Man har visat upp ett 60 kWh batteripack med exakt samma storlek som dagens. Sen är det förstås svårt att verifiera att det verkligen är ett 60 kWh pack.
Jag tror att problemet nog främst är prisbilden, med tanke på att Leaf också har några år på nacken och kanske inte är det hetaste på marknaden designmässigt. Och då är jag snäll. Man måste helt enkelt ha en helt ny bil för att kunna ta ut de summor som ett 60 kWh pack leder till.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Det passar väl inte in i Nissans business-kriterier, alltså att sälja fossilbilar med höga marginaler? För en Leaf med ett 60kWh batteri hade varit fullständigt användbar bil då hade man kommit 20-25 mil på motorväg och haft lagom långa laddtider. Ser inte helker något problem med att göra bilen större, den är rätt liten som den är nu. Vikten är inte heller något problem, tror inte bilen är enormt tung som den är nu 1600kg? Priset kan ju inte helker vara hindret, för de inser väl att vi är beredda att betala för kWh. Om inte annat så borde de insett det efter 30kWh, den trodde de inte skulle sälja bättre än 24kWh
Men det är klart han kanske menade att det inte funkar i nuvarande chassi och hjulupphägning. Nä, det gör det så klart inte fast det får ju inte plats en V8 i en Micra heller? Det hindrar ju inte att det finns bilar med sådana motorer.
Men med de batteripriser vi hör om nu och också från vad det kostar att köpa ett utbytes batteri till Leafen så skulle priset inte varit så farligt mycket högre. Säg att Leafen hade kostat 50-60000kr mer för ett större batteri. För Nissan betalar väl inte mer för sina batterier än GM?
Tror att det finns starka krafter som inte alls ser elbilen som någon bra framtid.
Hörde nåt om att den traditionella bilindustrin knappt tjänar nåt på nybilsförsäljning, det är service som är den stora kassakon.
Försvinner servicebehovet, då faller hela ICE industrins affärsmodell.
Därför vill ICE folket skrämma köparen och förstora eventuella problem med elbilen.
Var hos VW i Sundsvall och undrade om en VW e-up. De hade en i Östersund och de skulle på lastbil kunna ta den till Sundsvall.
Jag frågade, varför kör ni inte e-up för egen maskin till Sundsvall, det finns hyfsat gott om laddning på vägen, fick svaret, nä men elbilar går ju max 5-6mil på el, det vet ju alla!
Ställer man relevanta frågor om elbilar, då har de ingen aaaaning, och känslan man får är att de inte vill lära sig heller...
Så Nissan folket kanske vill skynda långsamt med att lansera billiga och bra elbilar...
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Förstår om återförsäljare värnar servicen men det är väl knappast något tillverkarna lever av. Deras pengar måste ju komma från försäljning av bilar för grejen med service är ju att den inte ska dra dyra delar utan verkstadstid/kostnad, eller? Jag menar olja och filter kan du ju köps från vem som helst liksom.
Apropå det så var det ett väldigt tjat om service rån den där Nissan bilen de demade på CES. Det var nog inte helt slumpmässigt.
Förresten så påminner den här desperata affärsmodellen med service om den som skivbolagen hade kring CD-skivan. De försökte länge klänga fast vid en teknik som var totalt föråldrad och för dyr. Hur de än gjorde med spioner, lagstiftning och fängelse straff så vann den överlägsna tekniken. Naturligtvis kommer det även att ske på bilsidan, ingen kommer serva en bil som inte behöver det. Hur många lämnar in bergvärmepumpen på service tex?
ja tänk om den inte är kamouflread och den faktiskt ska se ut sådär.
Haha, ja det var kanske inte rätt formulerat från min sida. Menade egentligen bara att formen ser lite tveksam ut. Jag tycker det ser mer ut som en Nissan Note än Murano som man nämner i artikeln. Men förhoppningsvis har jag fel:
Kontrar med en mer positiv bild från deras Sway koncept:
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Pratade med en Nissan handlare idag, han gissade på att Leaf2 får 40 resp. 60kwh batteri.
Det går inte längre att privat leasa en Leaf, och det går inte heller att förlänga sitt leasingavtal, tills Leaf2 kommer.
Och lansering i september är det som gäller.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Nissan har ju haft/har väldigt bra erbjudande på sistone. De har sålt jäkla många Leaf det senaste halvåret. Antagligen rensar de i lagret så att de inte sitter med en massa bilar på lager när den nya släpps.
Vad kan den nya gå för tro i Sverige? Samma pris som nuvarande? Mer? Mindre?. Priset att klå just nu är väl Zoe? Som med nya batteriet kostar 260000 visserligen då med batterihyra. Jag tänker mig en Leaf med 40kwh batteri för runt 300000 och den med 60kwh går för runt 350000.
Nissan har ju haft/har väldigt bra erbjudande på sistone. De har sålt jäkla många Leaf det senaste halvåret. Antagligen rensar de i lagret så att de inte sitter med en massa bilar på lager när den nya släpps.
Vad kan den nya gå för tro i Sverige? Samma pris som nuvarande? Mer? Mindre?. Priset att klå just nu är väl Zoe? Som med nya batteriet kostar 260000 visserligen då med batterihyra. Jag tänker mig en Leaf med 40kwh batteri för runt 300000 och den med 60kwh går för runt 350000.
Renault Zoe går numera att köpa med batteri och om du ska ha 41 kWh batteri så kostar den 324 900 så om det inte är mycket annat som skilljer så borde den ligga där omkring.
Nissan har ju haft/har väldigt bra erbjudande på sistone. De har sålt jäkla många Leaf det senaste halvåret. Antagligen rensar de i lagret så att de inte sitter med en massa bilar på lager när den nya släpps.
Vad kan den nya gå för tro i Sverige? Samma pris som nuvarande? Mer? Mindre?. Priset att klå just nu är väl Zoe? Som med nya batteriet kostar 260000 visserligen då med batterihyra. Jag tänker mig en Leaf med 40kwh batteri för runt 300000 och den med 60kwh går för runt 350000.
Citat från första inlägget i denna tråd.
"Om priset blir runt 230.000kr minus 40.000kr, hamnar den på 190.000kr ut till kund."
Tveksamt att den blir så billig i Sverige dock, men en prissänkning mot Leaf1 vore inte fel.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Med Leaf har ju aldrig kontantpriset varit det som lockat. Skulle de släppa Leaf 2 med 40kWh till dagens leasingnivåer så har vi en vinnare. Men vi vet naturligtvis inte om de fortsätter med den strategin över huvudtaget.
Låter som att några har lite orealistiska förväntningar om man tror på prissänkning, och framförallt några större sänkningar. Men vore fantastiskt om 40kwh batteriet kommer till samma pris som dagens 24kwh.
Vist det kommer bli fler bilar på marknaden som slåss om det, men vem förutom Tesla och Nissan kommer kunna leverera några större mängder?
Och i Jämförelse med Zoen så är väl Leafen rymligare och "värd" ett lite högre pris?
Låter som att några har lite orealistiska förväntningar om man tror på prissänkning, och framförallt några större sänkningar. Men vore fantastiskt om 40kwh batteriet kommer till samma pris som dagens 24kwh.
...
Tänk om de sänker priset drastiskt på en 24 kWh variant? Det hade ju kunnat bli en storsäljare.