Jaha, då har jag "förbokat" en Leaf Tekna 30 kwh via telefon. Ska få besked under dagen och skriva pappren imorgon när jag kommit hem. SPÄNNANDE!
Grattis vad kul...
Vad var det som gjorde att du valde Tekna och inte Accenta?
Morsan ville skaffa 30kWh batteriet Accenta som bilhandlaren gjorde reklam för. Fast när hon skulle skriva på va de en dyrare månadshyra för då va de tenkan istellet. De sa att de bara fans tenka i sverge och att de va ventetid på accentan så hennes nuvarande leasing skulle hinna gå ut. Dåligt faktist. Ska bli skönt att slippa bilhandlare när model 3 kommer..
Blir det en Tekna så får du med en typ2->typ1 kabel. Typ2 är det som funkar med i stort alla andra bilar förutom asiatiska (amerikansk och europeisk standard). Det är även den sortens som sitter i stort sett överallt på laddstationer runt om i landet.
Tips från coachen är att kika på erbjudandet om att få laddbox installerad för hyfsat billig peng när ni leasar en Leaf, och sätt isåfall en box med typ2 _uttag_, så har ni framtidssäkrat för teslan.
Tack för bra tråd! Är i liknande situation, Volvon som skulle räcka tills m3 dök upp har för många fel och måste besiktigas i mars.. Alldeles för oekonomiskt att laga. 15000 mil Dock 15 år gammal.
Så det blir nog elbilssprånget redan nu [RELIEVED FACE]. Känns faktiskt jäkligt bra. Står långt bak i m3 kön så den är nog minst 18 månader bort, köat sen Juli. Så 24 månaders leasing blir nog bra. Provkörde en kortis i fredags men får nog till långtidslån i veckan, Nissan erbjuder 1-3 dagar.
Då é man fast. Skrev på idag på en silverfärgad Leaf Tekna.
Kommer nog denna veckan.
Har redan fått laddkort/brickor från Clever och inCharge.
Ska sätta upp ett 3-fas uttag med inbyggt separat 230v uttag på egen matning från elcentralen.
Vad behöver man skaffa mer för grejer????????
Cittran blir nog skrot. Mekonomen vägrar att ta haveriet.
"Nytt glapp i multiremsspännare, multiremmen vandrat av och låst kamremmen"...
Ska bli så j-a skönt och slippa fossilträsket!!
Jag blir så jä**a less på alla verkstäder som skyller ifrån sig när det blir ett haveri! Även om det är en slags välgärning att skrota Cittran så är det ju ett ekonomiskt bakslag för er. När en verkstad utför ett arbete så ska de givetvis kontrollera andra saker som kan påverka den reparation som utförs och vid behov påtala brister för kunden som sen får ta ansvaret om denne ej accepterar den ökade kostnaden, men att sätta ihop något som man på förhand kan anta att det inte kommer att fungera? Nej, så gör man inte!!!
Tyvärr så finns det egentligen ingen hjälp att få i sådana frågor utan nästan alla dessa fall förblir utan åtgärd och kunden får ta kostnaden trots att verkstaden har försäkringar som täcker dessa missar.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Byter de inte spännaren vid kamremsbyte? Tycker att detta bör omfattas av deras garanti. Tjat har nästa alltid lönat sig.
Tyvärr verkar det som om det har blivit standard att skylla på något som inte obligatoriskt hörde till det beställda arbetet, i detta fall multiremmen...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Byter de inte spännaren vid kamremsbyte? Tycker att detta bör omfattas av deras garanti. Tjat har nästa alltid lönat sig.
Tyvärr verkar det som om det har blivit standard att skylla på något som inte obligatoriskt hörde till det beställda arbetet, i detta fall multiremmen...
Byter de inte spännaren vid kamremsbyte? Tycker att detta bör omfattas av deras garanti. Tjat har nästa alltid lönat sig.
Tyvärr verkar det som om det har blivit standard att skylla på något som inte obligatoriskt hörde till det beställda arbetet, i detta fall multiremmen...
Multivärdelöst
Tack och lov att vi slipper remmar på elmotorerna!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
De blir dock lite problem om vi börjar använda den eventuella Leafen för mycket då vi idag redan kör nära 1500mil om året med den och går vi över den sträckan så kostar de 15kr milen. Säljaren kände inte till någon lösning där man ökade ökade sina tillåtna mil under leasing perioden utan då är de 15kr milen som gäller.[/quote]
15kr/mil är väl ett bra pris. De första 1500 milen bör vara dyrare. Bara att köra på!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
_________________________________________________________________ Leaf, 9000mil. Såld BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD
De blir dock lite problem om vi börjar använda den eventuella Leafen för mycket då vi idag redan kör nära 1500mil om året med den och går vi över den sträckan så kostar de 15kr milen. Säljaren kände inte till någon lösning där man ökade ökade sina tillåtna mil under leasing perioden utan då är de 15kr milen som gäller.
15kr/mil är väl ett bra pris. De första 1500 milen bör vara dyrare. Bara att köra på!
Ett tips om man leasar elbil är att öka på milen ett snäpp mot tidigare andra bil. Vi ligger på 500 mil mer per år för våran Leaf än den andrabil vi hade tidigare... det blir dyrt med 15kr/mil så vi får lugna oss lite nu.
Bokade en grå 30 kWh Tekna idag. Nu ligger leveranstiden på en månad så det börjar bli lite sämre tillgång, de får skicka en från fabrik i England. Trist att Volvon inte får köras längre än till sista mars
Isch det var lite jobbigt att köra bensinare igen efter att ha kört el under ett dygn. Ingen motorbroms och inte så mycket händer när man gasar trots 170 hk.
Nu har andrabilen varit trasig i 2-3 månader och vi börjar bli lite less. Kör Outlander PHEV i väntan på Model 3 och kände nu att det kanske skulle vara en bra ide att ta en 24 kWh Leaf som andrabil, som då antagligen skulle fungera som förstabil under veckorna. Vi kör ~5 mil tur och retur till jobb/skola för barnen dagligen så det känns som att det ska gå oavsett väder och vind.
Kanske måste åka och kolla på en Leaf i veckan, inte direkt upphetsande men å andra sidan en ren elbil. Blir lite lessen varje gång bensinmotorn startar på Outlandern..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd