Hyundai Ioniq - test och långkörning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Frågan är; kan man montera dragkroken på elbilsmodellen (även om den inte är godkänd, eller är plattformen helt olika?)
Ioniq electric har en annan bakvagn än hybrid-modellerna för att få plats med batteriet. Troligen går det alltså inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av LarsL »

Det går utmärkt att montera drag på vilken bil som helst... MEN den är då inte godkänd och försäkringsbolaget kommer bara skratta åt dina eventuella anspråk efter en olycka med släp.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av HelectriC »

Provkörde Ionic idag och den överraskade lika mycket åt det positiva hållet som Ampera-e åt det negativa :D
Har det mesta av utrustning som konkurrenterna nästan alltid saknar något av; adaptiv farthållare inkl ”autopilot light”, värme i ratt, ventilation i framsäten, CarPlay & android auto, skinnklädsel, elstolar inkl easy entry, bra/låg förbrukning, helt ok bagage, CCS. Det enda den inte har är app, men å andra sidan är man van vid VW app, så kan man lika gärna vara utan. Går att schemalägga förvärmning i Ionic, så det går ju bra ändå.
Nej, Ionic är en trevlig bil som ger ett högkvalitativt intryck interiört (vilket def inte Ampera-e gör) och som funkar väldigt bra. Att den dessutom ligger 50-70 000 under motsvarande övriga kompakta tyska elbilar gör ju inte saken värre. Får bli en funderare på om e-Golfen ska bytas mot en sån när det börjar lida mot utbytestider.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av joel80 »

Jag hoppas på en Ioniq med lite större batteripack under nästa år.. och med mobilapp. Resten av bilen är jag väldigt positiv till efter att ha provkört några timmar jag med. :)

Den är det ett klart alternativ när mitt bilbyte ska till om ungefär ett år.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av lator »

joel80 skrev:
Jag hoppas på en Ioniq med lite större batteripack under nästa år.. och med mobilapp. Resten av bilen är jag väldigt positiv till efter att ha provkört några timmar jag med. :)

Den är det ett klart alternativ när mitt bilbyte ska till om ungefär ett år.
Kom ihåg att Ionic redan har ett större batteri än vad som anges. De mätningar som jag har gjort (helt ovetenskapliga men jämförbara med andra bilar) ger vid handen att man kan utnyttja ca 32 - 33 kWh i en Ionic 28...!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av joel80 »

Visst, men då jag rätt ofta (ca 2ggr i veckan) kör runt 32-35 mil under dagen vore det skönt med lite större batteri, så att man kan klara sig även om man inte hittar laddplats under dagen.. I allafall så länge det inte är snorkallt eller snöstorm..
Vill alltså inte normalt behöva stanna och snabbladda för mina rätt vardagliga resor.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Bjelke »

Lite komisk diskussion för att vara på detta forum ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av joel80 »

Varför? Jag har sökt mig hit för att jag gillar elbilar och Tesla är en fantastisk elbil sett till drivlinan.. Men det är intressant med andra elbilar också, framförallt när det börjar komma kompetenta elbilar som inte kostar miljonen. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Bjelke »

joel80 skrev:
Varför? Jag har sökt mig hit för att jag gillar elbilar och Tesla är en fantastisk elbil sett till drivlinan.. Men det är intressant med andra elbilar också, framförallt när det börjar komma kompetenta elbilar som inte kostar miljonen. :)
Jo jag förstår det och håller med, jag tänkte lite mer på att "vi" nu pratar om att alla elbilar (mindre än Tesla) behöver
mer batterier osv för att bli användbara osv....
Jag har ju tex kört första gen. Leaf i flera år och har 10 mil enkel till flera av mina kunder och det funkade (nåja
skapligt iaf)... Men visst, på längre resor var det ingen höjdare dvs som enda bil skulle det bli lite besvärligt (absolut
jämfört med fossilare eller en Tesla såklart)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av joel80 »

Ah.. Då fattar jag hur du menade. :)

Ja min tanke är att ha kommande elbil som förstabil och kunna använda den i mina jobbresor.
Skulle man köra lite mer som "vanligt" folk och ha långresor mer sällan skulle jag tycka det var helt ok att stanna o ladda efter 15-20 mil. Men blir det så att det knölar till vardagen lite för mycket känns det lite trist. Min personlig gräns där jag vet att jag kommer klara i allafall 9 av 10 av mina vanlig resor ligger på 32-35 mils räckvidd (motorvägsfart.. Laglig). Så jag hoppas starkt på att vi får se ett par sånna alternativ under kommande år.

Hade jag inte haft så mycket längre resor som jag har hade jag redan idag haft elbil.
Eller om jag hade haft råd med en Model S.. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av LarsL »

Fick avsmak för Ioniq efter mitt besök på elbilsmässan i Göteborg. Det står en försäljare och hängde över bilen bilen och pratar sig varm för hybrider och vätgasbilar. Hur onödigt det är att släpa på batterier osv i elbilsmyter. Vem tusan har placerat ett sådan skrälle på en elbilsmässa?
Kontrasten var skarp efter att ha varit inne i KIA montern där det var en kunnig säljare som verkligen ville sälja bilar. Lutar mer åt att köpa något från dem faktiskt.
Verdi

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Fick avsmak för Ioniq efter mitt besök på elbilsmässan i Göteborg. Det står en försäljare och hängde över bilen bilen och pratar sig varm för hybrider och vätgasbilar. Hur onödigt det är att släpa på batterier osv i elbilsmyter. Vem tusan har placerat ett sådan skrälle på en elbilsmässa?
Kontrasten var skarp efter att ha varit inne i KIA montern där det var en kunnig säljare som verkligen ville sälja bilar. Lutar mer åt att köpa något från dem faktiskt.
Eller också köper du den produkt som du tycker är bäst och struntar i vilken säljare du träffade. För Hyundai och KIA tillhör väl samma koncern ändå?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av LarsL »

Jo och KIA Niro verkar riktigt bra, fast den kommer först till hösten. Den är ju en vanlig kombi som säkert kan bli en storsäljare, särskilt om de lyckas få dit ett drag.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av joel80 »

Att det fortfarande finns säljare som har dålig koll gör inte att jag helt avfärdar bilmärket.
Säljaren jag har haft kontakt med är inte superkunnig på elbilar... men han har en inställning och en skaplig koll på framtiden och vad som kan hända, och tar reda på saker jag frågar som han inte vet. Det räcker rätt långt.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Monark1954 »

Norska elbil.no har utsett Ioniq som vinnare i sin vintertest.
Tyngdpunkt i omdömet var låg förbrukning och snabb att ladda.
Ioniq, e-Golf, Leaf, i3 och ampera-e testades.

https://elbil.no/the-biggest-electric-c ... land-ever/

" ..... So, if we were to name an overall champion during these two days, all in all, it would be the IONIQ.

It illustrates the fact that a bigger battery pack is not always equal to best. Among subjective arguments against the South Korean car; a bit tighter suspension and more direct feel through the steering wheel would be nice.

When it comes to handling the Volkswagen e-Golf excels in all areas, while the LEAF in our opinion delivers the best compromise. The handling discipline was not examined thoroughly, due to slippery roads on longer stretches and our ambition to keep consumption at decent levels.
Even though the IONIQ has roughly 8 kilowatt hours (kWh) less usable energy than the new LEAF, range is practically identical. This notion was confirmed during several legs. Nissan has not yet confirmed usable capacity, but our estimates show roughly 36 kWh.

The IONIQ also fast charges significantly faster than the other four (see tables above).

The general refrain within the test team was that «none of the cars is best for all». It is all about use pattern. Or taste and comfort. That is the main reason why Opel Ampera-e and Hyundai IONIQ were the most discussed during the test.

They remain references for different OEM approaches regarding usable battery capacity and fast charging speed, while the remaining trio delivers consistently well in these areas without excelling in particular.

In short: It is nice to drive a BEV that can handle the road trip without stopovers. But if you need to fast charge underway, it is a massive advantage if the charging session actually is nimble. ...."
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av vigge50 »

Såg denna bilden delas i en facebookgrupp, det är förvisso lite skillnad mellan vad laddaren ger och vad bilens batterier tar emot men detta tyder på att Ioniq klarar 80 kW istället för 70 kW som det pratats om tidigare.
93D1BE37-8B2D-4F8B-8023-23488586AC5A.jpeg
Skriv svar