Hyundai Ioniq - test och långkörning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av apkungen »

Hittade inte heller något om det i manualen. Det var nått sånt för mig iaf med den EVSE-kabel som följde med. Borde vara lika med typ2. Men prova lite o trycka på nyckeln olika så går det nog. Annars kan du ju höra av dig till återförsäljaren.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 700
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Lophornis »

apkungen skrev:
Annars kan du ju höra av dig till återförsäljaren.
Jag var mera påläst och införstådd på bilen än någon av de två försäljarna jag hade kontakt med. De fick ju själva slå i instruktionsboken när de skulle visa nollning av förbrukningen. Jag fick ju bort handsken när jag använde nödvajern. Sedan funkade det med alla Typ2 kontakter jag testade på stan och inkl min Tesla box. Undrar om förvärmningen funkar utan att ladda?
När man ställer in tid och dag och hur varmt och man är klar så säger den sätt i laddhandsken. Tyvärr har jag ingen laddning på jobbet så man måste ladda fullt hemma och det ska sedan klara sig tur och retur inkl värmning och kyla. Har ca 7mil tur och retur jobbet.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av bylund »

Om det räcker att låsa upp bilen för att låsa upp laddporten innebär det att den måste sluta ladda eller dra ström för värmen om man låser upp bilen. Det är därför troligt att det krävs något extra för att låsa upp porten om den laddar, mer än att bara låsa upp bilen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av iAkita »

iAkita skrev:
apkungen skrev:
iAkita skrev:
apkungen skrev:
Nu har jag äntligen fått ändan ur och klippt ihop en video av min provkörning. Ursäkta den dåliga kvallitén på video. Ljudet är ok iaf.
Trevlig video, jag tycker inte det gjorde så mycket att den var tidvis lite skakig och ur fokus.

Hur som helst, jag ser att du startade med fullt batteri. Enligt kartan du visar 00:41 in i videon körde du 118 km från Stockholm till Eskilstuna, och du kom fram med 25 km kvar enligt GOM. Man har alltså en reell räckvidd på 12-13 mil på motorväg vintertid om man vill ha ett par mil i marginal? Lite av en besvikelse och mindre än vad jag trodde faktiskt, många hävdar ju att man kommer bortåt 20 mil. Vad hade du för snitthastighet på hela sträckan enligt bilen (de första milen verkar ju inte ha gått så snabbt) och vad motsvarar det på riktigt (eller iallfafall på GPS:en)?

Edit: Hur användbar skulle du förresten säga att räckviddsuppskattaren är? Fem minuter in i videon säger du att bilen anger 105 km i kvarvarande räckvidd, och att du bara har 45 km kvar till du är framme. När du väl kommer fram har du bara 25 km räckvidd kvar enligt GOM. Det har alltså försvunnit 80 km räckvidd under 45 km körning. Är den alltid så oprecis och överoptimistisk, 18% kvar i batteriet efter 118 km körning ger ju bara en körsträcka på lite drygt 14 mil till tomt...
Haha, Jag tror att jag kanske hade åkt 45km. Det stämmer isf bättre överens med var jag var, penis efter Södertälje, och räckviddsmätaren som då bara sjönk lite mer än faktiskt sträcka. Måste kolla upp det där.

Fram till Södertälje höll jag en hastighet på 100km/h i snitt, exklusive första milen, pendlade mellan 90-110. Efter Södertälje, precis då jag pratade om räckvidden, ökade jag till 125km/h och då sjunker räckvidden som du vet.

Ja jag började med att stå still och värma upp bilen lite, det gjorde jag även med BMW i3an. Sen körde jag 120km och kom fram med 25km kvar, dvs 145km räckvidd. (Jag uppskattar det till något längre i konstant 112km/h, nämligen 155km).
Ok, men felet på räckviddsuppskattningen blir lika stort om du råkade säga fel och du hade kört 45 km istället för att du hade 45 km kvar. Bilen uppskattade ju räckvidden till 188 km när du startade, så om du bara har 105 km kvar efter att ha kört 45 km så har det försvunnit 83 km räckvidd under 45 km körning. Det är en ännu större feluppskattning. Hmm, en så pass optimistisk GOM har jag nog aldrig sett hos en elbil, den blir ju hopplöst oanvändbar om den tappar 80 km på bara 45 km körning. I synnerhet om du kört i 100-110 km/h i flera mil och sen tappar halva räckvidden för att du ökar till 125 km/h.
apkungen skrev:
Jag kör alla bilar likadant och när jag körde i3an 33kWh kom jag inte ens fram. De sista milen sänkte jag till 90 och kom fram med 6km marginal. Hade jag fortsatt lika hade nog bilen dött helt efter 113km. (Jag uppskattade det till 120km i 112km/h)
Helt rätt ambition, men väldigt svårt i praktiken. Du måste köra samma sträcka i båda riktningarna många många gånger för att komma fram till jämförbara räckvidder och förbrukningar. Det räcker till exempel att vinden ligger lite annorlunda eller det blåser 3 m/s mer i motvind för att du ska få stor skillnad i förbrukning, i synnerhet när du kör i 125 km/h. En motvind på bara 3 m/s motsvarar en hastighetsökning på 11 km/h. Om så var fallet när du körde i3 men inte Ionic så förklarar det i princip hela skillnaden i förbrukning. Samma sak vad det gäller batteritemperatur. Några få graders temperaturskillnad vid start kan ge väldigt stor skillnad i konsumtion vid långa temperaturer.
apkungen skrev:
Det gäller ju att jämföra alla bilar lika. Jag kör ett hårdtest! Nu ska jag härnäst försöka få tag på en zoe 40 och se hur den ter sig i dessa förhållanden. Jag gissar på 160km räckvidd för mig på denna sträcka.
Renaults räckviddkalkylator anger en räckvidd på 18-19 mil 110 km/h vid 0 till 5 grader, vilket lite drygt motsvarar den konsumtion jag har i verkliga livet. Med en snitthastighet på 100 km/h på hela sträckan som du haft med i3 och Ionic så kommer du istället 20-21 mil enligt räckviddkalkylatorn (du visar inte genomsnittshastigheten för Ionic men jag utgår från att du kört båda likadant). Så om du kör exakt likadant och under samma förhållanden som du gjorde med i3 och Ionic, så kommer du komma flera mil längre i Zoe. 13 kWh mer användbar energi i Zoe är inte lite. Vi får se hur väl du lyckas.
Jag såg att du nu även provkört Renault Zoe med det nya större batteriet:



Kul! Det är alltid roligt att kunna gå tillbaka och jämföra spekulationerna i citaten ovan med ”riktiga” data, oavsett om dessa innehåller ett visst mått av säkerhet.

Utifrån ditt test verkar det som om mina egna erfarenheter av förbrukningen i Zoe R240 går att överföra direkt på nya R40. Ditt test bekräftar också att Renaults räckviddskalkylator är väldigt precis. Som jag skrev ovan anger den en räckvidd på 18-19 mil vid de förhållanden och hastigheter som du körde, och din egen slutsats blev 18.5 mil. Snyggt jobbat till både dig och Renault!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Jerker »

iAkita skrev:
Utifrån ditt test verkar det som om mina egna erfarenheter av förbrukningen i Zoe R240 går att överföra direkt på nya R40. Ditt test bekräftar också att Renaults räckviddskalkylator är väldigt precis. Som jag skrev ovan anger den en räckvidd på 18-19 mil vid de förhållanden och hastigheter som du körde, och din egen slutsats blev 18.5 mil. Snyggt jobbat till både dig och Renault!
Min erfarenhet av Zoens räckviddsgissare är att den visar mer i början, faller snabbt så man inte tror att man ska komma fram, och sen hämtar den sig och till slut kommer man fram med den marginal man skulle ha haft från början. Detta gäller iaf när man kör ekonomiskt, dvs i 70-80 km/h. Försöker åskådliggöra det med ett diagram. Den svarta linjen är den faktiska sträcka man har kvar, den röda är Zoens gissometers uppfattning om räckvidden. Lite överdrivet, men ni fattar kanske principen:
Räckvidd.png
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av iAkita »

Så är det absolut Jerker, och effekten verkar bli större ju kallare det är. Jag har stött på en del som provkört den i 4 mil vintertid och tror att de gjort av med halva räckvidden, när de i själva verket hade kommit 3 gånger så långt. Det gäller att ha is i magen när man kör Zoe vintertid om man förlitar sig på guess-o-metern. Det är bättre att nollställa hur många kWh man gjort av med och förlita sig på det. Det är lite dumt tänkt av Renault att presentera kvarvarande räckvidd på det sättet, men samtidigt finns det nog fler än jag som gillar bilar som är lite udda och man måste ”lära känna” innan man förstår och kan uppskatta dem fullt ut.

Men nu var det inte bilens GOM jag syftade på med räckviddsberäknare i mitt inlägg ovan, utan räckviddsberäknaren vid olika hastigheter och temperaturer som går att finna här:

https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-zoe.html
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Jerker »

iAkita skrev:
Men nu var det inte bilens GOM jag syftade på med räckviddsberäknare i mitt inlägg ovan, utan räckviddsberäknaren vid olika hastigheter och temperaturer som går att finna här:

https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-zoe.html
Ja, den är bra och ärlig!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av danni »

bylund skrev:
Om det räcker att låsa upp bilen för att låsa upp laddporten innebär det att den måste sluta ladda eller dra ström för värmen om man låser upp bilen. Det är därför troligt att det krävs något extra för att låsa upp porten om den laddar, mer än att bara låsa upp bilen.
Kabeln måste väl inte vara fastlåst för att den ska kunna dra ström? Det är den ju inte på någon bil med typ1-kontakt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av bylund »

danni skrev:
bylund skrev:
Om det räcker att låsa upp bilen för att låsa upp laddporten innebär det att den måste sluta ladda eller dra ström för värmen om man låser upp bilen. Det är därför troligt att det krävs något extra för att låsa upp porten om den laddar, mer än att bara låsa upp bilen.
Kabeln måste väl inte vara fastlåst för att den ska kunna dra ström? Det är den ju inte på någon bil med typ1-kontakt.
Nej, men väl på bilar med typ 2, vilket mig veterligen är mer relevant här.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av danni »

bylund skrev:
danni skrev:
bylund skrev:
Om det räcker att låsa upp bilen för att låsa upp laddporten innebär det att den måste sluta ladda eller dra ström för värmen om man låser upp bilen. Det är därför troligt att det krävs något extra för att låsa upp porten om den laddar, mer än att bara låsa upp bilen.
Kabeln måste väl inte vara fastlåst för att den ska kunna dra ström? Det är den ju inte på någon bil med typ1-kontakt.
Nej, men väl på bilar med typ 2, vilket mig veterligen är mer relevant här.
Måste den verkligen det, då? Finns det någon teknisk anledning till det, eller säger du bara så för att alla bilar hittills gjort så? Jag tänker att om Hyundai vill koda en lösning där de fortsätter dra ström trots upplåst laddkabel så borde det väl vara möjligt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 700
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Lophornis »

apkungen skrev:
Jag lånade en Hyundai Ioniq över natten igår och vilken himla bil! Helt fantastisk. Jag hade bara kört en bra bil förut (enligt mig så klart) och det är Tesla. Igår körde jag den andra bra bilen.

Adaptiv farthållare och styrning så den kör i närmaste sig själv på motorvägen. Den är grym som bil också, säten, utrymmen osv. Och räckvidden är imponerande och den låga energiförbrukningen är helt otrolig! Full värme på och runt nollan, lite fuktig vägbana, rätt blåsigt, mest sidvind)

Motorväg 90 bakom långtradare = 28 mil på en laddning
Körning i stan 22 mil
Lite försiktig körning på motorväg = 20 mil
Motorväg 120km/h = 15 mil på en laddning

Det är ungefär dubbelt så bra räckvidd som en nissan leaf 24kWh enligt mina erfarenheter. Framförallt i de högre farterna. Den har även paddlar på ratten som styr regenerativ bromsverkan och om man bara vill rulla långt så kan man ställa regen till noll och då åker den hur långt som helst på rull. Verkar inte behövas nå energi till framdrivning.

Och i sommarväder förväntar jag mig cirka 20-30 procent bättre räckvidd.

Jag kommer troligen göra en liten film om resan men här kommer iaf en liten reseberättelse i textform:

Startade i Bilia Solna, drog ur laddkabeln och startade värmen på 23 grader, rattvärmen och stolsvärmen. Skönt! Satt nog med värmen på i nästan en kvart innan jag åkte. Lite trafik i början men körde i normal mode och la mig i vänsterfilen och tryckte på hela vägen till Södertälje, snittfart 100km/h från Årsta. Åkte lite fel i Södertälje men det blev ingen jätteomväg. Tillbaka ut på motorvägen. Låg i 120-130km/h med adaptiv farthållare och självstyrning. Inte riktigt självstyrning som Tesla men fantastiskt bra ändå, framförallt när man nästan är själv på motorvägen. Kom till Eskilstubna med 30km räckvidd kvar o hade åkt 120-130km av riktig hårdkörning.

På tillbakavägen körde jag ifatt en långtradare o la mig bakom den med autostyrning och adaptiv farthållare, sjukt skönt och tyst är bilen också och den drog mindre än 1kWh/mil... :O. Lastbilen åkte av o jag drog upp i 110-120km/h. Låg så i några mil innan jag körde ifatt en till långtradare, chillade bakom den och avslutade med lite stadskörning och uppvärmning av bilen en gång till, skulle ha kommit 20mil med den snittförbrukningen på 1,3kWh/mil.

Kanske blir en sån ändå i väntan på model 3, vi får se. :P
Hittade någon funktion hur man planerar resa?
Jag fick ingen hum på om navigering höll koll på batterierna. Det visade en del laddstationer på skärmen.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av apkungen »

Nej jag kollade inget sånt faktiskt.

Men det skulle vara intressant med en sån planerare på webben typ som "abetterrouteplanner". Nån som vet om det finns till Ioniq?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Mickep »

När tror ni nästa version av Ioniq kommer? (Och vad den skulle innehålla) hoppas på uppdatering av batteriet, men kommer sådant ske redan efter ett år? Sedan har vi typgodkännande för drag och last på taket.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Limbster »

Mickep skrev:
När tror ni nästa version av Ioniq kommer? (Och vad den skulle innehålla) hoppas på uppdatering av batteriet, men kommer sådant ske redan efter ett år? Sedan har vi typgodkännande för drag och last på taket.
Det verkar som det är någon ordentlig flaskhals i produktionen av Ioniq, var och provkörde igår och säljaren berättade hur det låg till, de får inga besked om när de får in bilarna. Även Norge verkar fått stop på leveranserna nu. Jag har även svårt att se hur de ska få plats med mer batterier, de har tagit cirka 100 liter från baggage utrymmet inte rimligt att ta mer, men troligen kommer LG stoppa i celler med högre energi densitet. Baggage utrymmet i hybriden var tyvärr klart bättre.

Passade på att fråga varför bilen var mycket billigare i Tyskland, men det visste inte försäljaren.

Enligt vissa ska de släppa den med större batteri 2018, får de ordning på flaskhalsen så kanske, jag betvivlar.
insideevs.com/200-mile-hyundai-ioniq-electric-coming-in-2018/

Klart trevlig bil att köra, kan dock tycka att den ska vara cirka 100 tusen billigare, relativt liten och absolut inget exklusivt med den. 400 tusen för en mindre bil känns ganska saftigt. Hade den funnits att köpa hade jag kanske slagit till ändå.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av mati »

Limbster skrev:
Klart trevlig bil att köra, kan dock tycka att den ska vara cirka 100 tusen billigare, relativt liten och absolut inget exklusivt med den. 400 tusen för en mindre bil känns ganska saftigt. Hade den funnits att köpa hade jag kanske slagit till ändå.
Jag håller med. Den är inte prisvärd direkt. Och batteriet är inte så stort att det skulle kunna rättfärdiga det ganska höga priset. Bilen har visserligen mycket lull-lull, men man får ingen premium-känsla. Som du säger, det är inget exklusivt med den. Vår lilla Mazda, som förvisso inte heller är någon premiumbil, känns mycket trevligare och exklusivare i jämförelse.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av apkungen »

Det ska finnas plats för minst 50% fler batterier i kardantunneln på elbilen har jag hört vilket skulle innebära 42kWh. Kan de dessutom tillföra 20% högre energitäthet i nya batterier (föga troligt) så skulle det ge 50kWh vilket skulle räcka långt! På motorvägen i 120 skulle man då komma 23-27mil! Jag tycker att den känns riktigt fräsch men visst är den för dyr men det är alla elbilar idag tycker jag.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 700
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Lophornis »

Har som sagt beställt en Ioniq elbil med lev ev juni/juli. när jag läste ovan info och även kollade in länken om större batteri gick jag till hyundai sidan byggde en bil. Då dyker det upp en chat förfrågan om jag undrar över något. Hur ska man göra?

hyundai.JPG
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Mickep »

Hade den kostat runt 300 000 med ett 40 kwh batteri hade jag tyckt att den klart vore intressant. utan att ha suttit i den känns det prissegmentet med den inredningen som ett normalt pris.
den har de funktioner som man kan kräva av en normalbil utan att det blir överdrivet. Jag tycker dock att den är väldigt nära gränsen jag har för att köpa. med 40 000 avdraget kostar den maxade idag runt 360 000 och man kan utan problem pruta till 330 000. (sedan kanske man kan med möda få dem att ge med vinterhjul om man är skicklig) skulle utgångspriset vara 300 000 så skulle man kunna få ned det till 230 000. det känns extremt billigt, knappt ens få nya bilar som är så billiga (då motsvarar det vad en mazda3 kostar som ny) Då är elbilen lika dyr som en vanlig bensinare. men vem vet det lutar åt det hållet. det kanske inträffar snabbare än man kan ana.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av LarsL »

När det gäller elbilar så måste man välja det som finns idag för imorgon kommer alltid något nytt. Om du väntar på den ultimata bilen får du vänta för evigt... typ 10-20år.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av _TonyV »

Mickep skrev:
Hade den kostat runt 300 000 med ett 40 kwh batteri hade jag tyckt att den klart vore intressant. utan att ha suttit i den känns det prissegmentet med den inredningen som ett normalt pris.
den har de funktioner som man kan kräva av en normalbil utan att det blir överdrivet. Jag tycker dock att den är väldigt nära gränsen jag har för att köpa. med 40 000 avdraget kostar den maxade idag runt 360 000 och man kan utan problem pruta till 330 000. (sedan kanske man kan med möda få dem att ge med vinterhjul om man är skicklig) skulle utgångspriset vara 300 000 så skulle man kunna få ned det till 230 000. det känns extremt billigt, knappt ens få nya bilar som är så billiga (då motsvarar det vad en mazda3 kostar som ny) Då är elbilen lika dyr som en vanlig bensinare. men vem vet det lutar åt det hållet. det kanske inträffar snabbare än man kan ana.
Tycker att hästhandlartiderna borde vara förbi. Gör som Tesla och ha klara priser vad som gäller. Inte prissätta produkten med ett pris som i slutändan ingen betalar,
jo kanske någon som inte vågar / orkar / vill ifrågasätta och förhandla. Stor risk att många till slut känner sig lurade eftersom man läser på div forum om någon som köper billigare.
Då är priset lägre från början och alla får samma.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3621
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av jonasl »

Om de säljer mer än de kan leverera så är inte priset för högt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Limbster »

Noll levererade i Sverige :lol:
nöjd med min Ampera tillsvidare
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Mickep »

en säljare sålde och levererade sin första el ioniq i december förra året, så visst finns det glada ägare där ute som fått sin bil...
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av vigge50 »

Limbster skrev:
Noll levererade i Sverige :lol:
Förra året registrerades det 21 stycken men ingen i år än.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av LarsL »

_TonyV skrev:
Mickep skrev:
Hade den kostat runt 300 000 med ett 40 kwh batteri hade jag tyckt att den klart vore intressant. utan att ha suttit i den känns det prissegmentet med den inredningen som ett normalt pris.
den har de funktioner som man kan kräva av en normalbil utan att det blir överdrivet. Jag tycker dock att den är väldigt nära gränsen jag har för att köpa. med 40 000 avdraget kostar den maxade idag runt 360 000 och man kan utan problem pruta till 330 000. (sedan kanske man kan med möda få dem att ge med vinterhjul om man är skicklig) skulle utgångspriset vara 300 000 så skulle man kunna få ned det till 230 000. det känns extremt billigt, knappt ens få nya bilar som är så billiga (då motsvarar det vad en mazda3 kostar som ny) Då är elbilen lika dyr som en vanlig bensinare. men vem vet det lutar åt det hållet. det kanske inträffar snabbare än man kan ana.
Tycker att hästhandlartiderna borde vara förbi. Gör som Tesla och ha klara priser vad som gäller. Inte prissätta produkten med ett pris som i slutändan ingen betalar,
jo kanske någon som inte vågar / orkar / vill ifrågasätta och förhandla. Stor risk att många till slut känner sig lurade eftersom man läser på div forum om någon som köper billigare.
Då är priset lägre från början och alla får samma.
Jo, jag föredrar att se priserna direkt och därmed kunna jämnföra mellan olika handlare. Det kan inte gynna särskilt många att inte ha det på det sättet, kan jag tycka. Men det finns en liten grupp som nödvändigtvis ska pruta på alla priser, kanske är det den minoriteten de vänder sig till?
Skriv svar