Hyundai Ioniq - test och långkörning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av apkungen »

Jag lånade en Hyundai Ioniq över natten igår och vilken himla bil! Helt fantastisk. Jag hade bara kört en bra bil förut (enligt mig så klart) och det är Tesla. Igår körde jag den andra bra bilen.

Adaptiv farthållare och styrning så den kör i närmaste sig själv på motorvägen. Den är grym som bil också, säten, utrymmen osv. Och räckvidden är imponerande och den låga energiförbrukningen är helt otrolig! Full värme på och runt nollan, lite fuktig vägbana, rätt blåsigt, mest sidvind)

Motorväg 90 bakom långtradare = 28 mil på en laddning
Körning i stan 22 mil
Lite försiktig körning på motorväg = 20 mil
Motorväg 120km/h = 15 mil på en laddning

Det är ungefär dubbelt så bra räckvidd som en nissan leaf 24kWh enligt mina erfarenheter. Framförallt i de högre farterna. Den har även paddlar på ratten som styr regenerativ bromsverkan och om man bara vill rulla långt så kan man ställa regen till noll och då åker den hur långt som helst på rull. Verkar inte behövas nå energi till framdrivning.

Och i sommarväder förväntar jag mig cirka 20-30 procent bättre räckvidd.

Jag kommer troligen göra en liten film om resan men här kommer iaf en liten reseberättelse i textform:

Startade i Bilia Solna, drog ur laddkabeln och startade värmen på 23 grader, rattvärmen och stolsvärmen. Skönt! Satt nog med värmen på i nästan en kvart innan jag åkte. Lite trafik i början men körde i normal mode och la mig i vänsterfilen och tryckte på hela vägen till Södertälje, snittfart 100km/h från Årsta. Åkte lite fel i Södertälje men det blev ingen jätteomväg. Tillbaka ut på motorvägen. Låg i 120-130km/h med adaptiv farthållare och självstyrning. Inte riktigt självstyrning som Tesla men fantastiskt bra ändå, framförallt när man nästan är själv på motorvägen. Kom till Eskilstubna med 30km räckvidd kvar o hade åkt 120-130km av riktig hårdkörning.

På tillbakavägen körde jag ifatt en långtradare o la mig bakom den med autostyrning och adaptiv farthållare, sjukt skönt och tyst är bilen också och den drog mindre än 1kWh/mil... :O. Lastbilen åkte av o jag drog upp i 110-120km/h. Låg så i några mil innan jag körde ifatt en till långtradare, chillade bakom den och avslutade med lite stadskörning och uppvärmning av bilen en gång till, skulle ha kommit 20mil med den snittförbrukningen på 1,3kWh/mil.

Kanske blir en sån ändå i väntan på model 3, vi får se. :P
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av chpaulin »

Imponerande verkligen. Hur kan den få så bra siffror under dessa förhållanden kan man undra?

Vad har vi för data om bilen?
  • Tjänstevikt
  • Däckdimensioner bredd, tum etc
  • Cd-värde
  • etc
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av mati »

Coolt. Man blir inte mindre sugen när man läser din beskrivning. Kanske kommer den här bilen att bli min nästa bil? Synd att den inte har funnits för ett år sedan, för då hade jag nog aldrig behövt skaffa en Model S känns det som.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av apkungen »

Några bilder:
2016-12-21 19.26.39.jpg
2016-12-21 19.42.14.jpg
2016-12-21 21.35.07.jpg
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av apkungen »

chpaulin skrev:
Imponerande verkligen. Hur kan den få så bra siffror under dessa förhållanden kan man undra?

Vad har vi för data om bilen?
  • Tjänstevikt
  • Däckdimensioner bredd, tum etc
  • Cd-värde
  • etc
Vikten ligger nån stans runt 1400kg tror jag.
vet inte exakt om däckdim men rätt täta fälgar, kanske 17tum? Låg mellan 2,5-3 bar på trycket. Drog i lite till i Eskilstuna, fick känslan av att greppet minskade markant.
Cd = 0,24 men tvärsnittsarean är ju mindre än teslas så det totala luftmotståndet är lägre också.
2016-12-21 21.59.35.jpg
2016-12-21 21.59.42.jpg
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av apkungen »

mati skrev:
Coolt. Man blir inte mindre sugen när man läser din beskrivning. Kanske kommer den här bilen att bli min nästa bil? Synd att den inte har funnits för ett år sedan, för då hade jag nog aldrig behövt skaffa en Model S känns det som.
Den är dock inte riktigt i klass med Tesla men mycket bra ändå. En tesla kanske tar 30min längre till göteborg med än om man kunde åka non stopp. Hyundai måste nog minst ladda två gånger a 30min och man kanske inte riktigt kan blåsa på för fullt så säg 70min extra med Hyundai iaf innan 100kW laddare börjar komma upp, då kan man nog stanna tre gånger, köra fort och komma ned till 45min extra. Och sen ska man inte glömma osäkerheten med att komma till en ensam CCS-laddare, har haft problem både en o två gånger.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Svenssons »

Detta är ett bra tecken på att fler biltillverkare kan tillverka bra elbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
2xA
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 jul 2016 00:22

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av 2xA »

Tyvärr har det ett stort fel, den går inte att köpa. Jag har pratat med flera handlare och de svar jag fått när jag frågat om leveranstid är.
- Vet inte, kanske 3-6 månader.
- Ingen vet, du kan få ta d demonstration bilen om tre månader.
- Vi bör kunna leverera om 3-6 månader kanske.

Lite synd på en sådan bra bil plus att det kan tyckas lite dumt att göra en massa reklam för något man inte kan leverera.
Model 3 LR AWD vit, BMW I3.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Mickep »

Hur kändes kvalitén på materialvalen i kypen? (nu är det inte en bil i lyxsegmentet man pratar om, men ändå) hur kändes säterna(fram bak) gick det lätt att ta sig i/ur. kändes det hållbart et.c.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Svenssons »

2xA skrev:
Tyvärr har det ett stort fel, den går inte att köpa. Jag har pratat med flera handlare och de svar jag fått när jag frågat om leveranstid är.
- Vet inte, kanske 3-6 månader.
- Ingen vet, du kan få ta d demonstration bilen om tre månader.
- Vi bör kunna leverera om 3-6 månader kanske.

Lite synd på en sådan bra bil plus att det kan tyckas lite dumt att göra en massa reklam för något man inte kan leverera.
Detta är dock bra mycket bättre än nya modeller från Tesla... Jag tror att denna bil kommer bli en större hit för Hyundai än vad de räknar med så det kommer troligtvis vara problem att hålla uppe produktion i samma takt som efterfrågan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av jonas »

Hur är lyset på bilen?
Är den tystare än Tesla?
Går det montera drag?
Kan man programmera värmen till avresetid?
Går det ladda med 3fas?

Efter den recentionen måste jag också provköra!
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av vigge50 »

Under November sålde Hyundai över 1000 Ioniq elbil i Sydkorea så skälet till att de tar tid innan de kommer hit är inte att de inte producerar utan att hemmamarknaden själv tar en stor del av produktionen. Hyundai trodde att elbilen och hybriden skulle vara ungefär lika populära men det har visat sig att de säljs tre gånger så många elbilar som hybrider.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av mati »

apkungen skrev:
mati skrev:
Coolt. Man blir inte mindre sugen när man läser din beskrivning. Kanske kommer den här bilen att bli min nästa bil? Synd att den inte har funnits för ett år sedan, för då hade jag nog aldrig behövt skaffa en Model S känns det som.
Den är dock inte riktigt i klass med Tesla men mycket bra ändå. En tesla kanske tar 30min längre till göteborg med än om man kunde åka non stopp. Hyundai måste nog minst ladda två gånger a 30min och man kanske inte riktigt kan blåsa på för fullt så säg 70min extra med Hyundai iaf innan 100kW laddare börjar komma upp, då kan man nog stanna tre gånger, köra fort och komma ned till 45min extra. Och sen ska man inte glömma osäkerheten med att komma till en ensam CCS-laddare, har haft problem både en o två gånger.
Nä, men den är ju inte alls i samma prisklass heller. För min del skulle den funka utan bekymmer. Jag har drygt 32 mil till Göteborg tur och retur. Det klarar inte Teslan heller nu på vintern såvida jag inte laddar till 100% och håller mig mellan 80 och 100. Så sett är det ingen jätteförsämring om man måste ladda lite på vägen.
Däremot är jag säker på att Hyundai håller en betydligt högre klass när det gäller byggkvalitet och hållbarhet jämfört med Tesla. Allt annat skulle förvåna mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Teslaspolen »

Låter rätt bra! Behövs framsteg på den något stampande/stillastående icke-Tesla marknaden!
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Limbster »

Riktigt roligt att höra Apkungen :D Ser fram emot en film oxå.

Vigge50, var det inte till och med så att hyundai trodde hybrid varianten skulle vara den som sålde klart mest, har för mig jag läste det?
nöjd med min Ampera tillsvidare
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av vigge50 »

Limbster skrev:
Riktigt roligt att höra Apkungen :D Ser fram emot en film oxå.

Vigge50, var det inte till och med så att hyundai trodde hybrid varianten skulle vara den som sålde klart mest, har för mig jag läste det?
Så kan det mycket väl vara, läste bara det som stod på denna sidan.

http://ev-sales.blogspot.se/2016/12/sou ... -2016.html
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Vasp »

Har för mig att de trodde att hybriden skulle sälja tre gånger fler än den elektriska.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av apkungen »

Mickep skrev:
Hur kändes kvalitén på materialvalen i kypen? (nu är det inte en bil i lyxsegmentet man pratar om, men ändå) hur kändes säterna(fram bak) gick det lätt att ta sig i/ur. kändes det hållbart et.c.
Klart bättre än zoe, även bättre än leaf. I3 är lite annorlunda, den kanske har lite häftigare materiel men sätena är klart bättre i ioniq även om i3an ätt förvånansvärt bra. Ganska hårda, precis som jag vill ha det för att inte få ont i ryggen. Jag har aldrig haft några problem att ta mig in eller ur en bil men jag tyckte att det kändes intuitivt det mesta. Bra baggage tycker jag.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av apkungen »

jonas skrev:
Hur är lyset på bilen?
Är den tystare än Tesla?
Går det montera drag?
Kan man programmera värmen till avresetid?
Går det ladda med 3fas?

Efter den recentionen måste jag också provköra!
Svårt att säga det där med ljud. Jag tror att nyare teslor är snäppet tystare men ändå väldigt bra. Tror inte att det går att montera drag, då borde man ha hört om det.

Den har ingen app men man kan ställa in när värmen ska börja opp timer i bilen, se bild som jag bifogade i tidigare inlägg.

230v 32A är max men den fixar ju ccs så trefas känns överflödigt för mig. 230v 10A räcker iaf bra för mig hemma.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av jonas »

Vi kör i3a idag ca 12-15mil per dag. Med den ioniq bilen är det tomt när man kommer hem. Det ger upp till 8-14h laddning. 8 h är ok om jag bara haft 1st elbil. Problemet med 1fas är att det blir så stor snedbelastning på elsystemet. Med 3fas skulle 5A per fas räckt för bägge bilar. 1fas har mest med snedbelastningen att göra men det skulle ju även hjälpa att ladda snabbare vid något tillfälle.
Hur som jag skall se på bilen idag.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Mickep »

Om man skulle investera, borde man då ta leasing eller köpa(lån)?
Nu dröjer det några år innan modell3 kommer och modell s begpriser är fortfarande dubbelt upp så att ens jämföra är inte meningsfullt.
Elbilen verkar vara en bra medeldistans fordon kan funka som endabil om bilen inte används.
Den stora frågan är :är den värd 400"?
Hur är garantierna? Tror ni de kommer släppa en med större batteri nästa år?
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av bat »

Mickep skrev:
Om man skulle investera, borde man då ta leasing eller köpa(lån)?
Nu dröjer det några år innan modell3 kommer och modell s begpriser är fortfarande dubbelt upp så att ens jämföra är inte meningsfullt.
Elbilen verkar vara en bra medeldistans fordon kan funka som endabil om bilen inte används.
Den stora frågan är :är den värd 400"?
Hur är garantierna? Tror ni de kommer släppa en med större batteri nästa år?
Jag tycker det verkar som de har problem nog att hantera efterfrågan för denna första version så känns inte troligt de kommer utöka batterikapaciteten under 2017. Detta är en traditionell biltillverkare; dvs jag tror inte de kommer agera som Tesla med väldigt snabba produkt iterationer utan köra med mer vanliga årsrevisioner av produktlinjen.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 969
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Toja »

Men min erfarenhet av Hyundai är att dom rostar mycket.
Eller är det ett gammalt problem som inte finns längre ?

Sen är den inte lika snygg som T3 och ungefär samma pris fast mindre batteri.
Mitt val är lätt Tesla, men det är bra att det kommer fler tillverkare och modeller.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3621
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av jonasl »

Klart billigare än Model 3, med väldigt bra utrustning, skulle jag säga. Med ett snäpp större batteri, som också utlovats, så blir det en konkurrent att räkna med.

Och det är bra!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av mati »

Toja skrev:
Men min erfarenhet av Hyundai är att dom rostar mycket.
Eller är det ett gammalt problem som inte finns längre ?

Sen är den inte lika snygg som T3 och ungefär samma pris fast mindre batteri.
Mitt val är lätt Tesla, men det är bra att det kommer fler tillverkare och modeller.
Att den inte är lika snygg som Model 3 håller jag med om. Men angående rost kan vi egentligen inte uttala oss hur Model 3 kommer stå sig, i och med att den kommer åtminstone delvis vara gjord av stål. Den kan alltså rosta den med.
Priset för Ioniq ligger runt 400tkr. Då är den fullutrustad. Jag skulle gissa att det är där priserna för Model 3 börjar för snikvarianten. Räckvidden är då förmodligen nästan jämförbar. Så samma pris är helt klart inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar