De är ju redan i ett läge där de knappt tjänar pengar på bränslet i sig, och mer och mer bygger om mackarna till att erbjuda all möjlig annan service. Deras affärsidé har alltså i praktiken redan slutat bygga på att sälja drivmedel - drivmedlet bara lockar dit kunderna, så de kan sälja annat. Gungor och karuseller, du vet. Det här blir nog en ganska naturlig utveckling, och elbilister är ju perfekta måltavlor för den affärsmodellen.Off Grid Byggaren skrev:Funderar på detta att låta någon annan sälja drivmedel på sin mack.
Om jag har ett företag med affärsidén att sälja drivmedel till fordon, är det så smart att lämpa över allt till en konkurrent och endast sälja varmkorv fortsättningsvis?
Motion till OK
Moderator: Redaktion
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Motion till OK
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Motion till OK
Jag håller med Off Grid Byggarn!danni skrev:De är ju redan i ett läge där de knappt tjänar pengar på bränslet i sig, och mer och mer bygger om mackarna till att erbjuda all möjlig annan service. Deras affärsidé har alltså i praktiken redan slutat bygga på att sälja drivmedel - drivmedlet bara lockar dit kunderna, så de kan sälja annat. Gungor och karuseller, du vet. Det här blir nog en ganska naturlig utveckling, och elbilister är ju perfekta måltavlor för den affärsmodellen.Off Grid Byggaren skrev:Funderar på detta att låta någon annan sälja drivmedel på sin mack.
Om jag har ett företag med affärsidén att sälja drivmedel till fordon, är det så smart att lämpa över allt till en konkurrent och endast sälja varmkorv fortsättningsvis?
Bensinmackarnas bruttomarginal är idag cirka 1,50 kronor per liter bensin. Under "mackdödperioden" (år 2005-2009) när över tusen mackar försvann var bruttomarginalen bara 0,8-0,9 kronor per liter bensin. Denna nu förbättrade marginal kompenserar gott och väl för den minskade drivmedelförsäljningen.
Jag tror att det är en klart bättre affärsidé att själv äga laddarna än att upplåta dem till en utomstående partner. På sikt kommer det säkert komma kreativa prismodeller kopplade till lokal konkurrens, elprisbörsen och kunders betalningsvilja (t ex ladda billigare vid olika tider på dygnet, mm).
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Motion till OK
1,50kr/liter? Det betyder att de kan sälja elen för 2-3kr/kWh för att dra in lika mycket, vid 5kr/kWh är det ruskigt bra. Då räknar jag med att det är lika dyrt med en bensinpump som en laddare, vilket nog är hyfsat nära sanningen.
Re: Motion till OK
Det kan nog stämma... den dagen volymen är jämförbarLarsL skrev:1,50kr/liter? Det betyder att de kan sälja elen för 2-3kr/kWh för att dra in lika mycket, vid 5kr/kWh är det ruskigt bra. Då räknar jag med att det är lika dyrt med en bensinpump som en laddare, vilket nog är hyfsat nära sanningen.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Motion till OK
OKQ8 har ju även automatstationer utan butik.
Senaste åren har jag sett rätt många nya automatstationer byggas av konkurrenter så det måste ju vara lönsamt att sälja drivmedel.
Senaste åren har jag sett rätt många nya automatstationer byggas av konkurrenter så det måste ju vara lönsamt att sälja drivmedel.
Re: Motion till OK
Jag tror på egna laddare. Även om marginalen är låg så är det väl bättre att OK tar den själva än att Clever gör det? Och ska man ändå bara locka kunder med elen så är det ju en fördel att kunna sätta priset så lågt som möjligt.
Det Clever bidrar med är väl en enkel helhetslösning, perfekt för en enskild handlare som vill ha en laddplats vid sin butik, men en stor organisation som OK borde kunna lösa det själva.
Det Clever bidrar med är väl en enkel helhetslösning, perfekt för en enskild handlare som vill ha en laddplats vid sin butik, men en stor organisation som OK borde kunna lösa det själva.
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Motion till OK
Men Arvika, Luleå, Skellefteå, Sunne, Umeå och Värnamo saknas på listan. Det kan ju bero på att det är en annan ägare fast laddaren finns deras fastighet.svlu skrev:Ni vet väl att OKQ8 har några laddare i egen regi idag?
https://www.okq8.se/pa-stationen/drivme ... ing-elbil/
En snabbladdare kan vara räddningen för macken om man har fikahörn, kanske med lättare lunch. Äger macken själv kan man hålla självkostnadspris på laddningen, och tjäna pengarna på glass, kaffe och sallad. Är det en automatstation och det finns restaurang på andra sidan vägen är det kanske enklare att hyra ut en kvadratmeter till t ex Clever.
Jag har försökt men misslyckats övertyga två olika OKQ8-stationer om att fixa snabbladdare. Nu är den ena till salu, jag ska göra ett nytt försök när nya ägaren tar över
Re: Motion till OK
Det beror nog på att mackarna där inte ägs av OKQ8 utan de lokala OK-föreningarna. Fast samarbetar de om varumärket borde de ju lista dem.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Motion till OK
Laddaren vid Sillekrog ser ut att vara i egen regi.
http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.as ... f4fd765d65
http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.as ... f4fd765d65
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Motion till OK
En klart viktig parameter för en mack, bra synpunktbullen skrev:Det kan nog stämma... den dagen volymen är jämförbarLarsL skrev:1,50kr/liter? Det betyder att de kan sälja elen för 2-3kr/kWh för att dra in lika mycket, vid 5kr/kWh är det ruskigt bra. Då räknar jag med att det är lika dyrt med en bensinpump som en laddare, vilket nog är hyfsat nära sanningen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Motion till OK
1,50 kr per liter bensin lät väldigt, väldigt högt mot vad jag hört tidigare. Jag tog och googlade det lite för att försöka få klarhet, och då hittade jag den här artikeln som säger ungefär samma som du säger, inkl referensen till mackdöden (och samma artikel finns även i DI): http://teknikensvarld.se/lagt-oljepris- ... ar-189734/+46 skrev:Jag håller med Off Grid Byggarn!danni skrev:De är ju redan i ett läge där de knappt tjänar pengar på bränslet i sig, och mer och mer bygger om mackarna till att erbjuda all möjlig annan service. Deras affärsidé har alltså i praktiken redan slutat bygga på att sälja drivmedel - drivmedlet bara lockar dit kunderna, så de kan sälja annat. Gungor och karuseller, du vet. Det här blir nog en ganska naturlig utveckling, och elbilister är ju perfekta måltavlor för den affärsmodellen.Off Grid Byggaren skrev:Funderar på detta att låta någon annan sälja drivmedel på sin mack.
Om jag har ett företag med affärsidén att sälja drivmedel till fordon, är det så smart att lämpa över allt till en konkurrent och endast sälja varmkorv fortsättningsvis?
Bensinmackarnas bruttomarginal är idag cirka 1,50 kronor per liter bensin. Under "mackdödperioden" (år 2005-2009) när över tusen mackar försvann var bruttomarginalen bara 0,8-0,9 kronor per liter bensin. Denna nu förbättrade marginal kompenserar gott och väl för den minskade drivmedelförsäljningen.
Jag tror att det är en klart bättre affärsidé att själv äga laddarna än att upplåta dem till en utomstående partner. På sikt kommer det säkert komma kreativa prismodeller kopplade till lokal konkurrens, elprisbörsen och kunders betalningsvilja (t ex ladda billigare vid olika tider på dygnet, mm).
Men säger den artikeln verkligen att mackarna har en sådan marginal? Nej, den säger att bensinbolagen/oljebolagen gör så stor vinst. Jag hittade även de här artiklarna:
http://www.svenskbensinhandel.se/mackar ... arginaler/
http://www.mhf.se/client/files//mf/2013 ... vebröd.pdf
http://www.dn.se/ekonomi/bensinbolagens ... kordstora/
http://www.dn.se/ekonomi/mackarna-kampa ... ginalerna/
Alla de verkar vara överens om en marginal på runt 1%, dvs runt 15 öre per liter, give or take, till själva mackarna. Så med andra ord har oljebolagen fortfarande allt att vinna på pumpar som pumpar upp dyrt fossilt bränsle. Men själva mackägarna hade nog mycket hellre sett en massa snabbladdare med tillhörande korvätande elbilister.
