DI Weekend Mirai vs 90D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av lator »

jonasl skrev:
Vore roligt om någon gjorde ett långresetest, S60 vs Mirai. Stockholm-Åre t.ex.

Toyotan seglar förbi Gävle, Teslan stannar för att ladda. Men tio mil senare blir Mirai omkörd, nu står den i vägrenen och väntar på bärgning till Arlanda för tankning.

Vore rätt analogt med hur elbilar testats ibland.
Om jag inte minns helt fel så har det öppnats en vätagasmack i Sandviken så förhoppningsvis ska Miraien ta sig lite längre innan den behöver bärgning... eller kan man regenerera vid bogsering på en vätgasbil också???
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av Svenssons »

Torkel skrev:
Vätgasbilar
-Få ställen att tanka
-Globalt produceras en försumbar del av drivmedlet miljövänligt
-Frågetecken kring bilens livslängd
-Inffektiv användning av energin i drivmedlet
-Många tekniska utmaningar i tankstationer och motor
-Dyra

+God räckvidd
God räckvidd är ju bara en myt för bränslecellsbilar. Den vätgasbil med längst räckvidd har kortare räckvidd än den batterielbil med längst räckvidd och då har ändå bränslecellsbilen fått offra en sittplats för att få rum med vätgasen. Batterielbilen har redan sprungit om bränslecellsbilen på denna punkt. Ingen av bilarna har dock god räckvidd i dagsläget, batterielbilar har möjlighet att få det i framtiden, bränslecellsbil med 3 eller fler passagerare har inte samma möjlighet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av _TonyV »

lator skrev:
jonasl skrev:
Vore roligt om någon gjorde ett långresetest, S60 vs Mirai. Stockholm-Åre t.ex.

Toyotan seglar förbi Gävle, Teslan stannar för att ladda. Men tio mil senare blir Mirai omkörd, nu står den i vägrenen och väntar på bärgning till Arlanda för tankning.

Vore rätt analogt med hur elbilar testats ibland.
Om jag inte minns helt fel så har det öppnats en vätagasmack i Sandviken så förhoppningsvis ska Miraien ta sig lite längre innan den behöver bärgning... eller kan man regenerera vid bogsering på en vätgasbil också???
I en framtid om vätgas mackar är utbyggda strategiskt över landet så vinner ju miraien den tidsmässiga aspekten på långresa.
Så då handlar det som vanligt alltid om individens körmönster, en säljare med långa dagar i bilen så vinner alltid det man kan snabbt tanka över laddtider.
Om det inte kommer något fantastisk innovation för batterier.
Men för större massan som kan få till nattladdning så är batteribilen vinnaren.

Till slut så röstar allra flesta ändå med plånboken, om man själv betalar filolerna, och då 2 kr mot 10 (?) kr är inte ett svårt val.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av Svenssons »

_TonyV skrev:

I en framtid om vätgas mackar är utbyggda strategiskt över landet så vinner ju miraien den tidsmässiga aspekten på långresa.
Under förutsättning att laddhastigheten på elbilar inte ökar och bränslecellsbilen är fulltankad vid start och inte behöver ta en omväg på 10 minuter bara för att tanka så kanske detta stämmer. Jag ser dock inte hur det kommer bli ekonomiskt fördelaktigt för vätgasmackar att byggas. Den senaste i Mariestad fick väl i princip 100% i bidrag från skattebetalare för att byggas. Det var Mariestads kommuninvånare, Sveriges medborgare och EU-ländernas medborgare som fick stå för i princip hela beloppet. Marknaden verkar inte vilja ta risken att bygga dessa vätgasstationer, det är därför det tar så lång tid att få upp dem eftersom det måste sökas bidrag från flera olika håll för att kunna bygga dem.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av lator »

_TonyV skrev:
lator skrev:
jonasl skrev:
Vore roligt om någon gjorde ett långresetest, S60 vs Mirai. Stockholm-Åre t.ex.

Toyotan seglar förbi Gävle, Teslan stannar för att ladda. Men tio mil senare blir Mirai omkörd, nu står den i vägrenen och väntar på bärgning till Arlanda för tankning.

Vore rätt analogt med hur elbilar testats ibland.
Om jag inte minns helt fel så har det öppnats en vätagasmack i Sandviken så förhoppningsvis ska Miraien ta sig lite längre innan den behöver bärgning... eller kan man regenerera vid bogsering på en vätgasbil också???
I en framtid om vätgas mackar är utbyggda strategiskt över landet så vinner ju miraien den tidsmässiga aspekten på långresa.
Så då handlar det som vanligt alltid om individens körmönster, en säljare med långa dagar i bilen så vinner alltid det man kan snabbt tanka över laddtider.
Om det inte kommer något fantastisk innovation för batterier.
Men för större massan som kan få till nattladdning så är batteribilen vinnaren.

Till slut så röstar allra flesta ändå med plånboken, om man själv betalar filolerna, och då 2 kr mot 10 (?) kr är inte ett svårt val.
Jag räknar fortfarande med att vi om ett eller två tio-tal år får elektrifierade vägar men induktiv upptagning av energi och därmed är långresornas laddningsstopp ett minne blott. Det handlar inte om så många vägar för att kunna köra mer än 100 mil nonstop om man nu av någon anledning vill det... :?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av LarsL »

lator skrev:
Jag räknar fortfarande med att vi om ett eller två tio-tal år får elektrifierade vägar men induktiv upptagning av energi och därmed är långresornas laddningsstopp ett minne blott. Det handlar inte om så många vägar för att kunna köra mer än 100 mil nonstop om man nu av någon anledning vill det... :?
Det där tror jag på lika lite som vätgas och av samma skäl. Det kommer bli dyr, så istället för att stanna 45min efter 30-40mil och får billig el så kostar det 10-15kr/mil att ladda från vägen.
Dessutom är själva investeringen så dyr att den bara kan göras av offentligamedel som för vätgasmackarna.
Sen är det ett slöseri med energi då effektiviteten i överföringen sjunker, precis som för vätgasen.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av jonas »

En aspekt som ingen hittills tagit upp är vätgasens stora antändningsområde. Med bara en liten läcka är det stor risk för övertändning/expolsion. Vi ser gasbilar som exploderar vid tankning. Risken för vätgasexpolsion är ännu större. Mycket pga högre tryck och större antändnoingsområde, men också högre energidensitet.

Jag själv trodde mycket på vätgasbilar redan på 90 talet. Då skulle det vara 15 år kvar till genombrottet, idag är det fortfarande 10-15 år enligt de troende. Jag har tappat tron på vätgas till batteribilens fördel.
Antag att vi med elbilar behöver öka energiproduktionen med mycket, samtidigt som vi skall minska vår egen rena produktion. Med Vätgas är det då 3xså "mycket" som behöver produceras.

Men det slutliga argumentet mot vätgasbilar är nog driftkostnaden för gemene man. Den kommer alltid vara minst 3ggr högre än batteribilen och då klarar inte vätgasbilen av att ha en högre kostnad på själva bilen jmf med gammal fossilbil.

Man får många laddstolpar(superchargers) till priset av en vätgasmack. Laddstolpen hemma är så billig att den betalar sig ju redan efter max10 tankningar mot en vätgasbil.

Att man aldrig behöver åka och tanka med en elbil så länge man håller sig på 20mils radie hemifrån är ju också helt underbart.

Nu snart 20 000 mil i elbil är elbil det bästa som hänt mig.
Fast några fossila fordon har jag också kvar men det är svårare och svårare att njuta av turerna.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av +46 »

jonas skrev:
En aspekt som ingen hittills tagit upp är vätgasens stora antändningsområde. Med bara en liten läcka är det stor risk för övertändning/expolsion. Vi ser gasbilar som exploderar vid tankning. Risken för vätgasexpolsion är ännu större. Mycket pga högre tryck och större antändnoingsområde, men också högre energidensitet.
För drygt tio år sedan läste jag om Professor Lars Stenmark och hans patenterade "vätgasbollar". En uppfinning som skulle öppna upp för vätqasbilar och minska riskerna med att vätgas är högexplosivt. Sedan dess har jag inte hört så mycket mer men det verkar som att de fortfarande är högintressanta för olika ändamål enligt en artikel i tidningen Allt om Vetenskap (oktober 2015)
http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/e ... med-energi
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av Foluke »

iAkita skrev:
Varifrån kommer det intensiva motstånd, som nästan gränsar till hat, mot vätgas och bränsleceller som ofta uttrycks på detta forum?.....
Inget motstånd. Inget hat. Den dagen som jag ser och upplever en vätgasbilar som överlägsen min elbil, Tesla, den dagen byter jag utan att blinka. Det är inte ideologiskt! Pris och prestanda. Ekonomi och nytta och nyttjandeglädje.
Nu tror jag den dagen aldrig kommer (har inget att göra med förväntad återstående livslängd :D).
Prognosen är samma som turbinmotorerna var under 50-talet. Återvändsgränd.
Jag satsar inga pengar på bränsleceller i bilar. Inte heller Sterlingmotorer men har jag fel, byter jag uppfattning och bil!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av mati »

Foluke skrev:
... men har jag fel, byter jag uppfattning och bil!
+1 Precis rätt inställning. Man har ju haft fel förut, t.ex. så trodde jag länge på dieselmotorns fördelar och ratade bensinbilar. Idag skäms jag nästan för det. Fast då visste man ändå att man valde ett av två onda ting.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av Svenssons »

+46 skrev:
jonas skrev:
En aspekt som ingen hittills tagit upp är vätgasens stora antändningsområde. Med bara en liten läcka är det stor risk för övertändning/expolsion. Vi ser gasbilar som exploderar vid tankning. Risken för vätgasexpolsion är ännu större. Mycket pga högre tryck och större antändnoingsområde, men också högre energidensitet.
För drygt tio år sedan läste jag om Professor Lars Stenmark och hans patenterade "vätgasbollar". En uppfinning som skulle öppna upp för vätqasbilar och minska riskerna med att vätgas är högexplosivt. Sedan dess har jag inte hört så mycket mer men det verkar som att de fortfarande är högintressanta för olika ändamål enligt en artikel i tidningen Allt om Vetenskap (oktober 2015)
http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/e ... med-energi
Hans konstruktion verkar mest fokusera på säkerheten och smidigheten vid tankning. Det lär bli än mindre mängd vätgas i bilarna och därmed kortare räckvidd med hans lösning även ifall han kan skapa små bollar med 70 MPa tryck vilket jag är tveksam till att det är i bollarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Benhacke
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 mar 2017 18:43
Ort: Göteborg

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av Benhacke »

Med lite humor kunde japanerna ha döpt denna anskrämliga skapelse till Toyota Hindenburg...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av Pontus »

Det ju lite lustigt att när man laddar blyackar så bildas det vätgas. Då skulle man ju kunna föra tillbaka detta i tanken och sedan tar det lixom aldrig slut, kommer på italiensk bil snart...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
Det ju lite lustigt att när man laddar blyackar så bildas det vätgas. Då skulle man ju kunna föra tillbaka detta i tanken och sedan tar det lixom aldrig slut, kommer på italiensk bil snart...
Är det därför Toyota var så sena med att hoppa på litiumbatterier? ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av Teslaspolen »

Svenssons skrev:
Pontus skrev:
Det ju lite lustigt att när man laddar blyackar så bildas det vätgas. Då skulle man ju kunna föra tillbaka detta i tanken och sedan tar det lixom aldrig slut, kommer på italiensk bil snart...
Är det därför Toyota var så sena med att hoppa på litiumbatterier? ;)
Fast dom körde ju på NiMH, ingen vätgas där.
Skriv svar