Inte helt oväntat, men det KAN ju vara sant ändå...Sofie skrev:Jerker skrev:Jag mailade Nissan Sverige och frågade om det är tillåtet att dra släp med Leaf eller om drag endast är för att sätta cykelställ på och fick detta svar:
Nissan godkänner inte släp till Nissan Leaf per dags datum. Det är precis som du säger, endast menat för cyklar.
Vi har inte fått klara specifikationer för nya Nissan Leaf ännu, vi kommer få närmare information om den under hösten.
Vad bra då stod alltså elbilsrepresentanten för bilfirman och snackade strunt när han sa att Leaf får dra 630kg from årsmodell 2017. Detta på ett elbilsevenemang i Örebro i Maj.
Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Men enligt vad Jerker skrev ovan är det alltså åtminstone inte uteslutet att nya Leaf kan få drag. Inte att jag tror det, men man kan ju hoppas...
OM det visar sig att den kan fås med drag, ja, då blir det jobbiga beslut. Scenario 1 är att den blir tillräckligt billig för att kunna bli vår andra bil. Det vore det bästa. Scenario 2 är att den blir för dyr. Vad gör man då? Då måste den bli tillräckligt bra för att kunna ersätta Teslan, dvs ha trefasladdning och hyfsat stort batteri. Jag är till 100% beredd att avsluta mitt leasingsvtal i förtid om jag kan få en okej elbil med drag istället.
OM det visar sig att den kan fås med drag, ja, då blir det jobbiga beslut. Scenario 1 är att den blir tillräckligt billig för att kunna bli vår andra bil. Det vore det bästa. Scenario 2 är att den blir för dyr. Vad gör man då? Då måste den bli tillräckligt bra för att kunna ersätta Teslan, dvs ha trefasladdning och hyfsat stort batteri. Jag är till 100% beredd att avsluta mitt leasingsvtal i förtid om jag kan få en okej elbil med drag istället.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Du skrev inget om pris... Model X är en helt okej elbil med drag! 2250 kg!mati skrev:Jag är till 100% beredd att avsluta mitt leasingsvtal i förtid om jag kan få en okej elbil med drag istället.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Äh ja. Men det är nog utan överdrift världens dyraste dragkrok. Model X är jättestor och jättedyr, har fladderdörrar och en massa onödigt lull-lull. Allt detta matchar i min värld inte definitionen "okej". Och jag vill knappast byta till en ännu större och ännu dyrare bil än Model S för att få en bil med drag igen. Meningen är ju så småningom att komma ifrån Tesla och återgå till lite mer sansat prissatta vardagsbilar, det är inte meningen att köpa en ännu dyrare Tesla. Det finns en smärtgräns liksom.Svenssons skrev:Du skrev inget om pris... Model X är en helt okej elbil med drag! 2250 kg!mati skrev:Jag är till 100% beredd att avsluta mitt leasingsvtal i förtid om jag kan få en okej elbil med drag istället.
Men det är klart att vi har alla olika förutsättningar och preferenser.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Fast hundarna skulle få bra med plats i bak. Och du behöver ju inte öppna falkvingedörrarna.
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
De får bra med plats i S:en också. Och det är nog så att jag inte hade haft råd att ge hundarna någon mat om jag hade skaffat en Model X.LarsL skrev:Fast hundarna skulle få bra med plats i bak. Och du behöver ju inte öppna falkvingedörrarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Det är nära till lansering nu. Tyvärr låter det som att batteriet är på 40kWh, hoppas att de även lanserar en version med 60kWh.
Stämmer det att den får 60kWh batteri, lågt pris, 150kW laddning, och har starkare motor på 148hk, större utrymmen, 23cm längre än en VW Golf.
Går att beställa den 6 september och leverans innan jul, då blir det jättesucce för nya Nissan Leaf2.
Stämmer det att den får 60kWh batteri, lågt pris, 150kW laddning, och har starkare motor på 148hk, större utrymmen, 23cm längre än en VW Golf.
Går att beställa den 6 september och leverans innan jul, då blir det jättesucce för nya Nissan Leaf2.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
”Nya” Leaf blir nog som ”nya” egolf och ”nya” i3.
Mest lite större batteri dvs, ingen revolution.
40kwh och lite uppiffad.
Men, den lär sälja som smör ändå. Så pass att de kommer få svårt att leverera.
Fler kommer använda den som primärbil, men den kommer inte slå bland massorna, och ses som ett riktigt alternativ till fossilbil, som M3.
Hade gärna sett en riktig rival till M3, men det dröjer nog ytterligare sisådär 3 år. Till nästa generation Leaf, egolf, i3 osv.
Sent from my iPad using Tapatalk
Mest lite större batteri dvs, ingen revolution.
40kwh och lite uppiffad.
Men, den lär sälja som smör ändå. Så pass att de kommer få svårt att leverera.
Fler kommer använda den som primärbil, men den kommer inte slå bland massorna, och ses som ett riktigt alternativ till fossilbil, som M3.
Hade gärna sett en riktig rival till M3, men det dröjer nog ytterligare sisådär 3 år. Till nästa generation Leaf, egolf, i3 osv.
Sent from my iPad using Tapatalk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Ser fortfarande ut att vara en ganska liten bil.Sabbe skrev:
Skickat från min iPhone med Tapatalk
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD
Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Kia EV6+ AWD
Kod: Markera allt
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Man kan ju diskutera hur mycket "nytt" det är i nya Leaf 2.taliz skrev:”Nya” Leaf blir nog som ”nya” egolf och ”nya” i3.
Mest lite större batteri dvs, ingen revolution.
40kwh och lite uppiffad.
Men, den lär sälja som smör ändå. Så pass att de kommer få svårt att leverera.
Fler kommer använda den som primärbil, men den kommer inte slå bland massorna, och ses som ett riktigt alternativ till fossilbil, som M3.
Hade gärna sett en riktig rival till M3, men det dröjer nog ytterligare sisådär 3 år. Till nästa generation Leaf, egolf, i3 osv.
Sent from my iPad using Tapatalk
Men jag anser att det är väldigt mycket nytt i nya Leaf2 och att den kan på allvar bli en elfolkbil,
till skillnad mot nuvarande Leaf som har alldeles för kort räckvidd, och i de flestas ögon
är ganska ful.
Ett antal av mina vänner är sugna på nya Leafen, om inte annat, nåt att köra i väntan på ca 2 års leveranstid på en Tesla 3.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Om Golfen är 425cm så är Leaf2 448cm, samma som tex Volkswagen Tiguan.Basunen skrev:Ser fortfarande ut att vara en ganska liten bil.Sabbe skrev:
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Toyota Verso 446cm, Audi Q3 438cm, Hyundai IONIQ 447cm.
https://www.autoblog.com/photos/2018-ni ... de-6840087
http://se.automobiledimension.com/hyundai-bilmatt.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
De stora problemet är väl just batteriet, skulle önska 60kWh men lär bli bara 40. Tror de blir 40 då de inser att bilen skulle bli för populär om de har 60 och då klara de inte möte efterfrågan på grund av begränsad kapacitet i batteri fabriken men kanske de kan bli 60 med tiden... Låt oss hoppas... Behövs alternativ till Tesla så de får lite konkurrens på riktigt...taliz skrev:”Nya” Leaf blir nog som ”nya” egolf och ”nya” i3.
Mest lite större batteri dvs, ingen revolution.
40kwh och lite uppiffad.
Men, den lär sälja som smör ändå. Så pass att de kommer få svårt att leverera.
Fler kommer använda den som primärbil, men den kommer inte slå bland massorna, och ses som ett riktigt alternativ till fossilbil, som M3.
Hade gärna sett en riktig rival till M3, men det dröjer nog ytterligare sisådär 3 år. Till nästa generation Leaf, egolf, i3 osv.
Sent from my iPad using Tapatalk
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Tydligen så kommer Nissan Leaf 2 med 2 olika storlekar på batteriet.
During the somewhat lengthy development cycle of the next Leaf, Nissan's previous product chief—Andy Palmer, now CEO of British sports-car maker Aston Martin—confirmed the existence of two battery-pack options.
During the somewhat lengthy development cycle of the next Leaf, Nissan's previous product chief—Andy Palmer, now CEO of British sports-car maker Aston Martin—confirmed the existence of two battery-pack options.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Då blir det väl 40 och 30 att välja mellan antagligen... (och inte 40 och 60 tex)Zalman3 skrev:Tydligen så kommer Nissan Leaf 2 med 2 olika storlekar på batteriet.
During the somewhat lengthy development cycle of the next Leaf, Nissan's previous product chief—Andy Palmer, now CEO of British sports-car maker Aston Martin—confirmed the existence of two battery-pack options.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Förmodligen blir det så. Bilen har setts av fler och fler som alla säger att det inte är en ny bil utan en facelift. Bla en observation i Sverige. Det talas om samma batteri som Zoe. Men sen måste vi ju vara medvetna om att 40kWh med effektivitet som Ioniq motsvarar en Leaf60. Så om man med faceliften lyckats få ner förbrukningen så kan ju en Leaf40 få dubbla räckvidden mot en leaf30! Då är det ju på Teslamanér mer värt med räckvidd än batterikapacitet.Bjelke skrev:Då blir det väl 40 och 30 att välja mellan antagligen... (och inte 40 och 60 tex)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Min leasing på Leafen går ju ut i Oktober så....
Och det är en gen 1 med 24kWh och den ligger nu sommartid på 1,3 i medelförbrukning, så kan den nya ha lägre CV och typ dubbla batteriet samt värmepump (kom redan i gen 2)
så kan det bli en mkt användbar bil ju
Jag har dessutom aldrig besökt en verkstad med den förutom std.-service så...
Det jag dock saknat allra mest (förutom räckvidd i sig) är 3-fas-laddning, och jag har inga stora förhoppningar om att den skulle få det nu heller (och antagligen inte dragkrok)
Och det är en gen 1 med 24kWh och den ligger nu sommartid på 1,3 i medelförbrukning, så kan den nya ha lägre CV och typ dubbla batteriet samt värmepump (kom redan i gen 2)
så kan det bli en mkt användbar bil ju
Jag har dessutom aldrig besökt en verkstad med den förutom std.-service så...
Det jag dock saknat allra mest (förutom räckvidd i sig) är 3-fas-laddning, och jag har inga stora förhoppningar om att den skulle få det nu heller (och antagligen inte dragkrok)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Utan trefasladdning blir den mycket mindre användbar än en Zoe för oss. Bilen måste gå 10 mil om dagen och det hinner man ju knappt ladda över natten med vanlig enfasladdning på 10A.Bjelke skrev:Det jag dock saknat allra mest (förutom räckvidd i sig) är 3-fas-laddning, och jag har inga stora förhoppningar om att den skulle få det nu heller (och antagligen inte dragkrok)
Vi får vänta och se. Jag tror som sagt inte att Leaf2 blir ett alternativ för oss. Antingen så blir det en Zoe eller så får bensinbilen tjänstgöra några år till, vilket just nu ser ut att vara det troligaste alternativet. Det känns ju inte riktigt som att det blir den snabba utvecklingen på elbilssidan som man hade hoppats på. Tyvärr.
Man får hoppas att det kommer nåt vettigt inom de kommande 2,5 åren innan leasingen på Teslan går ut. Annars blir det riktigt problematiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
40kWh är ju fullt tillräckligt det ger möjlighet att bekvämt göra våra jobb resor två gånger på vintern tex. Går den sedan att snabbladda utan att den överhettar så funkar den utmärkt även på längre resor. Men det är priset som är avgörande och här måste de ner ett snäpp så att det blir avstånd till Model 3.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Med 16A laddning och en förbrukning som ioniq så blir det fullt ganska snabbt ändåmati skrev:Utan trefasladdning blir den mycket mindre användbar än en Zoe för oss. Bilen måste gå 10 mil om dagen och det hinner man ju knappt ladda över natten med vanlig enfasladdning på 10A.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Ja, men jag har bara 16A huvudsäkring. Det räcker gott och väl för att ladda Teslan med 10A trefas + hushållsel. Om jag skulle vilja ladda en Leaf med 16A enfas måste jag säkra upp huset ganska rejält och det är det absolut inte värt.Henrik Torphammar skrev:Med 16A laddning och en förbrukning som ioniq så blir det fullt ganska snabbt ändåmati skrev:Utan trefasladdning blir den mycket mindre användbar än en Zoe för oss. Bilen måste gå 10 mil om dagen och det hinner man ju knappt ladda över natten med vanlig enfasladdning på 10A.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Om de bilder så spridits verkligen är hur den kommer se ut så tror jag inte de lyckats minska luftmotståndet så pass mycket, formen kanske är lite bättre men den ser fortfarande ut som att den är ganska hög för prpopotionerna jämfört med Model 3 och Ioniq t ex.Henrik Torphammar skrev:Förmodligen blir det så. Bilen har setts av fler och fler som alla säger att det inte är en ny bil utan en facelift. Bla en observation i Sverige. Det talas om samma batteri som Zoe. Men sen måste vi ju vara medvetna om att 40kWh med effektivitet som Ioniq motsvarar en Leaf60. Så om man med faceliften lyckats få ner förbrukningen så kan ju en Leaf40 få dubbla räckvidden mot en leaf30! Då är det ju på Teslamanér mer värt med räckvidd än batterikapacitet.Bjelke skrev:Då blir det väl 40 och 30 att välja mellan antagligen... (och inte 40 och 60 tex)
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Jag lät koppla om lite så jag hade en fas typ ledig och då funkade det fint. Smaksak hur man belastar helt klart. Jag har en 1fas värmepump osv så det gick att frilägga en hel del så att den fasen var i princip fri på natten. Men har man möjlighet till 3fas som Tesla så lirar det ju på 1fas med!mati skrev:Om jag skulle vilja ladda en Leaf med 16A enfas måste jag säkra upp huset ganska rejält och det är det absolut inte värt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Låter ganska smart men för gemene man så tror jag att Teslas lösning är den bästa, dvs 3 fas laddning med möjlighet att ställa in hur mycket man får lasta.Henrik Torphammar skrev:Jag lät koppla om lite så jag hade en fas typ ledig och då funkade det fint. Smaksak hur man belastar helt klart. Jag har en 1fas värmepump osv så det gick att frilägga en hel del så att den fasen var i princip fri på natten. Men har man möjlighet till 3fas som Tesla så lirar det ju på 1fas med!mati skrev:Om jag skulle vilja ladda en Leaf med 16A enfas måste jag säkra upp huset ganska rejält och det är det absolut inte värt.
Själv funderar jag på om man ska skaffa energi vakt till vår värmepanna (elpatron) men vi får väl se nu till vintern om huvudsäkringen kommer smälla på fas 3 där vi laddar vår Leaf.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Jag laddar min Volvo hybrid med 16A från en fas. Samma fas som bl.a spisen och ugnen använder, vilket gjort att jag ställt in bilen på att börja ladda vid 19:00 då vi lagat klart maten. (Det funkar att använda antingen ugnen eller nån platta även efter det, men på vintern då uppvärmningen också delvis går på den fasen har huvudsäkringen gått ett par gånger när jag laddat samtidigt som allt varit på.)Henrik Torphammar skrev:Jag lät koppla om lite så jag hade en fas typ ledig och då funkade det fint. Smaksak hur man belastar helt klart. Jag har en 1fas värmepump osv så det gick att frilägga en hel del så att den fasen var i princip fri på natten. Men har man möjlighet till 3fas som Tesla så lirar det ju på 1fas med!mati skrev:Om jag skulle vilja ladda en Leaf med 16A enfas måste jag säkra upp huset ganska rejält och det är det absolut inte värt.
Jag kommer alltså kunna ladda ca 12h med 16A sen när jag skaffar en riktig elbil. Det kommer ge drygt 40kwh, så även om bilen skulle dra uppåt 2kwh/mil kommer jag kunna få i över 20 mil per natt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR