Hyundai Ioniq - test och långkörning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av vigge50 »

Nämnde de i en annan tråd också men bör kanske även ta upp det här, Hyundai beställde tydligen endast batterier för 6-7 000 elbil :o från LG Chem vilket tillsammans med efterfråga från andra tillverkare gör att LG Chem inte kan leverera batterier i den mängden som Hyundai nu behöver. Om de stämmer så är det ju ganska tydligt att Hyundai inte tror på elbilar och då är frågan vilka fler tillverkare som har problem med att få batterier från LG Chem för tillfället?

http://www.businesskorea.co.kr/english/ ... y-shortage
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av LarsL »

Få se nu det finns 400 000 förbeställningar på en elbil... Vi gissar att vi kan sälja 6-7000 av våran... :roll:
Det räcker ju med att 2% av de som har en reservation på Model 3 inte vill vänta längre så har de slut sålt.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Vasp »

Om jag minns rätt så trodde Hyundai att hälften skulle vilja ha Hybrid varianten, cirka en tredjedel plugin varianten och resten helelektriskt. Fast el varianten blev populärast med stor marginal så då hade de inte batterier nog. En klassik felanalys helt enkelt.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Vasp »

Inte konstigt med långa leveranstider när så få tillverkas. Just nu tillverkar de 1200 ioniq Electric per månad. Varav hälften går till Sydkoreanska marknaden och sen resten till USA och Europa.

Fast nu så ökar de produktionen med 50% till 1800 bilar per månad. Fortfarande 50/50 split mellan Sydkorea och USA/Europa.

En till produktionsökning är redan planerad till 4000 Ioniq Electric per månad. 2000 till Sydkorea och 2000 till USA/Europa.

Så förhoppningsvis snart så sjunker leverans tiderna på bilen här i Sverige.

edit. Glömde länka till källan :oops:

http://pushevs.com/2017/06/07/hyundai-i ... crease-50/
Senast redigerad av Vasp, redigerad totalt 1 gånger.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av vigge50 »

Vasp skrev:
Inte konstigt med långa leveranstider när så få tillverkas. Just nu tillverkar de 1200 ioniq Electric per månad. Varav hälften går till Sydkoreanska marknaden och sen resten till USA och Europa.

Fast nu så ökar de produktionen med 50% till 1800 bilar per månad. Fortfarande 50/50 split mellan Sydkorea och USA/Europa.

En till produktionsökning är redan planerad till 4000 Ioniq Electric per månad. 2000 till Sydkorea och 2000 till USA/Europa.

Så förhoppningsvis snart så sjunker leverans tiderna på bilen här i Sverige.
4000 per månad, då börjar de likna något, de hade faktiskt räckt till att bli den tredje mest sålda elbilen om de hade hållit de tempot de första kvartalet i år. Har du någon källa till detta?
Anj0
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 jun 2017 23:42

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Anj0 »

Sugen på en Ioniq elbil men deppade lite över att de laddar bara med 1-fas. Den pallar ju upp till 32A dock, men vem har det i villan?

Fråga; om man sätter in en laddbox för 32A 1-fas men matar den med 25A 1-fas, kommer ioniqen att ladda med 230 x 25A = 5,75 kW då?

Eller om man matar med 20A -> 20A x 230 = 4,6 kW, kommer ioniqen ta den effekten eller kommer den ligga å slöa på 16A x 230= 3,6 kW?

Mao, kan den endast ladda på 16A eller 32A och ingenting däremellan?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Bjelke »

Den ska väl (om den funkar som alla andra elbilar) dra så mkt som laddboxen säger till bilen är tillgängligt, dvs precis som du gissar :)
Ställer du boxen på tex 20A så ska bilen dra just 20A också...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av LarsL »

De flesta elbilar kommer med en sladd som kan anslutas till ett stickproppsuttag Schukel och den sladden brukar vara begränsad till 10-13A. Om man kan ladda hemma så är inte 1-fas 10A tex för lite kan bilen bara stå inkopplad under hela natten och ladda så blir det ändå många mil.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av mickeisol »

Anj0 skrev:
Sugen på en Ioniq elbil men deppade lite över att de laddar bara med 1-fas. Den pallar ju upp till 32A dock, men vem har det i villan?

Fråga; om man sätter in en laddbox för 32A 1-fas men matar den med 25A 1-fas, kommer ioniqen att ladda med 230 x 25A = 5,75 kW då?

Eller om man matar med 20A -> 20A x 230 = 4,6 kW, kommer ioniqen ta den effekten eller kommer den ligga å slöa på 16A x 230= 3,6 kW?

Mao, kan den endast ladda på 16A eller 32A och ingenting däremellan?
man kan ju skaffa en sån här fasutjämnare ifall man vill kräma på allt vad som går,
http://www.ferroamp.se/technology/ace


annars är det ju bara att ställa in på laddstationen/sladden hur många ampere som får dras.
Pontington
Inlägg: 18
Blev medlem: 19 jun 2017 10:01
Ort: Varberg

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Pontington »

Anj0 skrev:
Fråga; om man sätter in en laddbox för 32A 1-fas men matar den med 25A 1-fas, kommer ioniqen att ladda med 230 x 25A = 5,75 kW då?
Eller om man matar med 20A -> 20A x 230 = 4,6 kW, kommer ioniqen ta den effekten eller kommer den ligga å slöa på 16A x 230= 3,6 kW?
Mao, kan den endast ladda på 16A eller 32A och ingenting däremellan?
Bilen tar det den får av ta av laddboxen, ner till enskilda ampere om man kan ställa in den till detta (man kan även begränsa i bilen om man vill).
Gällande matningen kan inte laddboxen i sig känna av vad den får ta utan man får begränsa den maximalt. För min box görs detta via en switch inne i den och sedan går det att via en app ställa laddningen mellan 10 A och upp till maximalt inställd värde (i enskilda ampere) i en app som kommunicerar via bluetooth.

Vårt hus har 3X20 A samt ytterligare 11 A maximalt från solceller på en av faserna. Brukar ställa laddningen på maximalt 16 A men oftast 10 A beroende på vad solcellerna ger för tillfället. Att tänka på är andra förbrukare med. Några stora konsumenter är bl.a. spis (1/2/3X16A, 1X32A), ugn (16A), vattenkokare (10A) och varmvattenberedare (3X10A). Även om en säkring (typ C) klarar en del överlast bör man hålla sig på rätt sida. Installerade själv en effektmätare på inkommande och det är förvånande vad lätt det är att överskrida sina tilldelande Ampere...

i övrigt är Ioniq en fantastisk trevlig bil.
Hyundai Ioniq Electric
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Leo »

Låt oss räkna lite:

Har du 10A 1-fas så laddar du i 2,3kW/timme.

Drar en Ioniq ca 1,5kW/mil så får du alltså i ca 2,3/1,5=1,5mil/timme. Jag har 1,58 kW/mil som årsgenomsnitt på min e-Golf tex.

På en natt =10tim får du alltså i ca 10X1,5= 15 mils körning redan med 10A enfas.

Kommer du verkligen att behöva ladda i fler mil/natt regelbundet?

Vid enstaka tillfällen: Kan du snabbladda i "nödfall"? Har du andra alternativ, 2:bil, buss, resa annan dag?

Kanske en helt vanlig Wallbox där du vid enstaka tillfällen ställer upp den från 10A till 16A enfas? Då får du ju i ca 25 mil på 10 timmar! ;)

Normalt är det ju många som har bilen stående hemmavid ett par timmar på kvällen också. Även då hinner man ju trycka i lite till.

De flesta som söker mer "laddkapacitet" gör det innan de skaffat elbil. Sen när man väl skaffat den ser man hur bra det oftast funkar ändå. :P
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Anj0
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 jun 2017 23:42

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Anj0 »

Tack för svaren!

Pontington, vilken laddare har du?
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av tehjimos »

Blev otroligt sugen på att prova Ioniq:en efter denna tråd blev bumpad.. så jag försökte ringa Bilia i Solna idag men där ville ingen svara.. ska prova svänga förbi där senare och se om någon är intresserad av att låna ut en Ioniq över natten. Jag provkörde i3:an här om veckan och måste säga att den kändes väldigt lik S85:an vi har i körningen, lite mindre, klumpigare, söligare men ändå snabb när den väl drog på, men det var ingen sån där kick man får av Teslas accelerationer. Gillade kvalitén på interiören.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Pontington
Inlägg: 18
Blev medlem: 19 jun 2017 10:01
Ort: Varberg

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Pontington »

Anj0 skrev:
Tack för svaren!

Pontington, vilken laddare har du?
En Wallbox Pulsar köpt på Eways. Laddaren fungerar ok men appen är riktigt dålig gjord och Eways rekommenderar jag inte.
Hyundai Ioniq Electric
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av vigge50 »

Läste nu att Hyundai har infört dragkrok på Ioniq hybrid och Ioniq plug-in hybrid men inte Hyundai elbil, enligt säljarna är det för att räckvidden skulle bli förkort. :(
Om detta är anledningen eller om elmotorn mm inte skulle klara den högre belastningen under lång tid vet vi såklart inte men synd att ännu en elbil inte kommer med dragkrok. Kan väll bara hoppas att detta införs på modellår 2019 då batteriet ska bli större.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Bjelke »

En kompis på jobbet ska precis köpa en laddhybrid så nu blir väl han lite extra glad eftersom det enda han saknade lite var dragkrok :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Teslaspolen »

vigge50 skrev:
Läste nu att Hyundai har infört dragkrok på Ioniq hybrid och Ioniq plug-in hybrid men inte Hyundai elbil, enligt säljarna är det för att räckvidden skulle bli förkort. :(
Om detta är anledningen eller om elmotorn mm inte skulle klara den högre belastningen under lång tid vet vi såklart inte men synd att ännu en elbil inte kommer med dragkrok. Kan väll bara hoppas att detta införs på modellår 2019 då batteriet ska bli större.
Vad otroligt dumt ifall räckvidden är problemet. Det spelar ju ingen roll när man ska 2 km till ÅVC direkt...
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 700
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Lophornis »

Teslaspolen skrev:
vigge50 skrev:
Läste nu att Hyundai har infört dragkrok på Ioniq hybrid och Ioniq plug-in hybrid men inte Hyundai elbil, enligt säljarna är det för att räckvidden skulle bli förkort. :(
Om detta är anledningen eller om elmotorn mm inte skulle klara den högre belastningen under lång tid vet vi såklart inte men synd att ännu en elbil inte kommer med dragkrok. Kan väll bara hoppas att detta införs på modellår 2019 då batteriet ska bli större.
Vad otroligt dumt ifall räckvidden är problemet. Det spelar ju ingen roll när man ska 2 km till ÅVC direkt...
Blir inte räckvidden dålig även på en fosilare?
Tycker det är dåligt. Vad har Hyundai med att göra om räckvidden blir sämre alla bilister vet att det går åt mera bränsle vid släp körning tanka eller ladda oftare inga problem.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av LarsL »

Det är väl förtusan jag som avgör om räckvidden är tillräcklig!

Sätt en stor @&#* skylt på dragkroken med texten ”Not for idiots!”
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Mickep »

Frågan är; kan man montera dragkroken på elbilsmodellen (även om den inte är godkänd, eller är plattformen helt olika?)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Frågan är; kan man montera dragkroken på elbilsmodellen (även om den inte är godkänd, eller är plattformen helt olika?)
Ioniq electric har en annan bakvagn än hybrid-modellerna för att få plats med batteriet. Troligen går det alltså inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av LarsL »

Det går utmärkt att montera drag på vilken bil som helst... MEN den är då inte godkänd och försäkringsbolaget kommer bara skratta åt dina eventuella anspråk efter en olycka med släp.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av HelectriC »

Provkörde Ionic idag och den överraskade lika mycket åt det positiva hållet som Ampera-e åt det negativa :D
Har det mesta av utrustning som konkurrenterna nästan alltid saknar något av; adaptiv farthållare inkl ”autopilot light”, värme i ratt, ventilation i framsäten, CarPlay & android auto, skinnklädsel, elstolar inkl easy entry, bra/låg förbrukning, helt ok bagage, CCS. Det enda den inte har är app, men å andra sidan är man van vid VW app, så kan man lika gärna vara utan. Går att schemalägga förvärmning i Ionic, så det går ju bra ändå.
Nej, Ionic är en trevlig bil som ger ett högkvalitativt intryck interiört (vilket def inte Ampera-e gör) och som funkar väldigt bra. Att den dessutom ligger 50-70 000 under motsvarande övriga kompakta tyska elbilar gör ju inte saken värre. Får bli en funderare på om e-Golfen ska bytas mot en sån när det börjar lida mot utbytestider.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av joel80 »

Jag hoppas på en Ioniq med lite större batteripack under nästa år.. och med mobilapp. Resten av bilen är jag väldigt positiv till efter att ha provkört några timmar jag med. :)

Den är det ett klart alternativ när mitt bilbyte ska till om ungefär ett år.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av lator »

joel80 skrev:
Jag hoppas på en Ioniq med lite större batteripack under nästa år.. och med mobilapp. Resten av bilen är jag väldigt positiv till efter att ha provkört några timmar jag med. :)

Den är det ett klart alternativ när mitt bilbyte ska till om ungefär ett år.
Kom ihåg att Ionic redan har ett större batteri än vad som anges. De mätningar som jag har gjort (helt ovetenskapliga men jämförbara med andra bilar) ger vid handen att man kan utnyttja ca 32 - 33 kWh i en Ionic 28...!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar