Sida 1 av 5

Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 25 feb 2017 12:31
av bonath
Jaha... Idag small det i motorn på den gamle Cittran. Förmodligen kamremsras........
Ny kamrem i somras på en mekonomenverkstad. Bilen är väl "värd" 10-15000 så man funderar på vad som händer.
Finns det nån garanti på mekonomenarbetet tro?

Har bokat 2st model3 i butik 31/3 så nån ny fossilare blir det INTE!!!

Kollar lite snabbt på Leaf-leasing 2500 i månaden, två år (24kwh) med service och vinterhjul. Dock bara 2000 mil.
30 kwh-modellen 3000 i månaden. Vad säger ni som har Leaf?????????????
Enda långkörning som vi har är sonen 15 mil bort.

Det känns helt sjukt men jag blev "nästan" glad när det hände. Rullade in till kanten och tänkte innan bilen stannat...
NU BLIR DET EL!!!!!!!!!!! :D

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 25 feb 2017 12:39
av LarsL
Grattis till haveriet! :D

Finns det snabbladdare på vägen till sonen? Kan du ladda hos honom när du kommer fram?

Bägge bilarna måste laddas under resan, så klart. Men jag hade nog ändå rekommenderat 30kWh, det ger lite marginaler för annat också.

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 25 feb 2017 12:43
av lator
Tyvärr så har du ju garanti på jobbet från Mekonomen men under reparationstiden så känner du ju behovet av en bil omgående och måste då hitta en elbil på stört! 8-)

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 25 feb 2017 12:51
av LarsL
lator skrev:
Tyvärr så har du ju garanti på jobbet från Mekonomen men under reparationstiden så känner du ju behovet av en bil omgående och måste då hitta en elbil på stört! 8-)
Jag tror inte garantin gäller om man vill ha en elbil? ;) Men det är väl enklast att Mekonomen verkstaden köper fossilen av dig så får de laga den om de vill, blir säkert billigare för dem än att fixa den.

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 25 feb 2017 13:26
av TiborBlomhall
Även om jag älskar min 24 kWh Leaf skulle jag gladeligen betala 500 kr extra per månad för större batteriet. Speciellt vintertid är 24 kWh lite väl litet.

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 25 feb 2017 13:29
av Zalman3
TiborBlomhall skrev:
Även om jag älskar min 24 kWh Leaf skulle jag gladeligen betala 500 kr extra per månad för större batteriet. Speciellt vintertid är 24 kWh lite väl litet.
Hur långt kommer du med din Leaf på vintern?

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 25 feb 2017 13:52
av _TonyV
Jag säger ochså. 30 modellen.
Lease kostar nån hundring mer i månan men ger nog 4 mil mer räckvidd eller högre snitthastighet på motorväg.
Åker jag motorväg med min 24 så laddar jag efter 10-11 mil först, sen var 8 mil. Daglig körning no problema.
Väntar på min 30modell nu, men kolla med försäljare då det kan finnas lediga bilar för snabb leverans. Främsta orsaken att ta leaf är driftsäkerheten. Du behöver inte bråka med servicecenter och lämna in på reparation. Ladda och kör bara.
Keyless-go. Back kamera alt. all-around-view. Alla säten och ratt uppvärmda. Appen funkar till 95%
Jobbigaste med bilen är ett tjut (inte pedestrian warning sound) från drivningen vid låga hastigheter, och det är då när man oftast kör bland gående. Du får inte självkörning eller ens radar farthållare. Men men. Gammal är äldst. Lycka till med el-bilandet.

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 25 feb 2017 14:15
av Teslaspolen
Kör Leaf 24 kWh i familjen, hade vi gjort valet igen så hade vi valt det större. Öppnar för än mer möjligheter.

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 25 feb 2017 14:31
av TiborBlomhall
Zalman3 skrev:
TiborBlomhall skrev:
Även om jag älskar min 24 kWh Leaf skulle jag gladeligen betala 500 kr extra per månad för större batteriet. Speciellt vintertid är 24 kWh lite väl litet.
Hur långt kommer du med din Leaf på vintern?
Runt 10 mil.

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 25 feb 2017 15:02
av FredrikR
Håller med tidigare talare. Har också en med 24kWh. Funkar bra för mig, men ifall jag skulle välja idag så skulle jag ta 30kWh.

Största besvikelsen för mig med bilen var (som jag skrivit i tidigare trådar) nu när vintern kom, att bilen tappade så mycket räckvidd, min uppskattning är att den sjunker med 30%. Den funkar fortfarande men det större batteriet ger lite mer marginaler. Men självklart skulle större batteriet även vara bra på sommaren.

Ett exempel är vid första advent. Bor utanför Uppsala och det blir då 5,5 mil dit, så 11 mil tur och retur. I normalfallet är den resan inga problem för mig utan att ladda. Men just vid första advent snöade det och blåste stormvindar. Valde att stanna på Clever i Enköping och ladda en liten stund typ 10 minuter, för att ha lite marginaler i och med att det skulle vara motvind på vägen hem. Valde att ligga precis på hastighetsbegränsningarna hela vägen och det var med en hårsmån att jag kom hem. Dvs räckviddsmätaren gick över till ett sträck (vilket betyder under 12 km räckvidd kvar i Leafen) en bit innan vi var hemma. Ett större batteri skulle ju underlätta en sådan färd. Jag skulle ju även kunnat stanna längre på Clever, men anade inte att det skulle sluka så mycket batteri. Risken är väl att med ett 30 batteri skulle jag inte stannat och laddat och därmed hamnat i samma räckviddsångest igen.

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 25 feb 2017 15:56
av lator
FredrikR skrev:
Håller med tidigare talare. Har också en med 24kWh. Funkar bra för mig, men ifall jag skulle välja idag så skulle jag ta 30kWh.

Största besvikelsen för mig med bilen var (som jag skrivit i tidigare trådar) nu när vintern kom, att bilen tappade så mycket räckvidd, min uppskattning är att den sjunker med 30%. Den funkar fortfarande men det större batteriet ger lite mer marginaler. Men självklart skulle större batteriet även vara bra på sommaren.
Min fråga är då hur det större batteriet egentligen sköter sig på sommaren då det ligger på gränsen till överhettning redan vid nollgradigt om man kör långt och snabbladdar ett flertal gånger.

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 25 feb 2017 16:39
av bonath
Angående garantin på mekonomenarbetet. Bytte kamrem i somras uppe i småland och nu står bilen på en mekonomenverkstad här i Halmstad.
Han på verkstaden var faktiskt där när vi kom med bärgaren.
"Är det materialfel så gäller den garantin, men räkna inte med nån garanti" sa han.
Är det verkligen inte någon garanti på själva arbetet????????
Man byter remmen för att INTE få haveri, eller??????

Fan vad jag längtar efter model3!
Come on, Elon!!!!!!!!!!

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 25 feb 2017 18:07
av lator
bonath skrev:
Angående garantin på mekonomenarbetet. Bytte kamrem i somras uppe i småland och nu står bilen på en mekonomenverkstad här i Halmstad.
Han på verkstaden var faktiskt där när vi kom med bärgaren.
"Är det materialfel så gäller den garantin, men räkna inte med nån garanti" sa han.
Är det verkligen inte någon garanti på själva arbetet????????
Man byter remmen för att INTE få haveri, eller??????

Fan vad jag längtar efter model3!
Come on, Elon!!!!!!!!!!
Du får hela 3 års garanti på reservdelar och monteringen av dessa* - See more at: https://www.mekonomen.se/kund-hos-oss/v ... y13Gb.dpuf

https://www.mekonomen.se/kund-hos-oss/v ... kundloften

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 25 feb 2017 20:26
av LarsL
lator skrev:
FredrikR skrev:
Håller med tidigare talare. Har också en med 24kWh. Funkar bra för mig, men ifall jag skulle välja idag så skulle jag ta 30kWh.

Största besvikelsen för mig med bilen var (som jag skrivit i tidigare trådar) nu när vintern kom, att bilen tappade så mycket räckvidd, min uppskattning är att den sjunker med 30%. Den funkar fortfarande men det större batteriet ger lite mer marginaler. Men självklart skulle större batteriet även vara bra på sommaren.
Min fråga är då hur det större batteriet egentligen sköter sig på sommaren då det ligger på gränsen till överhettning redan vid nollgradigt om man kör långt och snabbladdar ett flertal gånger.
Jo, jag körde från Göteborg till Kolmården förra sommaren och då blev batteriet riktigt varmt efter 110-120km/h körning och två snabbladdningar. Men inga begränsningar i varken laddhastighet eller drift.
Fördelen är ju att batteriet håller sig varmt på vinter och du har tillgång till snabbladdning även i -15.

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 25 feb 2017 20:31
av LarsL
bonath skrev:
Fan vad jag längtar efter model3!
Come on, Elon!!!!!!!!!!
Ta en 2-års leasing på en 30kWh så kan du lägga beställningen på Model3 så att den passar in mot när Leafen ska lämnas tillbaka.

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 25 feb 2017 20:34
av Zalman3
TiborBlomhall skrev:
Zalman3 skrev:
TiborBlomhall skrev:
Även om jag älskar min 24 kWh Leaf skulle jag gladeligen betala 500 kr extra per månad för större batteriet. Speciellt vintertid är 24 kWh lite väl litet.
Hur långt kommer du med din Leaf på vintern?
Runt 10 mil.
Ska i mars köra Göteborg-Umeå med en Leaf 24kW. Blir en utmaning. Chademo snabbladdare finns fram till Örnsköldsvik, måste kanske övernatta där
för att kunna ta mig ända till Umeå. Blir helt klart ett äventyr. :lol:

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 25 feb 2017 20:43
av Teslaspolen
Zalman3 skrev:
TiborBlomhall skrev:
Zalman3 skrev:
TiborBlomhall skrev:
Även om jag älskar min 24 kWh Leaf skulle jag gladeligen betala 500 kr extra per månad för större batteriet. Speciellt vintertid är 24 kWh lite väl litet.
Hur långt kommer du med din Leaf på vintern?
Runt 10 mil.
Ska i mars köra Göteborg-Umeå med en Leaf 24kW. Blir en utmaning. Chademo snabbladdare finns fram till Örnsköldsvik, måste kanske övernatta där
för att kunna ta mig ända till Umeå. Blir helt klart ett äventyr. :lol:
Respekt! :lol: Funderar själv på att ta Lövet till Trondheim och vidare till Hitra i Norge i sommar från Siljan i Sverige; tyckte det var vågat!

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 25 feb 2017 21:29
av Bjelke
Jag klart impad av er som kommer 10 mil på vintern med 24kWh...
Jag körde över 6000 mil på 16 månader, hade exakt 10 mil till jobbet och det var totalt omöjligt med värmen på redan
vid 0-gradigt (har förvisso gen 1 dvs ingen värmepump bl.a.)... Jag höll en hastighet som slutade med ca 1 timme och
en kvart ca för dom 10 milen (dvs långt under 100 i snitt). Det är lite kuperat men annars väldigt fin väg.
Vissa dagar när det snöade lite för mycket var det helt omöjligt.
Fördelen är att beslutet att köpa en Tesla var döenkelt ;)
Slutsats för TS, 30kWh utan tvekan! Nissan är trevlig, tyst, driftsäker vill jag oxo hålla med om, har tex inte besökt
verkstad en enda gång hittills efter över 7000 mil :)
Vi hade även en gen 2 under en månad och den var snäppet bättre på några saker som räckvidd (delvis tack vare
värmepump men även lite annat som bättre regen mm) och komfort (lite bättre stolar bl.a.).

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 26 feb 2017 11:07
av bonath
Nu har jag gjort något som jag inte brytt mig om tidigare.
Räknat ut för hela 2016 vad Cittran kostat mig per månad.
Bensin, vinterdäck, skatt och reparationer.
Tog inte med försäkring för den får jag betala även på Leaf:en. (Dock bara halvförs.)

Totalkostnad hela året: 28617:-
Per månad: 2385:-

Leaf:en blir alltså bara en tusing dyrare, lite beroende på elpris.
Dock är frun lite orolig för storlek på bagagerum och om man kan åka fem stycken.
Naturligtvis har hon räckviddsågren också.
Vad säger ni Leaf-ägare. Hur många resväskor går det in i skuffen???

Blir intressant att höra vad mekonomen-garantin täcker...

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 26 feb 2017 11:30
av Bjelke
bonath skrev:
Nu har jag gjort något som jag inte brytt mig om tidigare.
Räknat ut för hela 2016 vad Cittran kostat mig per månad.
Bensin, vinterdäck, skatt och reparationer.
Tog inte med försäkring för den får jag betala även på Leaf:en. (Dock bara halvförs.)

Totalkostnad hela året: 28617:-
Per månad: 2385:-

Leaf:en blir alltså bara en tusing dyrare, lite beroende på elpris.
Dock är frun lite orolig för storlek på bagagerum och om man kan åka fem stycken.
Naturligtvis har hon räckviddsågren också.
Vad säger ni Leaf-ägare. Hur många resväskor går det in i skuffen???

Blir intressant att höra vad mekonomen-garantin täcker...
Så jämfört med gammeln så får du en ny bil för en merkostnad på en tusenlapp :) dessutom kan man än så länge ladda gratis på många ställen ;)
Vi har åkt fem pers rätt ofta utan problem, den är större än man tror :) bagage är inte så stort men rymmer ett par skapliga väskor plus lite mer som nån rygga osv... Kanske bäst att låna en och prova lite hemma?
Största bristen för oss är nog enfasladdningen och räckvidden ibland (ladda varje natt samt en Tesla löser det för oss, Leafen rullar inte mer än några mil per dag här numera).
Sambon hade en A4 förut men den gav hon bort när hon "fick" Leafen här, funkar perfekt till vardags men
pgav 24-batteri så åker hon inga längre sträckor.

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 26 feb 2017 13:01
av TiborBlomhall
Fem pers är inga större problem i Leafen. Visst, lite trångt är det bland axlarna i baksätet så inga semesterresor men annars OK. Vi åker ofta fem vuxna i min Leaf.

Bagageutrymmet är också helt OK för en liten bil. Jag får in 6 stora papperspåsar med mat när jag storhandlar - och då har jag ändå gamla Japan-Leafen med mindre bagageutrymme. När vi flyger brukar jag få in två stora väskor + 2 kabinväskor men då får jag plocka bort hatthyllan.

Nissan hade iaf tidigare erbjudande att man fick låna hem en Leaf 48 timmar. Kontakta dem och låna hem en över helgen eller så så får ni testa på egen hand.

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 26 feb 2017 16:17
av bonath
Nu har jag provkört Leafen.
Positivt även hos frugan.
Träffade en Leafägare (24 kwh) som tänkte byta upp sig till stora batteriet.
Han sa att Tekna har bättre (snabb)laddare än Acenta även om bägge har 30 kwh batteriet.

Den Tekna jag provade hade två kablar i skuffen. En schucko och en annan som den andre ägaren kallade snabbladdarkabel.
"Den får du inte med till Acenta, kostar 10 000, men Tekna laddar tre ggr snabbare än Acenta" sa han.

Är det olika "laddare" i Tekna och Acenta?

Tänkte sätta upp en Tesla Wallbox kopplad till mitt 3-fasuttag. Den laddar väl Leafen utan problem??

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 26 feb 2017 16:34
av vigge50
bonath skrev:
Nu har jag provkört Leafen.
Positivt även hos frugan.
Träffade en Leafägare (24 kwh) som tänkte byta upp sig till stora batteriet.
Han sa att Tekna har bättre (snabb)laddare än Acenta även om bägge har 30 kwh batteriet.

Den Tekna jag provade hade två kablar i skuffen. En schucko och en annan som den andre ägaren kallade snabbladdarkabel.
"Den får du inte med till Acenta, kostar 10 000, men Tekna laddar tre ggr snabbare än Acenta" sa han.

Är det olika "laddare" i Tekna och Acenta?

Tänkte sätta upp en Tesla Wallbox kopplad till mitt 3-fasuttag. Den laddar väl Leafen utan problem??
Jag tror Leaf har typ1 och inte typ2 så då behöver du en adapter från typ2 till typ1 om det ens funkar, är inte helt säker.

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 26 feb 2017 17:05
av apkungen
Har just varit ute och kört lite 30kWh leaf. Den är hästlängder bättre än en med 24kWh som saknar värmepump och har ett antal tusen mil på mätaren iaf. Åkte till Västerås och tillbaka. Nu på hemvägen låg jag i upp emot 110 (122kmph på mätaren) största delen av tiden, det var lite regnigt och blött på vägen, laddade knappt 20 procent i Enköping och körde en omväg förbi mormor i jakan och kom sen hem med 14 procent kvar. (tror nästan att jag hade lite medvind hem så bra gick det). Totalt 115km och hade egentligen inte behövt ladda i Enköping om jag bara hade kört några kmph långsammare. När bilen är varm drar ACn nästan ingen el alls om vädret är ok ute. Tror att den använder spillvärme från typ motor eller batterier och om man inte behöver så mycket värme så verkar det räcka.

Den 24kWh modell som jag har kört tidigare ett antal gånger hade kanske haft typ 75km räckvidd under samma förhållanden så 30 modellen känns klart bättre än bara de 6kWh batteripacket är större.

Däremot gillar jag inte alls räckviddsmätaren. Den visar för mig alltid typ 20 procent mer räckvidd än vad man faktiskt har. Körde från Enköping och kollade på min förbrukning i kWh/100km (som jag tycker verkar väldigt exakt). Den visade 22,5kWh/100km och hade legat stadigt på det de senaste 6milen. Hade 45% laddning och den ska ha 25kWh tillgänglig energi i 30-modellen. Den ska alltså ha 50km räckvidd kvar och ändå visar den 66km. Så är det alltid. Körde lite försiktig stadskörning dagen innan och låg runt 16 kWh/100km och den visade 180km räckvidd vid fullt batteri, 155km hade varit närmre sanningen. Summan av detta gör att kilometerna på mätaren alltid tickar ned snabbare än vad man kommer framåt. Men räknar jag istället på förbrukningenså stämmer räckvidden men får fram där nästan perfekt.

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 26 feb 2017 17:06
av TiborBlomhall
bonath skrev:
Nu har jag provkört Leafen.
Positivt även hos frugan.
Träffade en Leafägare (24 kwh) som tänkte byta upp sig till stora batteriet.
Han sa att Tekna har bättre (snabb)laddare än Acenta även om bägge har 30 kwh batteriet.

Den Tekna jag provade hade två kablar i skuffen. En schucko och en annan som den andre ägaren kallade snabbladdarkabel.
"Den får du inte med till Acenta, kostar 10 000, men Tekna laddar tre ggr snabbare än Acenta" sa han.

Är det olika "laddare" i Tekna och Acenta?

Tänkte sätta upp en Tesla Wallbox kopplad till mitt 3-fasuttag. Den laddar väl Leafen utan problem??
OK vi ska försöka bena ut felaktigheterna:
Leaf finns med två olika inbyggda laddare: 3.7 och 7.4 kW. Jag trodde båda Acenta och Tekna hade 7.4 nuförtiden men kanske inte.

Den inbyggda laddaren används vid normalladdning, inte snabbladdning. CHAdeMO snabbladdare som finns lite här och där i landet är mycket kraftfullare på 50 kW. Kolla uppladdning.nu var CHAdeMO snabbladdare finns.

Det finns två laddkablar som följer med:
En med vanlig väggkontakt i ena änden. Den kan dock bara ladda bilen med 2.4 kw för den vågar inte dra mer än 10A från vägguttaget.
En med Typ2 kontakt i ena änden. Den passar publika laddstolpar och där kan bilens inbyggda laddare dra max ström den kan, dvs 3.7 eller 7.4 kW.

Det är nog det den andra ägaren menade med "snabb"laddning, att med Typ2 kabeln kan man ladda snabbARE men inte är det äkta CHAdeMO snabbladdning. (CHAdeMO har egen sladd fast monterad i laddstationen.)

Du kan inte använda Teslas laddbox till att ladda Leaf med för den har fast monterad sladd med annan kontakt på som inte passar. Du kan köpa annan laddbox eller helt enkelt ansluta Leaf till vägguttaget med medföljande laddsladd.