Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Inläggav bonath » 25 feb 2017 13:31

Jaha... Idag small det i motorn på den gamle Cittran. Förmodligen kamremsras........
Ny kamrem i somras på en mekonomenverkstad. Bilen är väl "värd" 10-15000 så man funderar på vad som händer.
Finns det nån garanti på mekonomenarbetet tro?

Har bokat 2st model3 i butik 31/3 så nån ny fossilare blir det INTE!!!

Kollar lite snabbt på Leaf-leasing 2500 i månaden, två år (24kwh) med service och vinterhjul. Dock bara 2000 mil.
30 kwh-modellen 3000 i månaden. Vad säger ni som har Leaf?????????????
Enda långkörning som vi har är sonen 15 mil bort.

Det känns helt sjukt men jag blev "nästan" glad när det hände. Rullade in till kanten och tänkte innan bilen stannat...
NU BLIR DET EL!!!!!!!!!!! :D
Bokat två Model 3, kör Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bonath
 
Inlägg: 296
Blev medlem: 26 jan 2015 08:37

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Inläggav LarsL » 25 feb 2017 13:39

Grattis till haveriet! :D

Finns det snabbladdare på vägen till sonen? Kan du ladda hos honom när du kommer fram?

Bägge bilarna måste laddas under resan, så klart. Men jag hade nog ändå rekommenderat 30kWh, det ger lite marginaler för annat också.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Användarvisningsbild
LarsL
 
Inlägg: 5029
Blev medlem: 08 nov 2014 20:15
Ort: Härryda

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Inläggav lator » 25 feb 2017 13:43

Tyvärr så har du ju garanti på jobbet från Mekonomen men under reparationstiden så känner du ju behovet av en bil omgående och måste då hitta en elbil på stört! 8-)
Användarvisningsbild
lator
 
Inlägg: 2313
Blev medlem: 05 mar 2014 23:37
Ort: Östersund

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Inläggav LarsL » 25 feb 2017 13:51

lator skrev:Tyvärr så har du ju garanti på jobbet från Mekonomen men under reparationstiden så känner du ju behovet av en bil omgående och måste då hitta en elbil på stört! 8-)


Jag tror inte garantin gäller om man vill ha en elbil? ;) Men det är väl enklast att Mekonomen verkstaden köper fossilen av dig så får de laga den om de vill, blir säkert billigare för dem än att fixa den.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Användarvisningsbild
LarsL
 
Inlägg: 5029
Blev medlem: 08 nov 2014 20:15
Ort: Härryda

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Inläggav TiborBlomhall » 25 feb 2017 14:26

Även om jag älskar min 24 kWh Leaf skulle jag gladeligen betala 500 kr extra per månad för större batteriet. Speciellt vintertid är 24 kWh lite väl litet.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
 
Inlägg: 3319
Blev medlem: 04 mar 2014 23:03
Ort: Stockholm

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 25 feb 2017 14:29

TiborBlomhall skrev:Även om jag älskar min 24 kWh Leaf skulle jag gladeligen betala 500 kr extra per månad för större batteriet. Speciellt vintertid är 24 kWh lite väl litet.


Hur långt kommer du med din Leaf på vintern?
Får jag ge dig 8000kr i rabatt? http://ts.la/nilserik5507

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bokad modell 3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Inläggav _TonyV » 25 feb 2017 14:52

Jag säger ochså. 30 modellen.
Lease kostar nån hundring mer i månan men ger nog 4 mil mer räckvidd eller högre snitthastighet på motorväg.
Åker jag motorväg med min 24 så laddar jag efter 10-11 mil först, sen var 8 mil. Daglig körning no problema.
Väntar på min 30modell nu, men kolla med försäljare då det kan finnas lediga bilar för snabb leverans. Främsta orsaken att ta leaf är driftsäkerheten. Du behöver inte bråka med servicecenter och lämna in på reparation. Ladda och kör bara.
Keyless-go. Back kamera alt. all-around-view. Alla säten och ratt uppvärmda. Appen funkar till 95%
Jobbigaste med bilen är ett tjut (inte pedestrian warning sound) från drivningen vid låga hastigheter, och det är då när man oftast kör bland gående. Du får inte självkörning eller ens radar farthållare. Men men. Gammal är äldst. Lycka till med el-bilandet.
31/3 Model ≡ RN108422...
_TonyV
 
Inlägg: 471
Blev medlem: 15 dec 2014 15:02
Ort: Stockholm

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Inläggav Teslaspolen » 25 feb 2017 15:15

Kör Leaf 24 kWh i familjen, hade vi gjort valet igen så hade vi valt det större. Öppnar för än mer möjligheter.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
 
Inlägg: 981
Blev medlem: 15 dec 2014 18:48

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Inläggav TiborBlomhall » 25 feb 2017 15:31

Zalman3 skrev:
TiborBlomhall skrev:Även om jag älskar min 24 kWh Leaf skulle jag gladeligen betala 500 kr extra per månad för större batteriet. Speciellt vintertid är 24 kWh lite väl litet.


Hur långt kommer du med din Leaf på vintern?

Runt 10 mil.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
 
Inlägg: 3319
Blev medlem: 04 mar 2014 23:03
Ort: Stockholm

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Inläggav FredrikR » 25 feb 2017 16:02

Håller med tidigare talare. Har också en med 24kWh. Funkar bra för mig, men ifall jag skulle välja idag så skulle jag ta 30kWh.

Största besvikelsen för mig med bilen var (som jag skrivit i tidigare trådar) nu när vintern kom, att bilen tappade så mycket räckvidd, min uppskattning är att den sjunker med 30%. Den funkar fortfarande men det större batteriet ger lite mer marginaler. Men självklart skulle större batteriet även vara bra på sommaren.

Ett exempel är vid första advent. Bor utanför Uppsala och det blir då 5,5 mil dit, så 11 mil tur och retur. I normalfallet är den resan inga problem för mig utan att ladda. Men just vid första advent snöade det och blåste stormvindar. Valde att stanna på Clever i Enköping och ladda en liten stund typ 10 minuter, för att ha lite marginaler i och med att det skulle vara motvind på vägen hem. Valde att ligga precis på hastighetsbegränsningarna hela vägen och det var med en hårsmån att jag kom hem. Dvs räckviddsmätaren gick över till ett sträck (vilket betyder under 12 km räckvidd kvar i Leafen) en bit innan vi var hemma. Ett större batteri skulle ju underlätta en sådan färd. Jag skulle ju även kunnat stanna längre på Clever, men anade inte att det skulle sluka så mycket batteri. Risken är väl att med ett 30 batteri skulle jag inte stannat och laddat och därmed hamnat i samma räckviddsångest igen.
FredrikR
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Nästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster