Bli av med sista bensinbilen - vad göra?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TAndersson
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 25 sep 2014 10:10
Ort: Trollhättan

Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?

Inlägg av TAndersson »

Zoe’n har en tendens att ha mer räckvidd mot slutet än vad som visas i början av rutten. Man måste lära sig bilen. Min fru pendlar 16 mil 2 dagar i veckan med Zoe 22kWh och är supernöjd. Hon har inte laddmöjlighet på jobbet men det räcker med att toppa upp med laddning (Typ-2, 22kW) 10-25 min nu på vintern (då hon ofta passar på att handla). Sommartid behöver man inte ladda alls, då får man lätt 17-19 mils räckvidd.

Körde själv en snålkörning till Göteborg häromdan i 2-4°C och fick en förbrukning på 1,22kWh/mil, och 195km räckvidd med 22kWh batteri! ECO-mode såklart. Det går att få ner förbrukningen rejält om man anstränger sig. Normalt ligger den dock på 1,3-1,4kWh/mil sommartid och runt 1,6-1,8kWh/mil vintertid, ca 14 mil.

Zoe 41kWh borde vara den optimala andrabilen, men då vi är så nöjda med vår 22kWh Zoe ser vi ingen anledning att byta batteri osv.

Vad gäller laddning med ”bara” Typ-2 så tar det vintertid ”i verkligheten” inte speciellt mycket längre tid än tex Leaf med Chademo. Lånade min brors Leaf 24kWh, ca 1°C, och laddade på Clever i Borås. Hade 3% när jag påbörjade laddningen och en timma senare 92%! Hade gått lika fort med Zoe och Typ-2.
En annan fördel med Zoe och Typ-2 är att det just nu finns ganska gott om ladduttag på orter kring där vi bor till skillnad mot Chademo. Tex Lidköping, Mariestad, Skara, Ulricehamn, Alingsås, Lilla-Edet osv. Och så laddar vi hemma på drygt 2,5h!
Model 3 Performance -20
Cybertruck AWD Reserverad
Model 3 Long Range -19
Model S 85D -15

Renault Zoe -16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?

Inlägg av mati »

Det ar ju precis min tanke. Massor med Typ2 finns ju här omkring (nåja, några stycken iaf), men bara två stycken ChadeMo. Men som sagt var så laddar den här Zoe från 25 till 100% på drygt tio timmar! Under samma tid laddar jag Teslan fullt från nästan noll.
Hon körde inte ECO-mode igår, men det ska väl knappast behövas i sånt här väder just nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar