Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av vigge50 »

Enligt Tibors artikel idag så säger senaste ryktet att nästa Nissan Leaf som presenteras till hösten endast kommer ha 40 kWh och inte 60 som Bolt och kansk Model 3. Det återstår att se om ryktet stämmer men om så är fallet så kanske Nissan kan konkurrera med ett betydligt lägre pris?

http://teslaclubsweden.se/nya-nissan-leaf-2/
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Seregon »

Trevligt nog ser den inte ut som en påse stryk längre, iaf inte ur den där vinkeln (förutsatt att bilden stämmer).
Model S85D -15, "Voltaire"
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av chaffis75 »

Lite tråkigt om de inte blir 60 batteri också... Jag skulle dock kunna tänka mig att man kanske bara lanserar ett 40 batteri nu men att man ganska snart lägger till ett 60 batteri också så man kan välja.
Helt ärligt så beror ju storleken på batteri vad man ska ha bilen till. Vi har dagens leaf med ett 24 batteri trots att vi kunde köpt ett 30 men vi såg hellre en lägra kostnad då detta är vår andra bil som ändå sällan kommer köras mer per dag än vad 24 batteriet klara.

Ja den som lever få se, ska bli spännande i september och se vad de lanserar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Bjelke »

Hade den funnits med det här nya batteriet när jag köpte min för snart 4 år sedan så hade jag nog inte haft en Tesla idag tex. ;)
Eller så hade det iaf tagit längre innan jag köpt en Tesla kanske.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Verdi »

chaffis75 skrev:
Lite tråkigt om de inte blir 60 batteri också... Jag skulle dock kunna tänka mig att man kanske bara lanserar ett 40 batteri nu men att man ganska snart lägger till ett 60 batteri också så man kan välja.
Helt ärligt så beror ju storleken på batteri vad man ska ha bilen till. Vi har dagens leaf med ett 24 batteri trots att vi kunde köpt ett 30 men vi såg hellre en lägra kostnad då detta är vår andra bil som ändå sällan kommer köras mer per dag än vad 24 batteriet klara.

Ja den som lever få se, ska bli spännande i september och se vad de lanserar.

Exakt. På en "andrabil" som Leaf får anses vara så finns det ju oftast inga större krav på att man ska komma så mycket längre än 10-15 mil. Att då släpa runt på en överkapacitet på över 100% kan ju inte vara ett särskilt smart sätt att hantera jordens resurser. Att bygga batterier är väl en trång sektor nu och framöver?

Jag tycker debatten kring räckvidd tar alldeles för stor plats i debatten kring elbilar. Berättade för några kollegor på lunchen att jag har en i3. Första frågan är "jaha, och hur långt kommer du med den då?". Andra frågan är "Och om alla ska köra elbil, var ska all el komma från?". Jag försökte förklara bäst jag kunde men vissa vill verkligen inte förstå. De sitter så fast i invanda tankemönster att polletten liksom inte ramlar ned.

För mig är det i så fall viktigare med ett utbyggt snabbladdarnät och snabbare laddtider. Jag valde 75D då de dagar per år en 90D skulle göra avsevärd skillnad skulle kunna räknas på min ena hands fingrar. Största orsaken till att välja 90D vore för mig den snabbare accelerationen. Men det räckte inte heller som motivation. :)
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av vigge50 »

Skickade länken för pushev.com till insideevs.com och fick detta svaret
G'day Viktor,

Thanks for the email. We did see the video when it went up...and had a bit of a debate on what to do with it.

Those are always tough ones...the "my source" went to Nissan and heard this. And all his starts are "we think", "he feels", approximate math, etc. It feels like his source is a local dealer pow-wow with a mule present - so hard to say if the "features" are the "features"

Saying they arent going 60 kWh out of the gate because the charging infrastructure isn't ready just doesnt make much sense. But more or less all the parts he is confirming are known things - just repackaged, with the "new stuff" estimates or "feels" like a bigger motor etc.

This is one we will pass on. But it is certainly tempting to put out every scrap of news.

As a case in point - this is probably the 10th piece about the new leaf, specs and when it might arrive from PushEVs. The last 9 have been incorrect...so eventually the last one there will be right, but if you continually get stuff wrong...it hurts credibility. Like previous 'reports', it is just too fuzzy for us I think...feels like the guy is attempting to make extended news out of a smaller story.

...not that you needed all that backstory, lol. Much thanks regardless for seeing it and taking the time to give us a note on it.

Best,

Jay
Så vi bör nog ta detta med en stor nypa salt och se hur det blir till hösten.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Zalman3 »

Men stämmer det verkligen att det bara kommer 40kwh batteri?
I mitt första inlägg i denna tråd står det ju att 60kwh batteri är bekräftat?

Kan ju iofs vara så att både 40 och 60kwh batteri lanseras.

"Next Nissan Leaf confirmed for 60-kwh battery, 200 miles of range"
http://www.greencarreports.com/news/110 ... s-of-range
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Jerka »

Jag tror helt enkelt vi får vänta tills bilen lanseras. Efter alla motstridiga rykten vet jag inte vad jag ska tro på längre. Eftersom allt kommer från andra hand blir det mer ointressant. Skillnad mot Tesla där Elon själv sitter och twittrar.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Vasp »

Sålänge priset är lägre och leveranstiderna kortare än för Model 3, Ampera-E, Ioniq och andra så kommer Nissan nog kunna sälja extremt många bilar. Den nuvarande Leafen säljer ju riktigt bra. Ett 40kwh batteri och cirka 20 riktiga mil skulle funka riktigt fint för mig.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Zalman3 »

Om priset på 30.000 euro blir ca 300.000kr i Sverige, och man får 18.000kr i LRF rabatt och 40.000kr i miljörabatt, då är man nere på 242.000kr, är helt ok i min värld :-)
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Tibor brukar ju ha koll, men det blir ingen Leaf2. Det blir en facelift med 40kWh, förmodligen med samma spec i övrigt. Det är ju samma bil! Jag photoshoppade lite bilder och även på en halvmiss med bilder som bara är i liknande vinkel så syns det ju att det är SAMMA bil.

Tyvärr hopplöst efter i högre farter pga luftmotståndet.

Bild

Bild

Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Torkel »

Zalman3 skrev:
Om priset på 30.000 euro blir ca 300.000kr i Sverige, och man får 18.000kr i LRF rabatt och 40.000kr i miljörabatt, då är man nere på 242.000kr, är helt ok i min värld :-)
Om det blir slutpriset på en Visia 40 kWh så kommer det mörda andrahandsvärdet på de gamla Leafarna :?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Laban »

Henrik Torphammar skrev:
Tibor brukar ju ha koll, men det blir ingen Leaf2. Det blir en facelift med 40kWh, förmodligen med samma spec i övrigt. Det är ju samma bil!
Det var väl det Tibor skrev:
Utseendemässigt verkar Nissan ändra mycket på bilens nos och baklucka men behåller exakt samma kabin som idag.
Länk från Tibors artikel:

http://pushevs.com/2017/06/09/new-detai ... ssan-leaf/
Interior didn’t change much.
Sant/falskt låter jag vara osagt men stämmer det så är det som du säger i princip samma bil. Har inget emot det om priset blir därefter, dvs <= 300k för 40 kWh. Men jag vill nog gärna se att man har gjort något åt instrumentpanelen, inte det vackraste man har sett.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Zalman3 »

Fler spionbilder på nya Nissan Leaf 2.

Det er ikke lenge til Nissan er klare for å vise verden andre generasjon av elbilen Leaf. Med tanke på den voldsomme suksessen de har med dagens utgave, er det liten tvil om at dette blir en svært viktig modell for merket
Www.tv2.no/Broom
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Laban »

Inte de bästa bilderna men nog verkar den bli betydligt snyggare än nuvarande Leaf. Det gäller även interiören (om detta är Leaf 2):

Bild
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av mati »

Det var väl inte så illa. Jämfört med gamla Leaf är det ett jättesteg i rätt riktning.
Okej, då är utseendet inget problem lägre, nu är det bara batterifrågan som kvarstår. Får den 40kWh eller mer är Leaf2 en het kandidat att bli vår andrabil. Om priset ligger tydligt under Model 3 och leveranstiden är kortare så...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Vasp »

Spionbilderna ser bra ut. Nu väntar jag bara på pris. Hoppas att den inte blir dyrare än nuvarande leaf.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Zalman3 »

Det har ju spekulerats i att den ska kosta ca 30.000 euro. LRF rabatt ca 18.000kr, minus 40.000kr miljörabatt och du hamnar på ca 242.000kr.

Kanske det priset gäller 40kWh batteriet, hoppas att de även kommer med ett 60kWh batteri.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Torkel »

mati skrev:
Det var väl inte så illa. Jämfört med gamla Leaf är det ett jättesteg i rätt riktning.
Okej, då är utseendet inget problem lägre, nu är det bara batterifrågan som kvarstår.
Men seriöst Nissan, den lösningen för autopliot var väl ändå väldigt oelegant! Nä, då tar jag hellre den vita bilen med pytteliten ruta till baksätet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av mati »

Torkel skrev:
mati skrev:
Det var väl inte så illa. Jämfört med gamla Leaf är det ett jättesteg i rätt riktning.
Okej, då är utseendet inget problem lägre, nu är det bara batterifrågan som kvarstår.
Men seriöst Nissan, den lösningen för autopliot var väl ändå väldigt oelegant! Nä, då tar jag hellre den vita bilen med pytteliten ruta till baksätet.
:lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av FredrikR »

På de där bilderna känns det som att den skulle vara lite längre än nuvarande Leaf. Kanske att man blir lurad av den nya designen?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av LarsL »

Den verkar ha fått ett något större bagage, ja.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Zalman3 »

Vad blir då priset för nya Nissan Leaf 2, som lanseras den 6 september?

Man pratar om 30.000 euro.
“Den nya generationen är sannolikt att kosta igen till 30.000 euro”
https://www.mobiflip.de/nissan-leaf-2018-september/

30.000 x 9,61=288.300kr
LRF rabatt
Nissan LEAF - elbil, 3% rabatt, 18 750 kr bonus
Vid köp av Nissan får LRF-medlemmar 3-7 % rabatt samt en bonus som utbetalas i efterhand.
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... er/nissan/

3%=8649kr
18.750kr
summa rabatt 27.399kr

288.300-27.399=260.901kr

miljörabatt 40.000kr

Nettopriset blir 260.901-40.000=220.901kr


Edit:
Får man 40.000kr i miljörabatt även på en bil man importerar själv?

En Opel Ampera-E kostar 39.330 euro=377.500kr i Tyskland. Minus 40.000kr och den landar på 337.500kr.

http://www.opel.de/fahrzeuge/ampera-e/uebersicht.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av bylund »

Man får supermiljöbilspremie för bil som aldrig tidigare varit i trafik, så importerar du en bil som inte varit påställd i något land bör du få den.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar