Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av LarsL »

Snyggare än nuvarande.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Snyggare än nuvarande.
Håller med (inte så svårt med det utgångsläget men iaf) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Laban »

mati skrev:
:D ja tänk om den inte är kamouflread och den faktiskt ska se ut sådär. ;)
Haha, ja det var kanske inte rätt formulerat från min sida. Menade egentligen bara att formen ser lite tveksam ut. Jag tycker det ser mer ut som en Nissan Note än Murano som man nämner i artikeln. Men förhoppningsvis har jag fel:

Bild

Kontrar med en mer positiv bild från deras Sway koncept:

Bild
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av chpaulin »

Det rycker inte i baguetten direkt när man ser den. Samma gäller Bolten.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Torkel »

LarsL skrev:
Snyggare än nuvarande.
Jag tycker nuvarande har sin charm ändå :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Zalman3 »

Pratade med en Nissan handlare idag, han gissade på att Leaf2 får 40 resp. 60kwh batteri.
Det går inte längre att privat leasa en Leaf, och det går inte heller att förlänga sitt leasingavtal, tills Leaf2 kommer.
Och lansering i september är det som gäller.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Vasp »

Nissan har ju haft/har väldigt bra erbjudande på sistone. De har sålt jäkla många Leaf det senaste halvåret. Antagligen rensar de i lagret så att de inte sitter med en massa bilar på lager när den nya släpps.

Vad kan den nya gå för tro i Sverige? Samma pris som nuvarande? Mer? Mindre?. Priset att klå just nu är väl Zoe? Som med nya batteriet kostar 260000 visserligen då med batterihyra. Jag tänker mig en Leaf med 40kwh batteri för runt 300000 och den med 60kwh går för runt 350000.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Jerker »

Med en dåres envishet undrar jag helt stilla: Kan man få drag till den?

Så länge den frågan besvaras med ett nej så återstår bara Tesla model 3.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av vigge50 »

Vasp skrev:
Nissan har ju haft/har väldigt bra erbjudande på sistone. De har sålt jäkla många Leaf det senaste halvåret. Antagligen rensar de i lagret så att de inte sitter med en massa bilar på lager när den nya släpps.

Vad kan den nya gå för tro i Sverige? Samma pris som nuvarande? Mer? Mindre?. Priset att klå just nu är väl Zoe? Som med nya batteriet kostar 260000 visserligen då med batterihyra. Jag tänker mig en Leaf med 40kwh batteri för runt 300000 och den med 60kwh går för runt 350000.
Renault Zoe går numera att köpa med batteri och om du ska ha 41 kWh batteri så kostar den 324 900 så om det inte är mycket annat som skilljer så borde den ligga där omkring.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Zalman3 »

Vasp skrev:
Nissan har ju haft/har väldigt bra erbjudande på sistone. De har sålt jäkla många Leaf det senaste halvåret. Antagligen rensar de i lagret så att de inte sitter med en massa bilar på lager när den nya släpps.

Vad kan den nya gå för tro i Sverige? Samma pris som nuvarande? Mer? Mindre?. Priset att klå just nu är väl Zoe? Som med nya batteriet kostar 260000 visserligen då med batterihyra. Jag tänker mig en Leaf med 40kwh batteri för runt 300000 och den med 60kwh går för runt 350000.
Citat från första inlägget i denna tråd.
"Om priset blir runt 230.000kr minus 40.000kr, hamnar den på 190.000kr ut till kund."

Tveksamt att den blir så billig i Sverige dock, men en prissänkning mot Leaf1 vore inte fel.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av LarsL »

Med Leaf har ju aldrig kontantpriset varit det som lockat. Skulle de släppa Leaf 2 med 40kWh till dagens leasingnivåer så har vi en vinnare. Men vi vet naturligtvis inte om de fortsätter med den strategin över huvudtaget.
Användarvisningsbild
Laartur
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 01 maj 2014 09:34

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Laartur »

Leaf kommer att presentera två varianter 48kWh och en med 60 kWh batteri. Visning i september


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av LarsL »

Oj 48kWh? Det hade jag inte hört.
Är det säkert att det blir en 60kWh? Har hört rykten åt båda håll.
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av FredrikR »

Låter som att några har lite orealistiska förväntningar om man tror på prissänkning, och framförallt några större sänkningar. Men vore fantastiskt om 40kwh batteriet kommer till samma pris som dagens 24kwh.
Vist det kommer bli fler bilar på marknaden som slåss om det, men vem förutom Tesla och Nissan kommer kunna leverera några större mängder?

Och i Jämförelse med Zoen så är väl Leafen rymligare och "värd" ett lite högre pris?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Torkel »

FredrikR skrev:
Låter som att några har lite orealistiska förväntningar om man tror på prissänkning, och framförallt några större sänkningar. Men vore fantastiskt om 40kwh batteriet kommer till samma pris som dagens 24kwh.
...
Tänk om de sänker priset drastiskt på en 24 kWh variant? Det hade ju kunnat bli en storsäljare.
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av FredrikR »

Torkel skrev:
FredrikR skrev:
Låter som att några har lite orealistiska förväntningar om man tror på prissänkning, och framförallt några större sänkningar. Men vore fantastiskt om 40kwh batteriet kommer till samma pris som dagens 24kwh.
...
Tänk om de sänker priset drastiskt på en 24 kWh variant? Det hade ju kunnat bli en storsäljare.
Den är säkert tänkt att försvinna helt från sortimentet. Men vist vore det en idé att ha en så billig variant som möjligt i sortimentet. Funkar ju alldeles utmärkt pendlingsbil för många.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Bjelke »

FredrikR skrev:
Torkel skrev:
FredrikR skrev:
Låter som att några har lite orealistiska förväntningar om man tror på prissänkning, och framförallt några större sänkningar. Men vore fantastiskt om 40kwh batteriet kommer till samma pris som dagens 24kwh.
...
Tänk om de sänker priset drastiskt på en 24 kWh variant? Det hade ju kunnat bli en storsäljare.
Den är säkert tänkt att försvinna helt från sortimentet. Men vist vore det en idé att ha en så billig variant som möjligt i sortimentet. Funkar ju alldeles utmärkt pendlingsbil för många.
Speciellt om det samtidigt blir möjligt att byta upp sig i batteristorlek om man skulle behöva/vilja det senare (tex när den sälj vidare tex).
Vore jag dom skulle jag iaf titta på möjligheten till att ha två st 24-batterier, då blir det enkelt att sälja båda varianterna och även köpa till ett extra batteri om man har en bil med bara ett 24-batteri i osv :)
Det skulle tex förklara varför det ryktas om en 48-variant :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av LarsL »

roluov
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 apr 2017 08:29
Ort: Vällingby

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av roluov »

Om man kan bedöma en bil på framlysena tycker jag det ser lovande ut!
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av apkungen »

Vad det blir för batteri storlekar är absolut inte klart än. De som på påstår annat gissar bara eller läst gissningar och tror på dem som fakta.

Själv tror jag på 40kwh till hösten och kanske till samma pris som dagens 24a, skulle vara fett. Hoppas verkligen på 150kw laddning också. Tror att 60kwh kommer året efter.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av vigge50 »

Enligt Tibors artikel idag så säger senaste ryktet att nästa Nissan Leaf som presenteras till hösten endast kommer ha 40 kWh och inte 60 som Bolt och kansk Model 3. Det återstår att se om ryktet stämmer men om så är fallet så kanske Nissan kan konkurrera med ett betydligt lägre pris?

http://teslaclubsweden.se/nya-nissan-leaf-2/
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Seregon »

Trevligt nog ser den inte ut som en påse stryk längre, iaf inte ur den där vinkeln (förutsatt att bilden stämmer).
Model S85D -15, "Voltaire"
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av chaffis75 »

Lite tråkigt om de inte blir 60 batteri också... Jag skulle dock kunna tänka mig att man kanske bara lanserar ett 40 batteri nu men att man ganska snart lägger till ett 60 batteri också så man kan välja.
Helt ärligt så beror ju storleken på batteri vad man ska ha bilen till. Vi har dagens leaf med ett 24 batteri trots att vi kunde köpt ett 30 men vi såg hellre en lägra kostnad då detta är vår andra bil som ändå sällan kommer köras mer per dag än vad 24 batteriet klara.

Ja den som lever få se, ska bli spännande i september och se vad de lanserar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Bjelke »

Hade den funnits med det här nya batteriet när jag köpte min för snart 4 år sedan så hade jag nog inte haft en Tesla idag tex. ;)
Eller så hade det iaf tagit längre innan jag köpt en Tesla kanske.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Verdi »

chaffis75 skrev:
Lite tråkigt om de inte blir 60 batteri också... Jag skulle dock kunna tänka mig att man kanske bara lanserar ett 40 batteri nu men att man ganska snart lägger till ett 60 batteri också så man kan välja.
Helt ärligt så beror ju storleken på batteri vad man ska ha bilen till. Vi har dagens leaf med ett 24 batteri trots att vi kunde köpt ett 30 men vi såg hellre en lägra kostnad då detta är vår andra bil som ändå sällan kommer köras mer per dag än vad 24 batteriet klara.

Ja den som lever få se, ska bli spännande i september och se vad de lanserar.

Exakt. På en "andrabil" som Leaf får anses vara så finns det ju oftast inga större krav på att man ska komma så mycket längre än 10-15 mil. Att då släpa runt på en överkapacitet på över 100% kan ju inte vara ett särskilt smart sätt att hantera jordens resurser. Att bygga batterier är väl en trång sektor nu och framöver?

Jag tycker debatten kring räckvidd tar alldeles för stor plats i debatten kring elbilar. Berättade för några kollegor på lunchen att jag har en i3. Första frågan är "jaha, och hur långt kommer du med den då?". Andra frågan är "Och om alla ska köra elbil, var ska all el komma från?". Jag försökte förklara bäst jag kunde men vissa vill verkligen inte förstå. De sitter så fast i invanda tankemönster att polletten liksom inte ramlar ned.

För mig är det i så fall viktigare med ett utbyggt snabbladdarnät och snabbare laddtider. Jag valde 75D då de dagar per år en 90D skulle göra avsevärd skillnad skulle kunna räknas på min ena hands fingrar. Största orsaken till att välja 90D vore för mig den snabbare accelerationen. Men det räckte inte heller som motivation. :)
Skriv svar