Min fråga är då hur det större batteriet egentligen sköter sig på sommaren då det ligger på gränsen till överhettning redan vid nollgradigt om man kör långt och snabbladdar ett flertal gånger.FredrikR skrev:Håller med tidigare talare. Har också en med 24kWh. Funkar bra för mig, men ifall jag skulle välja idag så skulle jag ta 30kWh.
Största besvikelsen för mig med bilen var (som jag skrivit i tidigare trådar) nu när vintern kom, att bilen tappade så mycket räckvidd, min uppskattning är att den sjunker med 30%. Den funkar fortfarande men det större batteriet ger lite mer marginaler. Men självklart skulle större batteriet även vara bra på sommaren.
Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Moderator: Redaktion
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Angående garantin på mekonomenarbetet. Bytte kamrem i somras uppe i småland och nu står bilen på en mekonomenverkstad här i Halmstad.
Han på verkstaden var faktiskt där när vi kom med bärgaren.
"Är det materialfel så gäller den garantin, men räkna inte med nån garanti" sa han.
Är det verkligen inte någon garanti på själva arbetet????????
Man byter remmen för att INTE få haveri, eller??????
Fan vad jag längtar efter model3!
Come on, Elon!!!!!!!!!!
Han på verkstaden var faktiskt där när vi kom med bärgaren.
"Är det materialfel så gäller den garantin, men räkna inte med nån garanti" sa han.
Är det verkligen inte någon garanti på själva arbetet????????
Man byter remmen för att INTE få haveri, eller??????
Fan vad jag längtar efter model3!
Come on, Elon!!!!!!!!!!
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Du får hela 3 års garanti på reservdelar och monteringen av dessa* - See more at: https://www.mekonomen.se/kund-hos-oss/v ... y13Gb.dpufbonath skrev:Angående garantin på mekonomenarbetet. Bytte kamrem i somras uppe i småland och nu står bilen på en mekonomenverkstad här i Halmstad.
Han på verkstaden var faktiskt där när vi kom med bärgaren.
"Är det materialfel så gäller den garantin, men räkna inte med nån garanti" sa han.
Är det verkligen inte någon garanti på själva arbetet????????
Man byter remmen för att INTE få haveri, eller??????
Fan vad jag längtar efter model3!
Come on, Elon!!!!!!!!!!
https://www.mekonomen.se/kund-hos-oss/v ... kundloften
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Jo, jag körde från Göteborg till Kolmården förra sommaren och då blev batteriet riktigt varmt efter 110-120km/h körning och två snabbladdningar. Men inga begränsningar i varken laddhastighet eller drift.lator skrev:Min fråga är då hur det större batteriet egentligen sköter sig på sommaren då det ligger på gränsen till överhettning redan vid nollgradigt om man kör långt och snabbladdar ett flertal gånger.FredrikR skrev:Håller med tidigare talare. Har också en med 24kWh. Funkar bra för mig, men ifall jag skulle välja idag så skulle jag ta 30kWh.
Största besvikelsen för mig med bilen var (som jag skrivit i tidigare trådar) nu när vintern kom, att bilen tappade så mycket räckvidd, min uppskattning är att den sjunker med 30%. Den funkar fortfarande men det större batteriet ger lite mer marginaler. Men självklart skulle större batteriet även vara bra på sommaren.
Fördelen är ju att batteriet håller sig varmt på vinter och du har tillgång till snabbladdning även i -15.
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Ta en 2-års leasing på en 30kWh så kan du lägga beställningen på Model3 så att den passar in mot när Leafen ska lämnas tillbaka.bonath skrev:Fan vad jag längtar efter model3!
Come on, Elon!!!!!!!!!!
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Ska i mars köra Göteborg-Umeå med en Leaf 24kW. Blir en utmaning. Chademo snabbladdare finns fram till Örnsköldsvik, måste kanske övernatta därTiborBlomhall skrev:Runt 10 mil.Zalman3 skrev:Hur långt kommer du med din Leaf på vintern?TiborBlomhall skrev:Även om jag älskar min 24 kWh Leaf skulle jag gladeligen betala 500 kr extra per månad för större batteriet. Speciellt vintertid är 24 kWh lite väl litet.
för att kunna ta mig ända till Umeå. Blir helt klart ett äventyr.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Respekt! Funderar själv på att ta Lövet till Trondheim och vidare till Hitra i Norge i sommar från Siljan i Sverige; tyckte det var vågat!Zalman3 skrev:Ska i mars köra Göteborg-Umeå med en Leaf 24kW. Blir en utmaning. Chademo snabbladdare finns fram till Örnsköldsvik, måste kanske övernatta därTiborBlomhall skrev:Runt 10 mil.Zalman3 skrev:Hur långt kommer du med din Leaf på vintern?TiborBlomhall skrev:Även om jag älskar min 24 kWh Leaf skulle jag gladeligen betala 500 kr extra per månad för större batteriet. Speciellt vintertid är 24 kWh lite väl litet.
för att kunna ta mig ända till Umeå. Blir helt klart ett äventyr.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Jag klart impad av er som kommer 10 mil på vintern med 24kWh...
Jag körde över 6000 mil på 16 månader, hade exakt 10 mil till jobbet och det var totalt omöjligt med värmen på redan
vid 0-gradigt (har förvisso gen 1 dvs ingen värmepump bl.a.)... Jag höll en hastighet som slutade med ca 1 timme och
en kvart ca för dom 10 milen (dvs långt under 100 i snitt). Det är lite kuperat men annars väldigt fin väg.
Vissa dagar när det snöade lite för mycket var det helt omöjligt.
Fördelen är att beslutet att köpa en Tesla var döenkelt
Slutsats för TS, 30kWh utan tvekan! Nissan är trevlig, tyst, driftsäker vill jag oxo hålla med om, har tex inte besökt
verkstad en enda gång hittills efter över 7000 mil
Vi hade även en gen 2 under en månad och den var snäppet bättre på några saker som räckvidd (delvis tack vare
värmepump men även lite annat som bättre regen mm) och komfort (lite bättre stolar bl.a.).
Jag körde över 6000 mil på 16 månader, hade exakt 10 mil till jobbet och det var totalt omöjligt med värmen på redan
vid 0-gradigt (har förvisso gen 1 dvs ingen värmepump bl.a.)... Jag höll en hastighet som slutade med ca 1 timme och
en kvart ca för dom 10 milen (dvs långt under 100 i snitt). Det är lite kuperat men annars väldigt fin väg.
Vissa dagar när det snöade lite för mycket var det helt omöjligt.
Fördelen är att beslutet att köpa en Tesla var döenkelt
Slutsats för TS, 30kWh utan tvekan! Nissan är trevlig, tyst, driftsäker vill jag oxo hålla med om, har tex inte besökt
verkstad en enda gång hittills efter över 7000 mil
Vi hade även en gen 2 under en månad och den var snäppet bättre på några saker som räckvidd (delvis tack vare
värmepump men även lite annat som bättre regen mm) och komfort (lite bättre stolar bl.a.).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Nu har jag gjort något som jag inte brytt mig om tidigare.
Räknat ut för hela 2016 vad Cittran kostat mig per månad.
Bensin, vinterdäck, skatt och reparationer.
Tog inte med försäkring för den får jag betala även på Leaf:en. (Dock bara halvförs.)
Totalkostnad hela året: 28617:-
Per månad: 2385:-
Leaf:en blir alltså bara en tusing dyrare, lite beroende på elpris.
Dock är frun lite orolig för storlek på bagagerum och om man kan åka fem stycken.
Naturligtvis har hon räckviddsågren också.
Vad säger ni Leaf-ägare. Hur många resväskor går det in i skuffen???
Blir intressant att höra vad mekonomen-garantin täcker...
Räknat ut för hela 2016 vad Cittran kostat mig per månad.
Bensin, vinterdäck, skatt och reparationer.
Tog inte med försäkring för den får jag betala även på Leaf:en. (Dock bara halvförs.)
Totalkostnad hela året: 28617:-
Per månad: 2385:-
Leaf:en blir alltså bara en tusing dyrare, lite beroende på elpris.
Dock är frun lite orolig för storlek på bagagerum och om man kan åka fem stycken.
Naturligtvis har hon räckviddsågren också.
Vad säger ni Leaf-ägare. Hur många resväskor går det in i skuffen???
Blir intressant att höra vad mekonomen-garantin täcker...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Så jämfört med gammeln så får du en ny bil för en merkostnad på en tusenlapp dessutom kan man än så länge ladda gratis på många ställenbonath skrev:Nu har jag gjort något som jag inte brytt mig om tidigare.
Räknat ut för hela 2016 vad Cittran kostat mig per månad.
Bensin, vinterdäck, skatt och reparationer.
Tog inte med försäkring för den får jag betala även på Leaf:en. (Dock bara halvförs.)
Totalkostnad hela året: 28617:-
Per månad: 2385:-
Leaf:en blir alltså bara en tusing dyrare, lite beroende på elpris.
Dock är frun lite orolig för storlek på bagagerum och om man kan åka fem stycken.
Naturligtvis har hon räckviddsågren också.
Vad säger ni Leaf-ägare. Hur många resväskor går det in i skuffen???
Blir intressant att höra vad mekonomen-garantin täcker...
Vi har åkt fem pers rätt ofta utan problem, den är större än man tror bagage är inte så stort men rymmer ett par skapliga väskor plus lite mer som nån rygga osv... Kanske bäst att låna en och prova lite hemma?
Största bristen för oss är nog enfasladdningen och räckvidden ibland (ladda varje natt samt en Tesla löser det för oss, Leafen rullar inte mer än några mil per dag här numera).
Sambon hade en A4 förut men den gav hon bort när hon "fick" Leafen här, funkar perfekt till vardags men
pgav 24-batteri så åker hon inga längre sträckor.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Fem pers är inga större problem i Leafen. Visst, lite trångt är det bland axlarna i baksätet så inga semesterresor men annars OK. Vi åker ofta fem vuxna i min Leaf.
Bagageutrymmet är också helt OK för en liten bil. Jag får in 6 stora papperspåsar med mat när jag storhandlar - och då har jag ändå gamla Japan-Leafen med mindre bagageutrymme. När vi flyger brukar jag få in två stora väskor + 2 kabinväskor men då får jag plocka bort hatthyllan.
Nissan hade iaf tidigare erbjudande att man fick låna hem en Leaf 48 timmar. Kontakta dem och låna hem en över helgen eller så så får ni testa på egen hand.
Bagageutrymmet är också helt OK för en liten bil. Jag får in 6 stora papperspåsar med mat när jag storhandlar - och då har jag ändå gamla Japan-Leafen med mindre bagageutrymme. När vi flyger brukar jag få in två stora väskor + 2 kabinväskor men då får jag plocka bort hatthyllan.
Nissan hade iaf tidigare erbjudande att man fick låna hem en Leaf 48 timmar. Kontakta dem och låna hem en över helgen eller så så får ni testa på egen hand.
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Nu har jag provkört Leafen.
Positivt även hos frugan.
Träffade en Leafägare (24 kwh) som tänkte byta upp sig till stora batteriet.
Han sa att Tekna har bättre (snabb)laddare än Acenta även om bägge har 30 kwh batteriet.
Den Tekna jag provade hade två kablar i skuffen. En schucko och en annan som den andre ägaren kallade snabbladdarkabel.
"Den får du inte med till Acenta, kostar 10 000, men Tekna laddar tre ggr snabbare än Acenta" sa han.
Är det olika "laddare" i Tekna och Acenta?
Tänkte sätta upp en Tesla Wallbox kopplad till mitt 3-fasuttag. Den laddar väl Leafen utan problem??
Positivt även hos frugan.
Träffade en Leafägare (24 kwh) som tänkte byta upp sig till stora batteriet.
Han sa att Tekna har bättre (snabb)laddare än Acenta även om bägge har 30 kwh batteriet.
Den Tekna jag provade hade två kablar i skuffen. En schucko och en annan som den andre ägaren kallade snabbladdarkabel.
"Den får du inte med till Acenta, kostar 10 000, men Tekna laddar tre ggr snabbare än Acenta" sa han.
Är det olika "laddare" i Tekna och Acenta?
Tänkte sätta upp en Tesla Wallbox kopplad till mitt 3-fasuttag. Den laddar väl Leafen utan problem??
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Jag tror Leaf har typ1 och inte typ2 så då behöver du en adapter från typ2 till typ1 om det ens funkar, är inte helt säker.bonath skrev:Nu har jag provkört Leafen.
Positivt även hos frugan.
Träffade en Leafägare (24 kwh) som tänkte byta upp sig till stora batteriet.
Han sa att Tekna har bättre (snabb)laddare än Acenta även om bägge har 30 kwh batteriet.
Den Tekna jag provade hade två kablar i skuffen. En schucko och en annan som den andre ägaren kallade snabbladdarkabel.
"Den får du inte med till Acenta, kostar 10 000, men Tekna laddar tre ggr snabbare än Acenta" sa han.
Är det olika "laddare" i Tekna och Acenta?
Tänkte sätta upp en Tesla Wallbox kopplad till mitt 3-fasuttag. Den laddar väl Leafen utan problem??
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Har just varit ute och kört lite 30kWh leaf. Den är hästlängder bättre än en med 24kWh som saknar värmepump och har ett antal tusen mil på mätaren iaf. Åkte till Västerås och tillbaka. Nu på hemvägen låg jag i upp emot 110 (122kmph på mätaren) största delen av tiden, det var lite regnigt och blött på vägen, laddade knappt 20 procent i Enköping och körde en omväg förbi mormor i jakan och kom sen hem med 14 procent kvar. (tror nästan att jag hade lite medvind hem så bra gick det). Totalt 115km och hade egentligen inte behövt ladda i Enköping om jag bara hade kört några kmph långsammare. När bilen är varm drar ACn nästan ingen el alls om vädret är ok ute. Tror att den använder spillvärme från typ motor eller batterier och om man inte behöver så mycket värme så verkar det räcka.
Den 24kWh modell som jag har kört tidigare ett antal gånger hade kanske haft typ 75km räckvidd under samma förhållanden så 30 modellen känns klart bättre än bara de 6kWh batteripacket är större.
Däremot gillar jag inte alls räckviddsmätaren. Den visar för mig alltid typ 20 procent mer räckvidd än vad man faktiskt har. Körde från Enköping och kollade på min förbrukning i kWh/100km (som jag tycker verkar väldigt exakt). Den visade 22,5kWh/100km och hade legat stadigt på det de senaste 6milen. Hade 45% laddning och den ska ha 25kWh tillgänglig energi i 30-modellen. Den ska alltså ha 50km räckvidd kvar och ändå visar den 66km. Så är det alltid. Körde lite försiktig stadskörning dagen innan och låg runt 16 kWh/100km och den visade 180km räckvidd vid fullt batteri, 155km hade varit närmre sanningen. Summan av detta gör att kilometerna på mätaren alltid tickar ned snabbare än vad man kommer framåt. Men räknar jag istället på förbrukningenså stämmer räckvidden men får fram där nästan perfekt.
Den 24kWh modell som jag har kört tidigare ett antal gånger hade kanske haft typ 75km räckvidd under samma förhållanden så 30 modellen känns klart bättre än bara de 6kWh batteripacket är större.
Däremot gillar jag inte alls räckviddsmätaren. Den visar för mig alltid typ 20 procent mer räckvidd än vad man faktiskt har. Körde från Enköping och kollade på min förbrukning i kWh/100km (som jag tycker verkar väldigt exakt). Den visade 22,5kWh/100km och hade legat stadigt på det de senaste 6milen. Hade 45% laddning och den ska ha 25kWh tillgänglig energi i 30-modellen. Den ska alltså ha 50km räckvidd kvar och ändå visar den 66km. Så är det alltid. Körde lite försiktig stadskörning dagen innan och låg runt 16 kWh/100km och den visade 180km räckvidd vid fullt batteri, 155km hade varit närmre sanningen. Summan av detta gör att kilometerna på mätaren alltid tickar ned snabbare än vad man kommer framåt. Men räknar jag istället på förbrukningenså stämmer räckvidden men får fram där nästan perfekt.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
OK vi ska försöka bena ut felaktigheterna:bonath skrev:Nu har jag provkört Leafen.
Positivt även hos frugan.
Träffade en Leafägare (24 kwh) som tänkte byta upp sig till stora batteriet.
Han sa att Tekna har bättre (snabb)laddare än Acenta även om bägge har 30 kwh batteriet.
Den Tekna jag provade hade två kablar i skuffen. En schucko och en annan som den andre ägaren kallade snabbladdarkabel.
"Den får du inte med till Acenta, kostar 10 000, men Tekna laddar tre ggr snabbare än Acenta" sa han.
Är det olika "laddare" i Tekna och Acenta?
Tänkte sätta upp en Tesla Wallbox kopplad till mitt 3-fasuttag. Den laddar väl Leafen utan problem??
Leaf finns med två olika inbyggda laddare: 3.7 och 7.4 kW. Jag trodde båda Acenta och Tekna hade 7.4 nuförtiden men kanske inte.
Den inbyggda laddaren används vid normalladdning, inte snabbladdning. CHAdeMO snabbladdare som finns lite här och där i landet är mycket kraftfullare på 50 kW. Kolla uppladdning.nu var CHAdeMO snabbladdare finns.
Det finns två laddkablar som följer med:
En med vanlig väggkontakt i ena änden. Den kan dock bara ladda bilen med 2.4 kw för den vågar inte dra mer än 10A från vägguttaget.
En med Typ2 kontakt i ena änden. Den passar publika laddstolpar och där kan bilens inbyggda laddare dra max ström den kan, dvs 3.7 eller 7.4 kW.
Det är nog det den andra ägaren menade med "snabb"laddning, att med Typ2 kabeln kan man ladda snabbARE men inte är det äkta CHAdeMO snabbladdning. (CHAdeMO har egen sladd fast monterad i laddstationen.)
Du kan inte använda Teslas laddbox till att ladda Leaf med för den har fast monterad sladd med annan kontakt på som inte passar. Du kan köpa annan laddbox eller helt enkelt ansluta Leaf till vägguttaget med medföljande laddsladd.
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Ok...
Så till en Leaf har man ingen nytta av rött trefas-uttag hemma i garaget?
Är det bara vanlig schuko kontakt som gäller??
Om man kommer hem "tom" så är det 12 timmar som behövs, eller?
Hur länge behöver man ChaDeMo-ladda när man långkör?
Sonen bor utanför Götlabôrrg och vi har ca 13 mil dit. Finns en ChaDeMo vid Varberg norra............
Så till en Leaf har man ingen nytta av rött trefas-uttag hemma i garaget?
Är det bara vanlig schuko kontakt som gäller??
Om man kommer hem "tom" så är det 12 timmar som behövs, eller?
Hur länge behöver man ChaDeMo-ladda när man långkör?
Sonen bor utanför Götlabôrrg och vi har ca 13 mil dit. Finns en ChaDeMo vid Varberg norra............
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Leaf laddar alltid enfas. Du kan sätta trefasuttag i garaget men den kommer bara belasta en av faserna.
Hemma laddar man med 2.4 kWh per timme från vanligt vägguttag, eller 3.7 resp 7.4 kWh per timme om du har installerat 16A resp 32A laddbox. Med 30 kWh batteri blir det då mellan 5-12 timmar att ladda från tomt... men:
1. Du kommer ytterst sällan hem med tomma batterier
2. Du laddar ytterst sällan till 100% vanligtvis laddar man till 80%
CHAdeMO laddar batterierna till 80% på en halvtimme. Sen avtar laddhastigheten så sista 20% tar minst en halvtimme till.
Hemma laddar man med 2.4 kWh per timme från vanligt vägguttag, eller 3.7 resp 7.4 kWh per timme om du har installerat 16A resp 32A laddbox. Med 30 kWh batteri blir det då mellan 5-12 timmar att ladda från tomt... men:
1. Du kommer ytterst sällan hem med tomma batterier
2. Du laddar ytterst sällan till 100% vanligtvis laddar man till 80%
CHAdeMO laddar batterierna till 80% på en halvtimme. Sen avtar laddhastigheten så sista 20% tar minst en halvtimme till.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Önskar att det var som du säger i punkt 2. På nyare Leafar så finns ingen begränsning, batterier laddas alltid till 100% om du inte manuellt bevakar och avbryter den...TiborBlomhall skrev:Leaf laddar alltid enfas. Du kan sätta trefasuttag i garaget men den kommer bara belasta en av faserna.
Hemma laddar man med 2.4 kWh per timme från vanligt vägguttag, eller 3.7 resp 7.4 kWh per timme om du har installerat 16A resp 32A laddbox. Med 30 kWh batteri blir det då mellan 5-12 timmar att ladda från tomt... men:
1. Du kommer ytterst sällan hem med tomma batterier
2. Du laddar ytterst sällan till 100% vanligtvis laddar man till 80%
CHAdeMO laddar batterierna till 80% på en halvtimme. Sen avtar laddhastigheten så sista 20% tar minst en halvtimme till.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Två års leasing i väntan på model3 så får man väl leva med det.Teslaspolen skrev:
Önskar att det var som du säger i punkt 2. På nyare Leafar så finns ingen begränsning, batterier laddas alltid till 100% om du inte manuellt bevakar och avbryter den...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Jo det är väl så upplägget är här med. Leasad på två år, sedan blir det Tesla! Men det är mindre kul för dom som faktiskt äger sin Leaf och vill behålla den läääänge. Själv hade jag gärna köpt en beggad Leaf som min första bil istället för någon sliten fossil häck.bonath skrev:Två års leasing i väntan på model3 så får man väl leva med det.Teslaspolen skrev:
Önskar att det var som du säger i punkt 2. På nyare Leafar så finns ingen begränsning, batterier laddas alltid till 100% om du inte manuellt bevakar och avbryter den...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Jo, det är sant. Sorry jag glömde bort att detta är borta i nyare Leaf.Teslaspolen skrev:Önskar att det var som du säger i punkt 2. På nyare Leafar så finns ingen begränsning, batterier laddas alltid till 100% om du inte manuellt bevakar och avbryter den...
Å andra sidan laddar Leaf aldrig batterierna helt fullt. "100%" på displayen är egentligen bara runt 95% laddning i batterierna. (Teslas 100% däremot är verkligen helt fulladdade batterier.)
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Antar att deras 100% är helt ok med de nya batterierna eftersom de tagit bort 80%s alternativet. De höjde ju också garantin till 8år så jag skulle inte oroa mig för det.
Laddaren har nog inget med Tekna att göra utan ligger utan på det, om inget ändrat sig nu den senaste tiden. 7kW kan ju vara användbart ute på offentliga laddare men jag skulle knappast använt det hemma. Det är ytterst sällan man behöver ladda så fort till vardags. Det du får med Tekna och som kan vara värt den extra kostnaden är Led halvljus och skinnklädsel.
Laddaren har nog inget med Tekna att göra utan ligger utan på det, om inget ändrat sig nu den senaste tiden. 7kW kan ju vara användbart ute på offentliga laddare men jag skulle knappast använt det hemma. Det är ytterst sällan man behöver ladda så fort till vardags. Det du får med Tekna och som kan vara värt den extra kostnaden är Led halvljus och skinnklädsel.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Ja 7.4 kW laddaren drar 32A enfas. Inte många i Sverige som har såna strömstyrkor tillgängliga hemma.
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Börjar få lite koll...
Till sommaren ska vi flyga en vecka från Landvetter. Det är 16 mil hemifrån. Borde gå utan laddstopp.
På flygplatsparkeringen är det bara typ2 som gäller enligt Svedavia.
Om jag laddar med ChaDeMo laddaren på OkQ8 macken Landvetter innan jag parkerar så kan väl
Leafen stå en vecka och när jag ska hem toppar jag upp igen med ChaDeMon på samma ställe om det behövs...
Hur mycket tappar Leaf på en vecka?
Om den står en vecka, Leafen alltså, inget annat är den för "kall" att snabbladda innan hemresan då?
Finns en ChaDeMo vid Varberg Norra som reserv men vi landar sent så direkt hem vore najs.
Till sommaren ska vi flyga en vecka från Landvetter. Det är 16 mil hemifrån. Borde gå utan laddstopp.
På flygplatsparkeringen är det bara typ2 som gäller enligt Svedavia.
Om jag laddar med ChaDeMo laddaren på OkQ8 macken Landvetter innan jag parkerar så kan väl
Leafen stå en vecka och när jag ska hem toppar jag upp igen med ChaDeMon på samma ställe om det behövs...
Hur mycket tappar Leaf på en vecka?
Om den står en vecka, Leafen alltså, inget annat är den för "kall" att snabbladda innan hemresan då?
Finns en ChaDeMo vid Varberg Norra som reserv men vi landar sent så direkt hem vore najs.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Du ska ladda när batteriet är så tomt som möjligt då går det snabbast. Du är närmare målet och kan ladda exakt vad du behöver, inget extra. 5 minuter brukar ge mig 5 kW, då kommer jag två mil till. Oftast det som behövs.bonath skrev:Börjar få lite koll...
Till sommaren ska vi flyga en vecka från Landvetter. Det är 16 mil hemifrån. Borde gå utan laddstopp.
På flygplatsparkeringen är det bara typ2 som gäller enligt Svedavia.
Om jag laddar med ChaDeMo laddaren på OkQ8 macken Landvetter innan jag parkerar så kan väl
Leafen stå en vecka och när jag ska hem toppar jag upp igen med ChaDeMon på samma ställe om det behövs...
Hur mycket tappar Leaf på en vecka?
Om den står en vecka, Leafen alltså, inget annat är den för "kall" att snabbladda innan hemresan då?
Finns en ChaDeMo vid Varberg Norra som reserv men vi landar sent så direkt hem vore najs.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD
Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Kia EV6+ AWD
Kod: Markera allt
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi