Hyundai Ioniq - test och långkörning
Moderator: Redaktion
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3627
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Om de säljer mer än de kan leverera så är inte priset för högt.
Model Y LR AWD 2022
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
en säljare sålde och levererade sin första el ioniq i december förra året, så visst finns det glada ägare där ute som fått sin bil...
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Förra året registrerades det 21 stycken men ingen i år än.Limbster skrev:Noll levererade i Sverige
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Jo, jag föredrar att se priserna direkt och därmed kunna jämnföra mellan olika handlare. Det kan inte gynna särskilt många att inte ha det på det sättet, kan jag tycka. Men det finns en liten grupp som nödvändigtvis ska pruta på alla priser, kanske är det den minoriteten de vänder sig till?_TonyV skrev:Tycker att hästhandlartiderna borde vara förbi. Gör som Tesla och ha klara priser vad som gäller. Inte prissätta produkten med ett pris som i slutändan ingen betalar,Mickep skrev:Hade den kostat runt 300 000 med ett 40 kwh batteri hade jag tyckt att den klart vore intressant. utan att ha suttit i den känns det prissegmentet med den inredningen som ett normalt pris.
den har de funktioner som man kan kräva av en normalbil utan att det blir överdrivet. Jag tycker dock att den är väldigt nära gränsen jag har för att köpa. med 40 000 avdraget kostar den maxade idag runt 360 000 och man kan utan problem pruta till 330 000. (sedan kanske man kan med möda få dem att ge med vinterhjul om man är skicklig) skulle utgångspriset vara 300 000 så skulle man kunna få ned det till 230 000. det känns extremt billigt, knappt ens få nya bilar som är så billiga (då motsvarar det vad en mazda3 kostar som ny) Då är elbilen lika dyr som en vanlig bensinare. men vem vet det lutar åt det hållet. det kanske inträffar snabbare än man kan ana.
jo kanske någon som inte vågar / orkar / vill ifrågasätta och förhandla. Stor risk att många till slut känner sig lurade eftersom man läser på div forum om någon som köper billigare.
Då är priset lägre från början och alla får samma.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Ja jag hatar iaf att hålla på att pruta på sånt som helt klart kan ha ett spikat pris.LarsL skrev:Jo, jag föredrar att se priserna direkt och därmed kunna jämnföra mellan olika handlare. Det kan inte gynna särskilt många att inte ha det på det sättet, kan jag tycka. Men det finns en liten grupp som nödvändigtvis ska pruta på alla priser, kanske är det den minoriteten de vänder sig till?_TonyV skrev:Tycker att hästhandlartiderna borde vara förbi. Gör som Tesla och ha klara priser vad som gäller. Inte prissätta produkten med ett pris som i slutändan ingen betalar,Mickep skrev:Hade den kostat runt 300 000 med ett 40 kwh batteri hade jag tyckt att den klart vore intressant. utan att ha suttit i den känns det prissegmentet med den inredningen som ett normalt pris.
den har de funktioner som man kan kräva av en normalbil utan att det blir överdrivet. Jag tycker dock att den är väldigt nära gränsen jag har för att köpa. med 40 000 avdraget kostar den maxade idag runt 360 000 och man kan utan problem pruta till 330 000. (sedan kanske man kan med möda få dem att ge med vinterhjul om man är skicklig) skulle utgångspriset vara 300 000 så skulle man kunna få ned det till 230 000. det känns extremt billigt, knappt ens få nya bilar som är så billiga (då motsvarar det vad en mazda3 kostar som ny) Då är elbilen lika dyr som en vanlig bensinare. men vem vet det lutar åt det hållet. det kanske inträffar snabbare än man kan ana.
jo kanske någon som inte vågar / orkar / vill ifrågasätta och förhandla. Stor risk att många till slut känner sig lurade eftersom man läser på div forum om någon som köper billigare.
Då är priset lägre från början och alla får samma.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Inga levererade i år än? Eller hur ser det ut för er där ute som varit lite snabbare än mig? Någon som tryckt på beställknappen och fått något ungefärligt datum på leverans (eller redan fått)? Är sugen men har bara provsuttit hybriden och min handlare meddelade igår att först den 10e maj ska han få hem en bil att provköra med och då är den bara lånad från Jönköping och stannar bara en vecka så blir ett par timmar per kund sa han...
Det som stör mig är priset, hade velat komma ner i 300,000 efter miljöbilspremien men kan väl drömma om det eftersom premium eco och metallic lack gör att ja ligger på 356,300 efter premien. Vad har ni andra kunnat pruta ner era bilar till så man vet vad man kan förvänta sig?
Det som stör mig är priset, hade velat komma ner i 300,000 efter miljöbilspremien men kan väl drömma om det eftersom premium eco och metallic lack gör att ja ligger på 356,300 efter premien. Vad har ni andra kunnat pruta ner era bilar till så man vet vad man kan förvänta sig?
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
360400kr exkl miljöbilspremie för premium eco med metalliclack. Jag tyckte ändå att det var lite för mycket och valde att avstå. Hade den bara haft ett större batteri och lite mindre lull-lull hade jag inte tvekat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Ingen app, dealbreaker!mati skrev:360400kr exkl miljöbilspremie för premium eco med metalliclack. Jag tyckte ändå att det var lite för mycket och valde att avstå. Hade den bara haft ett större batteri och lite mindre lull-lull hade jag inte tvekat.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
...och ingen trefasladdning heller.beef skrev:Ingen app, dealbreaker!mati skrev:360400kr exkl miljöbilspremie för premium eco med metalliclack. Jag tyckte ändå att det var lite för mycket och valde att avstå. Hade den bara haft ett större batteri och lite mindre lull-lull hade jag inte tvekat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Beställde för någon månad sedan. Skulle fått lev juni/juli men det är framflyttad till efter sommaren eller i höst. Jag kommer om lev sker i september/oktober kräva att få 2018 modellen. De brukar byta modell i oktober sa min säljare. Stämmer ryktena så ska det i mera batterier i 18 år modell. Man vet aldrig.rmokvist skrev:Inga levererade i år än? Eller hur ser det ut för er där ute som varit lite snabbare än mig? Någon som tryckt på beställknappen och fått något ungefärligt datum på leverans (eller redan fått)? Är sugen men har bara provsuttit hybriden och min handlare meddelade igår att först den 10e maj ska han få hem en bil att provköra med och då är den bara lånad från Jönköping och stannar bara en vecka så blir ett par timmar per kund sa han...
Det som stör mig är priset, hade velat komma ner i 300,000 efter miljöbilspremien men kan väl drömma om det eftersom premium eco och metallic lack gör att ja ligger på 356,300 efter premien. Vad har ni andra kunnat pruta ner era bilar till så man vet vad man kan förvänta sig?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Vaaa? finns det ingen app? Det har ju t.o.m. fossilerna nu för tiden. Konstigt!beef skrev:Ingen app, dealbreaker!mati skrev:360400kr exkl miljöbilspremie för premium eco med metalliclack. Jag tyckte ändå att det var lite för mycket och valde att avstå. Hade den bara haft ett större batteri och lite mindre lull-lull hade jag inte tvekat.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
inte?
https://play.google.com/store/apps/deta ... m.bluelink
https://itunes.apple.com/us/app/myhyund ... 14610?mt=8
tycker ioniq är väldigt intressant! dock skulle jag vilja ha lite mer batteri för det pris de säljer den för. (synd om man får folk att avstå för att det kanske kommer något bättre runt hörnet)
https://play.google.com/store/apps/deta ... m.bluelink
https://itunes.apple.com/us/app/myhyund ... 14610?mt=8
tycker ioniq är väldigt intressant! dock skulle jag vilja ha lite mer batteri för det pris de säljer den för. (synd om man får folk att avstå för att det kanske kommer något bättre runt hörnet)
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Jag provkörde ionic för några månader sen, och en dealbreaker för mig var det minimala, nästa obefintliga bagageutrymmet.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Skulle absolut inte säga obefintligt. Har vi provkört samma bil? Det är det näst bästa bagaget efter Tesla av alla elbilar jag har testat iaf och jag har testat många elbilar :pkler skrev:Jag provkörde ionic för några månader sen, och en dealbreaker för mig var det minimala, nästa obefintliga bagageutrymmet.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
bagageutrymmet är 550L. det är ung 100L mer än normalbilen.
det alltså i storlekklassen i övrehalvan för de flesta halvkombis. (mer än volvos bilar ex v60) volvos största kombi v90 har 560L.
fast det beror givetvis vilken referenspunkt man har. min första bil fick in alla hjul i bagageutrymmet. den nuvarande knappt 2 st. så jag hoppas att utveckling går bakåt så man åter slipper få vinterdäcken skräpandes i baksätet.
det alltså i storlekklassen i övrehalvan för de flesta halvkombis. (mer än volvos bilar ex v60) volvos största kombi v90 har 560L.
fast det beror givetvis vilken referenspunkt man har. min första bil fick in alla hjul i bagageutrymmet. den nuvarande knappt 2 st. så jag hoppas att utveckling går bakåt så man åter slipper få vinterdäcken skräpandes i baksätet.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Hmm... var iofs sjukt okunnig säljare och jag grävde inte i bagaget själv. Men en barnvagn skulle inte gått in, vad jag kunde se. Kanske läge att göra en riktig provkörning. Eller fortsätta vänta på M3.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
vet inte, men här är en som provpackat ioniq med en barnvagn.
http://elbil.forum24.se/elbil-about7029.html
att vänta på m3 beror på hur länge man vill vänta.
om det går att hitta ett bra leasingavtal 2-3 år så kan det vara ett alternativ(är fortfarade osäker på hur bra elbilar håller sitt värde)
http://elbil.forum24.se/elbil-about7029.html
att vänta på m3 beror på hur länge man vill vänta.
om det går att hitta ett bra leasingavtal 2-3 år så kan det vara ett alternativ(är fortfarade osäker på hur bra elbilar håller sitt värde)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Senast i förrgår bröts laddningen för mig här på jobbet, utan app hade jag setat i klistret sas...HelectriC skrev:Vaaa? finns det ingen app? Det har ju t.o.m. fossilerna nu för tiden. Konstigt!beef skrev:Ingen app, dealbreaker!mati skrev:360400kr exkl miljöbilspremie för premium eco med metalliclack. Jag tyckte ändå att det var lite för mycket och valde att avstå. Hade den bara haft ett större batteri och lite mindre lull-lull hade jag inte tvekat.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Tydligen så har Hyundai valt att sänka priset med 40 000 kr så nu kostar Ioniq från 331 900 kr innan supermiljöbilspremien. Var det någon som ville ha elbil under 300 000?
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Bra, men kan de leverera?vigge50 skrev:Tydligen så har Hyundai valt att sänka priset med 40 000 kr så nu kostar Ioniq från 331 900 kr innan supermiljöbilspremien. Var det någon som ville ha elbil under 300 000?
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Hade de inte problem att leverera elbilsvarianten?vigge50 skrev:Tydligen så har Hyundai valt att sänka priset med 40 000 kr så nu kostar Ioniq från 331 900 kr innan supermiljöbilspremien. Var det någon som ville ha elbil under 300 000?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Källa.?vigge50 skrev:Tydligen så har Hyundai valt att sänka priset med 40 000 kr så nu kostar Ioniq från 331 900 kr innan supermiljöbilspremien. Var det någon som ville ha elbil under 300 000?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Frågade även Recharge efter denna artikeln och de sa att de hade fått infon via mail från Hyundias pr-chef.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... per-krona/
Dock så när jag läste kommentarer nu på Hyundias facebooksida så kom leveransproblemen upp, en som beställde en för en månad sedan med leverans maj-juni har fått leveransen framflyttade till augusti-november. Hyundai svarar att dels är efterfrågan större än vad de någonsin kunnat tänka sig men även att fabriken där den tillverkas drabbades av en jordbävning i höstas vilket ledde till översvämning.
Det känns väldigt konstigt att de sänker priset på en bil som de inte kan leverera, är det för att kompensera kunderna för den långa leveranstiden, för att bilen är betydligt billigare att producera än de trodde och inte vill ta för mycket betalt eller något annat?
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... per-krona/
Dock så när jag läste kommentarer nu på Hyundias facebooksida så kom leveransproblemen upp, en som beställde en för en månad sedan med leverans maj-juni har fått leveransen framflyttade till augusti-november. Hyundai svarar att dels är efterfrågan större än vad de någonsin kunnat tänka sig men även att fabriken där den tillverkas drabbades av en jordbävning i höstas vilket ledde till översvämning.
Det känns väldigt konstigt att de sänker priset på en bil som de inte kan leverera, är det för att kompensera kunderna för den långa leveranstiden, för att bilen är betydligt billigare att producera än de trodde och inte vill ta för mycket betalt eller något annat?
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Eftersom de kan sälja fler än de kunde föreställa sig så kan de sänka priset. Det finns ju flera bilar att dela (utvecklings) kostnaderna med.