Hittade någon funktion hur man planerar resa?apkungen skrev:Jag lånade en Hyundai Ioniq över natten igår och vilken himla bil! Helt fantastisk. Jag hade bara kört en bra bil förut (enligt mig så klart) och det är Tesla. Igår körde jag den andra bra bilen.
Adaptiv farthållare och styrning så den kör i närmaste sig själv på motorvägen. Den är grym som bil också, säten, utrymmen osv. Och räckvidden är imponerande och den låga energiförbrukningen är helt otrolig! Full värme på och runt nollan, lite fuktig vägbana, rätt blåsigt, mest sidvind)
Motorväg 90 bakom långtradare = 28 mil på en laddning
Körning i stan 22 mil
Lite försiktig körning på motorväg = 20 mil
Motorväg 120km/h = 15 mil på en laddning
Det är ungefär dubbelt så bra räckvidd som en nissan leaf 24kWh enligt mina erfarenheter. Framförallt i de högre farterna. Den har även paddlar på ratten som styr regenerativ bromsverkan och om man bara vill rulla långt så kan man ställa regen till noll och då åker den hur långt som helst på rull. Verkar inte behövas nå energi till framdrivning.
Och i sommarväder förväntar jag mig cirka 20-30 procent bättre räckvidd.
Jag kommer troligen göra en liten film om resan men här kommer iaf en liten reseberättelse i textform:
Startade i Bilia Solna, drog ur laddkabeln och startade värmen på 23 grader, rattvärmen och stolsvärmen. Skönt! Satt nog med värmen på i nästan en kvart innan jag åkte. Lite trafik i början men körde i normal mode och la mig i vänsterfilen och tryckte på hela vägen till Södertälje, snittfart 100km/h från Årsta. Åkte lite fel i Södertälje men det blev ingen jätteomväg. Tillbaka ut på motorvägen. Låg i 120-130km/h med adaptiv farthållare och självstyrning. Inte riktigt självstyrning som Tesla men fantastiskt bra ändå, framförallt när man nästan är själv på motorvägen. Kom till Eskilstubna med 30km räckvidd kvar o hade åkt 120-130km av riktig hårdkörning.
På tillbakavägen körde jag ifatt en långtradare o la mig bakom den med autostyrning och adaptiv farthållare, sjukt skönt och tyst är bilen också och den drog mindre än 1kWh/mil... :O. Lastbilen åkte av o jag drog upp i 110-120km/h. Låg så i några mil innan jag körde ifatt en till långtradare, chillade bakom den och avslutade med lite stadskörning och uppvärmning av bilen en gång till, skulle ha kommit 20mil med den snittförbrukningen på 1,3kWh/mil.
Kanske blir en sån ändå i väntan på model 3, vi får se.
Jag fick ingen hum på om navigering höll koll på batterierna. Det visade en del laddstationer på skärmen.