Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Laban »

Leo skrev:
Det kanske helt enkelt inte får plats
Man har visat upp ett 60 kWh batteripack med exakt samma storlek som dagens. Sen är det förstås svårt att verifiera att det verkligen är ett 60 kWh pack.

Jag tror att problemet nog främst är prisbilden, med tanke på att Leaf också har några år på nacken och kanske inte är det hetaste på marknaden designmässigt. Och då är jag snäll. Man måste helt enkelt ha en helt ny bil för att kunna ta ut de summor som ett 60 kWh pack leder till.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av LarsL »

Det passar väl inte in i Nissans business-kriterier, alltså att sälja fossilbilar med höga marginaler? För en Leaf med ett 60kWh batteri hade varit fullständigt användbar bil då hade man kommit 20-25 mil på motorväg och haft lagom långa laddtider. Ser inte helker något problem med att göra bilen större, den är rätt liten som den är nu. Vikten är inte heller något problem, tror inte bilen är enormt tung som den är nu 1600kg? Priset kan ju inte helker vara hindret, för de inser väl att vi är beredda att betala för kWh. Om inte annat så borde de insett det efter 30kWh, den trodde de inte skulle sälja bättre än 24kWh :roll:

Men det är klart han kanske menade att det inte funkar i nuvarande chassi och hjulupphägning. Nä, det gör det så klart inte fast det får ju inte plats en V8 i en Micra heller? Det hindrar ju inte att det finns bilar med sådana motorer.
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Torkel »

Laban skrev:
Han kanske menade att man med nuvarande Leaf/batteriteknologi inte har kunnat släppa ett 60 kWh batteri. I så fall kan jag köpa resonemanget.
Jag tror han menade att den hade fått ett för högt pris och att man inte bedömde att det var värt att tillverka en produkt man inte kunde sälja.

Undrar om en 60 kWh Leaf för typ 600.000 hade sålt?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av LarsL »

Men med de batteripriser vi hör om nu och också från vad det kostar att köpa ett utbytes batteri till Leafen så skulle priset inte varit så farligt mycket högre. Säg att Leafen hade kostat 50-60000kr mer för ett större batteri. För Nissan betalar väl inte mer för sina batterier än GM?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Zalman3 »

Tror att det finns starka krafter som inte alls ser elbilen som någon bra framtid.
Hörde nåt om att den traditionella bilindustrin knappt tjänar nåt på nybilsförsäljning, det är service som är den stora kassakon.
Försvinner servicebehovet, då faller hela ICE industrins affärsmodell.

Därför vill ICE folket skrämma köparen och förstora eventuella problem med elbilen.

Var hos VW i Sundsvall och undrade om en VW e-up. De hade en i Östersund och de skulle på lastbil kunna ta den till Sundsvall.

Jag frågade, varför kör ni inte e-up för egen maskin till Sundsvall, det finns hyfsat gott om laddning på vägen, fick svaret, nä men elbilar går ju max 5-6mil på el, det vet ju alla!

Ställer man relevanta frågor om elbilar, då har de ingen aaaaning, och känslan man får är att de inte vill lära sig heller...

Så Nissan folket kanske vill skynda långsamt med att lansera billiga och bra elbilar...
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av LarsL »

Förstår om återförsäljare värnar servicen men det är väl knappast något tillverkarna lever av. Deras pengar måste ju komma från försäljning av bilar för grejen med service är ju att den inte ska dra dyra delar utan verkstadstid/kostnad, eller? Jag menar olja och filter kan du ju köps från vem som helst liksom.

Apropå det så var det ett väldigt tjat om service rån den där Nissan bilen de demade på CES. Det var nog inte helt slumpmässigt.

Förresten så påminner den här desperata affärsmodellen med service om den som skivbolagen hade kring CD-skivan. De försökte länge klänga fast vid en teknik som var totalt föråldrad och för dyr. Hur de än gjorde med spioner, lagstiftning och fängelse straff så vann den överlägsna tekniken. Naturligtvis kommer det även att ske på bilsidan, ingen kommer serva en bil som inte behöver det. Hur många lämnar in bergvärmepumpen på service tex?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Laban »

Sägs vara spionbilder på Leaf 2:

http://www.autoblog.com/2017/02/10/next ... spy-shots/

Jag hoppas att den är rätt kraftigt kamouflerad för tycker inte att det ser lovande ut på bilderna. Om det nu är Leaf 2.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av mati »

Laban skrev:
Jag hoppas att den är rätt kraftigt kamouflerad för tycker inte att det ser lovande ut på bilderna. Om det nu är Leaf 2.
:D ja tänk om den inte är kamouflread och den faktiskt ska se ut sådär. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Laban skrev:
Jag hoppas att den är rätt kraftigt kamouflerad för tycker inte att det ser lovande ut på bilderna. Om det nu är Leaf 2.
:D ja tänk om den inte är kamouflread och den faktiskt ska se ut sådär. ;)
Svindålig foliering? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Teslaspolen »

Äh, vad då? Ser ju Ok ut. Det är ju Nissan vi pratar om, inte Tesla.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av LarsL »

Snyggare än nuvarande.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Snyggare än nuvarande.
Håller med (inte så svårt med det utgångsläget men iaf) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Laban »

mati skrev:
:D ja tänk om den inte är kamouflread och den faktiskt ska se ut sådär. ;)
Haha, ja det var kanske inte rätt formulerat från min sida. Menade egentligen bara att formen ser lite tveksam ut. Jag tycker det ser mer ut som en Nissan Note än Murano som man nämner i artikeln. Men förhoppningsvis har jag fel:

Bild

Kontrar med en mer positiv bild från deras Sway koncept:

Bild
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av chpaulin »

Det rycker inte i baguetten direkt när man ser den. Samma gäller Bolten.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Torkel »

LarsL skrev:
Snyggare än nuvarande.
Jag tycker nuvarande har sin charm ändå :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Zalman3 »

Pratade med en Nissan handlare idag, han gissade på att Leaf2 får 40 resp. 60kwh batteri.
Det går inte längre att privat leasa en Leaf, och det går inte heller att förlänga sitt leasingavtal, tills Leaf2 kommer.
Och lansering i september är det som gäller.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Vasp »

Nissan har ju haft/har väldigt bra erbjudande på sistone. De har sålt jäkla många Leaf det senaste halvåret. Antagligen rensar de i lagret så att de inte sitter med en massa bilar på lager när den nya släpps.

Vad kan den nya gå för tro i Sverige? Samma pris som nuvarande? Mer? Mindre?. Priset att klå just nu är väl Zoe? Som med nya batteriet kostar 260000 visserligen då med batterihyra. Jag tänker mig en Leaf med 40kwh batteri för runt 300000 och den med 60kwh går för runt 350000.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Jerker »

Med en dåres envishet undrar jag helt stilla: Kan man få drag till den?

Så länge den frågan besvaras med ett nej så återstår bara Tesla model 3.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av vigge50 »

Vasp skrev:
Nissan har ju haft/har väldigt bra erbjudande på sistone. De har sålt jäkla många Leaf det senaste halvåret. Antagligen rensar de i lagret så att de inte sitter med en massa bilar på lager när den nya släpps.

Vad kan den nya gå för tro i Sverige? Samma pris som nuvarande? Mer? Mindre?. Priset att klå just nu är väl Zoe? Som med nya batteriet kostar 260000 visserligen då med batterihyra. Jag tänker mig en Leaf med 40kwh batteri för runt 300000 och den med 60kwh går för runt 350000.
Renault Zoe går numera att köpa med batteri och om du ska ha 41 kWh batteri så kostar den 324 900 så om det inte är mycket annat som skilljer så borde den ligga där omkring.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Zalman3 »

Vasp skrev:
Nissan har ju haft/har väldigt bra erbjudande på sistone. De har sålt jäkla många Leaf det senaste halvåret. Antagligen rensar de i lagret så att de inte sitter med en massa bilar på lager när den nya släpps.

Vad kan den nya gå för tro i Sverige? Samma pris som nuvarande? Mer? Mindre?. Priset att klå just nu är väl Zoe? Som med nya batteriet kostar 260000 visserligen då med batterihyra. Jag tänker mig en Leaf med 40kwh batteri för runt 300000 och den med 60kwh går för runt 350000.
Citat från första inlägget i denna tråd.
"Om priset blir runt 230.000kr minus 40.000kr, hamnar den på 190.000kr ut till kund."

Tveksamt att den blir så billig i Sverige dock, men en prissänkning mot Leaf1 vore inte fel.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av LarsL »

Med Leaf har ju aldrig kontantpriset varit det som lockat. Skulle de släppa Leaf 2 med 40kWh till dagens leasingnivåer så har vi en vinnare. Men vi vet naturligtvis inte om de fortsätter med den strategin över huvudtaget.
Användarvisningsbild
Laartur
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 01 maj 2014 09:34

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Laartur »

Leaf kommer att presentera två varianter 48kWh och en med 60 kWh batteri. Visning i september


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av LarsL »

Oj 48kWh? Det hade jag inte hört.
Är det säkert att det blir en 60kWh? Har hört rykten åt båda håll.
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av FredrikR »

Låter som att några har lite orealistiska förväntningar om man tror på prissänkning, och framförallt några större sänkningar. Men vore fantastiskt om 40kwh batteriet kommer till samma pris som dagens 24kwh.
Vist det kommer bli fler bilar på marknaden som slåss om det, men vem förutom Tesla och Nissan kommer kunna leverera några större mängder?

Och i Jämförelse med Zoen så är väl Leafen rymligare och "värd" ett lite högre pris?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Inlägg av Torkel »

FredrikR skrev:
Låter som att några har lite orealistiska förväntningar om man tror på prissänkning, och framförallt några större sänkningar. Men vore fantastiskt om 40kwh batteriet kommer till samma pris som dagens 24kwh.
...
Tänk om de sänker priset drastiskt på en 24 kWh variant? Det hade ju kunnat bli en storsäljare.
Skriv svar