Sida 4 av 5

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 14 mar 2017 06:34
av Bjelke
Basunen skrev:
De blir dock lite problem om vi börjar använda den eventuella Leafen för mycket då vi idag redan kör nära 1500mil om året med den och går vi över den sträckan så kostar de 15kr milen. Säljaren kände inte till någon lösning där man ökade ökade sina tillåtna mil under leasing perioden utan då är de 15kr milen som gäller.
15kr/mil är väl ett bra pris. De första 1500 milen bör vara dyrare. Bara att köra på!


Skickat från min iPhone med Tapatalk[/quote]

Saken är klar, ni måste ha en elbil till ;)

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 14 mar 2017 16:59
av bonath
15 kr milen är väl överkomligt.
Lillcittran behöver såndär bensin och den kostar 14 spänn litern. (idag)
Skiljer bara några kronor milen.

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 14 mar 2017 20:58
av LarsL
Ett tips om man leasar elbil är att öka på milen ett snäpp mot tidigare andra bil. Vi ligger på 500 mil mer per år för våran Leaf än den andrabil vi hade tidigare... det blir dyrt med 15kr/mil så vi får lugna oss lite nu. :D

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 15 mar 2017 18:30
av pinussen
Bokade en grå 30 kWh Tekna idag. Nu ligger leveranstiden på en månad så det börjar bli lite sämre tillgång, de får skicka en från fabrik i England. Trist att Volvon inte får köras längre än till sista mars :(

Isch det var lite jobbigt att köra bensinare igen efter att ha kört el under ett dygn. Ingen motorbroms och inte så mycket händer när man gasar trots 170 hk.

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 19 mar 2017 13:59
av Laban
Nu har andrabilen varit trasig i 2-3 månader och vi börjar bli lite less. Kör Outlander PHEV i väntan på Model 3 och kände nu att det kanske skulle vara en bra ide att ta en 24 kWh Leaf som andrabil, som då antagligen skulle fungera som förstabil under veckorna. Vi kör ~5 mil tur och retur till jobb/skola för barnen dagligen så det känns som att det ska gå oavsett väder och vind.

Kanske måste åka och kolla på en Leaf i veckan, inte direkt upphetsande men å andra sidan en ren elbil. Blir lite lessen varje gång bensinmotorn startar på Outlandern..

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 19 mar 2017 17:23
av Bjelke
Laban skrev:
Nu har andrabilen varit trasig i 2-3 månader och vi börjar bli lite less. Kör Outlander PHEV i väntan på Model 3 och kände nu att det kanske skulle vara en bra ide att ta en 24 kWh Leaf som andrabil, som då antagligen skulle fungera som förstabil under veckorna. Vi kör ~5 mil tur och retur till jobb/skola för barnen dagligen så det känns som att det ska gå oavsett väder och vind.

Kanske måste åka och kolla på en Leaf i veckan, inte direkt upphetsande men å andra sidan en ren elbil. Blir lite lessen varje gång bensinmotorn startar på Outlandern..
Gört! ;)

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 19 mar 2017 22:11
av FredrikR
Kapar tråden lite nu, men har en fundering. När leasing perioden är slut, ska man väl bli erbjuden att köpa bilen för ett marknadsmässigt värde.
Någon som har erfarenheter av det i Nissans/Santanders fall? Vad har folk blivit erbjudna för pris?

Och var tar alla bilar vägen? Tycker det är väldigt få två-åriga Leaf på blocket.

Nu har jag ju ett år kvar på leasingen. Men är lite nyfiken.

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 19 mar 2017 22:32
av bylund
"Ska" beror väl på vad det står i kontraktet. Det är väl operationell leasing på dessa, så med andra ord långtidshyra av bil?
Det sägs att de har gått till Norge efter leasingperioden.

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 19 mar 2017 22:56
av LarsL
FredrikR skrev:
Kapar tråden lite nu, men har en fundering. När leasing perioden är slut, ska man väl bli erbjuden att köpa bilen för ett marknadsmässigt värde.
Någon som har erfarenheter av det i Nissans/Santanders fall? Vad har folk blivit erbjudna för pris?

Och var tar alla bilar vägen? Tycker det är väldigt få två-åriga Leaf på blocket.

Nu har jag ju ett år kvar på leasingen. Men är lite nyfiken.
Nej, bilen ska bara återlämnas. Det finns inga krav åt något håll du att köpa bilen eller dem att sälja den till dig.

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 20 mar 2017 14:35
av Laban
Var precis och provkörde Leaf. Var väl inget minnesvärt bilmässigt direkt. Men skönt med rattvärme och värme i baksätet för ungarna. Nog hade den fungerat som andrabil, inte frågan om det. Vi ska ta oss en funderare, det är inte helt omöjligt att det blir en Leaf på två år. 24 kWh versionen mest troligt så 2500/månad då.

Och fruns syster har en gammal Passat som mest racklar och är svindyr att laga. Hon kör samma 4-5 mil/dag som oss så vi ska försöka få henne att ta en Leaf också :-) De har också två bilar ska sägas.

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 21 mar 2017 06:06
av Bjelke
Laban skrev:
Var precis och provkörde Leaf. Var väl inget minnesvärt bilmässigt direkt. Men skönt med rattvärme och värme i baksätet för ungarna. Nog hade den fungerat som andrabil, inte frågan om det. Vi ska ta oss en funderare, det är inte helt omöjligt att det blir en Leaf på två år. 24 kWh versionen mest troligt så 2500/månad då.

Och fruns syster har en gammal Passat som mest racklar och är svindyr att laga. Hon kör samma 4-5 mil/dag som oss så vi ska försöka få henne att ta en Leaf också :-) De har också två bilar ska sägas.
Synd att Nissan inte har värvningsprogram nu då ;)
Kan man få en leasing för bara 2500 på en sån? Det måste väl vara riktigt bra pris :)

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 21 mar 2017 06:55
av LarsL
Ja 2500kr/mån är riktigt bra. Vad är den billigaste leasingen för en skrutt bil typ Nissan Micra, 1500kr/mån? Det betyder att om du pendlar mer än 1 mil enkelväg så är Leafen billigare.

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 21 mar 2017 07:21
av chaffis75
LarsL skrev:
Ja 2500kr/mån är riktigt bra. Vad är den billigaste leasingen för en skrutt bil typ Nissan Micra, 1500kr/mån? Det betyder att om du pendlar mer än 1 mil enkelväg så är Leafen billigare.
Vi är inne på en Leaf och ska provköra den lite mer i helgen.
Vi har räknat och jämfört med en ny Peugot 208 och kommer fram till att de i princip går jämnt ut att leasa när vi kör 1500 mil om året.

Peugot 208 ca 2000kr/ månad. ink försäkring och service dock inte vinterdäck.
Bensin ca 1000 kr / månad
totalt 3000 kr

Leaf 24KWh 2800kr / månad ink service och vinterdäck men inte försäkring.
el tja väldigt osäker men några hundra kanske?
försäkring ca 250kr / månad.
Totalt ca 3200kr kanske?

Nackdelen med Peugot jämfört med leafen är att där är leasing på 3 år, Leaf bara 2 år så av den anledningen är de nästan så att Leafen är billigare om man tänker sig att man alltid vill hålla sig med en max 2 år gammal bil.

Jag tycker Lefen är perfekt att leasa så man får prova på elbil en ganska begränsad tid och att jag trro de kommer hända väldigt mycket på dessa 2 år inklusive att de kommer en ny Leaf.

Detta kommer vara vår andra bil eller ja framförallt så kör vi fortfarande vår Volvo på långa resor då 24KWh batteriet nog blir jobbigt när vi kör t.ex. till stugan 22 mil bort där de dessutom är väldigt dåligt med snabbladdare längs den vägen.

Volvon ska förhoppningsvis snart bytas mot en modell 3.


Lite småkul, jag pratar och skriver redan som om vi signerat papperna men vi ska ju faktiskt bara provköra i helgen (fredag kväll till söndag) :D

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 21 mar 2017 07:46
av lator
chaffis75 skrev:
LarsL skrev:
Ja 2500kr/mån är riktigt bra. Vad är den billigaste leasingen för en skrutt bil typ Nissan Micra, 1500kr/mån? Det betyder att om du pendlar mer än 1 mil enkelväg så är Leafen billigare.
Vi är inne på en Leaf och ska provköra den lite mer i helgen.
Vi har räknat och jämfört med en ny Peugot 208 och kommer fram till att de i princip går jämnt ut att leasa när vi kör 1500 mil om året.

Peugot 208 ca 2000kr/ månad. ink försäkring och service dock inte vinterdäck.
Bensin ca 1000 kr / månad
totalt 3000 kr

Leaf 24KWh 2800kr / månad ink service och vinterdäck men inte försäkring.
el tja väldigt osäker men några hundra kanske?
försäkring ca 250kr / månad.
Totalt ca 3200kr kanske?

Nackdelen med Peugot jämfört med leafen är att där är leasing på 3 år, Leaf bara 2 år så av den anledningen är de nästan så att Leafen är billigare om man tänker sig att man alltid vill hålla sig med en max 2 år gammal bil.

Jag tycker Lefen är perfekt att leasa så man får prova på elbil en ganska begränsad tid och att jag trro de kommer hända väldigt mycket på dessa 2 år inklusive att de kommer en ny Leaf.

Detta kommer vara vår andra bil eller ja framförallt så kör vi fortfarande vår Volvo på långa resor då 24KWh batteriet nog blir jobbigt när vi kör t.ex. till stugan 22 mil bort där de dessutom är väldigt dåligt med snabbladdare längs den vägen.

Volvon ska förhoppningsvis snart bytas mot en modell 3.


Lite småkul, jag pratar och skriver redan som om vi signerat papperna men vi ska ju faktiskt bara provköra i helgen (fredag kväll till söndag) :D
Det är nog så att det inte finns någon återvändo nu... En gång är allt som behövs, sen sitter man i träsket utan att kunna ta sig ut! :o

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 21 mar 2017 07:49
av Limbster
Du kan ju leasa 30kwh, de varma dagar som det är medvind till stugan kommer ni fram om du kör i max 65. Tänk på att packa lätt oxå :D

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 21 mar 2017 07:57
av chaffis75
Limbster skrev:
Du kan ju leasa 30kwh, de varma dagar som det är medvind till stugan kommer ni fram om du kör i max 65. Tänk på att packa lätt oxå :D
hehe... ja och frun springer och puttar på där bak också :D

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 27 mar 2017 07:58
av chaffis75
Ja så har vi kört en Leaf hela helgen... Kanske inte den roligaste bilen på denna planeten men att köra elbil, mm dotterns kommentar (hon är 5 år), aa... måste vi lämna tillbaka den den är så bra. Jag kan bara hålla med.
Idag när man körde iväg i sin fossil igen så saknade man verkligen de där att värmen kommer omedelbart, tystnaden och den rappa motorn. På pappert är inte Leafen snabbare än vår fossil men i känslan och just de låga hastigheterna känns så den mycket rappare.

När vi lämnade tillbaka bilen var tyvärr inte vår säljare där men idag blir det ett samtal med honom + att värdera den gamla bilen hos någon alternativ handlare, skulle förvåna mig om papper inte är skriva under denna veckan :D

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 27 mar 2017 08:58
av Bjelke
chaffis75 skrev:
Ja så har vi kört en Leaf hela helgen... Kanske inte den roligaste bilen på denna planeten men att köra elbil, mm dotterns kommentar (hon är 5 år), aa... måste vi lämna tillbaka den den är så bra. Jag kan bara hålla med.
Idag när man körde iväg i sin fossil igen så saknade man verkligen de där att värmen kommer omedelbart, tystnaden och den rappa motorn. På pappert är inte Leafen snabbare än vår fossil men i känslan och just de låga hastigheterna känns så den mycket rappare.

När vi lämnade tillbaka bilen var tyvärr inte vår säljare där men idag blir det ett samtal med honom + att värdera den gamla bilen hos någon alternativ handlare, skulle förvåna mig om papper inte är skriva under denna veckan :D
*applåder* :)

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 27 mar 2017 18:43
av Laban
chaffis75 skrev:
På pappert är inte Leafen snabbare än vår fossil men i känslan och just de låga hastigheterna känns så den mycket rappare.
Tyckte också den kändes förvånansvärt rapp. Har även provkört Ionic nyligen och av någon anledning så infann sig inte riktigt den rappa känslan i den. Är väl inte superbrydd om det med tanke på användningsområdet men jag blev lite förvånad över det.

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 27 mar 2017 22:49
av lator
Hoppas att du provade Ionic i sportläge. Ett måste för att slippa gummibandskänslan...

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Postat: 28 mar 2017 19:19
av Torkel
Laban skrev:
chaffis75 skrev:
På pappert är inte Leafen snabbare än vår fossil men i känslan och just de låga hastigheterna känns så den mycket rappare.
Tyckte också den kändes förvånansvärt rapp. Har även provkört Ionic nyligen och av någon anledning så infann sig inte riktigt den rappa känslan i den. Är väl inte superbrydd om det med tanke på användningsområdet men jag blev lite förvånad över det.
Sportläget är definitivt rappare än leafen, som inte är slö iofs. Sen får man ju inte svindel i någon av dem iofs när man provat Tesla.