Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Moderator: Redaktion
Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Jag vet inte vad jag ska göra och jag behöver lite synpunkter av alla kloka människor här.
Min sambo har för ett år sedan fattat det - i mina ögon korkade - beslutet att köpa sig en ny bil, en bensinbil. Det var innan jag skaffade Tesla och hon förstod nog inte vad hon gjorde. Och det gjorde inte jag heller vid den tidpunkten, annars hade jag övertygat henne om att det är ett dumt köp. Nåväl, för sent är för sent.
Hon pendlar ungefär 15 mil om dagen med bilen, det blir alltså ganska många mil och ännu mer pengar hon bränner. Säg 35'SEK om året bara för bensin. Dessutom betalar hon billån på 2000kr/månad och en massa service, minst 6000kr/året.
Nu har hon insett är det är vansinne att hålla på så. En elbil till i hushållet skulle sitta fint.
Fråga:
Eftersom jag är egenföretagare borde jag väl kunna leasa en bil på firman? Jag har ingen aning om leasing, jag äger min Tesla privat. Men en tjänstebil är väl inget konstigt. Hon är anställd hos mig (bl a).
Vilken elbil ska man ta? Ioniq verkar vara bästa valet för de 15 milen hon kör. Eller finns det nåt annat som funkar? Vänta på (förmodligen svindyra) Model 3 som kommer en torsdag om 1 Elon-år, dvs någon gång under 2020?
Samtidigt är hennes bil bara ett år gammal (men har gått snart 4000 mil), ska man verkligen byta bort den? Det går väl knappast att räkna hem. Bilköp brukar inte vara lönsamma.
Svårt och jobbigt. Vad skulle ni ha gjort?
Min sambo har för ett år sedan fattat det - i mina ögon korkade - beslutet att köpa sig en ny bil, en bensinbil. Det var innan jag skaffade Tesla och hon förstod nog inte vad hon gjorde. Och det gjorde inte jag heller vid den tidpunkten, annars hade jag övertygat henne om att det är ett dumt köp. Nåväl, för sent är för sent.
Hon pendlar ungefär 15 mil om dagen med bilen, det blir alltså ganska många mil och ännu mer pengar hon bränner. Säg 35'SEK om året bara för bensin. Dessutom betalar hon billån på 2000kr/månad och en massa service, minst 6000kr/året.
Nu har hon insett är det är vansinne att hålla på så. En elbil till i hushållet skulle sitta fint.
Fråga:
Eftersom jag är egenföretagare borde jag väl kunna leasa en bil på firman? Jag har ingen aning om leasing, jag äger min Tesla privat. Men en tjänstebil är väl inget konstigt. Hon är anställd hos mig (bl a).
Vilken elbil ska man ta? Ioniq verkar vara bästa valet för de 15 milen hon kör. Eller finns det nåt annat som funkar? Vänta på (förmodligen svindyra) Model 3 som kommer en torsdag om 1 Elon-år, dvs någon gång under 2020?
Samtidigt är hennes bil bara ett år gammal (men har gått snart 4000 mil), ska man verkligen byta bort den? Det går väl knappast att räkna hem. Bilköp brukar inte vara lönsamma.
Svårt och jobbigt. Vad skulle ni ha gjort?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Nu kan jag inte ekonomin helt, men en lätt begagnad Leaf 33 kWh kanske? Det förutsätter dock att hon kan ladda på jobbet.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Det kan hon inte. Glömde skriva det. 15 mil med marginal är ett måste.Teslaspolen skrev:Nu kan jag inte ekonomin helt, men en lätt begagnad Leaf 33 kWh kanske? Det förutsätter dock att hon kan ladda på jobbet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Hyundai Ioniq är väl i princip den enda enklare som klarar det kravet hela året.mati skrev:Det kan hon inte. Glömde skriva det. 15 mil med marginal är ett måste.Teslaspolen skrev:Nu kan jag inte ekonomin helt, men en lätt begagnad Leaf 33 kWh kanske? Det förutsätter dock att hon kan ladda på jobbet.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Jag har visserligen lämnat tjänstebilsproblematiken men jag har fått för mig att tidiga S-modeller har lågt förmånsvärde.mati skrev:Jag vet inte vad jag ska göra och jag behöver lite synpunkter av alla kloka människor här.
Min sambo har för ett år sedan fattat det - i mina ögon korkade - beslutet att köpa sig en ny bil, en bensinbil. Det var innan jag skaffade Tesla och hon förstod nog inte vad hon gjorde. Och det gjorde inte jag heller vid den tidpunkten, annars hade jag övertygat henne om att det är ett dumt köp. Nåväl, för sent är för sent.
Hon pendlar ungefär 15 mil om dagen med bilen, det blir alltså ganska många mil och ännu mer pengar hon bränner. Säg 35'SEK om året bara för bensin. Dessutom betalar hon billån på 2000kr/månad och en massa service, minst 6000kr/året.
Nu har hon insett är det är vansinne att hålla på så. En elbil till i hushållet skulle sitta fint.
Fråga:
Eftersom jag är egenföretagare borde jag väl kunna leasa en bil på firman? Jag har ingen aning om leasing, jag äger min Tesla privat. Men en tjänstebil är väl inget konstigt. Hon är anställd hos mig (bl a).
Vilken elbil ska man ta? Ioniq verkar vara bästa valet för de 15 milen hon kör. Eller finns det nåt annat som funkar? Vänta på (förmodligen svindyra) Model 3 som kommer en torsdag om 1 Elon-år, dvs någon gång under 2020?
Samtidigt är hennes bil bara ett år gammal (men har gått snart 4000 mil), ska man verkligen byta bort den? Det går väl knappast att räkna hem. Bilköp brukar inte vara lönsamma.
Svårt och jobbigt. Vad skulle ni ha gjort?
Alternativt förslag: Ta över en gammal leasad Modell S och låt sambon köra den som tjänstebil.
Andra här på forumet kan nog komplettera om det förnuftiga en sådan lösning.
Model S P85D,
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Äh, javisst. En Model S till hade varit snyggt. Det ligger tyvärr lite utanför budgeten. Bara för att förmånsvärdet är lågt behöver inte leasingen vara billig.Foluke skrev:Jag har visserligen lämnat tjänstebilsproblematiken men jag har fått för mig att tidiga S-modeller har lågt förmånsvärde.
Alternativt förslag: Ta över en gammal leasad Modell S och låt sambon köra den som tjänstebil.
Andra här på forumet kan nog komplettera om det förnuftiga en sådan lösning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Allvarligt talat. Jag tycker det verkar som flera här på forumet lyckats räkna hem en Model S och jämfört med "normal fossilare" och fått det att bli billigare med en Tesla. En några år gammal S var ju klart billigare i inköp än dagens och kanske kan vara överkomlig.mati skrev:Äh, javisst. En Model S till hade varit snyggt. Det ligger tyvärr lite utanför budgeten. Bara för att förmånsvärdet är lågt behöver inte leasingen vara billig.Foluke skrev:Jag har visserligen lämnat tjänstebilsproblematiken men jag har fått för mig att tidiga S-modeller har lågt förmånsvärde.
Alternativt förslag: Ta över en gammal leasad Modell S och låt sambon köra den som tjänstebil.
Andra här på forumet kan nog komplettera om det förnuftiga en sådan lösning.
Du får betrakta mitt förslag som "brainstorming". Kanske en idé, kanske ogenomförbart.
Jag börjar tänka i liknande banor. Min frus Fiesta skall ersättas så småningom men en S är på tok för stor, tycker hon. Jag sneglar lite lätt på Model 3. Hon bör ju ha en minst lika bra bil som jag!
Model S P85D,
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Den enda elbil som klarar 15 mil (med bred marginal) alla dagar om året och utan att man tänker på hur man kör är nya Renault Zoe. Ionic klarar nog 15 mil de flesta dagarna om man tar det lugnt, men definitivt inte med marginal. (Edit: Förutom Teslor såklart)mati skrev:Vilken elbil ska man ta? Ioniq verkar vara bästa valet för de 15 milen hon kör. Eller finns det nåt annat som funkar? Vänta på (förmodligen svindyra) Model 3 som kommer en torsdag om 1 Elon-år, dvs någon gång under 2020?
Det finns gott om glädjerapporter och överdrifter om Ionic’s räckvidd att finna på nätet. Det finns även lite mer realistiska rapporter, till exempel den här från Norge:
http://www.side3.no/motor/test-hyundai- ... 07608.html
Om man istället väljer att titta på officiella siffror så är räckvidden enligt US EPA är 20 mil. Det är ett test som utförs i låga hastigheter vid en temperatur på mellan 20-30 grader och utan AC påsatt. Till exempel är snitthastigheten på Highway delen av körcykeln 77 km/h, och maxhastigheten knappt 100 km/h. En liten liten del av testet Testet utförs vid en temperatur på -6 grader, men då utan värme i kupén.
Ändå rapporterar en del att man kommer 20 mil i Ionic utan problem vid minusgrader, även om man både kör snabbare än i testet och har värmen påslagen. Ionic verkar med andra ord vara en magisk bil som drar mindre vid snabb hård körning och låga utetemperaturer kombinerat med hög komfortvärme. Eller också får man ta sådana uppgifter med en nypa salt och konstatera att i realiteten verkar de flesta köra 13-15 mil nu under vintern innan de känner ett behov att ladda.
Oavsett vilket, klart hon ska ha elbil!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Kör du lika långt per dag utan laddning? Annars kan det ju vara ett alternativ att hon kör Teslan och du en annan elbil med kortare räckvidd.
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Nejdå, det gör jag inte alls. Men hon vill inte köra Teslan. Hon är rädd att hon kvaddar den eller så. Annars har jag tänkt i samma spår faktiskt. Men sen vill ju jag också köra den själv såklart.DSV skrev:Kör du lika långt per dag utan laddning? Annars kan det ju vara ett alternativ att hon kör Teslan och du en annan elbil med kortare räckvidd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Brukar hon kvadda bilar? I annat fall ser jag inte problemet. Hur svårt ska det vara att övertyga någon om att köra teslamati skrev:Nejdå, det gör jag inte alls. Men hon vill inte köra Teslan. Hon är rädd att hon kvaddar den eller så. Annars har jag tänkt i samma spår faktiskt. Men sen vill ju jag också köra den själv såklart.DSV skrev:Kör du lika långt per dag utan laddning? Annars kan det ju vara ett alternativ att hon kör Teslan och du en annan elbil med kortare räckvidd.
Fast det är isig ett rätt stort åbäke till bil att hantera på många ställen.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Klart man ska två elbilar i familjen
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Det går givetvis bra att leasa på firman. Själva formen kallas förmånsbil och innebär att man betalar ett förmånsvärde och därmed får använda den som man vill privat. En ren "tjänstebil" har jag för mig ställer krav på hur den används.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Min fru vägrar köra Teslan. Körde 10min när den var helt ny för två år sedan, inget sen dess. Hon tycker den är för stor att hantera i tex parkeringshus, på parkeringsplatser mm.DSV skrev:Brukar hon kvadda bilar? I annat fall ser jag inte problemet. Hur svårt ska det vara att övertyga någon om att köra teslamati skrev:Nejdå, det gör jag inte alls. Men hon vill inte köra Teslan. Hon är rädd att hon kvaddar den eller så. Annars har jag tänkt i samma spår faktiskt. Men sen vill ju jag också köra den själv såklart.DSV skrev:Kör du lika långt per dag utan laddning? Annars kan det ju vara ett alternativ att hon kör Teslan och du en annan elbil med kortare räckvidd.
Fast det är isig ett rätt stort åbäke till bil att hantera på många ställen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Elektrokungen
- Teslaägare
- Inlägg: 451
- Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
- Ort: Mölndal
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Min fru älskar att köra Teslan. Hon kör nästan alltid när vi åker tillsammans. Hon körde en Passat för några veckor sedan, och undrade vad det var för sunkig gammal rutten bil från stenåldernHelectriC skrev:Min fru vägrar köra Teslan. Körde 10min när den var helt ny för två år sedan, inget sen dess. Hon tycker den är för stor att hantera i tex parkeringshus, på parkeringsplatser mm.DSV skrev:Brukar hon kvadda bilar? I annat fall ser jag inte problemet. Hur svårt ska det vara att övertyga någon om att köra teslamati skrev:Nejdå, det gör jag inte alls. Men hon vill inte köra Teslan. Hon är rädd att hon kvaddar den eller så. Annars har jag tänkt i samma spår faktiskt. Men sen vill ju jag också köra den själv såklart.DSV skrev:Kör du lika långt per dag utan laddning? Annars kan det ju vara ett alternativ att hon kör Teslan och du en annan elbil med kortare räckvidd.
Fast det är isig ett rätt stort åbäke till bil att hantera på många ställen.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Kör hon 15mil om dagen så skall hon köra en säker bil, hon är ju en av dina dyraste "ägo delar". I en Tesla kör hon säkert. Om de skulle hända något är det naturlagarna som gäller och då vinner tyngst bil.
Min ligger ut på blocket och har garanti kvar.
Min ligger ut på blocket och har garanti kvar.
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Jag förstår din poäng. Men vi har redan en Tesla och det finns inte en suck av en chans att vi kommer att skaffa en till. Tvärtom så kommer det så småningom bli nånting annat för min del också, men det måste bli en bil med ungefär samma lastmöjligheter som Model S, helst med dragkrok, men där är vi inte ännu.Ampera skrev:Kör hon 15mil om dagen så skall hon köra en säker bil, hon är ju en av dina dyraste "ägo delar". I en Tesla kör hon säkert. Om de skulle hända något är det naturlagarna som gäller och då vinner tyngst bil.
Min ligger ut på blocket och har garanti kvar.
Jag får behålla min gamla S ett tag till och förhoppningsvis så dyker det upp nåt eldrivet som funkar för sambon också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Elektrokungen skrev:Min fru älskar att köra Teslan. Hon kör nästan alltid när vi åker tillsammans. Hon körde en Passat för några veckor sedan, och undrade vad det var för sunkig gammal rutten bil från stenåldernHelectriC skrev:Min fru vägrar köra Teslan. Körde 10min när den var helt ny för två år sedan, inget sen dess. Hon tycker den är för stor att hantera i tex parkeringshus, på parkeringsplatser mm.DSV skrev:Brukar hon kvadda bilar? I annat fall ser jag inte problemet. Hur svårt ska det vara att övertyga någon om att köra teslamati skrev:Nejdå, det gör jag inte alls. Men hon vill inte köra Teslan. Hon är rädd att hon kvaddar den eller så. Annars har jag tänkt i samma spår faktiskt. Men sen vill ju jag också köra den själv såklart.DSV skrev:Kör du lika långt per dag utan laddning? Annars kan det ju vara ett alternativ att hon kör Teslan och du en annan elbil med kortare räckvidd.
Fast det är isig ett rätt stort åbäke till bil att hantera på många ställen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Hon behöver köra 100 mil och redovisa det i tjänsten för att få dra av halva momsen på tjänstevikten är viktigt.
En ren 60a kostar nog typ 7000kr/mån inkl allt utom el. Via Skellefteåkraft kan man få gratis va?
Jag har bara provkört ioniq en gång och åkte i nån plusgrader och ren vägbana 40km i 100km/h och 85km i 120km/h och hade då 25km kvar på mätaren när jag kom fram och varmt i bilen hela tiden. Så 15 mil går nog bra så länge man inte ligger 120 hela tiden i minusgrader, men det tror jag inte zoe, som för övrigt inte är så skön att åka på långresor med tycker jag, klara heller. iAkita, om du inte gjort det, testa ioniqen själv så får du se vad du tycker. Och framförallt mati, testa den först ordentligt med era förhållanden. Ioniq ligger kanske på 3800kr/mån inkl allt utom el.
Ligger man i 90 med ioniqen i några plusgrader är min känsla att man kommer nästan 22 mil så sänka lite på hastigheten för en hel del vilket man kanske man göra de kallaste och jävligaste dagarna?
En ren 60a kostar nog typ 7000kr/mån inkl allt utom el. Via Skellefteåkraft kan man få gratis va?
Jag har bara provkört ioniq en gång och åkte i nån plusgrader och ren vägbana 40km i 100km/h och 85km i 120km/h och hade då 25km kvar på mätaren när jag kom fram och varmt i bilen hela tiden. Så 15 mil går nog bra så länge man inte ligger 120 hela tiden i minusgrader, men det tror jag inte zoe, som för övrigt inte är så skön att åka på långresor med tycker jag, klara heller. iAkita, om du inte gjort det, testa ioniqen själv så får du se vad du tycker. Och framförallt mati, testa den först ordentligt med era förhållanden. Ioniq ligger kanske på 3800kr/mån inkl allt utom el.
Ligger man i 90 med ioniqen i några plusgrader är min känsla att man kommer nästan 22 mil så sänka lite på hastigheten för en hel del vilket man kanske man göra de kallaste och jävligaste dagarna?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Det blir väl ungefär 12,5% lättare bil, det skulle även bättra på 0-100-tiderna och snittförbrukningenapkungen skrev:Hon behöver köra 100 mil och redovisa det i tjänsten för att få dra av halva momsen på tjänstevikten är viktigt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
En 60 går nog bort. En Tesla är alldeles för dyr, även om man tar en snik-snik avskalad jätteenkel variant. Skellefetekraft har jag redan, jag antar inte att man får rabatten två gånger bara för att man har två Teslor.apkungen skrev:Hon behöver köra 100 mil och redovisa det i tjänsten för att få dra av halva momsen på tjänstevikten är viktigt.
En ren 60a kostar nog typ 7000kr/mån inkl allt utom el. Via Skellefteåkraft kan man få gratis va?
Jag har bara provkört ioniq en gång och åkte i nån plusgrader och ren vägbana 40km i 100km/h och 85km i 120km/h och hade då 25km kvar på mätaren när jag kom fram och varmt i bilen hela tiden. Så 15 mil går nog bra så länge man inte ligger 120 hela tiden i minusgrader, men det tror jag inte zoe, som för övrigt inte är så skön att åka på långresor med tycker jag, klara heller. iAkita, om du inte gjort det, testa ioniqen själv så får du se vad du tycker. Och framförallt mati, testa den först ordentligt med era förhållanden. Ioniq ligger kanske på 3800kr/mån inkl allt utom el.
Ligger man i 90 med ioniqen i några plusgrader är min känsla att man kommer nästan 22 mil så sänka lite på hastigheten för en hel del vilket man kanske man göra de kallaste och jävligaste dagarna?
En fullutrustad Ioniq är ju ändå ganska prisvärd, lågt förmånsvärde och hyfsat låg leasingkostnad. Ungefär hälften mot en snik-60 kan nog stämma.
Jag läste din beskrivning när du hade provkört Ioniq och jag tyckte att den verkar lovande, samt att Tesla-Björn var så lyrisk. Jag har inte provkört den ännu. Man kanske kan få låna den nån dag och testa ingående. Problemet är att sambon tycker att Hyundai är skräpbilar. Hon kör Mazda nu och är väldigt nöjd med den, jag tror ju inte att skillnaden är så stor.
De 7,5mil som sambon kör till jobbet (enkelväg) är inte motorväg. Det ser ut ungefär såhär: 70 (1 mil), 80 (3,5 mil), 100 (3 mil). Dessutom skulle hon i värsta fall kunna ta min Tesla ifall det är riktigt kallt och jävligt. Hon har gjort det några gånger, fastän hon inte riktigt gillar det. Hon ogillar inte att köra den, men hon känner väl lite obehag med tanke på vad den kostar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Då borde det absolut inte vara några problem med Ioniqen. Det som gör att den får en så användbar räckvidd är att den likt teslan har lågt luftmotstånd kontra rollmotstånd. Pga detta kommer de som längst på typ 70 landsväg och typ lika långt i 90 som i stan.
En BMW i3 är raka motsatsen. Den kan säkert komma upp emot 25mil om man kör försiktigt i stan, Ioniqen kommer kortare. Men ute på motorväg, ja redan i 70km/h så drar luftmotståndet iväg och gör att den redan där bara kommer runt 20 mil och kommer man upp emot 90 är det nog 17 mil som gäller. Liknande siffror för Zoe och Leaf är min uppfattning.
Ta med henne också på provkörningen så får hon väl avgöra helt enkelt. Försök att trycka på de sköna hårda sätena vid längre resor, rattvärme, adaptiv farthållare och självstyrning, döda vinkelvarnare, förvärmning genom timer i bilen, dab-radio och så framförallt alla fördelar i drivlinan och körglödjen med el. Lägg bilen i "power mode" om ni vill att den ska vara responsiv, drar inte så mkt mer om man mest åker i konstant hastighet. Funktioner som säkert de andra elbilarna också har men jag tänkte för att övertyga att den är bättre än mastan. Hyndai är världens tredje största tillverkare så de gör definitivt inga skräpbilar.
En BMW i3 är raka motsatsen. Den kan säkert komma upp emot 25mil om man kör försiktigt i stan, Ioniqen kommer kortare. Men ute på motorväg, ja redan i 70km/h så drar luftmotståndet iväg och gör att den redan där bara kommer runt 20 mil och kommer man upp emot 90 är det nog 17 mil som gäller. Liknande siffror för Zoe och Leaf är min uppfattning.
Ta med henne också på provkörningen så får hon väl avgöra helt enkelt. Försök att trycka på de sköna hårda sätena vid längre resor, rattvärme, adaptiv farthållare och självstyrning, döda vinkelvarnare, förvärmning genom timer i bilen, dab-radio och så framförallt alla fördelar i drivlinan och körglödjen med el. Lägg bilen i "power mode" om ni vill att den ska vara responsiv, drar inte så mkt mer om man mest åker i konstant hastighet. Funktioner som säkert de andra elbilarna också har men jag tänkte för att övertyga att den är bättre än mastan. Hyndai är världens tredje största tillverkare så de gör definitivt inga skräpbilar.
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
De flesta av alla dessa lull-lull grejer har hennes Mazda också, förutom självstyrning, och hon använder inget att detta. Och DAB-radio fungerar inte här hos oss tyvärr. Men det är klart att vi ska provköra tillsammans. Elbilens fördelar känner min kära sambo till. Det har jag sett till att hon förstår. Det kan också ha påverkat henne att jag får ett nästintill dödligt hostanfall varje gång hon kör ut bilen ur garaget.apkungen skrev:Ta med henne också på provkörningen så får hon väl avgöra helt enkelt. Försök att trycka på de sköna hårda sätena vid längre resor, rattvärme, adaptiv farthållare och självstyrning, döda vinkelvarnare, förvärmning genom timer i bilen, dab-radio och så framförallt alla fördelar i drivlinan och körglödjen med el...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Det är det hög igenkänning på. Varje gång jag är ute och joggar och kommer i närheten av en avgasbil så känns det som jag håller på att kvävas och charmen med att äga en cab dog helt när man insåg hur mycket av sina egna avgaser man drabbas av så fort man ska parkera eller står still. Märkligt hur lite det störde innan man fick uppleva alternativet.mati skrev:..Det kan också ha påverkat henne att jag får ett nästintill dödligt hostanfall varje gång hon kör ut bilen ur garaget.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Samma. Har börjat undvika allt vad jag kan att gå/cykla efter bilvägar...DSV skrev:Det är det hög igenkänning på. Varje gång jag är ute och joggar och kommer i närheten av en avgasbil så känns det som jag håller på att kvävas och charmen med att äga en cab dog helt när man insåg hur mycket av sina egna avgaser man drabbas av så fort man ska parkera eller står still. Märkligt hur lite det störde innan man fick uppleva alternativet.mati skrev:..Det kan också ha påverkat henne att jag får ett nästintill dödligt hostanfall varje gång hon kör ut bilen ur garaget.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A