Hyundai Ioniq - test och långkörning
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Låt oss räkna lite:
Har du 10A 1-fas så laddar du i 2,3kW/timme.
Drar en Ioniq ca 1,5kW/mil så får du alltså i ca 2,3/1,5=1,5mil/timme. Jag har 1,58 kW/mil som årsgenomsnitt på min e-Golf tex.
På en natt =10tim får du alltså i ca 10X1,5= 15 mils körning redan med 10A enfas.
Kommer du verkligen att behöva ladda i fler mil/natt regelbundet?
Vid enstaka tillfällen: Kan du snabbladda i "nödfall"? Har du andra alternativ, 2:bil, buss, resa annan dag?
Kanske en helt vanlig Wallbox där du vid enstaka tillfällen ställer upp den från 10A till 16A enfas? Då får du ju i ca 25 mil på 10 timmar!
Normalt är det ju många som har bilen stående hemmavid ett par timmar på kvällen också. Även då hinner man ju trycka i lite till.
De flesta som söker mer "laddkapacitet" gör det innan de skaffat elbil. Sen när man väl skaffat den ser man hur bra det oftast funkar ändå.
Har du 10A 1-fas så laddar du i 2,3kW/timme.
Drar en Ioniq ca 1,5kW/mil så får du alltså i ca 2,3/1,5=1,5mil/timme. Jag har 1,58 kW/mil som årsgenomsnitt på min e-Golf tex.
På en natt =10tim får du alltså i ca 10X1,5= 15 mils körning redan med 10A enfas.
Kommer du verkligen att behöva ladda i fler mil/natt regelbundet?
Vid enstaka tillfällen: Kan du snabbladda i "nödfall"? Har du andra alternativ, 2:bil, buss, resa annan dag?
Kanske en helt vanlig Wallbox där du vid enstaka tillfällen ställer upp den från 10A till 16A enfas? Då får du ju i ca 25 mil på 10 timmar!
Normalt är det ju många som har bilen stående hemmavid ett par timmar på kvällen också. Även då hinner man ju trycka i lite till.
De flesta som söker mer "laddkapacitet" gör det innan de skaffat elbil. Sen när man väl skaffat den ser man hur bra det oftast funkar ändå.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Blev otroligt sugen på att prova Ioniq:en efter denna tråd blev bumpad.. så jag försökte ringa Bilia i Solna idag men där ville ingen svara.. ska prova svänga förbi där senare och se om någon är intresserad av att låna ut en Ioniq över natten. Jag provkörde i3:an här om veckan och måste säga att den kändes väldigt lik S85:an vi har i körningen, lite mindre, klumpigare, söligare men ändå snabb när den väl drog på, men det var ingen sån där kick man får av Teslas accelerationer. Gillade kvalitén på interiören.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 19 jun 2017 10:01
- Ort: Varberg
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
En Wallbox Pulsar köpt på Eways. Laddaren fungerar ok men appen är riktigt dålig gjord och Eways rekommenderar jag inte.Anj0 skrev:Tack för svaren!
Pontington, vilken laddare har du?
Hyundai Ioniq Electric
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Läste nu att Hyundai har infört dragkrok på Ioniq hybrid och Ioniq plug-in hybrid men inte Hyundai elbil, enligt säljarna är det för att räckvidden skulle bli förkort.
Om detta är anledningen eller om elmotorn mm inte skulle klara den högre belastningen under lång tid vet vi såklart inte men synd att ännu en elbil inte kommer med dragkrok. Kan väll bara hoppas att detta införs på modellår 2019 då batteriet ska bli större.
Om detta är anledningen eller om elmotorn mm inte skulle klara den högre belastningen under lång tid vet vi såklart inte men synd att ännu en elbil inte kommer med dragkrok. Kan väll bara hoppas att detta införs på modellår 2019 då batteriet ska bli större.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
En kompis på jobbet ska precis köpa en laddhybrid så nu blir väl han lite extra glad eftersom det enda han saknade lite var dragkrok
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Vad otroligt dumt ifall räckvidden är problemet. Det spelar ju ingen roll när man ska 2 km till ÅVC direkt...vigge50 skrev:Läste nu att Hyundai har infört dragkrok på Ioniq hybrid och Ioniq plug-in hybrid men inte Hyundai elbil, enligt säljarna är det för att räckvidden skulle bli förkort.
Om detta är anledningen eller om elmotorn mm inte skulle klara den högre belastningen under lång tid vet vi såklart inte men synd att ännu en elbil inte kommer med dragkrok. Kan väll bara hoppas att detta införs på modellår 2019 då batteriet ska bli större.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Blir inte räckvidden dålig även på en fosilare?Teslaspolen skrev:Vad otroligt dumt ifall räckvidden är problemet. Det spelar ju ingen roll när man ska 2 km till ÅVC direkt...vigge50 skrev:Läste nu att Hyundai har infört dragkrok på Ioniq hybrid och Ioniq plug-in hybrid men inte Hyundai elbil, enligt säljarna är det för att räckvidden skulle bli förkort.
Om detta är anledningen eller om elmotorn mm inte skulle klara den högre belastningen under lång tid vet vi såklart inte men synd att ännu en elbil inte kommer med dragkrok. Kan väll bara hoppas att detta införs på modellår 2019 då batteriet ska bli större.
Tycker det är dåligt. Vad har Hyundai med att göra om räckvidden blir sämre alla bilister vet att det går åt mera bränsle vid släp körning tanka eller ladda oftare inga problem.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Det är väl förtusan jag som avgör om räckvidden är tillräcklig!
Sätt en stor @&#* skylt på dragkroken med texten ”Not for idiots!”
Sätt en stor @&#* skylt på dragkroken med texten ”Not for idiots!”
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Frågan är; kan man montera dragkroken på elbilsmodellen (även om den inte är godkänd, eller är plattformen helt olika?)
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Ioniq electric har en annan bakvagn än hybrid-modellerna för att få plats med batteriet. Troligen går det alltså inte.Mickep skrev:Frågan är; kan man montera dragkroken på elbilsmodellen (även om den inte är godkänd, eller är plattformen helt olika?)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Det går utmärkt att montera drag på vilken bil som helst... MEN den är då inte godkänd och försäkringsbolaget kommer bara skratta åt dina eventuella anspråk efter en olycka med släp.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Provkörde Ionic idag och den överraskade lika mycket åt det positiva hållet som Ampera-e åt det negativa
Har det mesta av utrustning som konkurrenterna nästan alltid saknar något av; adaptiv farthållare inkl ”autopilot light”, värme i ratt, ventilation i framsäten, CarPlay & android auto, skinnklädsel, elstolar inkl easy entry, bra/låg förbrukning, helt ok bagage, CCS. Det enda den inte har är app, men å andra sidan är man van vid VW app, så kan man lika gärna vara utan. Går att schemalägga förvärmning i Ionic, så det går ju bra ändå.
Nej, Ionic är en trevlig bil som ger ett högkvalitativt intryck interiört (vilket def inte Ampera-e gör) och som funkar väldigt bra. Att den dessutom ligger 50-70 000 under motsvarande övriga kompakta tyska elbilar gör ju inte saken värre. Får bli en funderare på om e-Golfen ska bytas mot en sån när det börjar lida mot utbytestider.
Har det mesta av utrustning som konkurrenterna nästan alltid saknar något av; adaptiv farthållare inkl ”autopilot light”, värme i ratt, ventilation i framsäten, CarPlay & android auto, skinnklädsel, elstolar inkl easy entry, bra/låg förbrukning, helt ok bagage, CCS. Det enda den inte har är app, men å andra sidan är man van vid VW app, så kan man lika gärna vara utan. Går att schemalägga förvärmning i Ionic, så det går ju bra ändå.
Nej, Ionic är en trevlig bil som ger ett högkvalitativt intryck interiört (vilket def inte Ampera-e gör) och som funkar väldigt bra. Att den dessutom ligger 50-70 000 under motsvarande övriga kompakta tyska elbilar gör ju inte saken värre. Får bli en funderare på om e-Golfen ska bytas mot en sån när det börjar lida mot utbytestider.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Jag hoppas på en Ioniq med lite större batteripack under nästa år.. och med mobilapp. Resten av bilen är jag väldigt positiv till efter att ha provkört några timmar jag med.
Den är det ett klart alternativ när mitt bilbyte ska till om ungefär ett år.
Den är det ett klart alternativ när mitt bilbyte ska till om ungefär ett år.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Kom ihåg att Ionic redan har ett större batteri än vad som anges. De mätningar som jag har gjort (helt ovetenskapliga men jämförbara med andra bilar) ger vid handen att man kan utnyttja ca 32 - 33 kWh i en Ionic 28...!joel80 skrev:Jag hoppas på en Ioniq med lite större batteripack under nästa år.. och med mobilapp. Resten av bilen är jag väldigt positiv till efter att ha provkört några timmar jag med.
Den är det ett klart alternativ när mitt bilbyte ska till om ungefär ett år.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Visst, men då jag rätt ofta (ca 2ggr i veckan) kör runt 32-35 mil under dagen vore det skönt med lite större batteri, så att man kan klara sig även om man inte hittar laddplats under dagen.. I allafall så länge det inte är snorkallt eller snöstorm..
Vill alltså inte normalt behöva stanna och snabbladda för mina rätt vardagliga resor.
Vill alltså inte normalt behöva stanna och snabbladda för mina rätt vardagliga resor.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Lite komisk diskussion för att vara på detta forum
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Varför? Jag har sökt mig hit för att jag gillar elbilar och Tesla är en fantastisk elbil sett till drivlinan.. Men det är intressant med andra elbilar också, framförallt när det börjar komma kompetenta elbilar som inte kostar miljonen.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Jo jag förstår det och håller med, jag tänkte lite mer på att "vi" nu pratar om att alla elbilar (mindre än Tesla) behöverjoel80 skrev:Varför? Jag har sökt mig hit för att jag gillar elbilar och Tesla är en fantastisk elbil sett till drivlinan.. Men det är intressant med andra elbilar också, framförallt när det börjar komma kompetenta elbilar som inte kostar miljonen.
mer batterier osv för att bli användbara osv....
Jag har ju tex kört första gen. Leaf i flera år och har 10 mil enkel till flera av mina kunder och det funkade (nåja
skapligt iaf)... Men visst, på längre resor var det ingen höjdare dvs som enda bil skulle det bli lite besvärligt (absolut
jämfört med fossilare eller en Tesla såklart)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Ah.. Då fattar jag hur du menade.
Ja min tanke är att ha kommande elbil som förstabil och kunna använda den i mina jobbresor.
Skulle man köra lite mer som "vanligt" folk och ha långresor mer sällan skulle jag tycka det var helt ok att stanna o ladda efter 15-20 mil. Men blir det så att det knölar till vardagen lite för mycket känns det lite trist. Min personlig gräns där jag vet att jag kommer klara i allafall 9 av 10 av mina vanlig resor ligger på 32-35 mils räckvidd (motorvägsfart.. Laglig). Så jag hoppas starkt på att vi får se ett par sånna alternativ under kommande år.
Hade jag inte haft så mycket längre resor som jag har hade jag redan idag haft elbil.
Eller om jag hade haft råd med en Model S..
Ja min tanke är att ha kommande elbil som förstabil och kunna använda den i mina jobbresor.
Skulle man köra lite mer som "vanligt" folk och ha långresor mer sällan skulle jag tycka det var helt ok att stanna o ladda efter 15-20 mil. Men blir det så att det knölar till vardagen lite för mycket känns det lite trist. Min personlig gräns där jag vet att jag kommer klara i allafall 9 av 10 av mina vanlig resor ligger på 32-35 mils räckvidd (motorvägsfart.. Laglig). Så jag hoppas starkt på att vi får se ett par sånna alternativ under kommande år.
Hade jag inte haft så mycket längre resor som jag har hade jag redan idag haft elbil.
Eller om jag hade haft råd med en Model S..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Fick avsmak för Ioniq efter mitt besök på elbilsmässan i Göteborg. Det står en försäljare och hängde över bilen bilen och pratar sig varm för hybrider och vätgasbilar. Hur onödigt det är att släpa på batterier osv i elbilsmyter. Vem tusan har placerat ett sådan skrälle på en elbilsmässa?
Kontrasten var skarp efter att ha varit inne i KIA montern där det var en kunnig säljare som verkligen ville sälja bilar. Lutar mer åt att köpa något från dem faktiskt.
Kontrasten var skarp efter att ha varit inne i KIA montern där det var en kunnig säljare som verkligen ville sälja bilar. Lutar mer åt att köpa något från dem faktiskt.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Eller också köper du den produkt som du tycker är bäst och struntar i vilken säljare du träffade. För Hyundai och KIA tillhör väl samma koncern ändå?LarsL skrev:Fick avsmak för Ioniq efter mitt besök på elbilsmässan i Göteborg. Det står en försäljare och hängde över bilen bilen och pratar sig varm för hybrider och vätgasbilar. Hur onödigt det är att släpa på batterier osv i elbilsmyter. Vem tusan har placerat ett sådan skrälle på en elbilsmässa?
Kontrasten var skarp efter att ha varit inne i KIA montern där det var en kunnig säljare som verkligen ville sälja bilar. Lutar mer åt att köpa något från dem faktiskt.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Jo och KIA Niro verkar riktigt bra, fast den kommer först till hösten. Den är ju en vanlig kombi som säkert kan bli en storsäljare, särskilt om de lyckas få dit ett drag.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Att det fortfarande finns säljare som har dålig koll gör inte att jag helt avfärdar bilmärket.
Säljaren jag har haft kontakt med är inte superkunnig på elbilar... men han har en inställning och en skaplig koll på framtiden och vad som kan hända, och tar reda på saker jag frågar som han inte vet. Det räcker rätt långt.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Säljaren jag har haft kontakt med är inte superkunnig på elbilar... men han har en inställning och en skaplig koll på framtiden och vad som kan hända, och tar reda på saker jag frågar som han inte vet. Det räcker rätt långt.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Norska elbil.no har utsett Ioniq som vinnare i sin vintertest.
Tyngdpunkt i omdömet var låg förbrukning och snabb att ladda.
Ioniq, e-Golf, Leaf, i3 och ampera-e testades.
https://elbil.no/the-biggest-electric-c ... land-ever/
" ..... So, if we were to name an overall champion during these two days, all in all, it would be the IONIQ.
It illustrates the fact that a bigger battery pack is not always equal to best. Among subjective arguments against the South Korean car; a bit tighter suspension and more direct feel through the steering wheel would be nice.
When it comes to handling the Volkswagen e-Golf excels in all areas, while the LEAF in our opinion delivers the best compromise. The handling discipline was not examined thoroughly, due to slippery roads on longer stretches and our ambition to keep consumption at decent levels.
Even though the IONIQ has roughly 8 kilowatt hours (kWh) less usable energy than the new LEAF, range is practically identical. This notion was confirmed during several legs. Nissan has not yet confirmed usable capacity, but our estimates show roughly 36 kWh.
The IONIQ also fast charges significantly faster than the other four (see tables above).
The general refrain within the test team was that «none of the cars is best for all». It is all about use pattern. Or taste and comfort. That is the main reason why Opel Ampera-e and Hyundai IONIQ were the most discussed during the test.
They remain references for different OEM approaches regarding usable battery capacity and fast charging speed, while the remaining trio delivers consistently well in these areas without excelling in particular.
In short: It is nice to drive a BEV that can handle the road trip without stopovers. But if you need to fast charge underway, it is a massive advantage if the charging session actually is nimble. ...."
Tyngdpunkt i omdömet var låg förbrukning och snabb att ladda.
Ioniq, e-Golf, Leaf, i3 och ampera-e testades.
https://elbil.no/the-biggest-electric-c ... land-ever/
" ..... So, if we were to name an overall champion during these two days, all in all, it would be the IONIQ.
It illustrates the fact that a bigger battery pack is not always equal to best. Among subjective arguments against the South Korean car; a bit tighter suspension and more direct feel through the steering wheel would be nice.
When it comes to handling the Volkswagen e-Golf excels in all areas, while the LEAF in our opinion delivers the best compromise. The handling discipline was not examined thoroughly, due to slippery roads on longer stretches and our ambition to keep consumption at decent levels.
Even though the IONIQ has roughly 8 kilowatt hours (kWh) less usable energy than the new LEAF, range is practically identical. This notion was confirmed during several legs. Nissan has not yet confirmed usable capacity, but our estimates show roughly 36 kWh.
The IONIQ also fast charges significantly faster than the other four (see tables above).
The general refrain within the test team was that «none of the cars is best for all». It is all about use pattern. Or taste and comfort. That is the main reason why Opel Ampera-e and Hyundai IONIQ were the most discussed during the test.
They remain references for different OEM approaches regarding usable battery capacity and fast charging speed, while the remaining trio delivers consistently well in these areas without excelling in particular.
In short: It is nice to drive a BEV that can handle the road trip without stopovers. But if you need to fast charge underway, it is a massive advantage if the charging session actually is nimble. ...."
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro