Hur det kan gå... och självklart lånade du hellre ut Teslan än ditt tankkort. Lobbyist!mati skrev:Sedär ja. Min käraste råkade glömma plånboken på jobbet igår, samtidigt som hon körde hem på reserv. Räckviddsångesten var påtaglig och nu står bilen hemma med tom tank. Så fick hon ta Teslan idag. Vilken uppoffring.
Strax innan hon åkte iväg sa hon "jag längtar efter att inte behöva tanka längre. Gud va skönt det kommer bli."
Yes, så är det.
Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Moderator: Redaktion
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Äh... vad för nåt? Jag har inget tankkort. Jag kör ju elbil.lator skrev:Hur det kan gå... och självklart lånade du hellre ut Teslan än ditt tankkort. Lobbyist!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Tankkort = Bankkort...mati skrev:Äh... vad för nåt? Jag har inget tankkort. Jag kör ju elbil.lator skrev:Hur det kan gå... och självklart lånade du hellre ut Teslan än ditt tankkort. Lobbyist!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Det hade nog inte hjälpt iaf. Jag tror inte det tar sig till närmaste mack med det som är kvar i tanken. Dumt när man inte kan tanka hemma.lator skrev:Tankkort = Bankkort...mati skrev:Äh... vad för nåt? Jag har inget tankkort. Jag kör ju elbil.lator skrev:Hur det kan gå... och självklart lånade du hellre ut Teslan än ditt tankkort. Lobbyist!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Jaha så hur gör ni nu då? Ringer skroten?mati skrev:Det hade nog inte hjälpt iaf. Jag tror inte det tar sig till närmaste mack med det som är kvar i tanken. Dumt när man inte kan tanka hemma.lator skrev:Tankkort = Bankkort...mati skrev:Äh... vad för nåt? Jag har inget tankkort. Jag kör ju elbil.lator skrev:Hur det kan gå... och självklart lånade du hellre ut Teslan än ditt tankkort. Lobbyist!
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Behövs inte. Den tog sig precis till bilia där Zoen stod och väntade. Och den ska inte lämnas tillbaka förrän på fredag morgon. Bra. Nu sparar vi 300 spänn i bensinpengar på att få låna en elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Det där var faktiskt en besvikelse att testa Zoe. Sambon körde idag till och från jobbet med den. 15 mil, 10 grader, torrt väglag, snitthastighet 65km/h. Perfekta förhållanden alltså. Hon klarade sträckan med bara knappt 4 mils marginal, dvs en total räckvidd på mindre än 20 mil, trots extrem snålkörning. Den angivna förbrukningen låg strax under 2kWh/mil. Hon körde samma sträcka med Teslan igår och klarade en snittförbrukning på 1.79kWh/milen. Utan att snålköra. Man undrar ju om den verkligen har 41kWh.
Ska det vara så? Är Zoen så ineffektiv? Det funkar ju inte på vintern när marginalen är så liten.
En till sak som jag inte fattar är varför den laddar så långsamt. Jag kopplade in den i min Tesla Wallbox och laddningen ska ta nästan 10 timmar! Igår tog det över 5 timmar att ladda från 73 till 100%.
Jag trodde att den laddar med trefas. Uppenbarligen inte. Det är nåt som inte stämmer.
Ska det vara så? Är Zoen så ineffektiv? Det funkar ju inte på vintern när marginalen är så liten.
En till sak som jag inte fattar är varför den laddar så långsamt. Jag kopplade in den i min Tesla Wallbox och laddningen ska ta nästan 10 timmar! Igår tog det över 5 timmar att ladda från 73 till 100%.
Jag trodde att den laddar med trefas. Uppenbarligen inte. Det är nåt som inte stämmer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Det där lät verkligen mystiskt. Hur kan den dra så mycket??? Och laddningen, det verkar ju som om den bara drar en fas...mati skrev:Det där var faktiskt en besvikelse att testa Zoe. Sambon körde idag till och från jobbet med den. 15 mil, 10 grader, torrt väglag, snitthastighet 65km/h. Perfekta förhållanden alltså. Hon klarade sträckan med bara knappt 4 mils marginal, dvs en total räckvidd på mindre än 20 mil, trots extrem snålkörning. Den angivna förbrukningen låg strax under 2kWh/mil. Hon körde samma sträcka med Teslan igår och klarade en snittförbrukning på 1.79kWh/milen. Utan att snålköra. Man undrar ju om den verkligen har 41kWh.
Ska det vara så? Är Zoen så ineffektiv? Det funkar ju inte på vintern när marginalen är så liten.
En till sak som jag inte fattar är varför den laddar så långsamt. Jag kopplade in den i min Tesla Wallbox och laddningen ska ta nästan 10 timmar! Igår tog det över 5 timmar att ladda från 73 till 100%.
Jag trodde att den laddar med trefas. Uppenbarligen inte. Det är nåt som inte stämmer.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Det känns som att den laddar bara med 3,6kW av någon anledning. Jag använder min Tesla Wallbox, fattar inte Zoen det?
Det är nåt som inte stämmer. Bilen uppger en snittförbrukning på 1.9kWh/mil men säger samtidigt att den har gjort av med 33kWh. Utslaget på 15 mil blir det 2.2kWh milen vilket är skyhögt med tanke på förhållandena.
Det är nåt som inte stämmer. Bilen uppger en snittförbrukning på 1.9kWh/mil men säger samtidigt att den har gjort av med 33kWh. Utslaget på 15 mil blir det 2.2kWh milen vilket är skyhögt med tanke på förhållandena.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Ja det låter skumt på alla sätt & vis ju
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Frågan är hur man förklarar det för säljaren. Han kom med en schuko-sladd och babblade nåt om snabbladdning.Bjelke skrev:Ja det låter skumt på alla sätt & vis ju
Min teori är att det är nåt fel på motorn. Den använder ju motorn som likriktare, vilket uppenbarligen inte funkar som det ska. Den höga förbrukningen kanske hänger ihop med det. Eller så är den så elektronhungrig helt enkelt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
mm.. låter som lönlöst att ens försöka förklaramati skrev:Frågan är hur man förklarar det för säljaren. Han kom med en schuko-sladd och babblade nåt om snabbladdning.
Min teori är att det är nåt fel på motorn. Den använder ju motorn som likriktare, vilket uppenbarligen inte funkar som det ska. Den höga förbrukningen kanske hänger ihop med det. Eller så är den så elektronhungrig helt enkelt.
Jag förstår att säljare kanske inte har detalj koll på tekniken men lite grundläggande kunskap hade man ju önskat att de har.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Har dom fler demobilar? Tänkte om du kanske kunde låna en annan bil och jämföra, det skulle även dom tjäna på eftersom du då indirekt hjälper till att (ev) felsöka den du hade sas...mati skrev:Frågan är hur man förklarar det för säljaren. Han kom med en schuko-sladd och babblade nåt om snabbladdning.Bjelke skrev:Ja det låter skumt på alla sätt & vis ju
Min teori är att det är nåt fel på motorn. Den använder ju motorn som likriktare, vilket uppenbarligen inte funkar som det ska. Den höga förbrukningen kanske hänger ihop med det. Eller så är den så elektronhungrig helt enkelt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Kan du testa på en annan typ2-laddare? Vår fasta 22kW-kabel borde vara ledig framåt kvällen.
Rättade enheten, skyller på mobilens autocorrect
Rättade enheten, skyller på mobilens autocorrect
Senast redigerad av Klintan, redigerad totalt 1 gånger.
Elbilist sedan 2014
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Det tror jag inte att de har faktiskt. Den här behövde "importeras" från Skövde. Det finns nog bara den.Bjelke skrev:Har dom fler demobilar? Tänkte om du kanske kunde låna en annan bil och jämföra, det skulle även dom tjäna på eftersom du då indirekt hjälper till att (ev) felsöka den du hade sas...
Jag ska lämna tillbaks bilen i eftermiddag, en dag tidigare än planerat. Annars hade jag samma idé, men jag hinner nog inte. Tyvärr är ju laddstolpen i Skara bara enfas, dvs ett skämt. Annars hade man kunnat testa där.Klintan skrev:Kan du testa på en annan typ2-laddare? Vår fasta 22kWh kabel borde vara ledig framåt kvällen.
Frågan är ju om Zoe inte är riktigt kompatibel med Tesla Wall Connector. Är det kanske en fransk la-norme-type-deux som är lite différent?
Jag fick ju visserligen switcha om wallboxen så att det går att ladda andra bilar än Tesla med den, men varför skulle den inte kunna ladda med mer än 3,5kW eller vad det nu blir? Det ska väl gå tycker man ju.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- TAndersson
- Teslaägare
- Inlägg: 45
- Blev medlem: 25 sep 2014 10:10
- Ort: Trollhättan
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Konstigt med laddningen. Vi laddar fruns Zoe 24 kWh med Tesla Wall Connector (16A, 11 kW) på drygt 2,5h. Funkar perfekt!
Model 3 Performance -20
Cybertruck AWD Reserverad
Model 3 Long Range -19
Model S 85D -15
Renault Zoe -16
Cybertruck AWD Reserverad
Model S 85D -15
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Bra att veta. Jag har ställt in min på 10A men det ska ju inte spela någon roll. Teslan laddar med 7kW, det är alltså inget fel på Wall Connectorn.TomSo skrev:Konstigt med laddningen. Vi laddar fruns Zoe 24 kWh med Tesla Wall Connector (16A, 11 kW) på drygt 2,5h. Funkar perfekt!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Något måste vara galet. Som jag skrev i den andra tråden ska du hamna på en förbrukning på drygt 1,5 kWh/10 km vid de hastigheterna och temperaturerna. Även den långsamma laddningen tyder på det.mati skrev:Det där var faktiskt en besvikelse att testa Zoe. Sambon körde idag till och från jobbet med den. 15 mil, 10 grader, torrt väglag, snitthastighet 65km/h. Perfekta förhållanden alltså. Hon klarade sträckan med bara knappt 4 mils marginal, dvs en total räckvidd på mindre än 20 mil, trots extrem snålkörning. Den angivna förbrukningen låg strax under 2kWh/mil. Hon körde samma sträcka med Teslan igår och klarade en snittförbrukning på 1.79kWh/milen. Utan att snålköra. Man undrar ju om den verkligen har 41kWh.
Ska det vara så? Är Zoen så ineffektiv? Det funkar ju inte på vintern när marginalen är så liten.
En till sak som jag inte fattar är varför den laddar så långsamt. Jag kopplade in den i min Tesla Wallbox och laddningen ska ta nästan 10 timmar! Igår tog det över 5 timmar att ladda från 73 till 100%.
Jag trodde att den laddar med trefas. Uppenbarligen inte. Det är nåt som inte stämmer.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Nåväl, jag ska lämna tillbaks den snart. På vägen åker jag förbi en laddare och testar om det blir lika dåligt där.iAkita skrev:Något måste vara galet. Som jag skrev i den andra tråden ska du hamna på en förbrukning på drygt 1,5 kWh/10 km vid de hastigheterna och temperaturerna. Även den långsamma laddningen tyder på det.
Problemet är ju nu att vi inte vågar köpa en Zoe. Den är fin och trevlig och så, men om det är nåt fel på just den här bilen eller inte kan vi aldrig veta eftersom de inte har fler. Om det skulle vara så att den verkligen bara med nöd och näppe går att köra 20 mil vid de här temperaturerna så är det ju rentav omöjligt att ta sig 15 mil till och från jobbet på vintern. Och då blir avsaknaden av snabbladdning ett problem.
Tur att jag inte har avbokat Model 3 ännu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
mati skrev:Nåväl, jag ska lämna tillbaks den snart. På vägen åker jag förbi en laddare och testar om det blir lika dåligt där.iAkita skrev:Något måste vara galet. Som jag skrev i den andra tråden ska du hamna på en förbrukning på drygt 1,5 kWh/10 km vid de hastigheterna och temperaturerna. Även den långsamma laddningen tyder på det.
Problemet är ju nu att vi inte vågar köpa en Zoe. Den är fin och trevlig och så, men om det är nåt fel på just den här bilen eller inte kan vi aldrig veta eftersom de inte har fler. Om det skulle vara så att den verkligen bara med nöd och näppe går att köra 20 mil vid de här temperaturerna så är det ju rentav omöjligt att ta sig 15 mil till och från jobbet på vintern. Och då blir avsaknaden av snabbladdning ett problem.
Tur att jag inte har avbokat Model 3 ännu.
Det förstår jag verkligen! Man ska inte behöva hoppas på att det är fel på demobilen, och att den bil man får levererad kommer vara mycket bättre, när man väljer ny bil!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- TAndersson
- Teslaägare
- Inlägg: 45
- Blev medlem: 25 sep 2014 10:10
- Ort: Trollhättan
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Zoe’n har en tendens att ha mer räckvidd mot slutet än vad som visas i början av rutten. Man måste lära sig bilen. Min fru pendlar 16 mil 2 dagar i veckan med Zoe 22kWh och är supernöjd. Hon har inte laddmöjlighet på jobbet men det räcker med att toppa upp med laddning (Typ-2, 22kW) 10-25 min nu på vintern (då hon ofta passar på att handla). Sommartid behöver man inte ladda alls, då får man lätt 17-19 mils räckvidd.
Körde själv en snålkörning till Göteborg häromdan i 2-4°C och fick en förbrukning på 1,22kWh/mil, och 195km räckvidd med 22kWh batteri! ECO-mode såklart. Det går att få ner förbrukningen rejält om man anstränger sig. Normalt ligger den dock på 1,3-1,4kWh/mil sommartid och runt 1,6-1,8kWh/mil vintertid, ca 14 mil.
Zoe 41kWh borde vara den optimala andrabilen, men då vi är så nöjda med vår 22kWh Zoe ser vi ingen anledning att byta batteri osv.
Vad gäller laddning med ”bara” Typ-2 så tar det vintertid ”i verkligheten” inte speciellt mycket längre tid än tex Leaf med Chademo. Lånade min brors Leaf 24kWh, ca 1°C, och laddade på Clever i Borås. Hade 3% när jag påbörjade laddningen och en timma senare 92%! Hade gått lika fort med Zoe och Typ-2.
En annan fördel med Zoe och Typ-2 är att det just nu finns ganska gott om ladduttag på orter kring där vi bor till skillnad mot Chademo. Tex Lidköping, Mariestad, Skara, Ulricehamn, Alingsås, Lilla-Edet osv. Och så laddar vi hemma på drygt 2,5h!
Körde själv en snålkörning till Göteborg häromdan i 2-4°C och fick en förbrukning på 1,22kWh/mil, och 195km räckvidd med 22kWh batteri! ECO-mode såklart. Det går att få ner förbrukningen rejält om man anstränger sig. Normalt ligger den dock på 1,3-1,4kWh/mil sommartid och runt 1,6-1,8kWh/mil vintertid, ca 14 mil.
Zoe 41kWh borde vara den optimala andrabilen, men då vi är så nöjda med vår 22kWh Zoe ser vi ingen anledning att byta batteri osv.
Vad gäller laddning med ”bara” Typ-2 så tar det vintertid ”i verkligheten” inte speciellt mycket längre tid än tex Leaf med Chademo. Lånade min brors Leaf 24kWh, ca 1°C, och laddade på Clever i Borås. Hade 3% när jag påbörjade laddningen och en timma senare 92%! Hade gått lika fort med Zoe och Typ-2.
En annan fördel med Zoe och Typ-2 är att det just nu finns ganska gott om ladduttag på orter kring där vi bor till skillnad mot Chademo. Tex Lidköping, Mariestad, Skara, Ulricehamn, Alingsås, Lilla-Edet osv. Och så laddar vi hemma på drygt 2,5h!
Model 3 Performance -20
Cybertruck AWD Reserverad
Model 3 Long Range -19
Model S 85D -15
Renault Zoe -16
Cybertruck AWD Reserverad
Model S 85D -15
Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?
Det ar ju precis min tanke. Massor med Typ2 finns ju här omkring (nåja, några stycken iaf), men bara två stycken ChadeMo. Men som sagt var så laddar den här Zoe från 25 till 100% på drygt tio timmar! Under samma tid laddar jag Teslan fullt från nästan noll.
Hon körde inte ECO-mode igår, men det ska väl knappast behövas i sånt här väder just nu.
Hon körde inte ECO-mode igår, men det ska väl knappast behövas i sånt här väder just nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14