Hyundai Ioniq - test och långkörning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 687
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Lophornis »

apkungen skrev:
Jag lånade en Hyundai Ioniq över natten igår och vilken himla bil! Helt fantastisk. Jag hade bara kört en bra bil förut (enligt mig så klart) och det är Tesla. Igår körde jag den andra bra bilen.

Adaptiv farthållare och styrning så den kör i närmaste sig själv på motorvägen. Den är grym som bil också, säten, utrymmen osv. Och räckvidden är imponerande och den låga energiförbrukningen är helt otrolig! Full värme på och runt nollan, lite fuktig vägbana, rätt blåsigt, mest sidvind)

Motorväg 90 bakom långtradare = 28 mil på en laddning
Körning i stan 22 mil
Lite försiktig körning på motorväg = 20 mil
Motorväg 120km/h = 15 mil på en laddning

Det är ungefär dubbelt så bra räckvidd som en nissan leaf 24kWh enligt mina erfarenheter. Framförallt i de högre farterna. Den har även paddlar på ratten som styr regenerativ bromsverkan och om man bara vill rulla långt så kan man ställa regen till noll och då åker den hur långt som helst på rull. Verkar inte behövas nå energi till framdrivning.

Och i sommarväder förväntar jag mig cirka 20-30 procent bättre räckvidd.

Jag kommer troligen göra en liten film om resan men här kommer iaf en liten reseberättelse i textform:

Startade i Bilia Solna, drog ur laddkabeln och startade värmen på 23 grader, rattvärmen och stolsvärmen. Skönt! Satt nog med värmen på i nästan en kvart innan jag åkte. Lite trafik i början men körde i normal mode och la mig i vänsterfilen och tryckte på hela vägen till Södertälje, snittfart 100km/h från Årsta. Åkte lite fel i Södertälje men det blev ingen jätteomväg. Tillbaka ut på motorvägen. Låg i 120-130km/h med adaptiv farthållare och självstyrning. Inte riktigt självstyrning som Tesla men fantastiskt bra ändå, framförallt när man nästan är själv på motorvägen. Kom till Eskilstubna med 30km räckvidd kvar o hade åkt 120-130km av riktig hårdkörning.

På tillbakavägen körde jag ifatt en långtradare o la mig bakom den med autostyrning och adaptiv farthållare, sjukt skönt och tyst är bilen också och den drog mindre än 1kWh/mil... :O. Lastbilen åkte av o jag drog upp i 110-120km/h. Låg så i några mil innan jag körde ifatt en till långtradare, chillade bakom den och avslutade med lite stadskörning och uppvärmning av bilen en gång till, skulle ha kommit 20mil med den snittförbrukningen på 1,3kWh/mil.

Kanske blir en sån ändå i väntan på model 3, vi får se. :P
Hittade någon funktion hur man planerar resa?
Jag fick ingen hum på om navigering höll koll på batterierna. Det visade en del laddstationer på skärmen.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av apkungen »

Nej jag kollade inget sånt faktiskt.

Men det skulle vara intressant med en sån planerare på webben typ som "abetterrouteplanner". Nån som vet om det finns till Ioniq?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Mickep »

När tror ni nästa version av Ioniq kommer? (Och vad den skulle innehålla) hoppas på uppdatering av batteriet, men kommer sådant ske redan efter ett år? Sedan har vi typgodkännande för drag och last på taket.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Limbster »

Mickep skrev:
När tror ni nästa version av Ioniq kommer? (Och vad den skulle innehålla) hoppas på uppdatering av batteriet, men kommer sådant ske redan efter ett år? Sedan har vi typgodkännande för drag och last på taket.
Det verkar som det är någon ordentlig flaskhals i produktionen av Ioniq, var och provkörde igår och säljaren berättade hur det låg till, de får inga besked om när de får in bilarna. Även Norge verkar fått stop på leveranserna nu. Jag har även svårt att se hur de ska få plats med mer batterier, de har tagit cirka 100 liter från baggage utrymmet inte rimligt att ta mer, men troligen kommer LG stoppa i celler med högre energi densitet. Baggage utrymmet i hybriden var tyvärr klart bättre.

Passade på att fråga varför bilen var mycket billigare i Tyskland, men det visste inte försäljaren.

Enligt vissa ska de släppa den med större batteri 2018, får de ordning på flaskhalsen så kanske, jag betvivlar.
insideevs.com/200-mile-hyundai-ioniq-electric-coming-in-2018/

Klart trevlig bil att köra, kan dock tycka att den ska vara cirka 100 tusen billigare, relativt liten och absolut inget exklusivt med den. 400 tusen för en mindre bil känns ganska saftigt. Hade den funnits att köpa hade jag kanske slagit till ändå.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av mati »

Limbster skrev:
Klart trevlig bil att köra, kan dock tycka att den ska vara cirka 100 tusen billigare, relativt liten och absolut inget exklusivt med den. 400 tusen för en mindre bil känns ganska saftigt. Hade den funnits att köpa hade jag kanske slagit till ändå.
Jag håller med. Den är inte prisvärd direkt. Och batteriet är inte så stort att det skulle kunna rättfärdiga det ganska höga priset. Bilen har visserligen mycket lull-lull, men man får ingen premium-känsla. Som du säger, det är inget exklusivt med den. Vår lilla Mazda, som förvisso inte heller är någon premiumbil, känns mycket trevligare och exklusivare i jämförelse.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av apkungen »

Det ska finnas plats för minst 50% fler batterier i kardantunneln på elbilen har jag hört vilket skulle innebära 42kWh. Kan de dessutom tillföra 20% högre energitäthet i nya batterier (föga troligt) så skulle det ge 50kWh vilket skulle räcka långt! På motorvägen i 120 skulle man då komma 23-27mil! Jag tycker att den känns riktigt fräsch men visst är den för dyr men det är alla elbilar idag tycker jag.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 687
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Lophornis »

Har som sagt beställt en Ioniq elbil med lev ev juni/juli. när jag läste ovan info och även kollade in länken om större batteri gick jag till hyundai sidan byggde en bil. Då dyker det upp en chat förfrågan om jag undrar över något. Hur ska man göra?

hyundai.JPG
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Mickep »

Hade den kostat runt 300 000 med ett 40 kwh batteri hade jag tyckt att den klart vore intressant. utan att ha suttit i den känns det prissegmentet med den inredningen som ett normalt pris.
den har de funktioner som man kan kräva av en normalbil utan att det blir överdrivet. Jag tycker dock att den är väldigt nära gränsen jag har för att köpa. med 40 000 avdraget kostar den maxade idag runt 360 000 och man kan utan problem pruta till 330 000. (sedan kanske man kan med möda få dem att ge med vinterhjul om man är skicklig) skulle utgångspriset vara 300 000 så skulle man kunna få ned det till 230 000. det känns extremt billigt, knappt ens få nya bilar som är så billiga (då motsvarar det vad en mazda3 kostar som ny) Då är elbilen lika dyr som en vanlig bensinare. men vem vet det lutar åt det hållet. det kanske inträffar snabbare än man kan ana.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av LarsL »

När det gäller elbilar så måste man välja det som finns idag för imorgon kommer alltid något nytt. Om du väntar på den ultimata bilen får du vänta för evigt... typ 10-20år.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av _TonyV »

Mickep skrev:
Hade den kostat runt 300 000 med ett 40 kwh batteri hade jag tyckt att den klart vore intressant. utan att ha suttit i den känns det prissegmentet med den inredningen som ett normalt pris.
den har de funktioner som man kan kräva av en normalbil utan att det blir överdrivet. Jag tycker dock att den är väldigt nära gränsen jag har för att köpa. med 40 000 avdraget kostar den maxade idag runt 360 000 och man kan utan problem pruta till 330 000. (sedan kanske man kan med möda få dem att ge med vinterhjul om man är skicklig) skulle utgångspriset vara 300 000 så skulle man kunna få ned det till 230 000. det känns extremt billigt, knappt ens få nya bilar som är så billiga (då motsvarar det vad en mazda3 kostar som ny) Då är elbilen lika dyr som en vanlig bensinare. men vem vet det lutar åt det hållet. det kanske inträffar snabbare än man kan ana.
Tycker att hästhandlartiderna borde vara förbi. Gör som Tesla och ha klara priser vad som gäller. Inte prissätta produkten med ett pris som i slutändan ingen betalar,
jo kanske någon som inte vågar / orkar / vill ifrågasätta och förhandla. Stor risk att många till slut känner sig lurade eftersom man läser på div forum om någon som köper billigare.
Då är priset lägre från början och alla får samma.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av jonasl »

Om de säljer mer än de kan leverera så är inte priset för högt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Limbster »

Noll levererade i Sverige :lol:
nöjd med min Ampera tillsvidare
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Mickep »

en säljare sålde och levererade sin första el ioniq i december förra året, så visst finns det glada ägare där ute som fått sin bil...
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av vigge50 »

Limbster skrev:
Noll levererade i Sverige :lol:
Förra året registrerades det 21 stycken men ingen i år än.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av LarsL »

_TonyV skrev:
Mickep skrev:
Hade den kostat runt 300 000 med ett 40 kwh batteri hade jag tyckt att den klart vore intressant. utan att ha suttit i den känns det prissegmentet med den inredningen som ett normalt pris.
den har de funktioner som man kan kräva av en normalbil utan att det blir överdrivet. Jag tycker dock att den är väldigt nära gränsen jag har för att köpa. med 40 000 avdraget kostar den maxade idag runt 360 000 och man kan utan problem pruta till 330 000. (sedan kanske man kan med möda få dem att ge med vinterhjul om man är skicklig) skulle utgångspriset vara 300 000 så skulle man kunna få ned det till 230 000. det känns extremt billigt, knappt ens få nya bilar som är så billiga (då motsvarar det vad en mazda3 kostar som ny) Då är elbilen lika dyr som en vanlig bensinare. men vem vet det lutar åt det hållet. det kanske inträffar snabbare än man kan ana.
Tycker att hästhandlartiderna borde vara förbi. Gör som Tesla och ha klara priser vad som gäller. Inte prissätta produkten med ett pris som i slutändan ingen betalar,
jo kanske någon som inte vågar / orkar / vill ifrågasätta och förhandla. Stor risk att många till slut känner sig lurade eftersom man läser på div forum om någon som köper billigare.
Då är priset lägre från början och alla får samma.
Jo, jag föredrar att se priserna direkt och därmed kunna jämnföra mellan olika handlare. Det kan inte gynna särskilt många att inte ha det på det sättet, kan jag tycka. Men det finns en liten grupp som nödvändigtvis ska pruta på alla priser, kanske är det den minoriteten de vänder sig till?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
_TonyV skrev:
Mickep skrev:
Hade den kostat runt 300 000 med ett 40 kwh batteri hade jag tyckt att den klart vore intressant. utan att ha suttit i den känns det prissegmentet med den inredningen som ett normalt pris.
den har de funktioner som man kan kräva av en normalbil utan att det blir överdrivet. Jag tycker dock att den är väldigt nära gränsen jag har för att köpa. med 40 000 avdraget kostar den maxade idag runt 360 000 och man kan utan problem pruta till 330 000. (sedan kanske man kan med möda få dem att ge med vinterhjul om man är skicklig) skulle utgångspriset vara 300 000 så skulle man kunna få ned det till 230 000. det känns extremt billigt, knappt ens få nya bilar som är så billiga (då motsvarar det vad en mazda3 kostar som ny) Då är elbilen lika dyr som en vanlig bensinare. men vem vet det lutar åt det hållet. det kanske inträffar snabbare än man kan ana.
Tycker att hästhandlartiderna borde vara förbi. Gör som Tesla och ha klara priser vad som gäller. Inte prissätta produkten med ett pris som i slutändan ingen betalar,
jo kanske någon som inte vågar / orkar / vill ifrågasätta och förhandla. Stor risk att många till slut känner sig lurade eftersom man läser på div forum om någon som köper billigare.
Då är priset lägre från början och alla får samma.
Jo, jag föredrar att se priserna direkt och därmed kunna jämnföra mellan olika handlare. Det kan inte gynna särskilt många att inte ha det på det sättet, kan jag tycka. Men det finns en liten grupp som nödvändigtvis ska pruta på alla priser, kanske är det den minoriteten de vänder sig till?
Ja jag hatar iaf att hålla på att pruta på sånt som helt klart kan ha ett spikat pris.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
rmokvist
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 okt 2016 11:22
Ort: Karlskrona

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av rmokvist »

Inga levererade i år än? Eller hur ser det ut för er där ute som varit lite snabbare än mig? Någon som tryckt på beställknappen och fått något ungefärligt datum på leverans (eller redan fått)? Är sugen men har bara provsuttit hybriden och min handlare meddelade igår att först den 10e maj ska han få hem en bil att provköra med och då är den bara lånad från Jönköping och stannar bara en vecka så blir ett par timmar per kund sa han...

Det som stör mig är priset, hade velat komma ner i 300,000 efter miljöbilspremien men kan väl drömma om det eftersom premium eco och metallic lack gör att ja ligger på 356,300 efter premien. Vad har ni andra kunnat pruta ner era bilar till så man vet vad man kan förvänta sig?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av mati »

360400kr exkl miljöbilspremie för premium eco med metalliclack. Jag tyckte ändå att det var lite för mycket och valde att avstå. Hade den bara haft ett större batteri och lite mindre lull-lull hade jag inte tvekat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
beef
Teslaägare
Inlägg: 338
Blev medlem: 08 sep 2016 17:39
Ort: Skåne

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av beef »

mati skrev:
360400kr exkl miljöbilspremie för premium eco med metalliclack. Jag tyckte ändå att det var lite för mycket och valde att avstå. Hade den bara haft ett större batteri och lite mindre lull-lull hade jag inte tvekat.
Ingen app, dealbreaker!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av mati »

beef skrev:
mati skrev:
360400kr exkl miljöbilspremie för premium eco med metalliclack. Jag tyckte ändå att det var lite för mycket och valde att avstå. Hade den bara haft ett större batteri och lite mindre lull-lull hade jag inte tvekat.
Ingen app, dealbreaker!
...och ingen trefasladdning heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 687
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Lophornis »

rmokvist skrev:
Inga levererade i år än? Eller hur ser det ut för er där ute som varit lite snabbare än mig? Någon som tryckt på beställknappen och fått något ungefärligt datum på leverans (eller redan fått)? Är sugen men har bara provsuttit hybriden och min handlare meddelade igår att först den 10e maj ska han få hem en bil att provköra med och då är den bara lånad från Jönköping och stannar bara en vecka så blir ett par timmar per kund sa han...

Det som stör mig är priset, hade velat komma ner i 300,000 efter miljöbilspremien men kan väl drömma om det eftersom premium eco och metallic lack gör att ja ligger på 356,300 efter premien. Vad har ni andra kunnat pruta ner era bilar till så man vet vad man kan förvänta sig?
Beställde för någon månad sedan. Skulle fått lev juni/juli men det är framflyttad till efter sommaren eller i höst. Jag kommer om lev sker i september/oktober kräva att få 2018 modellen. De brukar byta modell i oktober sa min säljare. Stämmer ryktena så ska det i mera batterier i 18 år modell. Man vet aldrig.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av HelectriC »

beef skrev:
mati skrev:
360400kr exkl miljöbilspremie för premium eco med metalliclack. Jag tyckte ändå att det var lite för mycket och valde att avstå. Hade den bara haft ett större batteri och lite mindre lull-lull hade jag inte tvekat.
Ingen app, dealbreaker!
Vaaa? :o finns det ingen app? Det har ju t.o.m. fossilerna nu för tiden. Konstigt!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Mickep »

inte?

https://play.google.com/store/apps/deta ... m.bluelink

https://itunes.apple.com/us/app/myhyund ... 14610?mt=8

tycker ioniq är väldigt intressant! dock skulle jag vilja ha lite mer batteri för det pris de säljer den för. (synd om man får folk att avstå för att det kanske kommer något bättre runt hörnet)
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av kler »

Jag provkörde ionic för några månader sen, och en dealbreaker för mig var det minimala, nästa obefintliga bagageutrymmet.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av apkungen »

kler skrev:
Jag provkörde ionic för några månader sen, och en dealbreaker för mig var det minimala, nästa obefintliga bagageutrymmet.
Skulle absolut inte säga obefintligt. Har vi provkört samma bil? Det är det näst bästa bagaget efter Tesla av alla elbilar jag har testat iaf och jag har testat många elbilar :p
Skriv svar