Nya Nissan Leaf kommer i september

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Nya Nissan Leaf kommer i september

Inlägg av Vasp »

Nu har vi typ fått ett datum när nya Leaf kommer. Den ska visa upp globalt i september och börja säljas innan året är slut. Mer information ska släppas de kommande månaderna.

Är väldigt intresserad av den här. Och hoppas även att det betyder att det blir en del rejäla rabatter på den gamla Leafen.

http://insideevs.com/new-nissan-leaf-september-2017/
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Nya Nissan Leaf kommer i september

Inlägg av Limbster »

Jag hade nästan gett upp på att de stora tillverkarna skulle släppa en +30 mils elbil för en familj med barnvagn mm, blir toppen att kunna jämföra den med M3 :D
nöjd med min Ampera tillsvidare
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Nya Nissan Leaf kommer i september

Inlägg av FredrikR »

Äntligen! Har ett år kvar på leasingen och vill ju ha lite att välja på när den går ut. Om 200 miles/321 km (EPA?) stämmer, så känns den som en bra kandidat. Sen får vi se om den byts ut till Model 3 efter något år.

Frågan är har man helt övergett planerna på en lite uppdraperad Leaf?
Jag har fått för mig att man tänkt sig en lite uppgradering i år och sen nästa år skulle Leaf 2.0 komma.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Verdi

Re: Nya Nissan Leaf kommer i september

Inlägg av Verdi »

Limbster skrev:
Jag hade nästan gett upp på att de stora tillverkarna skulle släppa en +30 mils elbil för en familj med barnvagn mm, blir toppen att kunna jämföra den med M3 :D
M3 betyder inte Model 3. Byt förkortning. :)
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nya Nissan Leaf kommer i september

Inlägg av vigge50 »

FredrikR skrev:
Äntligen! Har ett år kvar på leasingen och vill ju ha lite att välja på när den går ut. Om 200 miles/321 km (EPA?) stämmer, så känns den som en bra kandidat. Sen får vi se om den byts ut till Model 3 efter något år.

Frågan är har man helt övergett planerna på en lite uppdraperad Leaf?
Jag har fått för mig att man tänkt sig en lite uppgradering i år och sen nästa år skulle Leaf 2.0 komma.
Kan det vara så att modellår 2018 och släppas 2018 har blandats ihop i olika artiklar kanske?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Nya Nissan Leaf kommer i september

Inlägg av HelectriC »

Verdi skrev:
Limbster skrev:
Jag hade nästan gett upp på att de stora tillverkarna skulle släppa en +30 mils elbil för en familj med barnvagn mm, blir toppen att kunna jämföra den med M3 :D
M3 betyder inte Model 3. Byt förkortning. :)
Jo, på detta forum gör det det!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Nya Nissan Leaf kommer i september

Inlägg av e5m1r »

HelectriC skrev:
Verdi skrev:
Limbster skrev:
Jag hade nästan gett upp på att de stora tillverkarna skulle släppa en +30 mils elbil för en familj med barnvagn mm, blir toppen att kunna jämföra den med M3 :D
M3 betyder inte Model 3. Byt förkortning. :)
Jo, på detta forum gör det det!
Många gamla BMW ägare här
Jag hade också föredragit Model 3 m3 kanske också men stort M och en 3 är en annan legendarisk bil
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Nya Nissan Leaf kommer i september

Inlägg av bullen »

För en del andra är inte M3 en bil ens. Tror Gellerstam håller med mig
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Nya Nissan Leaf kommer i september

Inlägg av Nyren »

Jag förstår inte varför alla japanska bilar ska vara så fula numera. Den här är ju nästan lika ful som en Toyota Mirai...
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Nya Nissan Leaf kommer i september

Inlägg av Jerka »

Ska bli spännande att se hur den blir! Är den snyggare än nuvarande generation? Vilken typ av bil blir det? Räckvidd? Kommer den kunna utrustas med dragkrok? Vad blir priset?

