Bra, men kan de leverera?vigge50 skrev:Tydligen så har Hyundai valt att sänka priset med 40 000 kr så nu kostar Ioniq från 331 900 kr innan supermiljöbilspremien. Var det någon som ville ha elbil under 300 000?
Hyundai Ioniq - test och långkörning
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Hade de inte problem att leverera elbilsvarianten?vigge50 skrev:Tydligen så har Hyundai valt att sänka priset med 40 000 kr så nu kostar Ioniq från 331 900 kr innan supermiljöbilspremien. Var det någon som ville ha elbil under 300 000?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Källa.?vigge50 skrev:Tydligen så har Hyundai valt att sänka priset med 40 000 kr så nu kostar Ioniq från 331 900 kr innan supermiljöbilspremien. Var det någon som ville ha elbil under 300 000?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Frågade även Recharge efter denna artikeln och de sa att de hade fått infon via mail från Hyundias pr-chef.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... per-krona/
Dock så när jag läste kommentarer nu på Hyundias facebooksida så kom leveransproblemen upp, en som beställde en för en månad sedan med leverans maj-juni har fått leveransen framflyttade till augusti-november. Hyundai svarar att dels är efterfrågan större än vad de någonsin kunnat tänka sig men även att fabriken där den tillverkas drabbades av en jordbävning i höstas vilket ledde till översvämning.
Det känns väldigt konstigt att de sänker priset på en bil som de inte kan leverera, är det för att kompensera kunderna för den långa leveranstiden, för att bilen är betydligt billigare att producera än de trodde och inte vill ta för mycket betalt eller något annat?
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... per-krona/
Dock så när jag läste kommentarer nu på Hyundias facebooksida så kom leveransproblemen upp, en som beställde en för en månad sedan med leverans maj-juni har fått leveransen framflyttade till augusti-november. Hyundai svarar att dels är efterfrågan större än vad de någonsin kunnat tänka sig men även att fabriken där den tillverkas drabbades av en jordbävning i höstas vilket ledde till översvämning.
Det känns väldigt konstigt att de sänker priset på en bil som de inte kan leverera, är det för att kompensera kunderna för den långa leveranstiden, för att bilen är betydligt billigare att producera än de trodde och inte vill ta för mycket betalt eller något annat?
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Eftersom de kan sälja fler än de kunde föreställa sig så kan de sänka priset. Det finns ju flera bilar att dela (utvecklings) kostnaderna med.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
hmm tror ni fortfarande man kan pruta 7% även när de sänkt priset?
Kanske blir dags att åter fundera på att provköra.
men då måste jag sedan köpa villa, köpa laddstation. hmm blir dyrt detta...
Kanske blir dags att åter fundera på att provköra.
men då måste jag sedan köpa villa, köpa laddstation. hmm blir dyrt detta...
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Jobbigt läge alltsåMickep skrev:...
men då måste jag sedan köpa villa, köpa laddstation. hmm blir dyrt detta...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Sånt händer. Det är bara acceptera. Jag var en gång tvungen att renovera hela köket efter att jag hade köpt en gjutjärnsgryta som inte matchade inredningen färgmässigt. Jobbigt.Bjelke skrev:Jobbigt läge alltsåMickep skrev:...
men då måste jag sedan köpa villa, köpa laddstation. hmm blir dyrt detta...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Det gäller ju också att sälja nu innan de andra bilarna kommer...
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Tydligen var Hyundais PR-chef lite snabb på tangenterna, priset har inte sänkts utan är fortfarande 371 900 kr.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Men vafan! Det är ju som att annonsera ut godisregn på en marknad och sedan när ungarna står där i hundratal så läggar man till att det kostar en tia att vara med ju... ... nästan...vigge50 skrev:Tydligen var Hyundais PR-chef lite snabb på tangenterna, priset har inte sänkts utan är fortfarande 371 900 kr.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Hahaha, en viss miss kan man lugnt säga. Man kan ju starkt misstänka att det är en prissänkning som kommer lagom till lansering av M3 och eller Nissan gen2.Bjelke skrev:Men vafan! Det är ju som att annonsera ut godisregn på en marknad och sedan när ungarna står där i hundratal så läggar man till att det kostar en tia att vara med ju... ... nästan...vigge50 skrev:Tydligen var Hyundais PR-chef lite snabb på tangenterna, priset har inte sänkts utan är fortfarande 371 900 kr.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Ett till imponerande test. Runt 26 mils räckvidd i stad och under 70km/h landsväg trots regn och halvkallt ute:
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Fick en offert från en säljare hos Hyundai i veckan. Skulle lämna 27' i rabatt på PremiumPlusEco med metalliclack.
När vi började snacka privatleasing var helt plötsligt rabatten helt bortblåst och jag hamnade på en månadskostnad på 5136 kr/mån (=listpris), en kostnad jag hade räknat med skulle bli ca 4500 kr/mån. Är det här vanligt? Hur har ni andra löst finansieringen?
(I offerten stod dessutom 8-10 månaders leveranstid, så leverans tidigast i januari om jag beställer nu!)
När vi började snacka privatleasing var helt plötsligt rabatten helt bortblåst och jag hamnade på en månadskostnad på 5136 kr/mån (=listpris), en kostnad jag hade räknat med skulle bli ca 4500 kr/mån. Är det här vanligt? Hur har ni andra löst finansieringen?
(I offerten stod dessutom 8-10 månaders leveranstid, så leverans tidigast i januari om jag beställer nu!)
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Många blandar ihop och anger priset före och efter miljöpremier lite hur som helst i olika sammanhang.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Såg att det faktiskt registrerades 8 Ioniq i Sverige under maj månad, kan de vara ytterligare provkörningsbilar eller har leveranserna äntligen börjat i liten skala?
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Privata leveranser. Vet flera som fått sina bilar.vigge50 skrev:Såg att det faktiskt registrerades 8 Ioniq i Sverige under maj månad, kan de vara ytterligare provkörningsbilar eller har leveranserna äntligen börjat i liten skala?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Tydligen är leveranstiden just nu maximalt 8 månader, känns ganska länge för att vara elbilar där de kommer ständigt nya modeller men samtidigt så är det kort tid jämfört med Model 3.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... a-hogvarv/
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... a-hogvarv/
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Ja. Jag har sett i ioniq Sverige på Facebook att flera rapporterat om leverans nu.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Nämnde de i en annan tråd också men bör kanske även ta upp det här, Hyundai beställde tydligen endast batterier för 6-7 000 elbil från LG Chem vilket tillsammans med efterfråga från andra tillverkare gör att LG Chem inte kan leverera batterier i den mängden som Hyundai nu behöver. Om de stämmer så är det ju ganska tydligt att Hyundai inte tror på elbilar och då är frågan vilka fler tillverkare som har problem med att få batterier från LG Chem för tillfället?
http://www.businesskorea.co.kr/english/ ... y-shortage
http://www.businesskorea.co.kr/english/ ... y-shortage
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Få se nu det finns 400 000 förbeställningar på en elbil... Vi gissar att vi kan sälja 6-7000 av våran...
Det räcker ju med att 2% av de som har en reservation på Model 3 inte vill vänta längre så har de slut sålt.
Det räcker ju med att 2% av de som har en reservation på Model 3 inte vill vänta längre så har de slut sålt.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Om jag minns rätt så trodde Hyundai att hälften skulle vilja ha Hybrid varianten, cirka en tredjedel plugin varianten och resten helelektriskt. Fast el varianten blev populärast med stor marginal så då hade de inte batterier nog. En klassik felanalys helt enkelt.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Inte konstigt med långa leveranstider när så få tillverkas. Just nu tillverkar de 1200 ioniq Electric per månad. Varav hälften går till Sydkoreanska marknaden och sen resten till USA och Europa.
Fast nu så ökar de produktionen med 50% till 1800 bilar per månad. Fortfarande 50/50 split mellan Sydkorea och USA/Europa.
En till produktionsökning är redan planerad till 4000 Ioniq Electric per månad. 2000 till Sydkorea och 2000 till USA/Europa.
Så förhoppningsvis snart så sjunker leverans tiderna på bilen här i Sverige.
edit. Glömde länka till källan
http://pushevs.com/2017/06/07/hyundai-i ... crease-50/
Fast nu så ökar de produktionen med 50% till 1800 bilar per månad. Fortfarande 50/50 split mellan Sydkorea och USA/Europa.
En till produktionsökning är redan planerad till 4000 Ioniq Electric per månad. 2000 till Sydkorea och 2000 till USA/Europa.
Så förhoppningsvis snart så sjunker leverans tiderna på bilen här i Sverige.
edit. Glömde länka till källan
http://pushevs.com/2017/06/07/hyundai-i ... crease-50/
Senast redigerad av Vasp, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
4000 per månad, då börjar de likna något, de hade faktiskt räckt till att bli den tredje mest sålda elbilen om de hade hållit de tempot de första kvartalet i år. Har du någon källa till detta?Vasp skrev:Inte konstigt med långa leveranstider när så få tillverkas. Just nu tillverkar de 1200 ioniq Electric per månad. Varav hälften går till Sydkoreanska marknaden och sen resten till USA och Europa.
Fast nu så ökar de produktionen med 50% till 1800 bilar per månad. Fortfarande 50/50 split mellan Sydkorea och USA/Europa.
En till produktionsökning är redan planerad till 4000 Ioniq Electric per månad. 2000 till Sydkorea och 2000 till USA/Europa.
Så förhoppningsvis snart så sjunker leverans tiderna på bilen här i Sverige.