Hyundai Ioniq - test och långkörning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3621
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av jonasl »

Om de säljer mer än de kan leverera så är inte priset för högt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Limbster »

Noll levererade i Sverige :lol:
nöjd med min Ampera tillsvidare
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Mickep »

en säljare sålde och levererade sin första el ioniq i december förra året, så visst finns det glada ägare där ute som fått sin bil...
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av vigge50 »

Limbster skrev:
Noll levererade i Sverige :lol:
Förra året registrerades det 21 stycken men ingen i år än.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av LarsL »

_TonyV skrev:
Mickep skrev:
Hade den kostat runt 300 000 med ett 40 kwh batteri hade jag tyckt att den klart vore intressant. utan att ha suttit i den känns det prissegmentet med den inredningen som ett normalt pris.
den har de funktioner som man kan kräva av en normalbil utan att det blir överdrivet. Jag tycker dock att den är väldigt nära gränsen jag har för att köpa. med 40 000 avdraget kostar den maxade idag runt 360 000 och man kan utan problem pruta till 330 000. (sedan kanske man kan med möda få dem att ge med vinterhjul om man är skicklig) skulle utgångspriset vara 300 000 så skulle man kunna få ned det till 230 000. det känns extremt billigt, knappt ens få nya bilar som är så billiga (då motsvarar det vad en mazda3 kostar som ny) Då är elbilen lika dyr som en vanlig bensinare. men vem vet det lutar åt det hållet. det kanske inträffar snabbare än man kan ana.
Tycker att hästhandlartiderna borde vara förbi. Gör som Tesla och ha klara priser vad som gäller. Inte prissätta produkten med ett pris som i slutändan ingen betalar,
jo kanske någon som inte vågar / orkar / vill ifrågasätta och förhandla. Stor risk att många till slut känner sig lurade eftersom man läser på div forum om någon som köper billigare.
Då är priset lägre från början och alla får samma.
Jo, jag föredrar att se priserna direkt och därmed kunna jämnföra mellan olika handlare. Det kan inte gynna särskilt många att inte ha det på det sättet, kan jag tycka. Men det finns en liten grupp som nödvändigtvis ska pruta på alla priser, kanske är det den minoriteten de vänder sig till?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
_TonyV skrev:
Mickep skrev:
Hade den kostat runt 300 000 med ett 40 kwh batteri hade jag tyckt att den klart vore intressant. utan att ha suttit i den känns det prissegmentet med den inredningen som ett normalt pris.
den har de funktioner som man kan kräva av en normalbil utan att det blir överdrivet. Jag tycker dock att den är väldigt nära gränsen jag har för att köpa. med 40 000 avdraget kostar den maxade idag runt 360 000 och man kan utan problem pruta till 330 000. (sedan kanske man kan med möda få dem att ge med vinterhjul om man är skicklig) skulle utgångspriset vara 300 000 så skulle man kunna få ned det till 230 000. det känns extremt billigt, knappt ens få nya bilar som är så billiga (då motsvarar det vad en mazda3 kostar som ny) Då är elbilen lika dyr som en vanlig bensinare. men vem vet det lutar åt det hållet. det kanske inträffar snabbare än man kan ana.
Tycker att hästhandlartiderna borde vara förbi. Gör som Tesla och ha klara priser vad som gäller. Inte prissätta produkten med ett pris som i slutändan ingen betalar,
jo kanske någon som inte vågar / orkar / vill ifrågasätta och förhandla. Stor risk att många till slut känner sig lurade eftersom man läser på div forum om någon som köper billigare.
Då är priset lägre från början och alla får samma.
Jo, jag föredrar att se priserna direkt och därmed kunna jämnföra mellan olika handlare. Det kan inte gynna särskilt många att inte ha det på det sättet, kan jag tycka. Men det finns en liten grupp som nödvändigtvis ska pruta på alla priser, kanske är det den minoriteten de vänder sig till?
Ja jag hatar iaf att hålla på att pruta på sånt som helt klart kan ha ett spikat pris.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
rmokvist
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 okt 2016 11:22
Ort: Karlskrona

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av rmokvist »

Inga levererade i år än? Eller hur ser det ut för er där ute som varit lite snabbare än mig? Någon som tryckt på beställknappen och fått något ungefärligt datum på leverans (eller redan fått)? Är sugen men har bara provsuttit hybriden och min handlare meddelade igår att först den 10e maj ska han få hem en bil att provköra med och då är den bara lånad från Jönköping och stannar bara en vecka så blir ett par timmar per kund sa han...

Det som stör mig är priset, hade velat komma ner i 300,000 efter miljöbilspremien men kan väl drömma om det eftersom premium eco och metallic lack gör att ja ligger på 356,300 efter premien. Vad har ni andra kunnat pruta ner era bilar till så man vet vad man kan förvänta sig?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av mati »

360400kr exkl miljöbilspremie för premium eco med metalliclack. Jag tyckte ändå att det var lite för mycket och valde att avstå. Hade den bara haft ett större batteri och lite mindre lull-lull hade jag inte tvekat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
beef
Teslaägare
Inlägg: 338
Blev medlem: 08 sep 2016 17:39
Ort: Skåne

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av beef »

mati skrev:
360400kr exkl miljöbilspremie för premium eco med metalliclack. Jag tyckte ändå att det var lite för mycket och valde att avstå. Hade den bara haft ett större batteri och lite mindre lull-lull hade jag inte tvekat.
Ingen app, dealbreaker!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av mati »

beef skrev:
mati skrev:
360400kr exkl miljöbilspremie för premium eco med metalliclack. Jag tyckte ändå att det var lite för mycket och valde att avstå. Hade den bara haft ett större batteri och lite mindre lull-lull hade jag inte tvekat.
Ingen app, dealbreaker!
...och ingen trefasladdning heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 700
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Lophornis »

rmokvist skrev:
Inga levererade i år än? Eller hur ser det ut för er där ute som varit lite snabbare än mig? Någon som tryckt på beställknappen och fått något ungefärligt datum på leverans (eller redan fått)? Är sugen men har bara provsuttit hybriden och min handlare meddelade igår att först den 10e maj ska han få hem en bil att provköra med och då är den bara lånad från Jönköping och stannar bara en vecka så blir ett par timmar per kund sa han...

Det som stör mig är priset, hade velat komma ner i 300,000 efter miljöbilspremien men kan väl drömma om det eftersom premium eco och metallic lack gör att ja ligger på 356,300 efter premien. Vad har ni andra kunnat pruta ner era bilar till så man vet vad man kan förvänta sig?
Beställde för någon månad sedan. Skulle fått lev juni/juli men det är framflyttad till efter sommaren eller i höst. Jag kommer om lev sker i september/oktober kräva att få 2018 modellen. De brukar byta modell i oktober sa min säljare. Stämmer ryktena så ska det i mera batterier i 18 år modell. Man vet aldrig.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av HelectriC »

beef skrev:
mati skrev:
360400kr exkl miljöbilspremie för premium eco med metalliclack. Jag tyckte ändå att det var lite för mycket och valde att avstå. Hade den bara haft ett större batteri och lite mindre lull-lull hade jag inte tvekat.
Ingen app, dealbreaker!
Vaaa? :o finns det ingen app? Det har ju t.o.m. fossilerna nu för tiden. Konstigt!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Mickep »

inte?

https://play.google.com/store/apps/deta ... m.bluelink

https://itunes.apple.com/us/app/myhyund ... 14610?mt=8

tycker ioniq är väldigt intressant! dock skulle jag vilja ha lite mer batteri för det pris de säljer den för. (synd om man får folk att avstå för att det kanske kommer något bättre runt hörnet)
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av kler »

Jag provkörde ionic för några månader sen, och en dealbreaker för mig var det minimala, nästa obefintliga bagageutrymmet.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av apkungen »

kler skrev:
Jag provkörde ionic för några månader sen, och en dealbreaker för mig var det minimala, nästa obefintliga bagageutrymmet.
Skulle absolut inte säga obefintligt. Har vi provkört samma bil? Det är det näst bästa bagaget efter Tesla av alla elbilar jag har testat iaf och jag har testat många elbilar :p
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Mickep »

bagageutrymmet är 550L. det är ung 100L mer än normalbilen.
det alltså i storlekklassen i övrehalvan för de flesta halvkombis. (mer än volvos bilar ex v60) volvos största kombi v90 har 560L.
fast det beror givetvis vilken referenspunkt man har. min första bil fick in alla hjul i bagageutrymmet. den nuvarande knappt 2 st. så jag hoppas att utveckling går bakåt så man åter slipper få vinterdäcken skräpandes i baksätet.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av kler »

Hmm... var iofs sjukt okunnig säljare och jag grävde inte i bagaget själv. Men en barnvagn skulle inte gått in, vad jag kunde se. Kanske läge att göra en riktig provkörning. Eller fortsätta vänta på M3.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Mickep »

vet inte, men här är en som provpackat ioniq med en barnvagn.

http://elbil.forum24.se/elbil-about7029.html

att vänta på m3 beror på hur länge man vill vänta.
om det går att hitta ett bra leasingavtal 2-3 år så kan det vara ett alternativ(är fortfarade osäker på hur bra elbilar håller sitt värde)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
beef skrev:
mati skrev:
360400kr exkl miljöbilspremie för premium eco med metalliclack. Jag tyckte ändå att det var lite för mycket och valde att avstå. Hade den bara haft ett större batteri och lite mindre lull-lull hade jag inte tvekat.
Ingen app, dealbreaker!
Vaaa? :o finns det ingen app? Det har ju t.o.m. fossilerna nu för tiden. Konstigt!
Senast i förrgår bröts laddningen för mig här på jobbet, utan app hade jag setat i klistret sas...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av vigge50 »

Tydligen så har Hyundai valt att sänka priset med 40 000 kr så nu kostar Ioniq från 331 900 kr innan supermiljöbilspremien. Var det någon som ville ha elbil under 300 000? :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av LarsL »

vigge50 skrev:
Tydligen så har Hyundai valt att sänka priset med 40 000 kr så nu kostar Ioniq från 331 900 kr innan supermiljöbilspremien. Var det någon som ville ha elbil under 300 000? :)
Bra, men kan de leverera?
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Tars »

vigge50 skrev:
Tydligen så har Hyundai valt att sänka priset med 40 000 kr så nu kostar Ioniq från 331 900 kr innan supermiljöbilspremien. Var det någon som ville ha elbil under 300 000? :)
Hade de inte problem att leverera elbilsvarianten?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av EnTraktor »

vigge50 skrev:
Tydligen så har Hyundai valt att sänka priset med 40 000 kr så nu kostar Ioniq från 331 900 kr innan supermiljöbilspremien. Var det någon som ville ha elbil under 300 000? :)
Källa.?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av vigge50 »

Frågade även Recharge efter denna artikeln och de sa att de hade fått infon via mail från Hyundias pr-chef.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... per-krona/

Dock så när jag läste kommentarer nu på Hyundias facebooksida så kom leveransproblemen upp, en som beställde en för en månad sedan med leverans maj-juni har fått leveransen framflyttade till augusti-november. Hyundai svarar att dels är efterfrågan större än vad de någonsin kunnat tänka sig men även att fabriken där den tillverkas drabbades av en jordbävning i höstas vilket ledde till översvämning.

Det känns väldigt konstigt att de sänker priset på en bil som de inte kan leverera, är det för att kompensera kunderna för den långa leveranstiden, för att bilen är betydligt billigare att producera än de trodde och inte vill ta för mycket betalt eller något annat?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av LarsL »

Eftersom de kan sälja fler än de kunde föreställa sig så kan de sänka priset. Det finns ju flera bilar att dela (utvecklings) kostnaderna med.
Skriv svar