att sänka priset från 5 kr/kWh till 3 kr/kWh from. 3 april.
Oj, om det stämmer så är det riktigt bra. 3 kr/kWh känns ändå rimligt då laddarna mm kostar en del pengar och förhoppningsvis laddar allt fler så att de ändå kan gå med vinst.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av 12man »

Marknaden funkar..yay
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

3 kWh?! Nu blev det ju plötsligt riktigt intressant med Clever framför andra aktörer!
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av lator »

jesperlofgren skrev:
Jensa skrev:
Nu så! Chademon i Vansbro i drift samt stolpe med 2x22kW bredvid. Dock tillhör det Clever så ingen gratis laddning.
Av ett under så hittade de faktiskt en kabel så de kunde få ström till laddaren i Vansbro utan att behöva gräva. Dock är den inte igångsatt än utan blir det på måndag enligt den information vi fått. Fick själv lov att åka förbi och testladda när jag såg att den var strömsatt men det gick icke.

Kan även berätta att Clever kommer att sänka priset från 5 kr/kWh till 3 kr/kWh from. 3 april.
kommer de då fortfarande att erbjuda halva priset om man har abonnemang?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Swede1 »

3 kr verkar bara gälla ac laddning.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Jensa »

Teslaspolen skrev:
Så där har det stått på alla ett tag nu trots dom varit gratis tills vidare. Men du kanske provade den?
Ja, testade men den begärde RFID tagg och startade inte själva laddningen.

Grymt bra om de sänker priset till 3 kr/kWh! Tror de kommer få mycket fler som laddar då!
2016 Model S 75
jesperlofgren
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2017 15:29

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jesperlofgren »

Swede1 skrev:
3 kr verkar bara gälla ac laddning.
Helt korrekt uppfattat. Jag hade nog inte läst allting så väldigt noga...
Skriv svar