Det kan fortfarande vara så att det är vettigare att äga laddarna själv, såklart, särskilt för OKQ8 som sådana. Men de enskilda mackägarna bryr sig nog inte så mycket.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Motion till OK
http://www.dn.se/ekonomi/bensinbolagens ... kordstora/
"Det är lika lönsamt att sälja en korv som bensin för 800 kr". Kommer då en familj dit och köper några korvar samt bullar/kaffe efteråt så blir bensinen nästan irrelevant i sammanhanget.
"Det är lika lönsamt att sälja en korv som bensin för 800 kr". Kommer då en familj dit och köper några korvar samt bullar/kaffe efteråt så blir bensinen nästan irrelevant i sammanhanget.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Motion till OK
Ännu sämre har de som är "jourföreståndare" för Qstar/Bilisten/Pump. De ser bara till pumparna och området ikring. Det är ofta nån som har en butik eller nåt annat i närheten. De har bara några få öre per liter eller en fast ersättning. Qstar har ju satsat på småorter som andra bensinbolag dömt ut och där de boende är mer än glada för att få behålla en bensinstation. Qstars förhandlingsläge är utmärkt och de kan få folk att jobba nästan gratis för sig.
Re: Motion till OK
Nu har den beslutats. Den blev utan åtgärd, men här är svaret i alla fall.
OK skrev:U25: Svar från OKQ8
Elbilar och laddning av elbilar kommer att bli en viktig del i framtida transportsektorn. Hur denna marknad kommer se ut och hur snabbt den kommer att utvecklas är osäkert och vi följer detta i vårt dagliga arbete i flera olika delar av företaget för att möta och driva utvecklingen. OKQ8 har själva byggt ungefär 10 st snabbladdare men har inte än av skattetekniska skäl kunnat ta betalt för laddningen. Detta gäller även om vi skulle anlägga semisnabba laddare. Vi har nyligen skrivit ett samarbetsavtal med E.ON där de kommer att hjälpa oss med våra egna snabbladdare och anlägga nya egna snabbladdare på våra stationer. Ambitionen är tjugofem snabbladdare i Sverige och fem i Danmark över två år. Detta ska ses som en början. Vi hoppas därmed att snabbt utöka snabbladdningserbjudandet till våra kunder och medlemmar och lära oss av denna nya växande marknad och se hur kunderna väljer att ladda. OKQ8 har en etablerad strategi för snabbladdning och laddning och förutom att anlägga egna snabbladdstationer så har ett samarbete med E.ON ingåtts. Detta tillsammans gör att vi anser att OKQ8 är i framkant när det gäller snabbladdning. Vi tycker också att vi har ett tydligt uppdrag att utveckla verksamheten mot en mer hållbar värld i takt med marknaden och däri ingår att bygga ut infrastruktur för laddning av elbilar.
Protokollet skrev:M25: Laddstationer för elbilar
Föreningsstämman beslutade
att anse motion 25 besvarad
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Motion till OK
Ang svar från Q8. De kan och tar betalt för elen. Laddade i Arvika på OKs CHAdeMO till det fascila priset av 80 kr ( fast pris). + priset för 40 min korv kaffe å godis .
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Motion till OK
Det är väl ett sätt för dom att gå runt problemet och faktiskt få in pengar för det. Man får betala för tjänsten och inte för elen. Fast pris för tjänsten oavsett hur mycket man laddar.Gustafsson skrev:Ang svar från Q8. De kan och tar betalt för elen. Laddade i Arvika på OKs CHAdeMO till det fascila priset av 80 kr ( fast pris). + priset för 40 min korv kaffe å godis .
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Re: Motion till OK
Var den korta veliga versionen jag fick på telefon. Inte tillräckligt bra för att jag skulle vara medlem
Skickat från min F8131 via Tapatalk
Skickat från min F8131 via Tapatalk