Hyundai Ioniq - test och långkörning
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Så är det absolut Jerker, och effekten verkar bli större ju kallare det är. Jag har stött på en del som provkört den i 4 mil vintertid och tror att de gjort av med halva räckvidden, när de i själva verket hade kommit 3 gånger så långt. Det gäller att ha is i magen när man kör Zoe vintertid om man förlitar sig på guess-o-metern. Det är bättre att nollställa hur många kWh man gjort av med och förlita sig på det. Det är lite dumt tänkt av Renault att presentera kvarvarande räckvidd på det sättet, men samtidigt finns det nog fler än jag som gillar bilar som är lite udda och man måste ”lära känna” innan man förstår och kan uppskatta dem fullt ut.
Men nu var det inte bilens GOM jag syftade på med räckviddsberäknare i mitt inlägg ovan, utan räckviddsberäknaren vid olika hastigheter och temperaturer som går att finna här:
https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-zoe.html
Men nu var det inte bilens GOM jag syftade på med räckviddsberäknare i mitt inlägg ovan, utan räckviddsberäknaren vid olika hastigheter och temperaturer som går att finna här:
https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-zoe.html
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Ja, den är bra och ärlig!iAkita skrev:Men nu var det inte bilens GOM jag syftade på med räckviddsberäknare i mitt inlägg ovan, utan räckviddsberäknaren vid olika hastigheter och temperaturer som går att finna här:
https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-zoe.html
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Kabeln måste väl inte vara fastlåst för att den ska kunna dra ström? Det är den ju inte på någon bil med typ1-kontakt.bylund skrev:Om det räcker att låsa upp bilen för att låsa upp laddporten innebär det att den måste sluta ladda eller dra ström för värmen om man låser upp bilen. Det är därför troligt att det krävs något extra för att låsa upp porten om den laddar, mer än att bara låsa upp bilen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Nej, men väl på bilar med typ 2, vilket mig veterligen är mer relevant här.danni skrev:Kabeln måste väl inte vara fastlåst för att den ska kunna dra ström? Det är den ju inte på någon bil med typ1-kontakt.bylund skrev:Om det räcker att låsa upp bilen för att låsa upp laddporten innebär det att den måste sluta ladda eller dra ström för värmen om man låser upp bilen. Det är därför troligt att det krävs något extra för att låsa upp porten om den laddar, mer än att bara låsa upp bilen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Måste den verkligen det, då? Finns det någon teknisk anledning till det, eller säger du bara så för att alla bilar hittills gjort så? Jag tänker att om Hyundai vill koda en lösning där de fortsätter dra ström trots upplåst laddkabel så borde det väl vara möjligt.bylund skrev:Nej, men väl på bilar med typ 2, vilket mig veterligen är mer relevant här.danni skrev:Kabeln måste väl inte vara fastlåst för att den ska kunna dra ström? Det är den ju inte på någon bil med typ1-kontakt.bylund skrev:Om det räcker att låsa upp bilen för att låsa upp laddporten innebär det att den måste sluta ladda eller dra ström för värmen om man låser upp bilen. Det är därför troligt att det krävs något extra för att låsa upp porten om den laddar, mer än att bara låsa upp bilen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Hittade någon funktion hur man planerar resa?apkungen skrev:Jag lånade en Hyundai Ioniq över natten igår och vilken himla bil! Helt fantastisk. Jag hade bara kört en bra bil förut (enligt mig så klart) och det är Tesla. Igår körde jag den andra bra bilen.
Adaptiv farthållare och styrning så den kör i närmaste sig själv på motorvägen. Den är grym som bil också, säten, utrymmen osv. Och räckvidden är imponerande och den låga energiförbrukningen är helt otrolig! Full värme på och runt nollan, lite fuktig vägbana, rätt blåsigt, mest sidvind)
Motorväg 90 bakom långtradare = 28 mil på en laddning
Körning i stan 22 mil
Lite försiktig körning på motorväg = 20 mil
Motorväg 120km/h = 15 mil på en laddning
Det är ungefär dubbelt så bra räckvidd som en nissan leaf 24kWh enligt mina erfarenheter. Framförallt i de högre farterna. Den har även paddlar på ratten som styr regenerativ bromsverkan och om man bara vill rulla långt så kan man ställa regen till noll och då åker den hur långt som helst på rull. Verkar inte behövas nå energi till framdrivning.
Och i sommarväder förväntar jag mig cirka 20-30 procent bättre räckvidd.
Jag kommer troligen göra en liten film om resan men här kommer iaf en liten reseberättelse i textform:
Startade i Bilia Solna, drog ur laddkabeln och startade värmen på 23 grader, rattvärmen och stolsvärmen. Skönt! Satt nog med värmen på i nästan en kvart innan jag åkte. Lite trafik i början men körde i normal mode och la mig i vänsterfilen och tryckte på hela vägen till Södertälje, snittfart 100km/h från Årsta. Åkte lite fel i Södertälje men det blev ingen jätteomväg. Tillbaka ut på motorvägen. Låg i 120-130km/h med adaptiv farthållare och självstyrning. Inte riktigt självstyrning som Tesla men fantastiskt bra ändå, framförallt när man nästan är själv på motorvägen. Kom till Eskilstubna med 30km räckvidd kvar o hade åkt 120-130km av riktig hårdkörning.
På tillbakavägen körde jag ifatt en långtradare o la mig bakom den med autostyrning och adaptiv farthållare, sjukt skönt och tyst är bilen också och den drog mindre än 1kWh/mil... :O. Lastbilen åkte av o jag drog upp i 110-120km/h. Låg så i några mil innan jag körde ifatt en till långtradare, chillade bakom den och avslutade med lite stadskörning och uppvärmning av bilen en gång till, skulle ha kommit 20mil med den snittförbrukningen på 1,3kWh/mil.
Kanske blir en sån ändå i väntan på model 3, vi får se.
Jag fick ingen hum på om navigering höll koll på batterierna. Det visade en del laddstationer på skärmen.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Nej jag kollade inget sånt faktiskt.
Men det skulle vara intressant med en sån planerare på webben typ som "abetterrouteplanner". Nån som vet om det finns till Ioniq?
Men det skulle vara intressant med en sån planerare på webben typ som "abetterrouteplanner". Nån som vet om det finns till Ioniq?
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
När tror ni nästa version av Ioniq kommer? (Och vad den skulle innehålla) hoppas på uppdatering av batteriet, men kommer sådant ske redan efter ett år? Sedan har vi typgodkännande för drag och last på taket.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Det verkar som det är någon ordentlig flaskhals i produktionen av Ioniq, var och provkörde igår och säljaren berättade hur det låg till, de får inga besked om när de får in bilarna. Även Norge verkar fått stop på leveranserna nu. Jag har även svårt att se hur de ska få plats med mer batterier, de har tagit cirka 100 liter från baggage utrymmet inte rimligt att ta mer, men troligen kommer LG stoppa i celler med högre energi densitet. Baggage utrymmet i hybriden var tyvärr klart bättre.Mickep skrev:När tror ni nästa version av Ioniq kommer? (Och vad den skulle innehålla) hoppas på uppdatering av batteriet, men kommer sådant ske redan efter ett år? Sedan har vi typgodkännande för drag och last på taket.
Passade på att fråga varför bilen var mycket billigare i Tyskland, men det visste inte försäljaren.
Enligt vissa ska de släppa den med större batteri 2018, får de ordning på flaskhalsen så kanske, jag betvivlar.
insideevs.com/200-mile-hyundai-ioniq-electric-coming-in-2018/
Klart trevlig bil att köra, kan dock tycka att den ska vara cirka 100 tusen billigare, relativt liten och absolut inget exklusivt med den. 400 tusen för en mindre bil känns ganska saftigt. Hade den funnits att köpa hade jag kanske slagit till ändå.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Jag håller med. Den är inte prisvärd direkt. Och batteriet är inte så stort att det skulle kunna rättfärdiga det ganska höga priset. Bilen har visserligen mycket lull-lull, men man får ingen premium-känsla. Som du säger, det är inget exklusivt med den. Vår lilla Mazda, som förvisso inte heller är någon premiumbil, känns mycket trevligare och exklusivare i jämförelse.Limbster skrev:Klart trevlig bil att köra, kan dock tycka att den ska vara cirka 100 tusen billigare, relativt liten och absolut inget exklusivt med den. 400 tusen för en mindre bil känns ganska saftigt. Hade den funnits att köpa hade jag kanske slagit till ändå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Det ska finnas plats för minst 50% fler batterier i kardantunneln på elbilen har jag hört vilket skulle innebära 42kWh. Kan de dessutom tillföra 20% högre energitäthet i nya batterier (föga troligt) så skulle det ge 50kWh vilket skulle räcka långt! På motorvägen i 120 skulle man då komma 23-27mil! Jag tycker att den känns riktigt fräsch men visst är den för dyr men det är alla elbilar idag tycker jag.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Har som sagt beställt en Ioniq elbil med lev ev juni/juli. när jag läste ovan info och även kollade in länken om större batteri gick jag till hyundai sidan byggde en bil. Då dyker det upp en chat förfrågan om jag undrar över något. Hur ska man göra?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Hade den kostat runt 300 000 med ett 40 kwh batteri hade jag tyckt att den klart vore intressant. utan att ha suttit i den känns det prissegmentet med den inredningen som ett normalt pris.
den har de funktioner som man kan kräva av en normalbil utan att det blir överdrivet. Jag tycker dock att den är väldigt nära gränsen jag har för att köpa. med 40 000 avdraget kostar den maxade idag runt 360 000 och man kan utan problem pruta till 330 000. (sedan kanske man kan med möda få dem att ge med vinterhjul om man är skicklig) skulle utgångspriset vara 300 000 så skulle man kunna få ned det till 230 000. det känns extremt billigt, knappt ens få nya bilar som är så billiga (då motsvarar det vad en mazda3 kostar som ny) Då är elbilen lika dyr som en vanlig bensinare. men vem vet det lutar åt det hållet. det kanske inträffar snabbare än man kan ana.
den har de funktioner som man kan kräva av en normalbil utan att det blir överdrivet. Jag tycker dock att den är väldigt nära gränsen jag har för att köpa. med 40 000 avdraget kostar den maxade idag runt 360 000 och man kan utan problem pruta till 330 000. (sedan kanske man kan med möda få dem att ge med vinterhjul om man är skicklig) skulle utgångspriset vara 300 000 så skulle man kunna få ned det till 230 000. det känns extremt billigt, knappt ens få nya bilar som är så billiga (då motsvarar det vad en mazda3 kostar som ny) Då är elbilen lika dyr som en vanlig bensinare. men vem vet det lutar åt det hållet. det kanske inträffar snabbare än man kan ana.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
När det gäller elbilar så måste man välja det som finns idag för imorgon kommer alltid något nytt. Om du väntar på den ultimata bilen får du vänta för evigt... typ 10-20år.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Tycker att hästhandlartiderna borde vara förbi. Gör som Tesla och ha klara priser vad som gäller. Inte prissätta produkten med ett pris som i slutändan ingen betalar,Mickep skrev:Hade den kostat runt 300 000 med ett 40 kwh batteri hade jag tyckt att den klart vore intressant. utan att ha suttit i den känns det prissegmentet med den inredningen som ett normalt pris.
den har de funktioner som man kan kräva av en normalbil utan att det blir överdrivet. Jag tycker dock att den är väldigt nära gränsen jag har för att köpa. med 40 000 avdraget kostar den maxade idag runt 360 000 och man kan utan problem pruta till 330 000. (sedan kanske man kan med möda få dem att ge med vinterhjul om man är skicklig) skulle utgångspriset vara 300 000 så skulle man kunna få ned det till 230 000. det känns extremt billigt, knappt ens få nya bilar som är så billiga (då motsvarar det vad en mazda3 kostar som ny) Då är elbilen lika dyr som en vanlig bensinare. men vem vet det lutar åt det hållet. det kanske inträffar snabbare än man kan ana.
jo kanske någon som inte vågar / orkar / vill ifrågasätta och förhandla. Stor risk att många till slut känner sig lurade eftersom man läser på div forum om någon som köper billigare.
Då är priset lägre från början och alla får samma.
MYLR-24
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3620
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Om de säljer mer än de kan leverera så är inte priset för högt.
Model Y LR AWD 2022
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
en säljare sålde och levererade sin första el ioniq i december förra året, så visst finns det glada ägare där ute som fått sin bil...
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Förra året registrerades det 21 stycken men ingen i år än.Limbster skrev:Noll levererade i Sverige
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Jo, jag föredrar att se priserna direkt och därmed kunna jämnföra mellan olika handlare. Det kan inte gynna särskilt många att inte ha det på det sättet, kan jag tycka. Men det finns en liten grupp som nödvändigtvis ska pruta på alla priser, kanske är det den minoriteten de vänder sig till?_TonyV skrev:Tycker att hästhandlartiderna borde vara förbi. Gör som Tesla och ha klara priser vad som gäller. Inte prissätta produkten med ett pris som i slutändan ingen betalar,Mickep skrev:Hade den kostat runt 300 000 med ett 40 kwh batteri hade jag tyckt att den klart vore intressant. utan att ha suttit i den känns det prissegmentet med den inredningen som ett normalt pris.
den har de funktioner som man kan kräva av en normalbil utan att det blir överdrivet. Jag tycker dock att den är väldigt nära gränsen jag har för att köpa. med 40 000 avdraget kostar den maxade idag runt 360 000 och man kan utan problem pruta till 330 000. (sedan kanske man kan med möda få dem att ge med vinterhjul om man är skicklig) skulle utgångspriset vara 300 000 så skulle man kunna få ned det till 230 000. det känns extremt billigt, knappt ens få nya bilar som är så billiga (då motsvarar det vad en mazda3 kostar som ny) Då är elbilen lika dyr som en vanlig bensinare. men vem vet det lutar åt det hållet. det kanske inträffar snabbare än man kan ana.
jo kanske någon som inte vågar / orkar / vill ifrågasätta och förhandla. Stor risk att många till slut känner sig lurade eftersom man läser på div forum om någon som köper billigare.
Då är priset lägre från början och alla får samma.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Ja jag hatar iaf att hålla på att pruta på sånt som helt klart kan ha ett spikat pris.LarsL skrev:Jo, jag föredrar att se priserna direkt och därmed kunna jämnföra mellan olika handlare. Det kan inte gynna särskilt många att inte ha det på det sättet, kan jag tycka. Men det finns en liten grupp som nödvändigtvis ska pruta på alla priser, kanske är det den minoriteten de vänder sig till?_TonyV skrev:Tycker att hästhandlartiderna borde vara förbi. Gör som Tesla och ha klara priser vad som gäller. Inte prissätta produkten med ett pris som i slutändan ingen betalar,Mickep skrev:Hade den kostat runt 300 000 med ett 40 kwh batteri hade jag tyckt att den klart vore intressant. utan att ha suttit i den känns det prissegmentet med den inredningen som ett normalt pris.
den har de funktioner som man kan kräva av en normalbil utan att det blir överdrivet. Jag tycker dock att den är väldigt nära gränsen jag har för att köpa. med 40 000 avdraget kostar den maxade idag runt 360 000 och man kan utan problem pruta till 330 000. (sedan kanske man kan med möda få dem att ge med vinterhjul om man är skicklig) skulle utgångspriset vara 300 000 så skulle man kunna få ned det till 230 000. det känns extremt billigt, knappt ens få nya bilar som är så billiga (då motsvarar det vad en mazda3 kostar som ny) Då är elbilen lika dyr som en vanlig bensinare. men vem vet det lutar åt det hållet. det kanske inträffar snabbare än man kan ana.
jo kanske någon som inte vågar / orkar / vill ifrågasätta och förhandla. Stor risk att många till slut känner sig lurade eftersom man läser på div forum om någon som köper billigare.
Då är priset lägre från början och alla får samma.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Inga levererade i år än? Eller hur ser det ut för er där ute som varit lite snabbare än mig? Någon som tryckt på beställknappen och fått något ungefärligt datum på leverans (eller redan fått)? Är sugen men har bara provsuttit hybriden och min handlare meddelade igår att först den 10e maj ska han få hem en bil att provköra med och då är den bara lånad från Jönköping och stannar bara en vecka så blir ett par timmar per kund sa han...
Det som stör mig är priset, hade velat komma ner i 300,000 efter miljöbilspremien men kan väl drömma om det eftersom premium eco och metallic lack gör att ja ligger på 356,300 efter premien. Vad har ni andra kunnat pruta ner era bilar till så man vet vad man kan förvänta sig?
Det som stör mig är priset, hade velat komma ner i 300,000 efter miljöbilspremien men kan väl drömma om det eftersom premium eco och metallic lack gör att ja ligger på 356,300 efter premien. Vad har ni andra kunnat pruta ner era bilar till så man vet vad man kan förvänta sig?
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
360400kr exkl miljöbilspremie för premium eco med metalliclack. Jag tyckte ändå att det var lite för mycket och valde att avstå. Hade den bara haft ett större batteri och lite mindre lull-lull hade jag inte tvekat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Ingen app, dealbreaker!mati skrev:360400kr exkl miljöbilspremie för premium eco med metalliclack. Jag tyckte ändå att det var lite för mycket och valde att avstå. Hade den bara haft ett större batteri och lite mindre lull-lull hade jag inte tvekat.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
...och ingen trefasladdning heller.beef skrev:Ingen app, dealbreaker!mati skrev:360400kr exkl miljöbilspremie för premium eco med metalliclack. Jag tyckte ändå att det var lite för mycket och valde att avstå. Hade den bara haft ett större batteri och lite mindre lull-lull hade jag inte tvekat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14