Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av Jerker »

Det finns ett sätt att nollställa räckvidden på en Zoe på ett "djupare plan". Först ska jag beskriva hur man gör enligt handboken för att nollställa trippmätare B och får tillbaka den "riktiga" räckvidden på bilen, alltså inte den som baseras på din körstil sedan senaste nollställningen:

Man stegar sig fram till trippmätare B (med hjälp av övre eller undre knappen på vindrutetorkararmen), där det står "Totals". Där trycker man in övre knappen på vindrutetorkararmen och håller den intryckt några sekunder tills båda värdena är nollställda. Vanligtvis brukar detta öka räckvidden eftersom man allt som oftast kör lite slarvigt.

Jag gjorde detta på min bil nu i morse. Fulladdat batteri och när jag väckte bilen visade den 149 km. Men idag blev min nollställning åt andra hållet! Efterår visade den 125 km! Detta beror på att igår rådde (som jag skrev om i mitt förra inlägg) ideala förhållanden och jag körde ekonomiskt. Men nu är det kallare både ute och batterierna är kallare, så då blev den uppskattade räckvidden istället kortare.

Nu hur man nollställer "hardcore":
1. Fulladdat batteri.
2. Ingen laddsladd inkopplad.
3. Öppna dörren och kliv in, OBS! låt dörren stå öppen!
4. Tryck på startknappen UTAN att trampa på bromsen (ett felmeddelande om att man måste trampa ner bromsen visas)
5. Stega fram till Totals B
6. Tryck ner både broms och gas i botten och håll nere.
7. Tryck in BÅDA knapparna på vindrutetorkararmen och håll dem inne tills det slutar blinka på displayen och siffrorna är nollställda.

Så! Nu har man fått den "verkliga teoretiska" räckvidden. (Jag fick 189 km.) Vissa hävdar att detta i själva verket ger tillgång till mer i batteriet som pga av slarvig körning blivit obrukbart. Det ska man kanske ta med en nypa salt, men att datorn kan sätta begränsningar som inte har med verkligheten att göra kan man kanske tänka sig.

Hur som helst. Jag tänker på den där Zoen med så dålig räckvidd. Ta och testat detta på den och se om det har nån effekt!

En sak till: När jag tryckte in båda knapparna på vindrutetorkararmen så lyckades jag inte riktig med att få med dem samtidigt så den stegade först fram till Serviceintervallet, så jag nollställde det i stället! :oops: :lol: Se alltså till att displayen fortfarande visar Totals B och inget annat. Man har några sekunder på sig att släppa knapparna så att inget oönskat händer så det är bara att försöka igen! :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Då drar den 7-9 kWh/mil på planmark. Drar upp till 20-22 kWh i de svaga uppförslut som är på E4:an.
Det var väldans. När jag körde Zoen så testade jag även i en ganska lång nedförsbacke på en 80-väg. Då gick den tillfälligt under 10kWh/mil. Med Teslan brukar jag frirulla där utan att tappa fart. Synd att ingen klarar av eller är ens intresserad av att undersöka vad som är fel på den bilen jag fick.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av apkungen »

7-9 har jag aldrig varit nere i med annat än ioniq i e hastigheterna. 13kwh med en zoe och 14 med en leaf är vad jag generellt får då. Filmen sa inte så mycket, eller missar jag något?

Intressant det där med nollställingen!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av Jerker »

apkungen skrev:
7-9 har jag aldrig varit nere i med annat än ioniq i e hastigheterna. 13kwh med en zoe och 14 med en leaf är vad jag generellt får då. Filmen sa inte så mycket, eller missar jag något?

Intressant det där med nollställingen!
Filmen dokumenterar bara det jag skrev om momentanförbrukningen, inget annat.
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av joel80 »

Det drar ju inte 9kwh/mil.. Utan per timme. Effektuttag på 9kw blir inte 9kwh/mil om man inte samtidigt kör i 10km/h... ;)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av Jerker »

joel80 skrev:
Det drar ju inte 9kwh/mil.. Utan per timme. Effektuttag på 9kw blir inte 9kwh/mil om man inte samtidigt kör i 10km/h... ;)
Jag har också brottats med den logiken, men gett upp, för man kan konstatera att om man ligger strax under 10 kW på den mätaren (vilket alltså innebär att man normalt kör max 70 km/h) så kommer man runt 20 mil under ideala förhållanden. Så det är ändå en slags mätare på hur mycket man gör av med per mil. Fråga mig inte hur det hänger ihop, men det gör det!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av LarsL »

Drar bilen 10kW under en timme så blir det 10kWh, det är ganska självklart. Det går alltså att köra så i 4h (timmar) om du har ett 40kWh batteri. Har du i genomsnitt kört 100km/h så har du kommit 100km på en timme :o och därmed förbrukat 10kWh/100km eller 1kWh/mil.
Så ja i 100km/h är effektsiffran liktydig med kWh/100km siffran.
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av joel80 »

Precis.. Det är rätt enkelt att räkna på egentligen.. Så många kW det står att du tar ut delar du med antalet mil du kommer på en timme med det effektuttaget så har du kWh/mil.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av Jerker »

OK, så om vi säger att min genomsnittsförbrukning i 90 km/h låg på 9 kW så förbrukade bilen 100 Wh/km eller 1 kW/mil?
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av joel80 »

Precis så!

På samma sätt går det ju åt 3,7kwh hemma om man laddar med 3,7kw (230v x 16A = 3680w) under en timme....
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av Hammar »

Har ett par frågor om laddningen på Zoe.

Går det att ställa in laddningen, så att den bara laddar till tex 80% ?

Går det att ställa in laddningen, så att den bara laddar med tex 5A ?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av Jerker »

Hammar skrev:
Har ett par frågor om laddningen på Zoe.

Går det att ställa in laddningen, så att den bara laddar till tex 80% ?

Går det att ställa in laddningen, så att den bara laddar med tex 5A ?
1: Nej

2: Ja, men det beror på vad du har för laddsladd. Om strömstyrkan går att ställa på den så tar Zoe emot det den får (max 32A).
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av Baretta »

Hur rekommenderar Renault att man laddar sin Zoe hemma?
Antar att ladda fullt varje dag är en dum idé för livslängden på batteriet?
Om man kör många korta sträckor är det väl bättre att låta batteriet falla ned till ca 30% innan man sätter i sladden?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av e5m1r »

Baretta skrev:
Hur rekommenderar Renault att man laddar sin Zoe hemma?
Antar att ladda fullt varje dag är en dum idé för livslängden på batteriet?
Om man kör många korta sträckor är det väl bättre att låta batteriet falla ned till ca 30% innan man sätter i sladden?
De flesta hyr batteriet så det är icke problem eller ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av Teslaspolen »

Baretta skrev:
Hur rekommenderar Renault att man laddar sin Zoe hemma?
Antar att ladda fullt varje dag är en dum idé för livslängden på batteriet?
Om man kör många korta sträckor är det väl bättre att låta batteriet falla ned till ca 30% innan man sätter i sladden?
Är väl samma som för Leaf. Dvs att 100% inte alls är 100% som hos Tesla utan snarare runt 90%.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av HerrNilsson »

Det måste säljas rätt bra av Zoen numer?
Körde ner till Linköping och tbx i jobbet förra veckan och såg 6-7 Zoes under dagen, samma som antalet Teslor.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av 12man »

Finns några, åtminstone 1, Zoe taxis i Stockholm, hur det nu funkar jämfört det nästan maniska laddandet av deras Teslor
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av StefL »

12man skrev:
Finns några, åtminstone 1, Zoe taxis i Stockholm, hur det nu funkar jämfört det nästan maniska laddandet av deras Teslor
Jag har för mig att Taxi Stockholm för en tid sedan slog stort på trumman i en kampanj om att man satsar på el och skulle sätta om det var 40 Zoe i trafik som taxi, de skulle bland annat användas för skolskjutsar. Jag har dock hittills aldrig lyckats se en enda av dem, även om jag inte knallar runt i stan dagligen...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av lator »

StefL skrev:
12man skrev:
Finns några, åtminstone 1, Zoe taxis i Stockholm, hur det nu funkar jämfört det nästan maniska laddandet av deras Teslor
Jag har för mig att Taxi Stockholm för en tid sedan slog stort på trumman i en kampanj om att man satsar på el och skulle sätta om det var 40 Zoe i trafik som taxi, de skulle bland annat användas för skolskjutsar. Jag har dock hittills aldrig lyckats se en enda av dem, även om jag inte knallar runt i stan dagligen...
De var ju med på mässan i Nacka och gjorde reklam för sina Zoe:s. Jag pratade en del med dem och det stämmer att de i första hand ska användas som skolskjutsar. Även om batteriet och räckvidden är ganska ok så räcker det ju inte en hel dag i vanlig taxi-verksamhet men förhoppningsvis så inspirerar de nästa generations bilägare (eller inte ägare) att satsa på el genom att skjutsa dem till skolan i en Zoe!
https://www.taxistockholm.se/sv/hjalpce ... itenelbil/
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar