Motion till OK

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Motion till OK

Inlägg av danni »

Off Grid Byggaren skrev:
Funderar på detta att låta någon annan sälja drivmedel på sin mack.

Om jag har ett företag med affärsidén att sälja drivmedel till fordon, är det så smart att lämpa över allt till en konkurrent och endast sälja varmkorv fortsättningsvis?
De är ju redan i ett läge där de knappt tjänar pengar på bränslet i sig, och mer och mer bygger om mackarna till att erbjuda all möjlig annan service. Deras affärsidé har alltså i praktiken redan slutat bygga på att sälja drivmedel - drivmedlet bara lockar dit kunderna, så de kan sälja annat. Gungor och karuseller, du vet. Det här blir nog en ganska naturlig utveckling, och elbilister är ju perfekta måltavlor för den affärsmodellen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Motion till OK

Inlägg av +46 »

danni skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Funderar på detta att låta någon annan sälja drivmedel på sin mack.

Om jag har ett företag med affärsidén att sälja drivmedel till fordon, är det så smart att lämpa över allt till en konkurrent och endast sälja varmkorv fortsättningsvis?
De är ju redan i ett läge där de knappt tjänar pengar på bränslet i sig, och mer och mer bygger om mackarna till att erbjuda all möjlig annan service. Deras affärsidé har alltså i praktiken redan slutat bygga på att sälja drivmedel - drivmedlet bara lockar dit kunderna, så de kan sälja annat. Gungor och karuseller, du vet. Det här blir nog en ganska naturlig utveckling, och elbilister är ju perfekta måltavlor för den affärsmodellen.
Jag håller med Off Grid Byggarn!
Bensinmackarnas bruttomarginal är idag cirka 1,50 kronor per liter bensin. Under "mackdödperioden" (år 2005-2009) när över tusen mackar försvann var bruttomarginalen bara 0,8-0,9 kronor per liter bensin. Denna nu förbättrade marginal kompenserar gott och väl för den minskade drivmedelförsäljningen.
Jag tror att det är en klart bättre affärsidé att själv äga laddarna än att upplåta dem till en utomstående partner. På sikt kommer det säkert komma kreativa prismodeller kopplade till lokal konkurrens, elprisbörsen och kunders betalningsvilja (t ex ladda billigare vid olika tider på dygnet, mm).
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Motion till OK

Inlägg av LarsL »

1,50kr/liter? Det betyder att de kan sälja elen för 2-3kr/kWh för att dra in lika mycket, vid 5kr/kWh är det ruskigt bra. Då räknar jag med att det är lika dyrt med en bensinpump som en laddare, vilket nog är hyfsat nära sanningen.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Motion till OK

Inlägg av bullen »

LarsL skrev:
1,50kr/liter? Det betyder att de kan sälja elen för 2-3kr/kWh för att dra in lika mycket, vid 5kr/kWh är det ruskigt bra. Då räknar jag med att det är lika dyrt med en bensinpump som en laddare, vilket nog är hyfsat nära sanningen.
Det kan nog stämma... den dagen volymen är jämförbar
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Motion till OK

Inlägg av Off Grid Byggaren »

OKQ8 har ju även automatstationer utan butik.

Senaste åren har jag sett rätt många nya automatstationer byggas av konkurrenter så det måste ju vara lönsamt att sälja drivmedel.
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Motion till OK

Inlägg av Jerka »

Jag tror på egna laddare. Även om marginalen är låg så är det väl bättre att OK tar den själva än att Clever gör det? Och ska man ändå bara locka kunder med elen så är det ju en fördel att kunna sätta priset så lågt som möjligt.

Det Clever bidrar med är väl en enkel helhetslösning, perfekt för en enskild handlare som vill ha en laddplats vid sin butik, men en stor organisation som OK borde kunna lösa det själva.
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Motion till OK

Inlägg av Elbilisten »

svlu skrev:
Ni vet väl att OKQ8 har några laddare i egen regi idag?
https://www.okq8.se/pa-stationen/drivme ... ing-elbil/
Men Arvika, Luleå, Skellefteå, Sunne, Umeå och Värnamo saknas på listan. Det kan ju bero på att det är en annan ägare fast laddaren finns deras fastighet.

En snabbladdare kan vara räddningen för macken om man har fikahörn, kanske med lättare lunch. Äger macken själv kan man hålla självkostnadspris på laddningen, och tjäna pengarna på glass, kaffe och sallad. Är det en automatstation och det finns restaurang på andra sidan vägen är det kanske enklare att hyra ut en kvadratmeter till t ex Clever.

Jag har försökt men misslyckats övertyga två olika OKQ8-stationer om att fixa snabbladdare. Nu är den ena till salu, jag ska göra ett nytt försök när nya ägaren tar över :)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Motion till OK

Inlägg av bylund »

Det beror nog på att mackarna där inte ägs av OKQ8 utan de lokala OK-föreningarna. Fast samarbetar de om varumärket borde de ju lista dem.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Motion till OK

Inlägg av Hammar »

Laddaren vid Sillekrog ser ut att vara i egen regi.
http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.as ... f4fd765d65
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Motion till OK

Inlägg av Bjelke »

bullen skrev:
LarsL skrev:
1,50kr/liter? Det betyder att de kan sälja elen för 2-3kr/kWh för att dra in lika mycket, vid 5kr/kWh är det ruskigt bra. Då räknar jag med att det är lika dyrt med en bensinpump som en laddare, vilket nog är hyfsat nära sanningen.
Det kan nog stämma... den dagen volymen är jämförbar
En klart viktig parameter för en mack, bra synpunkt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Motion till OK

Inlägg av danni »

+46 skrev:
danni skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Funderar på detta att låta någon annan sälja drivmedel på sin mack.

Om jag har ett företag med affärsidén att sälja drivmedel till fordon, är det så smart att lämpa över allt till en konkurrent och endast sälja varmkorv fortsättningsvis?
De är ju redan i ett läge där de knappt tjänar pengar på bränslet i sig, och mer och mer bygger om mackarna till att erbjuda all möjlig annan service. Deras affärsidé har alltså i praktiken redan slutat bygga på att sälja drivmedel - drivmedlet bara lockar dit kunderna, så de kan sälja annat. Gungor och karuseller, du vet. Det här blir nog en ganska naturlig utveckling, och elbilister är ju perfekta måltavlor för den affärsmodellen.
Jag håller med Off Grid Byggarn!
Bensinmackarnas bruttomarginal är idag cirka 1,50 kronor per liter bensin. Under "mackdödperioden" (år 2005-2009) när över tusen mackar försvann var bruttomarginalen bara 0,8-0,9 kronor per liter bensin. Denna nu förbättrade marginal kompenserar gott och väl för den minskade drivmedelförsäljningen.
Jag tror att det är en klart bättre affärsidé att själv äga laddarna än att upplåta dem till en utomstående partner. På sikt kommer det säkert komma kreativa prismodeller kopplade till lokal konkurrens, elprisbörsen och kunders betalningsvilja (t ex ladda billigare vid olika tider på dygnet, mm).
1,50 kr per liter bensin lät väldigt, väldigt högt mot vad jag hört tidigare. Jag tog och googlade det lite för att försöka få klarhet, och då hittade jag den här artikeln som säger ungefär samma som du säger, inkl referensen till mackdöden (och samma artikel finns även i DI): http://teknikensvarld.se/lagt-oljepris- ... ar-189734/

Men säger den artikeln verkligen att mackarna har en sådan marginal? Nej, den säger att bensinbolagen/oljebolagen gör så stor vinst. Jag hittade även de här artiklarna:

http://www.svenskbensinhandel.se/mackar ... arginaler/
http://www.mhf.se/client/files//mf/2013 ... vebröd.pdf
http://www.dn.se/ekonomi/bensinbolagens ... kordstora/
http://www.dn.se/ekonomi/mackarna-kampa ... ginalerna/

Alla de verkar vara överens om en marginal på runt 1%, dvs runt 15 öre per liter, give or take, till själva mackarna. Så med andra ord har oljebolagen fortfarande allt att vinna på pumpar som pumpar upp dyrt fossilt bränsle. Men själva mackägarna hade nog mycket hellre sett en massa snabbladdare med tillhörande korvätande elbilister.

Det kan fortfarande vara så att det är vettigare att äga laddarna själv, såklart, särskilt för OKQ8 som sådana. Men de enskilda mackägarna bryr sig nog inte så mycket.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Motion till OK

Inlägg av Laban »

http://www.dn.se/ekonomi/bensinbolagens ... kordstora/

"Det är lika lönsamt att sälja en korv som bensin för 800 kr". Kommer då en familj dit och köper några korvar samt bullar/kaffe efteråt så blir bensinen nästan irrelevant i sammanhanget.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Motion till OK

Inlägg av Jerker »

Ännu sämre har de som är "jourföreståndare" för Qstar/Bilisten/Pump. De ser bara till pumparna och området ikring. Det är ofta nån som har en butik eller nåt annat i närheten. De har bara några få öre per liter eller en fast ersättning. Qstar har ju satsat på småorter som andra bensinbolag dömt ut och där de boende är mer än glada för att få behålla en bensinstation. Qstars förhandlingsläge är utmärkt och de kan få folk att jobba nästan gratis för sig.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Motion till OK

Inlägg av bylund »

Nu har den beslutats. Den blev utan åtgärd, men här är svaret i alla fall.
OK skrev:
U25: Svar från OKQ8
Elbilar och laddning av elbilar kommer att bli en viktig del i framtida transportsektorn. Hur denna marknad kommer se ut och hur snabbt den kommer att utvecklas är osäkert och vi följer detta i vårt dagliga arbete i flera olika delar av företaget för att möta och driva utvecklingen. OKQ8 har själva byggt ungefär 10 st snabbladdare men har inte än av skattetekniska skäl kunnat ta betalt för laddningen. Detta gäller även om vi skulle anlägga semisnabba laddare. Vi har nyligen skrivit ett samarbetsavtal med E.ON där de kommer att hjälpa oss med våra egna snabbladdare och anlägga nya egna snabbladdare på våra stationer. Ambitionen är tjugofem snabbladdare i Sverige och fem i Danmark över två år. Detta ska ses som en början. Vi hoppas därmed att snabbt utöka snabbladdningserbjudandet till våra kunder och medlemmar och lära oss av denna nya växande marknad och se hur kunderna väljer att ladda. OKQ8 har en etablerad strategi för snabbladdning och laddning och förutom att anlägga egna snabbladdstationer så har ett samarbete med E.ON ingåtts. Detta tillsammans gör att vi anser att OKQ8 är i framkant när det gäller snabbladdning. Vi tycker också att vi har ett tydligt uppdrag att utveckla verksamheten mot en mer hållbar värld i takt med marknaden och däri ingår att bygga ut infrastruktur för laddning av elbilar.
Protokollet skrev:
M25: Laddstationer för elbilar
Föreningsstämman beslutade
att
anse motion 25 besvarad
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Motion till OK

Inlägg av Gustafsson »

Ang svar från Q8. De kan och tar betalt för elen. Laddade i Arvika på OKs CHAdeMO till det fascila priset av 80 kr ( fast pris). + priset för 40 min korv kaffe å godis :-).
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Motion till OK

Inlägg av peken »

Gustafsson skrev:
Ang svar från Q8. De kan och tar betalt för elen. Laddade i Arvika på OKs CHAdeMO till det fascila priset av 80 kr ( fast pris). + priset för 40 min korv kaffe å godis :-).
Det är väl ett sätt för dom att gå runt problemet och faktiskt få in pengar för det. Man får betala för tjänsten och inte för elen. Fast pris för tjänsten oavsett hur mycket man laddar.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Motion till OK

Inlägg av Schelin »

Var den korta veliga versionen jag fick på telefon. Inte tillräckligt bra för att jag skulle vara medlem

Skickat från min F8131 via Tapatalk
Skriv svar