1,50 kr per liter bensin lät väldigt, väldigt högt mot vad jag hört tidigare. Jag tog och googlade det lite för att försöka få klarhet, och då hittade jag den här artikeln som säger ungefär samma som du säger, inkl referensen till mackdöden (och samma artikel finns även i DI): http://teknikensvarld.se/lagt-oljepris- ... ar-189734/+46 skrev:Jag håller med Off Grid Byggarn!danni skrev:De är ju redan i ett läge där de knappt tjänar pengar på bränslet i sig, och mer och mer bygger om mackarna till att erbjuda all möjlig annan service. Deras affärsidé har alltså i praktiken redan slutat bygga på att sälja drivmedel - drivmedlet bara lockar dit kunderna, så de kan sälja annat. Gungor och karuseller, du vet. Det här blir nog en ganska naturlig utveckling, och elbilister är ju perfekta måltavlor för den affärsmodellen.Off Grid Byggaren skrev:Funderar på detta att låta någon annan sälja drivmedel på sin mack.
Om jag har ett företag med affärsidén att sälja drivmedel till fordon, är det så smart att lämpa över allt till en konkurrent och endast sälja varmkorv fortsättningsvis?
Bensinmackarnas bruttomarginal är idag cirka 1,50 kronor per liter bensin. Under "mackdödperioden" (år 2005-2009) när över tusen mackar försvann var bruttomarginalen bara 0,8-0,9 kronor per liter bensin. Denna nu förbättrade marginal kompenserar gott och väl för den minskade drivmedelförsäljningen.
Jag tror att det är en klart bättre affärsidé att själv äga laddarna än att upplåta dem till en utomstående partner. På sikt kommer det säkert komma kreativa prismodeller kopplade till lokal konkurrens, elprisbörsen och kunders betalningsvilja (t ex ladda billigare vid olika tider på dygnet, mm).
Men säger den artikeln verkligen att mackarna har en sådan marginal? Nej, den säger att bensinbolagen/oljebolagen gör så stor vinst. Jag hittade även de här artiklarna:
http://www.svenskbensinhandel.se/mackar ... arginaler/
http://www.mhf.se/client/files//mf/2013 ... vebröd.pdf
http://www.dn.se/ekonomi/bensinbolagens ... kordstora/
http://www.dn.se/ekonomi/mackarna-kampa ... ginalerna/
Alla de verkar vara överens om en marginal på runt 1%, dvs runt 15 öre per liter, give or take, till själva mackarna. Så med andra ord har oljebolagen fortfarande allt att vinna på pumpar som pumpar upp dyrt fossilt bränsle. Men själva mackägarna hade nog mycket hellre sett en massa snabbladdare med tillhörande korvätande elbilister.
Det kan fortfarande vara så att det är vettigare att äga laddarna själv, såklart, särskilt för OKQ8 som sådana. Men de enskilda mackägarna bryr sig nog inte så mycket.