Med rätt svar på dessa frågor kan jag lätt tänka mig att köpa!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nya Nissan Leaf kommer i september

Inlägg av Jerker »

Jerka skrev:
Ska bli spännande att se hur den blir! Är den snyggare än nuvarande generation? Vilken typ av bil blir det? Räckvidd? Kommer den kunna utrustas med dragkrok? Vad blir priset?

Med rätt svar på dessa frågor kan jag lätt tänka mig att köpa!
Ja, just dragkrok är den stora frågan. Undrar när det blir samma självklarhet på elbilar som det är på fossilbilar?
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Nya Nissan Leaf kommer i september

Inlägg av _TonyV »

Ang leveranser till sverige. Om denna nu visas och kan börja beställas i höst så är det väl i Japan, USA Norge, Nederläderna som vanligt.
Och blir det en succe så fär nog Nissan Sverige snällt vänta på att få leveranser som vanligt.
Så första kundleverans i sverige Q4 2018 / Q1 2019?
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya Nissan Leaf kommer i september

Inlägg av chaffis75 »

_TonyV skrev:
Ang leveranser till sverige. Om denna nu visas och kan börja beställas i höst så är det väl i Japan, USA Norge, Nederläderna som vanligt.
Och blir det en succe så fär nog Nissan Sverige snällt vänta på att få leveranser som vanligt.
Så första kundleverans i sverige Q4 2018 / Q1 2019?
Jo jag håller med dig även om jag snarare tror på Q3 2018. Oavsett så funderar vi just nu på en Leaf, när jag hörde denna nyhet så tänkte jag först avbryta och vänta men insåg sedan att nja, jag kommer få vänta längre så de kanske är bättre att fortsätta undersöka den nuvarande modellen.
Vårt tanke är ju att detta blir vår andra bil då rangen inte duger till oss som första bil eftersom vi reser ganska mycket med bil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Nya Nissan Leaf kommer i september

Inlägg av Haglund »

Jerker skrev:
Jerka skrev:
Ska bli spännande att se hur den blir! Är den snyggare än nuvarande generation? Vilken typ av bil blir det? Räckvidd? Kommer den kunna utrustas med dragkrok? Vad blir priset?

Med rätt svar på dessa frågor kan jag lätt tänka mig att köpa!
Ja, just dragkrok är den stora frågan. Undrar när det blir samma självklarhet på elbilar som det är på fossilbilar?
Ursäkta min aningslöshet, men vad är det folk drar omkring med sina dragkrokar stup i kvarten egentligen? Frågan är inte ställd som nedvärderande eller ifrågasättande utan jag är verkligen ärligt nyfiken. :)
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya Nissan Leaf kommer i september

Inlägg av Bjelke »

Haglund skrev:
Jerker skrev:
Jerka skrev:
Ska bli spännande att se hur den blir! Är den snyggare än nuvarande generation? Vilken typ av bil blir det? Räckvidd? Kommer den kunna utrustas med dragkrok? Vad blir priset?

Med rätt svar på dessa frågor kan jag lätt tänka mig att köpa!
Ja, just dragkrok är den stora frågan. Undrar när det blir samma självklarhet på elbilar som det är på fossilbilar?
Ursäkta min aningslöshet, men vad är det folk drar omkring med sina dragkrokar stup i kvarten egentligen? Frågan är inte ställd som nedvärderande eller ifrågasättande utan jag är verkligen ärligt nyfiken. :)
Husvagnar och släpvagnar tex? ;)
Eller cykelhållare har jag använt superofta :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nya Nissan Leaf kommer i september

Inlägg av TiborBlomhall »

Haglund skrev:
Ursäkta min aningslöshet, men vad är det folk drar omkring med sina dragkrokar stup i kvarten egentligen? Frågan är inte ställd som nedvärderande eller ifrågasättande utan jag är verkligen ärligt nyfiken. :)
Vi hade en omröstning förut där det i kommentarerna berättades att folk vill framför allt kunna köra tex trädgårdsavfall till tippen och sjösätta båten. Även kunna låna släp när man ska köra hem möbler och liknande. Däremot var det väldigt få som skulle dra husvagn.

http://teslaclubsweden.se/vill-dra-slap ... e-husvagn/
Verdi

Re: Nya Nissan Leaf kommer i september

Inlägg av Verdi »

TiborBlomhall skrev:
Haglund skrev:
Ursäkta min aningslöshet, men vad är det folk drar omkring med sina dragkrokar stup i kvarten egentligen? Frågan är inte ställd som nedvärderande eller ifrågasättande utan jag är verkligen ärligt nyfiken. :)
Vi hade en omröstning förut där det i kommentarerna berättades att folk vill framför allt kunna köra tex trädgårdsavfall till tippen och sjösätta båten. Även kunna låna släp när man ska köra hem möbler och liknande. Däremot var det väldigt få som skulle dra husvagn.

http://teslaclubsweden.se/vill-dra-slap ... e-husvagn/
Med all respekt för att vi är olika så tror jag de flesta överskattar behovet av dragkrok.

Möbler och annat skrymmande kan man i regel få hemskickade för en liten extrakostnad. Det är MÅNGA leveranser innan man har tjänat in en dragkrok. Plus att man slipper bära, lasta, säkra lasten osv själv.

Sjösätta båten? Går det verkligen inte att lösa på annat sätt? Jag har ingen båt och vet inte hur det går till men i värsta fall får man väl hyra en bil nån timme då. Kostnaden är några hundralappar.

Det här med att köra avfall till tippen gör jag med en bigbag som jag har bak i XC70:n. Jag har drag men ingen vagn. Det går kanske inte lika bra i en halvkombi som Model S dock.

Att dra husvagn... Ja, det går inte så bra med en elbil. Räckvidden lär ju bli horribel och i uppförsbackarna kanske man får värmeproblem. Jag är själv uppväxt i en familj där vi åkte på husvagnssemester varje år och vet hur trevligt det kan vara men nu i vuxen ålder föredrar jag att hyra hus/stuga/hotell istället. Man kommer dit man ska mycket snabbare och det är minst lika trevligt.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Nya Nissan Leaf kommer i september

Inlägg av gellerstam »

bullen skrev:
För en del andra är inte M3 en bil ens. Tror Gellerstam håller med mig
M3 = Tesla Model 3 på detta forat.

Skriv "BMW M3" om du menar den där andra så slipper du missförstånd. ;)


ˊ ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` `'F'¯'''''L ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` `
` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` `'[``…'¾`` ``` ``` ``` ```
` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` `'[```…ʹ[` ` ` ` ``` ``` ```
` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` `#````ˆ[```` ``` ``` ``` ``
` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` `'#``…``'[`… ` ` ` ` ` ` ` ` `
` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` #…`````'F`` ` ` ` `` ``` ```
` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ƒ¯```````'[__` ` ` ` ` ` ` ``` ``
` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ƒ¯````````ʹ¯¯¯¯''''''''''''¯¯¯¯¯¯™[ `
gµµµµµµµµµµµµµµ_µ™`````````````````````````'# `
'₫₫₫₫₫₫₫₫₫₫₫₫₫F¯…`````````````````````` ` ²q[¯ ` `
ʹ₫₫₫₫₫₫₫₫₫₫₫₫¾````````````````````````````ʹ} … `
›₫₫₫₫₫₫₫₫₫₫₫₫#`````````````````````````__µr… ` `
³₫₫₫₫₫₫₫₫₫₫₫₫₫…`````````````````````````¯[ … ` `
`₫₫₫₫₫₫₫₫₫₫₫₫$``````````````````````````_F … ` `
`]₫₫₫₫₫₫₫₫₫₫₫#````````````````````````ʹ''''[… … ` `
`'₫₫₫₫₫₫₫F''''']₫#___`````````````````````` '# … ` `
…₫₫₫₫₫₫₫bµ₫₫₫₫$¯''''¹uuuuuɷuɷuɷuɷuɷuɷµ#¯ ` ` ` ` `
…'''''''™''''™'''™''''™™ … … ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` … … ` ` `
` … ` ` ` ` ` ` ` ` … ` … ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` ` … ` ` ` ` `.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Nya Nissan Leaf kommer i september

Inlägg av Haglund »

TiborBlomhall skrev:
Haglund skrev:
Ursäkta min aningslöshet, men vad är det folk drar omkring med sina dragkrokar stup i kvarten egentligen? Frågan är inte ställd som nedvärderande eller ifrågasättande utan jag är verkligen ärligt nyfiken. :)
Vi hade en omröstning förut där det i kommentarerna berättades att folk vill framför allt kunna köra tex trädgårdsavfall till tippen och sjösätta båten. Även kunna låna släp när man ska köra hem möbler och liknande. Däremot var det väldigt få som skulle dra husvagn.

http://teslaclubsweden.se/vill-dra-slap ... e-husvagn/
Tack för klargörande! Då är det lite som jag gissat och som jag själv tänker kring det det. Jag har både hus, sommarhus, fritidsaktiviteter och sådant (inklusive ett BE-körkort) och för mig är dragkrok inte alls nödvändigt trots att jag trodde det innan jag helt plötsligt stod med tre bilar och ingen av dem hade en dragkrok. De få gånger jag behöver använda det (1-2 gånger om året) kan jag låna någon annans bil eller för den delen hyra en bil med krok (eller skåpbil, eller någon fixartjänst, eller hemkörning) och det blir ändå billigare än de 10-15.000 kronorna dragkroken kostar när man köper den till sin egen bil. För många tror jag omställningen är ungefär som den mellan fossilbil och elbil. En större tanketröskel än faktisk omställning.

Att det är praktiskt att ha det kan jag väl förstå, men att det verkligen är en så kritisk del att man väljer bort en bil för att man inte kan sätta dit en sådan känns för mig lite främmande, annat än om man är hantverkare och har något hängande på kroken dagligdags. Då förstår jag problematiken.

I övrigt väntar jag också på nya Leaf. Frugan behöver en om den blir tillräckligt bra på andra saker. Vi kommer välja bort den om den ser förskräcklig ut, saknar snabbladdning eller någon annan, för oss, kritisk egenskap. ;)

I övrigt två så håller jag med om att Model 3 borde heta Model 3 och inte samma som en tidning eller ett sedan trettio år inarbetat varumärke på samma marknad som det som avses. Model S förkortas ju sällan MS ens här. ;)
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Verdi

Re: Nya Nissan Leaf kommer i september

Inlägg av Verdi »

gellerstam skrev:
bullen skrev:
För en del andra är inte M3 en bil ens. Tror Gellerstam håller med mig
M3 = Tesla Model 3 på detta forat.

Skriv "BMW M3" om du menar den där andra så slipper du missförstånd. ;)
Det finns bara en M3. ;) Det är en ikon i bilvärlden. Model 3 finns väl knappt än?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya Nissan Leaf kommer i september

Inlägg av chaffis75 »

Verdi skrev:
gellerstam skrev:
bullen skrev:
För en del andra är inte M3 en bil ens. Tror Gellerstam håller med mig
M3 = Tesla Model 3 på detta forat.

Skriv "BMW M3" om du menar den där andra så slipper du missförstånd. ;)
Det finns bara en M3. ;) Det är en ikon i bilvärlden. Model 3 finns väl knappt än?
Nja... man får ju anpassa sig till vilket forum man rör sig på tycker jag men visst kan de vara förvirrande.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya Nissan Leaf kommer i september

Inlägg av chaffis75 »

Verdi skrev:

Med all respekt för att vi är olika så tror jag de flesta överskattar behovet av dragkrok.

Möbler och annat skrymmande kan man i regel få hemskickade för en liten extrakostnad. Det är MÅNGA leveranser innan man har tjänat in en dragkrok. Plus att man slipper bära, lasta, säkra lasten osv själv.

Sjösätta båten? Går det verkligen inte att lösa på annat sätt? Jag har ingen båt och vet inte hur det går till men i värsta fall får man väl hyra en bil nån timme då. Kostnaden är några hundralappar.

Det här med att köra avfall till tippen gör jag med en bigbag som jag har bak i XC70:n. Jag har drag men ingen vagn. Det går kanske inte lika bra i en halvkombi som Model S dock.

Att dra husvagn... Ja, det går inte så bra med en elbil. Räckvidden lär ju bli horribel och i uppförsbackarna kanske man får värmeproblem. Jag är själv uppväxt i en familj där vi åkte på husvagnssemester varje år och vet hur trevligt det kan vara men nu i vuxen ålder föredrar jag att hyra hus/stuga/hotell istället. Man kommer dit man ska mycket snabbare och det är minst lika trevligt.
Att ha krok handlar inte om kostnader utan bekvämlighet/lyx åtminstone för mig. Om jag behöver köra och hämta möbler en gång om året så tycker jag de är så mycket lättare att göra de själv istället för att någon annan ska köra hem möblerna för då måste jag passa deras tider, jag måste vänta på mina möbler och sedan slår de väl i någon kant när de laster på/av.
Cykelställ är den andra anledningen, vi gillar att åka iväg med cyklarna och cykla på nya platser ibland och då är cykelställ på kroken de bästa tycker jag.
De är också praktiskt att kunna slänga på ett släp på byggmax när man handlar brädor så slipper man förstöra inredningen i bilen, dessutom är de kanske inte ens möjligt att ha brädorna genom bilen beroenden på hur bilen är utformad.

Som sagt de detta är inte ekonomiskt, som flera sagt de är nog billigare att hyra en bil med krok de gånger jag behöver en krok men de är så mycket bekvämare att faktiskt ha en på sin bil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: Nya Nissan Leaf kommer i september

Inlägg av Verdi »

chaffis75 skrev:
Att ha krok handlar inte om kostnader utan bekvämlighet/lyx åtminstone för mig. Om jag behöver köra och hämta möbler en gång om året så tycker jag de är så mycket lättare att göra de själv istället för att någon annan ska köra hem möblerna för då måste jag passa deras tider, jag måste vänta på mina möbler och sedan slår de väl i någon kant när de laster på/av.
Cykelställ är den andra anledningen, vi gillar att åka iväg med cyklarna och cykla på nya platser ibland och då är cykelställ på kroken de bästa tycker jag.
De är också praktiskt att kunna slänga på ett släp på byggmax när man handlar brädor så slipper man förstöra inredningen i bilen, dessutom är de kanske inte ens möjligt att ha brädorna genom bilen beroenden på hur bilen är utformad.

Som sagt de detta är inte ekonomiskt, som flera sagt de är nog billigare att hyra en bil med krok de gånger jag behöver en krok men de är så mycket bekvämare att faktiskt ha en på sin bil.
Har du hemkörning och de skadar möblerna så får du ju reklamera det och kan byta mot oskadade möbler. Om du skadar möblerna under hemtransport själv så får du väl ta det på nån försäkring. I bästa fall. Vi köper väldigt sällan möbler så det är inga problem. På ett ställe så lånade de dessutom ut en gammal Volvo 940 med dragkrok också om man inte hade tid och lust att vänta. Annars är det bara att svänga förbi nån mack och hyra en liten lastbil.

Cykelställ måste väl gå att lösa på annat sätt?

Brädor och grejer från Byggmax? Hur ofta? Återigen. Hyr en lastbil. Kostar drygt 500 spänn för nån timme.

Hur mycket kostar en dragkrok?

Jag fattar din tanke med att det är "lyxigt". Min poäng är dock att det mest är en känsla av behov snarare än ett faktiskt behov för de allra allra flesta.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya Nissan Leaf kommer i september

Inlägg av chaffis75 »

Verdi skrev:
chaffis75 skrev:
Att ha krok handlar inte om kostnader utan bekvämlighet/lyx åtminstone för mig. Om jag behöver köra och hämta möbler en gång om året så tycker jag de är så mycket lättare att göra de själv istället för att någon annan ska köra hem möblerna för då måste jag passa deras tider, jag måste vänta på mina möbler och sedan slår de väl i någon kant när de laster på/av.
Cykelställ är den andra anledningen, vi gillar att åka iväg med cyklarna och cykla på nya platser ibland och då är cykelställ på kroken de bästa tycker jag.
De är också praktiskt att kunna slänga på ett släp på byggmax när man handlar brädor så slipper man förstöra inredningen i bilen, dessutom är de kanske inte ens möjligt att ha brädorna genom bilen beroenden på hur bilen är utformad.

Som sagt de detta är inte ekonomiskt, som flera sagt de är nog billigare att hyra en bil med krok de gånger jag behöver en krok men de är så mycket bekvämare att faktiskt ha en på sin bil.
Har du hemkörning och de skadar möblerna så får du ju reklamera det och kan byta mot oskadade möbler. Om du skadar möblerna under hemtransport själv så får du väl ta det på nån försäkring. I bästa fall. Vi köper väldigt sällan möbler så det är inga problem. På ett ställe så lånade de dessutom ut en gammal Volvo 940 med dragkrok också om man inte hade tid och lust att vänta. Annars är det bara att svänga förbi nån mack och hyra en liten lastbil.

Cykelställ måste väl gå att lösa på annat sätt?

Brädor och grejer från Byggmax? Hur ofta? Återigen. Hyr en lastbil. Kostar drygt 500 spänn för nån timme.

Hur mycket kostar en dragkrok?

Jag fattar din tanke med att det är "lyxigt". Min poäng är dock att det mest är en känsla av behov snarare än ett faktiskt behov för de allra allra flesta.
Som jag ser de så är de bekvämare att ha kroken.
- Om jag måste reklamera möblerna blir de ofta mycket jobba med samtal som tar tid och energi, lättare att göra de rätt själv.
- Cyckel ställ, nja jag har inte hittat någon annan bra lösning där man kan ha 3 cyklar med sig.
- Har man hus så blir de brädor och annat skrymmande ganska ofta, dessutom att hyra en bil/lastbil för några brädor ibland tar mycket tid.

En krok kostar väl en 10-15 tusen, ja åter igen, de handlar inte om ekonomi utan tid och flexibilitet.

Nej nu ska jag (försöka) vara tyst för vi är alltför mycket off topic nu.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf kommer i september

Inlägg av LarsL »

Haglund skrev:
Jerker skrev:
Jerka skrev:
Ska bli spännande att se hur den blir! Är den snyggare än nuvarande generation? Vilken typ av bil blir det? Räckvidd? Kommer den kunna utrustas med dragkrok? Vad blir priset?

Med rätt svar på dessa frågor kan jag lätt tänka mig att köpa!
Ja, just dragkrok är den stora frågan. Undrar när det blir samma självklarhet på elbilar som det är på fossilbilar?
Ursäkta min aningslöshet, men vad är det folk drar omkring med sina dragkrokar stup i kvarten egentligen? Frågan är inte ställd som nedvärderande eller ifrågasättande utan jag är verkligen ärligt nyfiken. :)
Jag använder min dragkrok och mina kärror nästan varje helg. Alternativet hade varit att skaffa en eller två pickuper eller djurtransportbilar. Det blir så klart både dyrare och mer komplicerat än att bara haka på kärran.

Naturligtvis kan jag hyra bil (dyrt) eller beställa hemkörning. Tyvärr kommer ju dessa hemleveranser på vardagar mellan kl10-14, vilket gör att du inte kan jobba den dagen.

Så för mig så måste minst en av bilarna ha dragkrok annars måste jag ha en fossil kvar.
Skriv svar